wat te voeren na operatie en daarna 3 wk boxrust + 3 wk stap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindalieneke

wat te voeren na operatie en daarna 3 wk boxrust + 3 wk stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 00:58

Mijn drie jarige wordt aankomende week geopereerd aan zijn kogel om er een chip uit te halen. (kan t beter nou doen als straks als hij er last van krijgt). Maar wat kan ik 'm gaan voeren? Hij is nog hengst, en ik wil niet dat ie straks staat te stuiteren op stal van de energie uit zijn krachvoer, maar helemaal van het krachtvoer afhalen wil ik ook niet, hij heeft toch zijn vitaminen en mineralen nodig.... Ik heb al gekeken naar de Dodson & Horrell Convalescent Diet, maar die is 18 euro per zak(!!!) Aan de andere kant, als het goed voor 'm is? Iemand hier ervaring mee, en hoe lang zou ik dit moeten blijven voeren???

kimmie1

Re: wat te voeren na operatie en daarna 3 wk boxrust + 3 wk stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:07

Je kunt hem ook op bv zemelen en wortels zetten met veel ruwvoer en elke dag pavo koek geven voor de vitaminen en mineralen.

Liefhebber70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:11

Als je een goede kwaliteit ruwvoer voert dan is dat voldoende. HIj gaat toch enorm invallen qua spieren in deze tijd, dus hij zal er zeker slechter uit gaan zien.

Als je ruwvoer niet van genoeg kwaliteit is, dan zou ik persoonlijk een handje brok per keer bijvoeren als de rest ook brok krijgt. Dan kan hij ook niet jaloers worden!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 01:14

Liefhebber70 schreef:
Als je een goede kwaliteit ruwvoer voert dan is dat voldoende. HIj gaat toch enorm invallen qua spieren in deze tijd, dus hij zal er zeker slechter uit gaan zien.

Als je ruwvoer niet van genoeg kwaliteit is, dan zou ik persoonlijk een handje brok per keer bijvoeren als de rest ook brok krijgt. Dan kan hij ook niet jaloers worden!

ik verwacht dat het invallen wel mee valt, hij is nog niet aan het werk namelijk. Hij heeft tot nu toe van een onbezorgde jeugd mogen genieten... maar bedankt voor je reactie!

Liefhebber70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:20

Maar in de wei traint hij zichzelf en op stal doet hij niets. Ze vallen best in na een operatie!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 01:32

Liefhebber70 schreef:
Maar in de wei traint hij zichzelf en op stal doet hij niets. Ze vallen best in na een operatie!

Das waar, we zullen zien...

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 19:11

Heb vandaag contact gehad met mijn DA en die zei dat ik hem gewoon op onderhoudsbrok kon zetten en veel goed ruwvoer. Scheelt toch de helft in prijs met Dodson & Horrell...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:33

Idd onderhoudsbrok ( halve kilo tot kilo per dag, afhankelijk van paard) evt aanvullen met zemelen voor de vulling. En meer dan voldoende ruwvoer.
Ja

Alvast sterkte met de operatie, en beterschap voor je paardje!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:38

Verplaatst MD --> VS.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:16

Ruwvoer is gewoon het beste en het hoofdmenu, zo hou je hem ook wat bezig.
Ik zou wel iets van een krachtvoer geven maar veel minder, bijv. 1/2 schep van een voer voor sobere pony's.
Daar zit vaak weinig in maar je moet dan wel de variant pakken zonder haver.
Alleen zemelen en wortelen ben ik niet zo kapot van, het is alleen vulling en het is dus alleen vulling wat hij beter uit zijn hooi kan halen.
Wel zou je zemelen in combinatie met zijn krachtvoer kunnen geven, of smorgens zemelen en savonds krachtvoer.
Zemelen is heel goed voor de darmen en omdat hij stilstaat kan dat nooit kwaad.
Heel veel sucses.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:12

