Magnesium

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bacardi2001

Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:15

Ik ben benieuwd wie er allemaal magnesium aan zijn paard geeft en waarom.
Verder zou ik ook willen weten welk merk je voert en hoe dit bevalt.

Ik zit er zelf namelijk aan te denken om dit te gaan geven en twijfel een beetje tussen de verschillende merken.

Alvast bedankt!!

Ikima

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:23

Ik geef magnesium aan mijn merrie, helpt tegen stress en is goed voor de spieren. Ik heb Biomag, dit bestel ik bij de Paardendrogist.
Waarom wil je het gebruiken?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:26

Ja waarom wil je het gebruiken?
Ik ken er niet bekend mee, dus vandaar mijn vraag Knipoog
Wel met magnesium maar niet waarvoor je het kan gebruiken..

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:04

@ ikima bedankt voor je reactie hier heb ik wat aan.

IK wil het ook gaan proberen tegen de stress. Het paard is erg gespannen en spant daardoor zijn spieren vaak overmatig aan. Hierdoor heeft hij bijna voortdurende spierpijn.

En aangezien vitamine E en selenium verslavend is wil ik dit niet voortdurend aan mijn paard geven tegen de spierpijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:50

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:59

je kan wel magnesium voeren maar belangrijker is te letten op de verhouding magnesium: calcium, in de ids van een maand terug stond een heel goed en onderbouwd stuk hierover

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:30

Ik heb ca. 2 jaar lang magnesium van Paardnatuurlijk aan mijn paard gegeven. Zij heeft een enorme speknek en spekbillen, het lukte nooit haar af te laten vallen en ze werd hoefbevangen in 2005. Dit zijn verschijnselen die bij insuline resistentie kunnen horen en dat heeft mijn paard dus.
Door de magnesium is haar speknek veel minder hard en is ze nu slank.
Calcium zorgt o.a. voor dat spieren aanspannen en magnesium zorgt er o.a. voor de spieren kunnen ontspannen.

Voor wat betreft magnesium tegen de stress heb ik geen ervaring want mijn merrie is van nature al ontzettend relaxed.

Magnesium mag niet worden gegeven als de nierfunctie niet goed is.

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:33

@garny, ik heb in de strengen niet en via internet kan je de artikelen helaas niet terug zoeken en lezen. Zou je de belangrijkste dingen hieruit willen samenvatten?

Opzich lijkt met me idd logisch dat alle elementen met elkaar in verhouding moeten staan. Maar weet de verhoudingen dus ook niet.

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:39

Het is niet te hopen dat mijn paard af gaat vallen van de magnesium. Ik ben blij dat hij eindelijk op gewicht is. Op stress momenten valt hij namelijk snel af.

Ik wil de magnesium puur gaan geven in de hoop dat hij zijn spieren beter gaat ontspannen

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:06

MAgnesium is inderdaad een middel dat helpt om (pijnlijke) spieren te ontspannen en ontlasten.
Zelf neem ik ook dagelijks een ampul aangezien ik fysiek veel doe.
TS schrijft dat het paard gestressed is; beter kan je nagaan wat de oorzaak van de stress is!
Magnesium helpt na bv. zware inspanningen, niet tegen stress. Het is geen middel dat de zenuwen kalmeert.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:26

ik ben het met saffron eens: waarom is het dier zo gespannen?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:43

Ik geef mijn merrie ook vitamineE met selenium. Van het merk Sectolin. 1 schepje (onderhouds) per dag door het voer.
Zij heeft snel spierpijn, en ook een harde manenkam, sinds ik de vitE/Sel geef gaat het een stuk beter. Lachen

[edit] Had mijn leesbril zeker niet op: dit topic gaat over magnesium, en NIET over selenium, zoals ik dacht..
Excuses dus voor mijn onnuttige post Knipoog
Laatst bijgewerkt door Dabo op 13-03-08 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:01

Magnesium helpt juist wel tegen stress, mijn merrie is daar een duidelijk voorbeeld van, als ze het een paar weken niet heeft gehad, wordt ze op stal weer wat onrustig en tijdens het rijden meer gespannen en kijkerig, zodra ik weer magnesium geef is het na een paar dagen weer over. Verder heeft het een goede werking op de spieren, minder gespannen tijdens het rijden.
Soort van voer kan ook invloed hebben op gedrag, vroeger gaf ik alleen brok, nu geef ik 2x daags muesli van Havens en 1x daags basisbrok van Havens. Deze voercombinatie en Magnesium werk het beste bij mijn paard. Laatst nog aan de dierenarts gevraagd of het kwaad kon om dagelijks magnesium te geven, hij was er juist een voorstander van.
In Biomag van de Paardendrogist zit ook Calcium, zodat de verhouding goed is.
Lang verhaal maar in het kort is het niet zo goed uit te leggen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:04

Mijn VA gaf aan dat er onderzoek is geweest bij een X aantal sportpaarden en het bleek dat bijna alle paarden een tekort hadden aan magnesium, door dit te voeren gingen de paarden beter presteren en voelde zich beter.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:11

rumay schreef:
Mijn VA gaf aan dat er onderzoek is geweest bij een X aantal sportpaarden en het bleek dat bijna alle paarden een tekort hadden aan magnesium, door dit te voeren gingen de paarden beter presteren en voelde zich beter.

