lucerne

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 15:55

Ik heb een shet van 2,5 jaar en die is in sneltreinvaart zijn bijtertjes aan het wisselen, het lijkt wel alsof hij alles ineens wisselt.
Nou poept ie al een tijd de ene keer dunner en dan gaat het weer en dan weer dunner.
Eiwormtelling gedaan daar kwam geen hoge telling uit en de da kon ook verder niks spannends vinden.
Ik kreeg van haar het advies voor tijdelijk even op Lucerne over te gaan.
Twee handjes per dag en verder even geen brok en wortel.
Hij mocht wel gewoon met de rest hooi mee eten.
Als je op de site kijkt zie je idd dat lucerne goed is voor darmproblemen, want daar komt het bij hem op neer.
Doordat hij zijn eten niet goed kan malen neemt de darm dit waarschijnlijk niet goed op.
Zijn er mensen met ervaring hiermee en moet ik niet oppassen met eiwitten of iets anders?

jesito

Re: lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 08:23

Weet niemand me hier iets over te vertellen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:24

Volgens mij moet je met luzerne wel oppassen met eiwitten hoor.
Vooral met een shetje.
In veel merken luzerne zit melasse toegevoegd.
Dat is een smaakmaker van suikersiroop.
Als je dat er niet in hebt zitten is het veel minder zoet maar lusten niet alle paarden het.
Ik voer zelf lucerne zonder melasse, dacht van Subli(maar kijk het vanavond op stal wel even na)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 09:30

Ik heb de lucerne van hartog en daar zit idd melasse in, maar ik zal het je nog sterker vertellen, hij lust het niet.
Ik wil alles proberen maar ik vind het erg zielig dat hij nog steeds zo dun poept, zijn er misschien nog andere dingen die ik kan doen.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:35

In lucerne zit idd veel eiwitten. Als de darmen op dit moment niet goed opnemen, kan je dit dus beter wel voeren. Lucerne wordt aan paarden gegeven die mager blijven of aan oudere paarden die ook aan de dunne kant zijn. Wanneer de darmen weer goed functioneren en jouw paardje is gevoelig voor eiwitten, moet je wel weer voorzichtig zijn.
Subli verkoopt lucerne zonder melasse en er zit tevens plantaardige olie in (ook goed voor de energie-huidhouding!).
Ik heb er goede ervaring mee!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 09:39

De pech is alleen dat is die grote zak al heb staan van hartog en hij hoeft niet veel, ze staan verder niet meer op de wei en krijgen hooi.
Wat is hier dan nou zo goed aan om dit te voeren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:45

Lucerne is een uitstekend paardenvoer, wij voeren het al jaren aan onze paarden ( 3 a 4 kg per dag) en dat bevalt heel goed. Het eiwit verhaal valt heel erg mee, waar je wel op moet letten is de scheve kalk/ fosfor verhouding. Als je er maar een klein beetje van voert of combineert met hooi en granen is dat geen probleem. Het is voor de hoeven, de darmen, etc. heel goed.
De zakken van Hartog vind ik wat minder, daar zit nl. ook wat haverstro doorheen. Die van Subli is beter, met een beetje sojaolie( maar lastig te krijgen) ook Marstalle heeft lucerne ( wel met melasse maar dat is net zoals bij Hartog iets van 5%, dus heel weinig). Wij voeren de grote balen ( ca. 400 kg) maar die kan niet iedereen kwijt. De melassen/ olie die er in zitten zijn alleen om het losse lucerne meel te binden, waardoor het minder " stoffig" lijkt.
http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne_1.html
Hier staat veel info op,
http://www.alfalfa.org/pdf/Alfalfa%20fo ... evised.pdf en hier nog meer, maar wel in het Engels.
Als je op Google zoekt op lucerne vind je er genoeg info over.
Succes.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:52

