Kalmeringsmiddel Tranquigel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Kalmeringsmiddel Tranquigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:08

Ik ben zaterdag 5 uur bezig geweest met mijn paard te laden en aan het eind van de middag belandde hij dus weer in zijn stal. Nu gaan we het vanavond weer proberen en wil ik hem iets suffer maken, zodat hij zich wat makkelijker laat begeleiden. Ik heb Tranquigel gekocht, wat je dus -net als een wormenkuur- in zijn mond moet spuiten.

In de bijsluiter staat dat het voor honden en katten is en dat je 0.5 tot 1 streepje per 35 kg moet gebruiken. Mijn paard weegt zo'n 700 kg en als ik uitga van de 0.5, zou hij dus de hele spuit van 10 streepjes moeten krijgen.

Kan dit kwaad?

Vuyatela

Re: Kalmeringsmiddel Tranquigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:11

Als het om dezelfde tranquigel gaat als diegene die ik gekocht heb mag je zeker de hele spuit niet geven!
1 tot 2 streepjes zouden dan voldoende moeten zijn!
Het product is te vergelijken met de Sedalin van vroeger.
Ik had hem gekocht voor het scheren maar uiteindelijk toch niet nodig gehad.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:13

Ja, zoiets dacht ik ook al. Scheve mond Maar er staat toch echt dat ik hem -volgens de bijsluiter- de hele spuit moet geven.

En ik ben bang dat als ik hem dalijk wél maar 1 of 2 strepen geef, dat het helemaal niet werkt.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:14

waar heb je dit gehaalt? gewoon bij de DA neem ik aan. wat raar dat het dan voor honden en katten is. bel ze anders nog even op om het zeker te zijn. ik zou wel voorzichtig zijn. in 1x die hele spuit erin lijkt me niet echt verstandig...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:15

xxxmarexxx schreef:
waar heb je dit gehaalt? gewoon bij de DA neem ik aan. wat raar dat het dan voor honden en katten is. bel ze anders nog even op om het zeker te zijn. ik zou wel voorzichtig zijn. in 1x die hele spuit erin lijkt me niet echt verstandig...

Nee, bij een paardenzaak.

http://www.homeovet.nl/image.php?ID=202 ... height=300

Dit is het.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:15

Het verschilt heel erg per paard. Mijn ene paard (500kg) krijg ik met 4 streepjes van de wereld, de andere van 400 kg moet echt de hele spuit om haar duf te krijgen en te houden. Met 5 streepjes is ze wel iets duf, tot je een pas verzet.

Mijn advies, neem de tijd, geef 4 streepjes. Kijk na een half uurtje hoe hij het doet, blijft hij druk, geef er nog 4. Is hij wel suffer maar nog net iets te druk, geef er nog 2. Gebruik je gevoel.

En nee, het kan geen kwaad als de hele spuit erin gaat.

Edit: Overigens heb ik 2 jaar terug met oud en nieuw mijn hond eraan laten likken, ver ondergedoseert dus. Nooit meer, dat arme beest heeft 12 uur plat gelegen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:20

Maar het probleem is dan, dat hij van zichzelf ontzettend rustig is. Hij is ook heel relaxed met laden, hij gaat er alleen niet helemaal in. En ik ben bang dat hij met de hele spuit bij wijze van spreken omvalt. Dus ik kan ook niet kijken of hij na een half uurtje rustiger is, want hij is dus al heel rustig. Ja

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:22

Ik heb mijn Fries van toen nog dik 600 kg in haar revalidatie periode elke dag moeten verdoven om haar rustig te kunnen laten stappen aan de hand. Dat deed ik met 1 streepje. Dus om meteen met 4 streepjes te beginnen vind ik wat enthousiast eerlijk gezegd, probeer het liever eerst met eentje. Het duurt zo wie zo minimaal een uur tot anderhalf uur voor het goedje werkt. Dus neem je tijd en overdoseer niet! Bel desnoods je da eerst wat hij je adviseert.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:23

Alleen kan ik hem niet 1 streepje geven, hem een uur later proberen te laden en als het dan niet lukt, nóg meer streepjes geven, want dan kan ik geen uur meer wachten. (Geen tijd.)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:24

Gewoon even de laadklep oplopen, weet je genoeg Knipoog .

Ik heb overigens paarden gekend die en tranquigel moesten, en geblinddoekt, dit werkte perfect. Wel enkele streepjes dan, alleen oor het duffe.

De streepjes die je erna geeft werken meestal sneller.

Maar goed, ik zou er 4 ingooien, dikke kans dat het genoeg is.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:24

Ja, ik krijg de trailer pas om 7 uur en ik geef hem dat spul dus om 6 uur. Ja Maar ik bel voor de zekerheid m'n DA ook nog wel even.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:27

Saskiaatje schreef:
Alleen kan ik hem niet 1 streepje geven, hem een uur later proberen te laden en als het dan niet lukt, nóg meer streepjes geven, want dan kan ik geen uur meer wachten. (Geen tijd.)

Vraag dan advies aan je da, want een paard dat omvalt in de trailer omdát ie teveel gedrogeerd is daar zit je ook niet op te wachten, of dat ie een slokdarmverstopping oploopt omdat ie hooi eet terwijl ie niet goed kan kauwen.

