brood of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

brood of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 18:20

Mag een paard brood? en hoe goed of slecht is dit?

8nnemiek

Re: brood of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:22

Alleen droog brood (echt zo droog als beschuit) en niet te veel.
Schijnt goed te helpen bij paarden die te mager zijn.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:01

ik voer de paarden ook altijd droog/hard brood ..
vinden ze heerlijk..
als ik een enkele keer wat zachter brood er tussen heb zitten voor ik het of aan de hond..of ik maak er kleinere stukken van ..
als je zo'n hele snee in een keer geeft ( zacht brood) dan blijft t aan t gehemelte plakken..en t zal vast ook wel in de maag enzo plakken ( maar dat weet ik verder niet)..

mijn vaste paard is trouwens zeer verwend...meneer eet alleen bruin brood^^ wit brood raakt ie niet aan of spuugt ie weer uit Tong uitsteken

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:47

zacht, vers brood gaat uitzetten in de maag van het paard en krijgen ze koliek [meende ik ergens gelezen te hebben, maar ik ben geen expert dus weet niet zeker =P]

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:50

Silence krijgt het niet.
Mijn vorige pony wel, dus Silence kreeg het eerst ook. Maar hij kan er totaal niet weg mee.
Heb een keer een stukje uit zijn keel moeten vissen aangezien hij het niet weg kreeg en op het punt van stikken stond. voor mij een teken om dit nooit meer aan mijn paard te geven.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:13

Brood mag wel.
Ik moest laatst medicijnen (capsules) geven aan mijn paard en de DA adviseerde me om ze een voor een te 'verpakken' in boterhammen. Hij zei wel dat ik oud bruin brood moest nemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:22

Ik geef ze ook wel eens brood, ook redelijk vers brood. Geen probleem hoor.

Anouar heeft nog wel eens dat hij mis hapt, dan zit de boterham tussen z'n voortanden en z'n bovenlip, erg grappig om te zien Clown

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:57

ik geef mijn paard ook best vaak brood oud maar ook redelijk vers maar wel altijd bruin

hij vind het heerlijk
!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:29

xStelmaria schreef:
zacht, vers brood gaat uitzetten in de maag van het paard en krijgen ze koliek [meende ik ergens gelezen te hebben, maar ik ben geen expert dus weet niet zeker =P]

nee, dit gebeurt alleen als het brood onvoldoende gegist is, en dat is voor mensen en paarden even schadelijk. goed gebakken brood is 'uitgegist' en zal amper uitzetten als er vocht bijkomt, anders zouden een hoop mensen een flinke maagruptuur oplopen bij het eten van de dagelijkse lunch. brood dat niet goed gegist is kan nog wél enorm uitzetten, en dan de maagwand kapotdrukken. voor paarden is dit extra gevaarlijk omdat zij niet kunnen overgeven wanneer de maag te vol wordt.

normaal gesproken kan je een paard rustig wat brood geven, vers brood niet in grote hoeveelheden, maar een plakje vers brood is echt niet gevaarlijk. in grotere hoeveelheden kan het brood een klont (denk aan een deegbal) gaan vormen, en dat is dus wel gevaarlijk.

toen mijn merrie ernstig ziek was gaf ik haar brood om aan te komen, onze verwarmingen lagen vol met drogende plakjes brood. ik droogde het uit op de verwarming en gaf het dan goed nat, aangezien zulk droog brood icm speeksel hetzelfde gevaar kan opleveren als het voeren van droge zemelen. mijn merrie kreeg er echt veel van, en het heeft haar goed geholpen om aan te komen.

nu voer ik niet vaak brood, als er een sneetje over is geef ik ze dat wel, maar voor de rest eigenlijk niet. ze zijn er wel gek op, hihi!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:31

merrieveulen schreef:
nee, dit gebeurt alleen als het brood onvoldoende gegist is, en dat is voor mensen en paarden even schadelijk. goed gebakken brood is 'uitgegist' en zal amper uitzetten als er vocht bijkomt, anders zouden een hoop mensen een flinke maagruptuur oplopen bij het eten van de dagelijkse lunch. brood dat niet goed gegist is kan nog wél enorm uitzetten, en dan de maagwand kapotdrukken. voor paarden is dit extra gevaarlijk omdat zij niet kunnen overgeven wanneer de maag te vol wordt.

normaal gesproken kan je een paard rustig wat brood geven, vers brood niet in grote hoeveelheden, maar een plakje vers brood is echt niet gevaarlijk. in grotere hoeveelheden kan het brood een klont (denk aan een deegbal) gaan vormen, en dat is dus wel gevaarlijk.