een goeie ondehroudsponybrok als het nodig is(minder energie meer vit/min en dus ook minder kiloos voeren
)
en idd basis veel goed hooi , dan heeft ie wat te doen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:24

helemaal geen krachtvoer!
Wel veel ruwvoer zodat hij lang wat te doen heeft.
Wat dat betreft liefst veel schraal hooi.
Als je bang bent voor vitaminegebrek, kan je Pavo Vital geven. dat is vitaminen/mineralen in brokjesformaat, zodat je het los kan geven (je hoeft het nergens door te mengen).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:30

gewoon ruwvoer en een liksteen voor de mineralen?

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:20

ik zou hem slobber geven of iets andere wat ligt verteerbaar is en een supplement wat de genezing ondersteunt. senoirvoer is ook vaak voor paarden die herstellen van een operatie. Eggersmann heeft daar geschikt voer voor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:45

Die pavo vital lusten heel veel paarden vaak niet, die van mij dus ook niet, waarom weet ik niet.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:55

lindalieneke schreef:
Mijn drie jarige wordt aankomende week geopereerd aan zijn kogel om er een chip uit te halen. (kan t beter nou doen als straks als hij er last van krijgt). Maar wat kan ik 'm gaan voeren? Hij is nog hengst, en ik wil niet dat ie straks staat te stuiteren op stal van de energie uit zijn krachvoer, maar helemaal van het krachtvoer afhalen wil ik ook niet, hij heeft toch zijn vitaminen en mineralen nodig.... Ik heb al gekeken naar de Dodson & Horrell Convalescent Diet, maar die is 18 euro per zak(!!!) Aan de andere kant, als het goed voor 'm is? Iemand hier ervaring mee, en hoe lang zou ik dit moeten blijven voeren???

En .. is de operatie goed verlopen? Ben wel eigenlijk wel een beetje benieuwd!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 10:57

Hij is woensdag geopereerd, en alles is goed gegaan. Gelukkig... Lachen Hij is LV en LA geopereerd en LA had een vrij groot stuk in gezeten, maar het gewricht was nog niet echt beschadigd, wel was het goed geweest dat ik het nu had laten doen.
Hoe is het met die van jou? Gaat alles nog goed?

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:09

lindalieneke schreef:
Hij is woensdag geopereerd, en alles is goed gegaan. Gelukkig... Lachen Hij is LV en LA geopereerd en LA had een vrij groot stuk in gezeten, maar het gewricht was nog niet echt beschadigd, wel was het goed geweest dat ik het nu had laten doen.
Gelukkig dat het allemaal goed is verlopen! En heel fijn dat de fragmenten nog geen beschadigingen hebben gegeven. Maar jouw paard is toch uit voorzorg geopereerd? Die van mij omdat hij onregelmatig was. En dat is misschien toch nog weer heel wat anders, mn. ten aanzien van schade en herstel.
Wij zijn vandaag precies 2 weken bezig met stappen aan de hand á 2 x 10 min. p/d. Het gaat wel goed alleen is hij wel heel erg fris met die harde wind en dan valt het niet mee om hem rustig te houden. Hij heeft achter ook lichte spat en liep gistermorgen niet echt lekker van achteren. Gisteravond liep hij gelukkig weer goed. We moeten nu dus nog 2 weken stappen en dan moeten we terugkomen in Emmeloord voor de nacontrole.
Ben benieuwd hoe het genezings- en revalidatieproces bij jullie gaat verlopen! Houd je ons op de hoogte??