Dit klopt inderdaad, in het voer zit te weinig Magnesium. Er staat bij mij op stal nog een paard dat Magnesium krijgt en sinds ze dit krijgt is ze veel losser in haar lijf geworden.
Het schijnt wel beter te werken bij merries dan bij ruinen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:13

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:17

in zemelen zit erg veel magnesium...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:23

geerke schreef:
in zemelen zit erg veel magnesium...

Maar in zemelen zit ook veel zetmeel. Dus miss. wel zinvol voor gestresst e.d. maar niet voor paarden die insulineresistent zouden kunnen zijn/worden.

Vraagje: waarom mag magnesium niet gegeven worden bij verminderde nierfunctie? Als ik hoor dat heel veel paarden een tekort hebben, dan zou het toch niet schadelijk moeten zijn om dat tekort aan te vullen. Of wordt het in hoge dosis gegeven? Dan kan ik me voorstellen dat het niet goed is voor een verstoorde nierfunctie. Maar simpel datgene aanvullen dat ze blijkbaar tekort komen in de normale voeding?

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 08:35

@saffron & ikenindi, Er hoeft ergens maar iets om te vallen en dit paard reageerd hier heel heftig op. Dit is wat ik bedoel met gestressd. Na zo'n reactie duurt het erg lang voordat hij weer ontspand. Vandaar dat ik magnesium wil proberen. Ik hoop dat hij zijn spieren hierdoor sneller weer ontspant en minder last krijgt van de spierpijn. We zijn nu in een vicieuze circel beland.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:54

maar moet je niet `gewoon` schriktraining met hem doen dan? zorgen dat hij minder heftig en gespannen reageert? hij moet zich velig en vertrouwd voelen als jij er bent. pas als jij ergens van schrikt mag hij schrikken...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:14

Dan moet je toch maar Magnesium proberen, als je het voor het eerst gebruikt duurt het ongeveer 2 weken voordar je resultaat ziet, het kan in ieder geval geen kwaad.

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 10:36

Ik ga het ook zeker proberen. Bedankt voor de tip dat het ongeveer twee weken duurt voordat het gaat werken.

Was alleen benieuwd naar de ervaringen van gebruikers met de verschillende merken.
Maar begrijp dat de biomag goed moet werken. Ik heb alleen een ruin, dus hoop dat het net zo goed werkt als bij jou merrie.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:47

mysa: het hoe en wat over magnesium in combinatie met de nierfunctie weet ik ook niet. 'k Heb het ooit ergens gelezen.
Mijn da vindt het ook geen probleem.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:39

Biomag is zeker een goed merk, bij ruinen zal het ook wel goed werken maar het schijnt bij merries vaker nodig te zijn om het te geven. Er wordt verder niet vermeld dat het bij ruinen niet werkt dus gewoon proberen.

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:09

Magnesium bevorderd de zenuwactiviteit (werkt als betere geleider) maar neemt schrikkerigheid niet weg. Dit moet je zelf trainen, met geduld en herhaling.

"MAGNESIUM is een 'natuurlijke tranquillizer', die zowel preventief als curatief kan worden toegepast. Het ontspant de spieren, zenuwen en bloedvaten door zgn. repolarisatie en geeft dus meer energie!"Het gaat je paard dus niet kalmeren...

Het werkt laxerend, vandaar dat men , bij teveel gebruik, gewicht verliest. Dit verklaart waarom het NIET gebruikt mag worden bij verminderde nierfunctie : laxering/diarree = waterverlies = probleem voor trage nieren.
Opletten bij diarree: dan verlies je magnesium en extra toedienen veroorzaakt diarree. Vicieuze cirkel dus....
Heeft jouw paard gekleurde urine of énorm gekleurde urine? Haha! Is de geur normaal of zeer intens?
Dit wijst op de werking van de nieren... Voor je iets toedient, denk er even over na.
Magnesium is een natuurlijk mineraal maar geen snoepje! Kan het lijf wat losser maken, maar dat was jouw vraag niet , toch?

Vit E wordt hier ook gezegd: heeft er niks mee te maken. Vit E is een anti-oxidant en behoudt levensduur van cellen. Geen effect op schrikkerigheid van paarden.

Magnesium wordt het beste opgenomen in vloeibare vorm, bv. ampullen die je bij de apotheker koopt.
Je kan bv. 1 ampul toedienen én roggebrood of zemelen. Zaden (zonnebloem, sesam, etc) en groene groenten zitten vol magnesium.
Hou je ons op de hoogte als je vooruitgang merkt?