Wat ter vervanging van Sand-clear?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santie

Wat ter vervanging van Sand-clear?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 22:11

Omdat mijn paard de sand-clear nu dus echt niet meer wil eten, ben ik op zoek naar iets wat de exacte werking heeft en wat hij wel lust. Hij heeft het nl echt nodig, omdat hij zand eet en hij in aug 2007 al is geopereerd aan zandkoliek, dit willen wij natuurlijk niet nog eens meemaken.
Dus alle tips en ervaringen zijn welkom!!!

Patriesje

Re: Wat ter vervanging van Sand-clear?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:14

Je zou Sand-Gard kunnen proberen. Het is wel duurder dan Sand-Clear, maar ook mijn merrie eet dat makkelijker. Succes!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:53

Je zou physillium vezels kunnen proberen. Mijn paardjes vinden de sand-clear niet lekker en eten het met lange tanden en heel veel muesli op. Deze vezels vinden ze wel heel lekker en je kunt het ook als slobber voeren. Het is heel zuinig in gebruik - 45 gr. per dag! Je mag dit ook een aantal weken achter elkaar voeren.

http://www.paardenconcurrent.nl/product ... ts_id=1635

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:53

Kleefkruid heeft ook dezelfde werking en mijn paarden vinden het lekker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:31

Gekookte lijnzaad zou je kunnen voeren. Dat helpt niet helemaal zo goed als sandclear, maar haalt toch ook al een boel zand uit de darmen, en de meeste paarden vinden het lekker.
Naar het recept moet je dan even zoeken op bokt, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Je moet in ieder geval wel voorzichtig zijn met de dampen die er tijdens het koken uit komen, die zijn giftig.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:25

singasong schreef:
Je zou physillium vezels kunnen proberen. Mijn paardjes vinden de sand-clear niet lekker en eten het met lange tanden en heel veel muesli op. Deze vezels vinden ze wel heel lekker en je kunt het ook als slobber voeren. Het is heel zuinig in gebruik - 45 gr. per dag! Je mag dit ook een aantal weken achter elkaar voeren.

Sand clear bestaat ook voor 99% uit physilliumvezels, dus de werking zal idd wel hetzelfde zijn.
Dus de physilliumvezels zijn besteld! Voor die prijs kun je nog eens wat proberen Ja. Hoef je hiervan echt maar 45 gr per dag te geven??? Nu maar hopen dat hij het ook lekker vind!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:26

Patriesje schreef:
Je zou Sand-Gard kunnen proberen. Het is wel duurder dan Sand-Clear, maar ook mijn merrie eet dat makkelijker. Succes!

Sand-Gard lust meneer ook niet.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:34

Kitty1 schreef:

Echtwaar ? Lachen
Moet je dit op een speciale manier voeren, en in wat voor hoeveelheid? Onze tuin staat aardig vol met dat spul. Lachen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:17

santie schreef:
singasong schreef:

Sand clear bestaat ook voor 99% uit physilliumvezels, dus de werking zal idd wel hetzelfde zijn.
Dus de physilliumvezels zijn besteld! Voor die prijs kun je nog eens wat proberen Ja. Hoef je hiervan echt maar 45 gr per dag te geven??? Nu maar hopen dat hij het ook lekker vind!

Heb je die Sand clear al eens zelf geproefd? Het is niet te eten, net alsof je op zand zit te kauwen. Kan me voorstellen dat paarden dat niet lekker vinden.
Die vezels daarentegen zijn lekker en worden fluweelzacht als je het vermengt met water/speeksel.
Er staat geen gebruiksaanwijzing op de zak waar de vezels inzitten. Maar het is precies hetzelfde spul als de vezels van de Groene Os (alleen meer dan de helft goedkoper Haha! ) en daar staat op dat je 1x per dag 45 gram moet geven.
Je kunt het ook geven om de mest dunner of dikker te maken door meer of minder water toe te voegen. De Groene Os adviseerd om 45 gram met 2 liter water aan te maken maar het kan ook met minder. Moet je gewoon even uitproberen. Maar nooit droog geven!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:19

3Hearts schreef:
Kitty1 schreef:

Echtwaar ? Lachen
Moet je dit op een speciale manier voeren, en in wat voor hoeveelheid? Onze tuin staat aardig vol met dat spul. Lachen

Je kunt ze er gewoon zelf van laten eten. Als het goed is weten ze hoeveel ze er van nodig hebben.
Bij ons staat het in de zomer ook tegen het hek van de wei aan. Bij mij eten ze er soms van.
Maar volgensmij is kleefkruid meer 'vochtafdrijvend' dan 'zandafdrijvend'.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 14:10

Heb je die Sand clear al eens zelf geproefd? Het is niet te eten, net alsof je op zand zit te kauwen. Kan me voorstellen dat paarden dat niet lekker vinden.

Tja... Hij heeft juist geen problemen met zand eten, dus waarom hij de sand clear dan niet lust is mij een raadsel Haha! Haha! Haha!

Bedankt voor de gebuiksaanwijzing, zet het uit? omdat je het niet droog mag voeren?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:10

santie schreef:

Tja... Hij heeft juist geen problemen met zand eten, dus waarom hij de sand clear dan niet lust is mij een raadsel Haha! Haha! Haha!

Bedankt voor de gebuiksaanwijzing, zet het uit? omdat je het niet droog mag voeren?