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 12:47

jalo schreef:
lindalieneke schreef:
Gelukkig dat het allemaal goed is verlopen! En heel fijn dat de fragmenten nog geen beschadigingen hebben gegeven. Maar jouw paard is toch uit voorzorg geopereerd? Die van mij omdat hij onregelmatig was. En dat is misschien toch nog weer heel wat anders, mn. ten aanzien van schade en herstel.
Wij zijn vandaag precies 2 weken bezig met stappen aan de hand á 2 x 10 min. p/d. Het gaat wel goed alleen is hij wel heel erg fris met die harde wind en dan valt het niet mee om hem rustig te houden. Hij heeft achter ook lichte spat en liep gistermorgen niet echt lekker van achteren. Gisteravond liep hij gelukkig weer goed. We moeten nu dus nog 2 weken stappen en dan moeten we terugkomen in Emmeloord voor de nacontrole.
Ben benieuwd hoe het genezings- en revalidatieproces bij jullie gaat verlopen! Houd je ons op de hoogte??

ja, die van mij is inderdaad uit voorzorg geopereerd. Ach gut Ik heb een week of drie geleden foto's van 'm laten maken en toen kwam dit aan het licht... Aangezien ik hem niet heel duur heb gekocht als anderhalf jarige durfde ik het wel aan om hem te laten opereren. En als ik hem misschien in de toekomst nog wil verkopen was hij nou ook afgekeurd, dus ik "moest" wel. Nou krijgt hij alleen een bemerking op de foto, maar is hij (mits hij klinisch 100% goed is) goed. En daarbij wordt die van mij dit jaar pas drie....
Ik hoop alleen dat hij van zijn verband af blijft, ze hebben er al sambal opgesmeerd Vingers aflikken
Wel grappig trouwens dat er verschil in zit in hoe te handelen na de operatie, zijn verband mag er met tien dagen vanaf en die van mij moet drie weken op stal blijven en daarna drie weken aan de hand stappen, daarna mag hij weer los, op een klein stukje eerst zodat hij niet te gek kan doen.... ben benieuwd. Eerst maar eens zien hoe hij zich op stal houd.

Ik houd je op de hoogte.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:17

Ja, iedere kliniek heeft zo z'n eigen nabehandelingsprotocol, was mij ook al opgevallen! Kayro heeft z'n verband redelijk netjes laten zitten .. zo rond de 4/5 dag begon het wat te zakken. Maar, misschien is sambal een goed middel om hem eraf te laten blijven?

Ik zag in mijn topic dat je gericht vroeg naar de voeding. Kennelijk heb ik het niet goed gelezen want ik heb gereageerd door een heel verhaal te gaan schrijven over voedingssupplementen .. Bloos Stom, maar ik dacht echt dat je naar aanvullingen vroeg ipv naar hoofdvoeding!! Haha ..
Maar, hier dan een antwoord. Kayro staat op een pensionstal waar hij dus gevoerd wordt. Hij krijgt z'n normale portie voordroog kuil á 2 x daags. Normaal kreeg hij 2 x 1 kg brok en krijg nu 2 x 1/4e ongeveer, dat is meer om hem niet jaloers te laten zijn Pling . Normaal kreeg hij ook 1 x daags 1kg zwarte havermix, in plaats daarvan krijgt hij nu +/- 1 kg kruidenmuesli met olie .. verdeeld over 2 porties. En 2 x per week krijgt hij een klein beetje slobber extra.
Ik merk aan hem dat hij met dit rantsoen ook nog best wel wakker/fris is .. hij is ook wel een klein beetje gegroeid eigenlijk. Maar dat rijden we er straks wel weer vanaf(hopelijk). En hij mag natuurlijk nu 2 x daags 10 min stappen waardoor hij toch wel weer wat beweging heeft, en door de harde wind van de afgelopen dagen was hij toch wel fris hoor.