Als jouw paardje niet zo goed kan kauwen krijgt hij minder voedingsstoffen binnen en zal de darm wisselent werken. Wisselende structuur van de mest wijst hier ook op. Dunne mest kan ook betekenen dat het zichzelf probeert leeg te maken (hooi wat niet goed gekauwd wordt blijft langer in de darm zitten en kan ook verstopping veroorzaken).
Lucerne is korter van structuur en bevat meer voedingstoffen.
Zo kan jouw paardje meer uit zijn voer halen, ondanks dat hij niet zo goed kan kauwen door het wisselen en zal de darminhoud ook minder compact worden. Waarom heeft 'zij' dat eigenlijk niet uitgelegd of heb jij dat aan 'haar' gevraagd?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 10:59

De dierenarts spreekt hoog duits en is soms moeilijk te verstaan ze heeft het proberen uit te leggen maar snapte het niet helemaal, ik had haar toen aan de telefoon.
Alleen ik snap niet dat hij het niet eet.
Bedankt trouwens voor de goede tips.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:53

kasparonda schreef:
De dierenarts spreekt hoog duits en is soms moeilijk te verstaan ze heeft het proberen uit te leggen maar snapte het niet helemaal, ik had haar toen aan de telefoon.
Alleen ik snap niet dat hij het niet eet.
Bedankt trouwens voor de goede tips.

Tja, ieder zijn smaak helaas. Misschien zou je dan krachtvoer bij kunnen geven voor paarden met darmproblemen of oudere paarden(?)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:57

ik zou geen lucerne voeren aan een schetlander,veel te rijk.
Is hij mager?beetje geweekte bietenpulp met een klein beetje zemelen,vol met vezels,misschien verteert hij dat wel goed....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:08

In Lucerne zitten juist vrij weinig eiwitten in verhouding tot krachtvoer, dus is het juist erg fijn spul om bij te voeren (zeker voor sobere rassen). De meeste paarden moeten even aan de smaak wennen, die van mij had in eerste instantie ook zoiets van 'wat geef je me nou!?', maar ondertussen duikt ze meteen haar bak in zodra ik het voor haar neerzet. Je zou eventueel een klein beetje muesli erdoorheen kunnen doen voor de smaak, misschien dat hij dan makkelijker eet. Maar nogmaals, het is vaak een kwestie van gewenning, even doorzetten dus Ja

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:48

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:17

lucerne weinig eiwitten???hoe kom je daar nou bij??
de eiwitten in lucerne zijn wel beter verteerbaar dan de eiwitten in granen(biks dus)maar blijven te rijk voor een shetje

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:24

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:28

maagzweren komen voornamelijk door te weinig ruwvoer en stress,ik mag toch hopen dat deze shet geen stress heeft....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:36

geerke schreef:
maagzweren komen voornamelijk door te weinig ruwvoer en stress,ik mag toch hopen dat deze shet geen stress heeft....

Het is puur een voorbeeld om aan te geven dat er zeer veel topics over Lucerne lopen, overal kan je nl. nuttige informatie vinden.
Lucerne wordt zelfs aanbevolen bij paarden die hoefbevangen en spierbevangen zijn geweest, o.a. door de lage suikergehaltes en het goed verteerbare eiwit.

http://www.hartog-lucerne.nl/faq.html Ook hier weer veel algemene info over de toepassingen van lucerne. Wij voeren het onze paarden al jaren, en velen met mij.

Wel grappig om te lezen is dat de hoeveelheid suikers in lucerne ( ook die van de Hartog) lager ligt dan de suikers in veel hooi etc.

