Krijgt mijn paard te weinig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Krijgt mijn paard te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 14:01

Mijn paard was erg dun toen ik hem vorig jaar kocht, hij is sinds ik hem heb goed aangekomen.

Echter nu begint hij weer schraal te worden (ik denk ook door de rui). Hij krijgt per dag 2 volle kratten kuil en een halve schep meusli (nature's best) 50 en van zich zelf vrij tenger gebouwd.
Verder rijd ik nu recreatief met hem, meestal een uurtje (heb een jaar alleen gewandeld ivm blessure).

Heeft mijn paard extra voer nodig? En wat is beter om te geven, biks of meusli?

marleen_usar

Re: Krijgt mijn paard te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:03

meusly of hoe je het ook schrijft is het beste,mijn paard was ook schraal en toen adviseerde ze meusly.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:04

Hoe groot is je paard?

In biks zit veel meer krachtvoer als in muesli...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 14:19

Hij is 1.50 en vrij tenger. Heeft wel een buikje maar je ziet wel zijn ribben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:24

heeft ie dan misschien geen wormen? ondanks goed ontwormen kan dat toch.
Verder weet ik niet hoe groot die krat is met kuil.
Dus moeilijk te zeggen of het genoeg is.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:27

Ter vergelijking

De recreatiepaarden bij mij op stal (zelfde grootte als jouw paard) krijgen drie keer per dag kuilgras en 2x 1/2 bix. De eigenaren voeren dan nog meestal een kg muesli of slobber bij. Zij rijden ongeveer 5 keer in de week.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:32

Muesli is ook een krachtvoer, maar vaak moet je er wat meer van geven om aan dezelfde kracht te komen dan bij biks zeg maar.

Ik vind wat je geeft erg weinig.
Ik hou zowieso zelf onbeperkt ruwvoer aan.
Wel in de vorm van hooi, want die van mij gaat aan de schijt van kuil.
Daarnaast krijgt hij 2 kilo biks + halve schep muesli.
Straks krijgt hij dezelfde hoeveelheid kilo's in muesli's, maar dat is pas na zijn verhuizing.

Dus ik denk dat je Fakhir best wat meer mag voeren.

Verder heb ik ooit de wijsheid geleerd dat wanneer het paard een dunne buik heeft hij meer ruwvoer nodig heeft, wanneer hij bovenop (rug, bips) schraal is, moet je hem meer krachtvoer bij gaan geven.

Ik vind twee kratten kuil (ik denk dan aan boodschappenkratten) zelf dus erg weinig.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:50

Wat wegen de kratten met kuil?
Normaliter zeggen ze dat een paard ongeveer 1,5 tot 2 % van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoer moeten binnen krijgen.
Dus een paard van 600 kg zou in het geval van 2% dus 12 kg mogen krijgen.
Pavo's Natures Best zit niet zo heel veel in, maar dat is ook niet zo van belang. Wanneer een paard voldoende tot onbeperkt ruwvoer krijgt hebben de meeste paarden helemaal geen krachtvoer nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:02

mo_van_dijk schreef:
Hoe groot is je paard?

In biks zit veel meer krachtvoer als in muesli...

Onzin. De gehaltes in Nature's Best qua energie en vitamine's komen overeen met die van de Pavo Condition.
Bovendien worden paarden dik van ruwvoer en niet van krachtvoer. Wat dat betreft is de NB dus goed om te voeren, want er zit meer structuur in.

Onbeperkt ruwvoer geven, iets meer NB en verder alles afvinken waar hij mager van zou kunnen worden:
stress, zand in de darmen, tandarts geweest, geen goede darmflora door slechte kuil (te zuur/nat/te stengelig), wormen etc etc

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:29

hoe groot zijn die kratten?

ik gok even dat jouw pony een 450 kg behoort te wegen ,
een pony van dta formaat die wat moeilijker op gewcht blijft mag toch wel een 11,5 kilo voer krijgen
neem daar per dag +- 1 kilo krachtvoer van voor het werk wat hij doet en de rest ruwvoer ,

je kunt eventueel omdat het momenteel verhaartijd is een kuurtje lijnzaad of een kuurtje zeewier bijgeven
(aantal weken de aangegeven hoeveelheid , denk bij zeewier aan de 750 gram of kilo verpakking, die opvoeren en dan weer gewoon stoppen )

even terugkomend op krachtvoer, in mueslie en brokken en mengelingen zit een vergelijkbare hoeveelheid energie etc
maar! een volle schep brok weeg al gauw 1100 tot 1300 gram, das dus meer dan 1 kilo
een volle schep muslie, weegt 500 tot 800 gram, duidelijk minder dna een kilo ,
zoek even precies uit hoeveel je voer weegt, op die manier kun je veel nauwkeuriger voeren , omdat je daadwerkelijk weet wat je paard binnen krijgt