Wat voer jij je paard dan nu? Heb je hem aan huis staan?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:20

Hoi, geef je paard voldoende hooi. Liefst onbeperkt. Overleg dan even met je da wat je t beste kunt voeren. Zo weinig mogelijk krachtvoer. Misschien kan hij je een suplement geven wat je kan geven ter vervanging van t krachtvoer waardoor hij wel krijgt wat ie nodig heeft maar niet heet word. 6 weken is lang en om dan een stuiterbal onder controle te moeten houden die rustig moet blijven? Mijn paard heeft maar 3 weken moeten stappen door blessure en die stond op een kwart van zijn krachtvoer. Hooi kreeg hij dubbele portie's. Dit heb ik ook inoverleg gedaan met mijn da.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 12:41

jalo schreef:
Ja, iedere kliniek heeft zo z'n eigen nabehandelingsprotocol, was mij ook al opgevallen! Kayro heeft z'n verband redelijk netjes laten zitten .. zo rond de 4/5 dag begon het wat te zakken. Maar, misschien is sambal een goed middel om hem eraf te laten blijven?

Ik zag in mijn topic dat je gericht vroeg naar de voeding. Kennelijk heb ik het niet goed gelezen want ik heb gereageerd door een heel verhaal te gaan schrijven over voedingssupplementen .. Bloos Stom, maar ik dacht echt dat je naar aanvullingen vroeg ipv naar hoofdvoeding!! Haha ..
Maar, hier dan een antwoord. Kayro staat op een pensionstal waar hij dus gevoerd wordt. Hij krijgt z'n normale portie voordroog kuil á 2 x daags. Normaal kreeg hij 2 x 1 kg brok en krijg nu 2 x 1/4e ongeveer, dat is meer om hem niet jaloers te laten zijn Pling . Normaal kreeg hij ook 1 x daags 1kg zwarte havermix, in plaats daarvan krijgt hij nu +/- 1 kg kruidenmuesli met olie .. verdeeld over 2 porties. En 2 x per week krijgt hij een klein beetje slobber extra.
Ik merk aan hem dat hij met dit rantsoen ook nog best wel wakker/fris is .. hij is ook wel een klein beetje gegroeid eigenlijk. Maar dat rijden we er straks wel weer vanaf(hopelijk). En hij mag natuurlijk nu 2 x daags 10 min stappen waardoor hij toch wel weer wat beweging heeft, en door de harde wind van de afgelopen dagen was hij toch wel fris hoor.

Wat voer jij je paard dan nu? Heb je hem aan huis staan?

Ik heb hem bij mijn buurman staan, we hebben thuis maar twee stallen en daar heb ik mijn wedstrijdpaarden in staan. Bij de buurman hebben we onze andere drie paarden staan. De vijfjarige van mijn vriend en twee jonkies van mij. (de hengst en een twee jarige merrie).
Hij krijgt nou onbeperkt voordroogkuil en twee keer per dag een kilo onderhoudsbrok. Hij is op zich wel heel rustig op stal, alleen als de andere van stal gaan wordt hij beetje onrustig. (ZIJN meisjes he Knipoog )
Ik heb gisteren de stukjes bij de DA opgehaald, die van achter was inderdaad een vrij groot stuk. Hij moet twee weken met drukverband staan, er zitten zelfoplossende hechtingen in, die gaan er dus vanzelf uit als het goed is...
In totaal drie weken op het hok en dan drie weken aan de hand stappen, beginnen met 5 minuten en uitbouwen als hij beetje rustig blijft. Na zes weken (stalrust en stappen) mag hij weer los. Dat doe ik eerst bij ons thuis, is niet zo groot en kan hij dus ook niet helemaal uit zijn plaat gaan...

Ik kon i.p.v. sambal ook cribox op zijn verband smeren, heb ik gisteren gelijk maar gedaan, verband zit nog wel heel mooi trouwens. En ik heb hem een Jolly bal in zijn stal gehangen, kan hij daar mee spelen.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:03