En wat de eiwitten betreft:
Citaat:
Eiwitten in (voordroog) kuil en hooi, ontstaan door kunststofbemesting zijn veelal slecht verteerbaar en kunnen nadelige effecten veroorzaken, zoals koliek en dikke benen. Bij Lucerne (vlinderbloemige) daarentegen wordt door wortelknolbacteriën de stikstof uit de lucht gebonden, met als resultaat een aminozurenpatroon die zorgt voor volledig verteerbare eiwitten. Daarnaast speelt het kunstmatige droogproces van Lucerne een grote rol in de vertering van eiwitten voor paarden. Door de kortdurende verhitting worden eiwitten voor een deel afgebroken, zodat ze gemakkelijker opgenomen kunnen worden door het paardenlijf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:40

mijn paard is chronisch hoefbevangen,als hij lucerne krijgt zijn zijn benen de volgende dag dik....ook is bewezen dat lucerne darmstenen veroorzaakt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:47

@Elcid: heb je misschien een tip voor mij waar ik zulke grote balen Lucerne kan krijgen, tevens graag een prijsindicatie.

Bedankt!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:52

geerke schreef:
mijn paard is chronisch hoefbevangen,als hij lucerne krijgt zijn zijn benen de volgende dag dik....ook is bewezen dat lucerne darmstenen veroorzaakt.

Dat klopt ( ook nierstenen kunnen voorkomen), bij het "ad lib'' ( dus zoveel ze maar willen) voeren van lucerne kan dat gebeuren. Overigens worden vrijwel alle paarden in het Westen van de VS op puur lucerne + haver gehouden en dan heb ik het over jong spul, fokmerries en prestatie paarden. E.e.a. hangt nl. nauw samen met de combinatie van de verschillende voeders. I.c.m. granen, die weer veel fosfor en weinig calcium bevatten, wordt dat probleem grotendeels opgeheven.
Kleinere hoeveelheden lucerne, tot een kg. of 5 per dag, zullen geen probleem geven.

Het feit dat sommige paarden slechter tegen bep. voersoorten kunnen dan andere is al lang bekend, mijn oude paard werd doodziek van biks waar andere het prima op deden.
Ik weet niet in welke combi je lucerne voert, maar ik kan me voorstellen dat samen met biks en bijv. kuil het geen goed dieet geeft.
Ook kan het afhangen van de soort lucerne die je voert, ik ben zelf niet zo weg van het zakkenspul van Hartog, maar de grote balen ( zonder toevoeging) zijn weer heel goed.
Het hangt allemaal nauw samen. Mijn paard krijgt bijv. dikke benen van kuilgras ( en het vergiftigd de nieren en lever) om maar eens wat te roepen !

De grote balen zijn op het moment erg moeilijk te krijgen i.v.m. de slechte oogst van vorig jaar.
Ik stuur per PM wel wat adressen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:44

Even een quote uit een onzerzoeksdocument
Citaat:
Calcium wordt vooral in de dunne darm geresorbeerd In tegenstelling tot andere diersoorten is de rol van vit. D zeer gering. Toch is het paard gevoelig aan hoge giften vit. D : calcinose door hypervitaminose D. De resorbeerbaarheid wordt niet beïnvloed door de aangeboden hoeveelheid, zodat hoge Ca-giften tot hoge plasma- en hoge urinewaarden leiden. Calcium (en ook Mg) wordt beter geresorbeerd bij ruwvoeder of gemengde rantsoenen dan bij uitsluitend krachtvoeder. In de dikke darm is er voor Ca en Mg nog nauwelijks netto-resorptie vermits de secretie hoger is dan de resorptie (Ca-infuus in het caecum verhoogt de urinaire secretie niet). Wanneer de pH dan hoger dan 6 bedraagt, (bij voederen van luzernehooi bv.) stijgt de onoplosbaarheid van deze mineralen en kunnen darmstenen ontstaan.