Witbrood is slechter voor paarden dan bruin brood, dit heeft ook te maken met het gisten etc. Dus als het even kan alleen bruinbrood voeren

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:32

Mijn paard krijgt iedere dag zo'n 3 oude/harde boterhammen. Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:42

inderdaad, bruinbrood verdient zowiezo de voorkeur omdat dat een grovere structuur heeft, en dus minder snel in de mond zal blijven plakken, en minder snel een klont (deegbal) zal gaan vormen in het paardenlichaam.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:43

sorry trouwens merrieveulen, als ik het zo terug lees is het net of ik tegen jou in ga of iets dergelijks, maar ik bedoelde het alleen als aanvulling op jouw verhaal Knipoog ik ben alleen de 'en' vergeten. (maar nu ik het zelf terug zit te lezen vind ik het persoonlijk nogal 'aanvallend' staan in plaats van aanvullend Knipoog)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:46

DeniseES schreef:
sorry trouwens merrieveulen, als ik het zo terug lees is het net of ik tegen jou in ga of iets dergelijks, maar ik bedoelde het alleen als aanvulling op jouw verhaal Knipoog ik ben alleen de 'en' vergeten. (maar nu ik het zelf terug zit te lezen vind ik het persoonlijk nogal 'aanvallend' staan in plaats van aanvullend Knipoog)

hihi zo vatte ik het niet op hoor, geeft niets.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:51

Nee oke, gelukkig maar (er zullen er zat zijn die zich aangevallen voelen, dus ik dacht, laat ik het nog even toelichten Knipoog)

nu weer on-topic Haha!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:54

Mijn pony (en de rest die daar staan) krijgt meestal de kapjes van onze broden, gedroogd op de verwarming. Die van mij is er in ieder geval wel gek op Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:04

ik leg oud brood altijd een nachtje op het aanrecht te drogen (of langer) en voer dat aan de paarden kippen en aan de hond. wij eten meestal bruin brood dus dat krijgen zij ook maar sosms is het wit en voer dat ook gewoon.

Lou_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:04

Een aantal paarden bij ons zijn er ook helemaal dol op.
Zacht brood eten ze niet, ze gaan gekke bekken trekken en spugen het weer uit.
Het oude brood leggen wij altijd uit om hard te worden en als het dan hard en knapperig is dan vinden ze het heerlijk.
Met het uitleggen om hard te worden, moet je het uiteraard wel uit het plastic halen.Als je het in het plastic laat zitten dan gaat het verschimmelen.

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:46

ik hoorde laatst ook dat brood slecht zou zijn voor paarden..
hij kon me alleen niet uitleggen waarom.. :p
maar je kan het toch wel gewoon voeren? (bruinbrood)
is t dan echt beter om het een nachtje uit t plastic te laten liggen?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:56

Ik geef mijn paarden al jaren brood(dagelijks),ook wel vers brood en ze hebben er tot nu toe nooit wat van over gehouden.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:13

Onze paarden krijgen ook altijd brood Lachen

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:18

Op ponykamp kregen die paarden alleen brood te eten.. :S
En sommige stonden op de wei, dus die kregen ook gras, maar sommige stonden in een hele vieze paddock en die kregen alleen brood!
Weet niet eens zeker of ze wel hooi erbij kregen! :|

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:12

ik heb bedacht dat ik t maar gewoon een nachtje laat staan ofzo.. Haha! maar wel lekker blijf doorvoeren met bruin(!!)brood.. vindt ze lekker Bloos

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:28

Een nachtje is eigenlijk nog niet lang genoeg. Ik leg het altijd twee dagen lang op de verwarming, en dan is het echt door en door droog.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:52

Hard brood kan geen kwaad.