Zo snel al een grasbuik!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Zo snel al een grasbuik!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:28

Hallo, ik heb ff een vraagje. Vandaag heb ik mijn paard voor het eerst de hele dag op wei gezet (van 8u vanmorgen tot half 7 's avonds). Nou viel het mij op dat zijn buik dikker was geworden!! Een grasbuik dus neem ik aan.. Maar ik had er niet bij nagedacht dat dat zooo snel gebeurde!
Mijn vraag is nu dus; Hoe kan zijn grasbuik het beste en het snelste weer weggaan? Ik zet um sowieso niet meer zolang meer op wei, een paar uurtjes miss maar niet langer (voorlopig iig niet). En als ze de hele dag op wei hebben gestaan, heeft ie dan nog wel brokken nodig want dat had ik um namelijk ook gwn nog gegeven..
Het is mijn eerste eigen paard dus ik krijg nu pas met deze dingen te maken, heb me nog nooit in die dingen verdiept.. Pas nu ik een eigen paard heb.
Dan heb ik nog een vraag, het is een Haflinger (ruin) en hij word in Mei 2 jaar. Hij krijg smorgens en savonds een halve schep brokken, 2/3 sneetjes brood. En smorgens hooi, savonds kuilgras (dat ga ik ook afschaffen want heb dus net gehoort dat dat ook niet goed is!). Dus savonds en smorgens een grote hooinet vol met hooi. Voer ik um teveel of te weinig?
Bij zijn vorige eigenaar heeft ie 24/7 op wei gestaan en kreeg daar volgensmij alleen maar een paar sneetjes brood elke dag. Dus ik heb het idee dat ik um teveel voer. En ik baal er nu ook van dattie zo snel al een grasbuik heeft gekregen. Help aub? Wie wil mij hier wat tips over geven..?

RelarDevi

Re: Zo snel al een grasbuik!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:30

Je paardje is nog niet eens 2 jaar. Zet hem zo vaak mogelijk buiten (het liefst 24/7 met soortgenoten)

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:31

Nee zet um niet zoveel mogelijk buiten.. Aangezien ik net vertel dattie na 1 hele dag buiten staan al een grasbuik heeft gekregen en ik dit wil voorkomen. Dit was mijn vraag trouwens ook niet Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:33

een grasbuik is niets meer dan gevulde darmen. na een nacht op stal is dit weer weggetrokken! Ja

is echt niet puur vet allemaal van 1 dagje grazen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:34

staat het gras hoog dan, want van die paar sprietjes die op mijn wei staan krijgt een paard echt geen grasbuik..
Gras heeft in de winter ook nauwlijks voedingswaarde, dus lekker buiten zetten zou ik zeggen..zijn veel paarden jaloers op die van jou..
enne..wat versta je onder grasbuik..alleen opgeblazen is er na een paar uur weer vanaf hoor..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:37

Gewoon dat zijn buik dikker is dan normaal, het gras staat niet zo heel hoog, maar het is een hele grote wei dus genoeg gras voor de hele dag! Maar kan iemand er mij over adviseren of ik um teveel voer? Want ik heb dat idee zelf namelijk wel..

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:40

Mijn paarden krijgen 4 plakken hooi op een dag, waaronder een fjord..ik geef liever hooi dan kuil vanwege de hoeveelheid eiwitten die erin zittenen mijn fjord snel last van haar darmen heeft..dus vind twee plakken niet zo veel eigenlijk..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:41

Dat is morgenochtend weer weg. Als je paard alleen gras krijgt zal hij niet snel teveel krijgen, hij is harstikke in de groei en zoveel staat er nog niet om deze tijd van het jaar. Hou dat hooi er lekker in Ja

Als je hem te dik vindt worden kun je hem beter iets minder brokken geven o.i.d, maar vrijwel onbeperkt ruwvoer is alleen maar goed. Een grasbuik is niet erg op die leeftijd, dat train je er wel weer af als ie eenmaal groot is. Zie het als een soort babyvet.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:43

Het is niet een grasbuik van 1 dag grazen, dat zijn puur zijn gevulde darmen hoor..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:45

sommige paarden hebben daar meer aanleg voor dan andere,maar binnen een dag daar heb ik nog nooit van gehoord...niet minder ruwvoer gaan geven hoor!!dat hebben ze echt hard nodig(ook om het risico van koliek te verminderen...)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:47

Ik zie dat bij mijn pony's ook altijd. 's Morgens slank, 's avonds een dikke buik als ze uit de wei komen. Niks aan de hand. Dat heb je zelf toch ook na een stevige maaltijd Haha! ?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:47

Oke, ik wist het niet hoor.. daarom vraag ik het nou juist. Oke, en die sneetjes brood, dat kan ook geen kwaad neem ik aan?
Ik heb wel besloten dat ik het kuilgras afschaf, en daarvoor gewoon alleen hooi geef. En hij lust het allebei evengraag dus voor hem maakt het denk ik niet zoveel uit. Ik wil um idd ook zoveel mogelijk op wei zetten (elke dag; voordat ik ga werken op wei zetten en als ik afgewerkt ben weer op stal zetten). Maar 1x een dagje overslaan, en een dagje op stal blijven staan kan ook geen kwaad voor um, dat moet ie maar leren!
Iig bedankt voor al het advies Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:48

Uhm, met ruwvoer bedoelen jullie toch gewoon hooi? Of wat? Geld, geld!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:51

Moelie schreef:
Maar 1x een dagje overslaan, en een dagje op stal blijven staan kan ook geen kwaad voor um, dat moet ie maar leren!