Het kan dus darmstenen veroorzaken, MAAR dan wel in combinatie met hetgeen er boven genoemd wordt, niet op zichzelf.
Je kunt hier kijken om een passend dieet voor je paard uit te zoeken:
http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/voeding.cgi

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 19:13

Of mijn shet stres heeft, laten we nou niet van het ergste uit gaan.
Zemelen en pulp wordt me juist afgeraden want daar heeft hij op dit moment niks aan en soms wordt dunne poep dan erger.
Over het feit met hoeveel en hoelang, hij hoeft het maar twee tot vier weken te eten iedere dag twee handjes en dan kijken hoe hij het daarop doet.
Hierna hoeft hij dit niet meer te krijgen.

_Ravel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:05

omaas schreef:
In lucerne zit idd veel eiwitten. Als de darmen op dit moment niet goed opnemen, kan je dit dus beter wel voeren. Lucerne wordt aan paarden gegeven die mager blijven of aan oudere paarden die ook aan de dunne kant zijn. Wanneer de darmen weer goed functioneren en jouw paardje is gevoelig voor eiwitten, moet je wel weer voorzichtig zijn.
Subli verkoopt lucerne zonder melasse en er zit tevens plantaardige olie in (ook goed voor de energie-huidhouding!).
Ik heb er goede ervaring mee!

Hoi,

Het wordt niet alleen gebruikt voor oudere paarden of paarden met darm problemen. Lucerne (chaff) wordt veel bij racepaarden (ook sportpaarden) gebruikt. Het wordt vermengt met brokken of granen. Het is een mooi vezelrijk product om verzuring in de maag en darm (maagzweren/acidosis) te voorkomen dat door te veel koolhydraten wordt veroorzaakt. Koolhydraten (brokken en granen) worden voornamelijk gebruikt als paardenvoer voor energie.
Lucerne is inderdaad redelijk "hoog" in eiwit en dus ook goed om je rantsoen aantevullen ipv koolhydraten. Eiwit is niet het probleem vaak voor paarden, maar koolhydraten, dat is gerelateerd met hoefbevangenheid en andere verterings en metabolische ziekten in paarden.
Lucerne kan je met een beetje zonnebloem olie/lijnzaad olie voeren. Zo vul je tevens de eiwitten aan met wat vetten (als je energie wil verhogen in je rantsoen).
Zoals al werd vermeld, er wordt wat melasse aantoegevoegd voor de smakelijkheid (suikers). Je kan lucerne krijgen zonder melasse. Als je paard het niet wil eten, kan ook wat nat maken en mengen met een beetje voer wat hij wel lekker vind.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:25

Citaat:
Gras-mix en Lucerne-mix bevat geen pure melasse maar is verrijkt met een klein percentage Molashine. Molashine is een mengsel van melasse en plantaardige olie. Dit mengsel zorgt voor een verhoogde energiewaarde, een glanzende vacht en heeft als positieve eigenschap dat het bladstof uit het product wordt gebonden. Hierdoor zijn deze mixen uitermate geschikt voor allergische paarden.

Suikerpercentage

Gemiddelde
Standaarddeviatie

Hartog Lucerne-mix
7 %
-

Hartog Gras-mix
11 %
-

Hartog Compact Gras
8 %
-

Vers gras
12 %
8 – 14 %

Hooi
11 %
8 – 15 %

Kuilgras
9 %
7 – 11 %

Bron: Dairy one Laboratory, New York

Ook is Lucerne-mix rijk aan essentiële eiwitten die volledig verteerbaar zijn en de lever niet onnodig belasten.

De "suikers" die hier steeds genoemd worden in de Lucerne-mix zitten er dus vrijwel niet in!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:50

Hij eet het nu wel een beetje met wat brokjes erdoor maar nog niet van harte, zijn poep is wel al minder dun en zijn benen hangen tenminste al niet meer onder.
Dus of het nu toeval is of dat het beetje dat hij binnen krijgt toch al werkt.
Mijn andere pony heb ik het ook laten proeven en zij was ook twijfelachtig in het begin, zij krijgt ook af en toe een beetje (twee handjes), die zak blijft anders wel heel lang staan voor ik hem op heb.
De kippen en konijnen vinden het ook wel lekker.