Maar waarom wil je hem laden als je geen tijd hebt?? Levert imho alleen maar meer stress op. Misschien is een trailertraining een beter middel om de oorzaak van zijn angst (?) weg te nemen dan een verdoofd paard in je trailer. Plus dat je ook niet tevoren kan inschatten hoe lang de tranquigel werkt.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:30

M'n DA zegt dat ik gewoon de hele spuit erin moet doen en dat de kans dát 'ie omvalt, enorm klein is (als grapje). Maar bedankt. Lachen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:33

Die kans is ook erg klein hoor. Maar zorg wel voor mensen die kunnen ondersteunen, dat is wel prettig.

En inderdaad, hooi weglaten. Als hij gedrogeerd is niet laten eten, het werkt allemaal niet zo vlotjes dan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:35

Saskiaatje schreef:
M'n DA zegt dat ik gewoon de hele spuit erin moet doen en dat de kans dát 'ie omvalt, enorm klein is (als grapje). Maar bedankt. Lachen

Ik wens je veel succes.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:46

Saskiaatje schreef:
Maar het probleem is dan, dat hij van zichzelf ontzettend rustig is. Hij is ook heel relaxed met laden, hij gaat er alleen niet helemaal in. En ik ben bang dat hij met de hele spuit bij wijze van spreken omvalt. Dus ik kan ook niet kijken of hij na een half uurtje rustiger is, want hij is dus al heel rustig. Ja

Misschien een rare vraag, maar als hij heel relaxt blijft bij het laden, wat heeft het dan voor zin om hem kalmeringsmiddel te geven? Denk je dat als hij half slaapt hij wel gaat?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:02

ik schrik er wel van dat je de hele spuit moet geven!!!
die van mij is met 1-2 streepjes helemaal van de wereld!

En zoals twinkelbel ook al aangeeft, als hij al rudtig is, wat heeft het dan eigenlijk voor xin om tranquigel te geven???

wees er aub voorzichtig mee!!!
Miss kan het geen kwaad om de hele spuit te geven, maar bednk je wel dat het 8-12 uur werkzaam is dat spul!!!
Dus, als je hem de hele spuit geeft, ook NIET laten eten!!!!

Succes met het laden...

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:03

mijn paard ging bij een halve spuit al letterlijk tegen de vlakte toen er eenhoef werd opgepakt. Ik zal dus heel voorzichtig zijn met het spul. En inderdaad wat heeft het voor zin om een rustig paard te sederen??
Probeer het eerst met wat andere foefjes zou mijn advies zijn.
ten eerste altijd het zijdeurtje open zodat het geen donkere grot is die ze binnen moeten. Beloon met eten en wees resoluut dat hij die trailer in moet. En wat je ook doet: wordt niet driftig, paarden hebben net iets meer kg en kracht... en als ze eenmaal tegen je in willen kan je nog wel langer voor je trailer staan dan 5 uur.
Laatste tip: Vraag mensen je te helpen met je paard voetje voor voetje naar voren te zetten.

succes

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:04

Het is, zoals er al in de bijsluiter staat, een HONDENMIDDEL!
Daarom moet je geen hele spuit erin gooien, een hondenlichaam werkt anders dan een paardenlichaam

Sowieso vind ik het een bagger idee om een paard wat op de trailer moet te sederen, ze hebben hun helderheid meer dan nodig om evenwicht te houden etc

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:08

Al is ze 5 uur bezig geweest denk ik wel dat ze alle foefjes gehad heeft Knipoog.

En een paard kan uiterlijk heel kalm zijn, maar dat wil niet zeggen dat de Tranquigel niet werkt. Dat kan precies even de scherpe puntjes eraf halen en hem geestelijk wat afmatten. Want laten we wel zijn, er zijn gewoon paarden die niet te laden zijn. Niet alles is op te lossen met "braaf paard, wil je astjeblieft een klein stukje naar voren?".

Maar goed, ik lees al een aantal jaar mee op Bokt, en heb eigenlijk nooit gereageerd, omdat het hier toch nooit goed is. Uiteraard zijn er meerdere manieren, maar als iedereen nou eens probeerd die samen te bundelen in plaats van af te wijzen, zou het veel gezelliger zijn.

Ts, succes!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:10

zeker geen hele spuit erin duwen. is echt niet gezond.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:10

Ik begrijp wel dat je na 5 uur laden midd alles al wel gebprobeerd hebt, maar er worden gewoon wat ideeen uitgewisseld en niks afgekraakt!
we geven tips om de TS te helpen met haar paard...

heb er zelf ook zo een gehad, waar ik rustig 3 uur mee bezig kon zijn...

Maar een HELE spuit tranquigel is niet echt aan te raden....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:12

Ik zou er persoonlijk ook niet gelijk een hele ingooien, maar veel kwaad kan het niet.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:14

Ik vind het er ook wel een beetje aan liggen wat ze met het paard gaat doen eigenlijk...

Als je nog moet gaan rijden, dan is een hele spuit zowiezo geen goed idee...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:15

Ik heb laatst ook zo'n spuit gehaald. Volgens de dierenarts 1/2 spuit er in doen.
Ze worden wel suf, maar als ze iets echt niet willen of eng vinden breken ze er gewoon doorheen.