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:32

Ik vind eigenlijk ook dat je weinig geeft ... geef zelf ook Nature's Best aan mijn recreatiepaarden, maar zelfs de koudbloed Merens krijgt 1,5 kg per dag (3 x halve schep) en een 10kg hooi ... en van kuil moet je bij mijn weten nog meer geven ...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:35

Ik voer altijd op het oog.
Is hij schraal dan heeft hij meer nodig.
Verder naar gelang van arbeid en temperament kun je besluiten wat je gaat bijvoeren en hoeveel.

Verder qua kuil is idd de vraag hoe groot de kratten zijn...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:24

corine1981 schreef:
Muesli is ook een krachtvoer, maar vaak moet je er wat meer van geven om aan dezelfde kracht te komen dan bij biks zeg maar.

Ik vind wat je geeft erg weinig.
Ik hou zowieso zelf onbeperkt ruwvoer aan.
Wel in de vorm van hooi, want die van mij gaat aan de schijt van kuil.
Daarnaast krijgt hij 2 kilo biks + halve schep muesli.
Straks krijgt hij dezelfde hoeveelheid kilo's in muesli's, maar dat is pas na zijn verhuizing.

Dus ik denk dat je Fakhir best wat meer mag voeren.

Verder heb ik ooit de wijsheid geleerd dat wanneer het paard een dunne buik heeft hij meer ruwvoer nodig heeft, wanneer hij bovenop (rug, bips) schraal is, moet je hem meer krachtvoer bij gaan geven.

Ik vind twee kratten kuil (ik denk dan aan boodschappenkratten) zelf dus erg weinig.

Kuil kan je niet onbeperkt voeren, door de voedingswaaarden die erin zitten!! Dan zou je hem moeten bijvoeren met hooi.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:27

bij kuil voordroog ligt het heel erg aan het pak wat je hebt]
wat wij op stal hebben (eingelijk gewoon verpakt hooi, zo droog was het bij verpakken en niet te vet ) kun je onbeperkt voeren,
maar idd, er zijn vormen voordroog die je beter niet onbeperkt kunt voeren(vet voer) en zou je een deel moeten vervangen door hooi, of juist wat stro bij moeten voeren ivm de vezels etc

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:43

heb je een recente foto van hoe je paard eruit ziet. idd even kijken hoe je ontwormd dat kan ook een teken zijn of eet hij wel goed. evt als alles in orde is kan je vetrijker gaan voeren dus niet meer maar voer waar meer vet in zit. dat kan je eenvoudig doen door gewoon zonnebloem olie er over te gieten, dit wel opbouwen want veel paarden vinden dit niet lekker. of in de drogere vorm energie kern mix. Dit kan je bij de welkoop of de boerenbond halen. Is geconcentreed vet en mijnpaard wat schraal was doet het er super op ook maismeel zou je tijdelijk kunnen geven ter aanvulling of bieten pulp geweekt zit niets in is alleen een dikmaker.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 18:10

Hoi,

Hij wordt elke 2 maanden ontwormd. Ik zal eens gaan kijken of ik wat meer muesli kan gaan geven.

Hoe zit het met haver? Kan dat kwaad om extra van te geven?

Ik geef 2 volle kratten kuil.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:59

Mijn pony is ook dun Ach gut
ze begint nu weer wat dikker te worden sindsdien de rui minder is
mij hebben ze toen geadviseerd om maismeel erbij te voeren.
ze krijgt ook nog 2 kilo basisbrok en een 2 plakken hooi

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:33

laetitia schreef:
Hoi,

Hij wordt elke 2 maanden ontwormd. Ik zal eens gaan kijken of ik wat meer muesli kan gaan geven.

Hoe zit het met haver? Kan dat kwaad om extra van te geven?

Ik geef 2 volle kratten kuil.

Als ik jou was dan gaf ik hem de kruidenmengeling van Pavo ipv de nature's best. Paarden die graag mager worden, doen het hier heel goed op!
Haver zou ik niet bij geven ... of wil je je paard meer vooruit? Het zorgt er in ieder geval niet voor dat je paard voller wordt.
Optiform van mijten (speciale kruidenmengeling, RUWVOER geen kracht) werkt ook heel goed en is totaal niet duur.

