Onbeperkt hooi?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 14:35

Ik zie hier zo vaak onbeperkt hooi staan. Wordt er dan bedoeld dat ze echt 24 uur per dag hooi in hun stal hebben liggen? Wat komen de pensionpaarden dan vaak ontzettend te kort zeg? Mijn paard heeft ook in pension gestaan maar zag er toen eigenlijk ook prima uit. En dan ook te denken aan de kosten, poeh. Gerekend dat een baal € 2,- tot € 3,- kost. Volgens mij eten ze dan zo 2 balen per dag op als het niet meer is?

En ja, ik weet dat als paarden in de wei staan ze ook de hele dag eten maar dan krijgen ze volgens mij toch minder binnen dan bij hooi. Hooi gaat (helemaal de ruin gezien) in flinke happen naar binnen.

Bij fokmerries, weidepaarden en jongelingen kan ik mij het voorstellen maar echt rijpaarden/wedstrijdpaarden...?

Mijn paarden krijgen per paard 's ochtends 2 plakken hooi, 's middags 2 plakken hooi en 's avonds nog 1 plak. Daarnaast nog wortels (straks handje muesli 's avonds als de worteltijd over is) en afhankelijk van het paard 3 kilo en 4 kilo brok per dag. Ze worden normaal gesproken redelijk intensief gereden. Dwz 2x per week (spring)les, 1x per week buitenrit (ong. 2 uur) en dan nog 2 tot 3 keer per week variabel ingedeeld (wedstrijd, longeren, buitenrijden, dressuur thuis, extra rustdag).

Ze zien er echt prima uit. De ruin is nog aan de volle kant vind ik. Die krijgt vier kilo brok en dat ben ik wat aan het minderen, staat nu op ongeveer 3.5 kilo. Ik minder wel liever de brok dan het hooi omdat ze met hooi meer te doen hebben.

JoCo

Re: Onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:10

Ik vraag me soms net hetzelfde af! Mijn paard krijgt een halve baal hooi per dag, verdeeld over verschillende voederbeurten (in totaal 10 kg hooi). Verder ook wortels, muesli, ...

Ze is normaal van vorm, dus zeker niet te mager.

Onbeperkt hooi ... ik denk dat mijn paard dan na een tijdje ontploft? Of is dat maar een gedachte?
En de prijs ... oké niet mijn prioriteit, maar als je verschillende paarden hebt én onbeperkt hooi voert loopt dat toch aardig op?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:11

Ik vind onbeperkt een goede zaak opzicht maar veel paarden worden er vaak toch wat dik van en ze gaan kieskeurig worden en laten vaak hooi liggen.
Dat is mijn ervaring.
Hooi moet je wel echt zien als hun hoofdvoer en is belangrijker dan al het krachtvoer.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:14

Het is ook afhankelijk van wat voor soort hooi je voert of ze er dik van worden ja of nee. Je hebt ook hooi wat alleen maar vulling is en verder niets.
Bij mij eten ze met 3 paarden ongeveer 2 balen hooi weg per dag met wat verspilling. Ze krijgen 2x per dag hooi niet helemaal onbeperkt maar toch zo goed als want meestal blijft er wel wat liggen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:18

Lennox schreef:
Het is ook afhankelijk van wat voor soort hooi je voert of ze er dik van worden ja of nee. Je hebt ook hooi wat alleen maar vulling is en verder niets.
Bij mij eten ze met 3 paarden ongeveer 2 balen hooi weg per dag met wat verspilling. Ze krijgen 2x per dag hooi niet helemaal onbeperkt maar toch zo goed als want meestal blijft er wel wat liggen.

Hmm dat komt dan bijna overeen met mijn paard, want die eet dus op haar eentje een halve baal per dag weg ...
Blijft een paard dan niet eten eten en eten???

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:21

Die van mij niet Haha!.
In het weekend kan ik het een beetje volgen en dan staan ze gerust 2 uur achter elkaar te eten en dan even uitbuiken om een uur later weer te gaan eten. Maar die van mij hebben een inloopstal en kunnen dus als ze willen "buitenspelen" gewoon naar buiten. Wat ze zouden doen als ze echt op stal zouden staan durf ik je niet te zeggen.