Dit komt niet overeen met je onderschrift..

Gooi dat dier gewoon iedere dag naar buiten, dat hoort bij een paard. Hij leert er echt niet van om een dag binnen te staan, het is een dier geen mens. Voer hem onbeperkt hooi, een handje brok en zo nu en dan wat sneetjes brood (wel wat ouder anders gaat het plakken). En laat hem lekker spelen met soortgenootjes. Hooi kan je onbeperkt voeren.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:51

Ruwvoer is hooi of voordroog(kuil)
Maar hoelang heeft hij bij jou op stal gestaan??
Want hem ineens van de een op andere dag zoveel uur op gras zetten is ook niet altijd goed hoor.

Ik ben het helemaal met Kaatje eens.
Het beesje is nog een veullie
Laatst bijgewerkt door Whis_Serada op 23-01-08 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:52

ruwvoer is hooi ja, en die sneetjes brood mogen gewoon hoor..=)
of wat wortels kan ook geen kwaad..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:54

Moelie schreef:
Oke, ik wist het niet hoor.. daarom vraag ik het nou juist. Oke, en die sneetjes brood, dat kan ook geen kwaad neem ik aan?
Ik heb wel besloten dat ik het kuilgras afschaf, en daarvoor gewoon alleen hooi geef. En hij lust het allebei evengraag dus voor hem maakt het denk ik niet zoveel uit. Ik wil um idd ook zoveel mogelijk op wei zetten (elke dag; voordat ik ga werken op wei zetten en als ik afgewerkt ben weer op stal zetten). Maar 1x een dagje overslaan, en een dagje op stal blijven staan kan ook geen kwaad voor um, dat moet ie maar leren!
Iig bedankt voor al het advies Lachen

Zoveel mogelijk buiten doe je hem het grooste plezier mee. het liefst met maatjes, lekker stoeien Haha!
mijn paard krijgt ook kuilgras en is daar heel tevreden mee. zolang het maar niet schimmelt e.d. Ja
hij eet het net zo lief als hooi .. al 3 jaar lang en nooit wat mis met 'm Haha!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:59

Nee ik doe hem nou niet ineens naar buiten, ik heb hem sinds afgelopen Vrijdag.. zaterdag had die 2/3 uurtjes buiten gestaan, smaandags heel fftjes en vandaag dus de hele dag. En bij de vorige eigenaar stond die dag en nacht buiten, dus het is niet ineens een verandering. Maar het probleem is; Ik kom smorgens voordat ik ga werken, om 8u.. dan voer ik um en zet ik um daarna op wei. Dan kom ik savonds rond half 7 na mijn werk terug, en aangezien het dan al pikkedonker is daar bij de wei en ik um niet eens kan zien (tis een hele grote wei) dus heb er vandaag wel een kwartier over gedaan om um te pakken. EN ik heb zoiets: ik vind het ook beter om het paard zoveel mogelijk naar buiten te doen, maar ooit us 1 dagje op stal blijven staan kan ook niet zoveel kwaad hoor! Veel mensen reageren zo van: gooi um lekker elke dag naar buiten. Maar dat komt gewoon niet altijd uit! Dus ik heb zoiets: ook een x een dagje op stal blijven staan is ook geen ramp.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 22:01

Ohja peetorlan: Het is geen veulen meer, hij word in Mei 2 jaar. Een veulen is onder de 1 jaar dus de mijne is geen veulen meer Knipoog

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:01

staat hij dan helemaal alleen??
want anders zou je het met iemand anders samen kunnen doen..de een zet ze buiten en de ander haalt ze binnen..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:03

Zou je aub geen MSN taal willen gebruiken? Leest nogal storend.

Waarom kan hij niet 24/7 buiten staan? Heeft hij geen last van en dan is het niet zo erg als jij een dagje niet kan. Een dag op stal is slecht, zeker als hij de dag er voor heel de dag heeft lopen grazen. Slecht voor de gewrichten, spieren etc. We zeggen het niet zomaar Knipoog Waarom heb je hier niet over nagedacht voordat je hem aanschafte?

en een tweejarige is gewoon nog een kleuter die lekker buiten hoort te spelen en niet heel de dag op stal moet staan.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:04

Hooi voeren is prima, als je dat prettig vindt kun je kuil best weglaten en hooi voeren. Een paar broodjes is ook geen probleem.
Kijk, staat je pony eens in de 3 weken een dagje binnen, nou ja, geen ramp, maar het zou toch niet te vaak moeten voorkomen. Dan kun je misschien beter iemand zoeken die hem voor je op de wei kan zetten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:06

grappig,ik vind juist een dag in de stromende regen en kou niet goed voor spieren en gewrichten,zo zie je maar weer hoe meningen kunnen verschillen(misschien komt het ook omdat mijn paarden al wat ouder zijn....)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:07

Een paard leert niks van een dag op stal staan, hij snapt alleen dan maar niet waarom hij dit keer niet naar buiten mag..
kan best heel stressvol zijn terwijl jij denkt van "hey hij leert er wat van.." ..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:07

geerke schreef:
grappig,ik vind juist een dag in de stromende regen en kou niet goed voor spieren en gewrichten,zo zie je maar weer hoe meningen kunnen verschillen(misschien komt het ook omdat mijn paarden al wat ouder zijn....)

Dat zijn andere uitersten. Knipoog
dit gaat om een jong paardje van 2 die lekker buiten moet kunnen spelen rennen en ouwehoeren Haha!