Ja, als het met vocht in aanraking komt en het wordt erg plakkerig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:07

Ik heb zandweg gevoerd en mijn pony wou dat absoluut niet eten, dus ik heb het gemengt met wat olie en dat in een spuit gedaan en het iedere keer maar in haar mond gespoten. Vond ze niet leuk maar zo kreeg ze het iig binnen. Deze tip kreeg ik van iemand.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:26

capopjekop schreef:
Ik heb zandweg gevoerd en mijn pony wou dat absoluut niet eten, dus ik heb het gemengt met wat olie en dat in een spuit gedaan en het iedere keer maar in haar mond gespoten. Vond ze niet leuk maar zo kreeg ze het iig binnen. Deze tip kreeg ik van iemand.

Zandweg is toch in een soort poedervorm? Dat vind mijn paard ook helemaal niets. Zit ook nog eens veel suiker in! Ik ben er tevreden over die vezels daar is niets aan toegevoegd en hij vind ze lekker.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:19

Ik voer mijn pony op het moment ook sand clear, en hij vindt het niet echt geweldig Clown

Maar waarom is dat spul zo vreselijk duur? Ik kan me niet voorstellen dat wat erin zit zo vreselijk duur is.

Is dat omdat paarden eigenaren het toch wel kopen ongeacht de prijs omdat ze bang zijn voor koliek Gestoord ?
Voor deze prijs kunnen ze er ook wel een lekker smaakje aan maken Pling

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:34

3Hearts schreef:
Kitty1 schreef:

Echtwaar ? Lachen

nu niet neem ik aan Lachen

maar je kan naast kleefkruid idd psyllium (beide bij jordenshippo.nl) ook geel lijnzaad kopen (linosan bij homeovet.nl)
alle produkten puur natuur en goed te gebruiken Ja kleefkruid kun je straks voorjaar/zomer volop zelf plukken!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:48

judithM schreef:
Ik voer mijn pony op het moment ook sand clear, en hij vindt het niet echt geweldig Clown

Maar waarom is dat spul zo vreselijk duur? Ik kan me niet voorstellen dat wat erin zit zo vreselijk duur is.

Is dat omdat paarden eigenaren het toch wel kopen ongeacht de prijs omdat ze bang zijn voor koliek Gestoord ?
Voor deze prijs kunnen ze er ook wel een lekker smaakje aan maken Pling

volgens mij is alles waar een paard opstaat 2x zo duur!
Heb je al naar die zakken physillium vezels gekeken, die zijn echt niet duur!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:36

De physilliumvezels heb ik een week geleden besteld en het duurd zeker nog 2 weken voor zij het binnen heeft en dan moet ze het nog naar mij toe sturen.
Weet je waar ik ze nog meer kan krijgen??? Ik moet nl volgende week weer beginnen met voeren en ik kan het verder eigenlijk nergens vinden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:46

santie schreef:
De physilliumvezels heb ik een week geleden besteld en het duurd zeker nog 2 weken voor zij het binnen heeft en dan moet ze het nog naar mij toe sturen.
Weet je waar ik ze nog meer kan krijgen??? Ik moet nl volgende week weer beginnen met voeren en ik kan het verder eigenlijk nergens vinden.

Je zou het rechtstreeks kunnen bestellen bij die Duitse site waar deze zakken ook vandaan komen. En als je precies hetzelfde spul wilt dan kun je dat van de Groene Os bestellen bij de Paardendrogist. Is wel duurder maar dat kun je binnen 2 dagen in huis hebben.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:54

Zoooo.... dat is echt flink duurder Wow! en dan komen de verzendkosten er nog bij! Nou dan nog maar 1 weekje met sand-clear/appelmoes/wortelen/appels/ed knoeien, dat heb ik nl nog staan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:01

santie schreef:
Zoooo.... dat is echt flink duurder Wow! en dan komen de verzendkosten er nog bij! Nou dan nog maar 1 weekje met sand-clear/appelmoes/wortelen/appels/ed knoeien, dat heb ik nl nog staan.

Zou ik ook doen Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:05

Wat een goede tips hier. Mijn zand eter voer ik in de winterperiode als hij in het paddock loopt, slobber van Cavalor (zit lijnzaad in) en ik heb gemerkt dat er dan ook behoorlijk wat zand uitkomt. Die vezels moet ik onthouden voor volgend jaar.

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:00

ik koop bij drogistery of reformzaak physillium-zaad (vlo-zaad)wat ik week in warmwater
mijn merrie is vorig jaar geopereerd en dit moest ik van de kliniek 3 weken geven

als ik vermoed dat 1 van mijn paarden zand gegeten heeft...geef ik dit enkele dagen
en het mooie van dat zaad is,het kost geen ....... Geld, geld! !!!!

als alternatief kun je ook lijnzaad koken!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:15

kysia schreef:
ik koop bij drogistery of reformzaak physillium-zaad (vlo-zaad)wat ik week in warmwater
mijn merrie is vorig jaar geopereerd en dit moest ik van de kliniek 3 weken geven

als ik vermoed dat 1 van mijn paarden zand gegeten heeft...geef ik dit enkele dagen

Kun je aangeven wat je voor een zak van 1 kilo betaald?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:30

singasong schreef:
kysia schreef:

Kun je aangeven wat je voor een zak van 1 kilo betaald?

En WAAR koop je het dan, ik ben alle reformwinkels en apotheken in Den Helder af geweest, maar niemand heeft het, of kan het bestellen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik lijnzaad precies moet klaarmaken? Hoe lang koken? hoeveel voeren?