Wij betalen op het ogenblik trouwens 4,50 per pak hooi....
En toch heb ik liever dat ze wat laten liggen. Liever wat verspilling dan te weinig.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 27-03-08 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:21

Mwah paarden eten echt niet in 1 dag twee balen hooi op, dan gaan ze er mee spelen en heb je het hooi door de hele stal liggen (dure ondergrond!).

Onbeperkt hooi is gewoon: zoveel hooi als ze nodig hebben.(en dus niet veel meer want dat is verspilling van het hooi, aangezien ze er toch mee spelen en gebruiken als stal ondergrond) Ik geloof dat de rekensom was 10 procent van het lichaamsgewicht.
Bij ons doen 2 pony's 1 dag met 1 pak hooi Lachen (dus per pony 4 plakken per dag afhankelijk van dikte pak)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 16:38

Lennox, in onze balen zitten vijf plakken. Misschien bestaat jou baal uit meer plakken? Weet ook niet hoe zwaar de balen zijn, iemand anders misschien wel?

Ik vind genoeg te eten natuurlijk ook belangrijker dan het geld maar als het onnodig is dan vind ik het jammer. Zoals ook de anderen zeggen, dat ze het als bodembedekking gebruiken of ermee gaan spelen.

Ik vond ook al dat wij al best veel hooi voerden. Toen ze in pension stonden kregen ze veel minder (2x per dag en ook minder per portie). Toen kregen ze ook kuil van wisselende kwaliteit. De ene keer dus heel droog en de andere keer supernat. Van het supernatte kregen ze dan maar heel iets. Persoonlijk ben ik dan ook voor of heel droog kuil (voordroog) of liever nog voor hooi en dan lekker veel.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:55

De pakken die wij hebben wegen zo'n 24- 25 kg denk ik en meestal halen we daar wel 8 dikke plakken uit. Maar het wisselt wel eens per pak.
Het is bij ons maar een hele enkele keer dat ze er echt een bende van maken gelukkig en dan was het vaak niet zo'n hele mooi baal.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:35

Onbeperkt hooi betekent niets anders dan dat er de hele dag ruwvoer aanwezig is. Dus ja, er ligt 24 uur per dag hooi in de box.
Een paard moet de hele dag door kunnen eten, dit doen ze in het wild ook. Een paardenmaag mag nooit leeg zijn. Paardenmagen maken 24 uur per dag maagsappen aan, dit is dus niet afhankelijk van of er iets in de maag zit of niet. Die maagsappen zijn zo sterk, dat als er niks in de maag zit het de maagwand aanvreet. Dat heeft maagzweren als gevolg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:48

Mijn pony's krijgen voordroog. Die hebben de hele dag wat te kauwen. Het is echt bijna nooit op als ik weer ga voeren. Ik probeer het zo te regelen dat ze op de laatste sprietjes staan te knagen als ik weer voer.

Heb nu 9 pony's staan en doe 2 weken met een grote baal voordroog (zo'n 4kante in plastic).

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:44

mijn ponys krijgen ook onbeperkt hooi, en daar doen ze het heel goed op!

marlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:51

Ik heb het een tijdje geprobeert, ze aten een baal hooi per paard op per dag. Maar ze werden er erg dik van. Ik geef ze nu een halve baal per dag, daar doen ze het goed op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:54

mm, als je overschakelt van beperkt naar ombeperkt willen ze nog wel eens een tijdje veel eten (in het begin)
maar op de duur stabiliseert het wel
wat ik wel doe bij sobere dieren die snel te dik worden is een deel hooi vervangen door voederstro...
onbeperkt ruwvoer hoeft natuurlijk niet alleen maar hooi te zijn
ik merk dat de paarden het bij ons er heel goed op doen en ze eten niet overdreven veel ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:38