Fijn dat de operatie goed is verlopen! Maar om even met je vraag verder te gaan.... Mijn merrie krijgt Pavo nature s best ( rond de 13 euro een zak) Ze is ook nogal een heethoofd, arabier, maar moet vanwege een peesblessure zo rustig mogelijk blijven.
Eerst heeft ze 3 maanden stalrust gehad, maar ze werd op den duur zo druk dat het gevaarlijk werd. Dus heb ik haar op een klein stukje wei gezet in de kudde (ong. 5x5 m.).
Hier bleef ze een stuk rustiger. Want die drukkigheid op stal is funnest voor de revalidatie.
Ik heb gemerkt dat ze lang op het voer kauwd, langer als op bix. Ook een voerbal kon ze erg waarderen.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 23:55

even weer een update: Gisteren heb ik het (druk)verband eraf gehaald en daaronder waren ze (natuurlijk) super mooi dun. Vandaag waren ze wel een beetje opgelopen, achter meer dan voor. Hopen dat de zwelling nog weer beetje weg trekt.
Hij heeft het inmiddels wel gehad met het hele dagen op stal staan, maakt een grote smeerbende van zijn stal terwijl hij normaal wel netjes is, maar ja....
Vanaf aanstaande woensdag gaan we stappen aan de hand, hoop dat ie het leuk vind en niet helemaal de pan uit springt... We zullen zien, ik laat het weten....

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:30

lindalieneke schreef:
even weer een update: Gisteren heb ik het (druk)verband eraf gehaald en daaronder waren ze (natuurlijk) super mooi dun. Vandaag waren ze wel een beetje opgelopen, achter meer dan voor. Hopen dat de zwelling nog weer beetje weg trekt.
Hij heeft het inmiddels wel gehad met het hele dagen op stal staan, maakt een grote smeerbende van zijn stal terwijl hij normaal wel netjes is, maar ja....
Vanaf aanstaande woensdag gaan we stappen aan de hand, hoop dat ie het leuk vind en niet helemaal de pan uit springt... We zullen zien, ik laat het weten....

Fijn voor jullie dat het ook alweer opschiet! Die zwelling is wel normaal hoor de eerste dagen, als het goed is zakt dat wel weer af. Kayro zijn benen zijn ook een dag of 2 á 3 iets dikker geweest. Ik kan me voorstellen dat hij het nu ook zat is om op stal te staan .. maar je kan beginnen met aftellen!!

Ik ben vanmorgen weer met Kayro naar Emmeloord geweest voor de nacontrole. En ik heb goed nieuws gekregen. Hij was klinisch helemaal goed, op de rechte lijn, volte op het harde(draf) en de buigproeven. Ook op de spatproeven links- en rechts-achter reageerde hij negatief .. was alleen stijf tijdens het wegrennen maar geen pijn meer dus.
We mogen vanaf vandaag beginnen met één half uur tot één uur belast stappen in de bak, mag hem dus gewoon wel aan het werk zetten en figuren rijden.
Verder mag hij iedere dag een dagdeel of zelfs wel een hele dag in een afgezet stukje in de buitenbak staan om wat extra beweging te krijgen. Dit omdat iets meer beweging toch beter is voor de spat .. Ligt er wel een beetje aan hoe hij zich gedraagt, maar hij mag best bokken en rollen .. als hij maar niet te veel gaat racen.
Dit moeten we gedurende 3 á 4 weken volhouden en daarna mogen we weer op gaan bouwen vwb het verdere rijden, in zo'n 4 weken tijd weer terug proberen te komen op het oude niveau. Langzaam aan uitbreiden dus!
Er zijn nu dan ook geen röntgenfoto's gemaakt omdat hij klinisch goed was en de gewrichten er goed uitzien en goed aanvoelden. Dus al met al heel positief en hier ben ik heel blij mee Haha! .
Heb tevens een Glucosamine supplement gekocht op de kliniek 'Joint Supplement' van New Market(een van de betere die er in de handel is), in overleg en op advies van de specialist, .. ook dit kan flink bijdragen om de ongemakken van artrose en spat te beperken. Ik begin er vandaag meteen mee en dan zullen we zien wat het op termijn doet.

Jij in ieder geval ook heel veel succes met de verdere revalidatie straks!