Succes!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:23

niet elk paard wordt heter door haver

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:58

mijn ervaring met haver is dat ze er niet echt heter van worden , ja , hooguit iets n het begin, of omdat je dus extra voer geeft dat ze meer energie krijgen maar niet dat ze per definitie heet worden van haver, dat zijn meer de uitzonderingen die zo reageren

waar je wel mee zit met granen bijgeven is dat de calcium/fosfor verhouding niet goed is en je dus of voederkalk moet bijgeven of bijvoorbeeld lucerne om de verhoudingen weer recht te trekken

om op kruidenmengelingen terug te komen
persoonlijk raad ik niet aan om standaard kruiden bij te geven
met kruiden is het niet zo dat als het niet baat dat het niet schaad
onnodig kruiden geven is in mijn ogen niet wenselijk, je geeft ze bij voor een reden , dus om verlichting te bieden bij verkoudheden,
of om de bloedzuievrende werkign bij eczeem , en dergelijke

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:34

om op kruidenmengelingen terug te komen
persoonlijk raad ik niet aan om standaard kruiden bij te geven
met kruiden is het niet zo dat als het niet baat dat het niet schaad
onnodig kruiden geven is in mijn ogen niet wenselijk, je geeft ze bij voor een reden , dus om verlichting te bieden bij verkoudheden,
of om de bloedzuievrende werkign bij eczeem , en dergelijke[/quote]

Sorry misschien heb ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd: de kruidenmengeling van Pavo is gewoon een muesli hoor, maar er zitten veel meer voedingsstoffen in. Paarden die nogal neigen naar mager worden, doen het hier heel goed op.
Het is dus geen supplement of zo, maar volwaardig krachtvoer.

En die Optiform van Mijten, moet je eigenlijk vergelijken met Luzerne, alleen zitten er veel minder suikers in. Is eigenlijk mengeling van speciale grassen, heb hier het woord 'kruiden' onterecht gebruikt ...

ozymandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:54

je kunt in ieder geval even meten hoeveel hij weegt.. (borstomvang) en de DA vragen. Die kent je paard waarschijnlijk ook wel toch? Een uurtje werken is niet zo veel hoor, afhankelijk van wat je doet uiteraard.

Wel is het vaak beter om te zorgen dat hij/zij regelmatig voer in de darmen heeft, daarom is ruw voer zo geschikt. Lang kauwen, lange weg te gaan. Als de flanken dun zijn betekent dat de darmen leeg zijn. Dan heeft het te lang geduurd voor er nieuw voedsel kwam.

Maar misschien maakt het dier een groeispurt door, weet niet hoe oud hij/zij is. Of idd wormen of een ander ongemak. Energie geven doe je door brok of ander fastfood, door ruwvoer zorg je voor langdurige spijsvertering en dat is wat je zou willen. Vaak is het ook een kwestie van binnen, lijnzaadolie en reinigen kan nooit geen kwaad. Maar, als je echt denkt, is niet goed, de DA kan een check up doen toch?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:08

JoCo , ik ken het voer
is idd op zich een goede als ze in conditie wat minder zijn in een bepaalde periode, maar ik zou het gewoon persoonlijk niet het jaarrond standaard geven
(trouwens wel irritant dat ze wel zeggen dat er kruiden in zitten, maar niet vertellen welke Clown ik ben zo'n trut die wil weten welke er in zitten voor ik het aan mijn paard geef )

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:53

Ik heb nu maisvlokken gekocht om bij te voeren en als mijn NB op is stap ik op de kruidenmelange over.

Paardje van een vriendin van mij is ook zo mager door de rui, heeft ze elk jaar last van...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:52

Sonja_vR schreef:
JoCo , ik ken het voer
is idd op zich een goede als ze in conditie wat minder zijn in een bepaalde periode, maar ik zou het gewoon persoonlijk niet het jaarrond standaard geven
(trouwens wel irritant dat ze wel zeggen dat er kruiden in zitten, maar niet vertellen welke Clown ik ben zo'n trut die wil weten welke er in zitten voor ik het aan mijn paard geef )

Staat dat niet in de brochure dan? Ik dacht van wel ...

Heb daar eigenlijk nog nooit zo over na gedacht, of je dat het hele jaar rond mag geven. Vrees je dan dat de werking minder wordt, of heb je eerder zo iets van als kruiden niet nodig zijn, geef ik ze liever niet?