Als ze onbeperkt hooi krijgen schrokken ze minder dan als ze maar 2 x per dag krijgen. Te dik worden valt dus wel mee, omdat ze niet de hele dag door eten.
Integendeel, als ze de hele dag toegang tot eten hebben gaat de spijsvertering ook door. Als je te weinig ruwvoer geeft gaat het lichaam op de 'spaarstand' en zullen ze dus eerder dik worden (jojo effect Clown )
En als je erg goed hooi hebt kan je idd een plak hooi door een plak stro vervangen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:40

Die van mij krijgt ook al een paar jaar onbeperkt hooi ( tenminste, zo veel mogelijk hooi), en hij is er ongelooflijk van opgeknapt. Iom de dierenarts moet hij ook onbeperkt krijgen, het is zoveel beter voor het darmstelsel van het paard.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:47

Hier nog eentje die heel veul hooi/kuil voert.
Onze buiten paarden krijgen 2x per dag de ruiven vol met kuil en er is altijd wel iets over.
De "stal" paarden krijgen iedere avond een groot hooinet vol met hooi/kuil en overdag in de paddock een volle ruif.

Paarden in een goede conditie krijgen gewoon hooi en de rest goede kwaliteit kuil van eigen land.
We voeren weinig hardvoer.

Deze manier van voeren is duurder dan veel brok maar ik vind het prettiger en natuurlijker voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:33

Zahlina schreef:
Deze manier van voeren is duurder dan veel brok maar ik vind het prettiger en natuurlijker voor de paarden.

Duurder? Ik denk juist van niet. Behalve het voer op zich (krachtvoer is voor mij duurder om te voeren dan ruwvoer) heb je minder veeartskosten en tandartskosten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:43

Biks is een stuk duurder dan een pak hooi, terwijl het in principe niet eens noodzaak is zoals hooi. Dankzij hooi heeft mijn pony een goed gebit en hoeft de tandarts (tevens onze dierenarts Clown ) niets te doen. Pony krijgt alleen wat biks voor de afwisseling omdat hij het wel heel lekker vind. er gaan dan ook maar 2 a 3 zakken biks per winter erdoor (stalgenoot voert haar paard ook wel van mijn biks dus dan gaat het wat sneller Tong uitsteken).

onze dieren krijgen maar 2 keer per dag hooi, maar die eten ze in etappe's op. Verder knabbelen ze wat op het stro Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:07

Ik vind het moeilijk, ik voer ook het liefst onbeperkt maar mijn shet staat in een ponygroep die van onbeperkt echt te dik word, is een jaar geprobeerd.
En nu krijgen ze dus 4 keer per dag hooi en staan dus ook tussendoor zonder ze kunnen wel in de stal aan het stro kanbbelen.
Is dat nou zo erg?
De pony's zijn nog allemaal wat aan de dikke kant, terwijl de meesten ook nog beweging krijgen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:28

Het is beter voor de gezondheid als het paard onbeperkt ruwvoer krijgt; ze blijven niet onbeperkt eten, een paard kan maximaal 12 kilo d.s. per dag opnemen. Ruwvoer zorgt niet alleen voor een goede darmwerking maar is ook de energie leverancier voor warmte.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:32

inderdaad. onbeperkt hooi geven betekend niet dat ze de hele dag eten. ook een paard zit op een gegeven moment vol...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:34

Mijn paard moest onbeperkt kuil,maar dat loopt aardig in de paieren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:37

tsja, hooi is duur nu, maar ik betaal nu voor een maand hooi 50 euro, en dan heeft ze onbeperkt. wat wil je dan? je paard niet het beste geven omdat het wat duurder is??? neem dan geen paard!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:40

Maar die vrouw van de pension wil die groep echt geen onbeperkt hooi geven.
Het zijn allemaal haar pony's en die van mij staat daar bij, ze wil ook niet bezuinigen want de anderen paarden krijgen echt wel ruim hooi.
Ik kan mijn shet wel bij mijn grote merrie zetten maar die staan ook op een flinke wei begin mei, dat vind ik ook riskant.