Geen krachtvoer beter voor je paard??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:28

Je hoort / leest steeds vaker dat het achterhaalt is om kracht voer te geven.. je schijnt daarmee juist de balans uit je paard te halen.. lees bv maar op paardnatuurlijk.nl

Wat vinden jullie??

Anoniem

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:40

Geen krachtvoer hangt af wat je met je paard doet. Maar ik ben geen voorstander van brok.

BV bij ons was een paard ziek, wilde niet eten, de brok zat al 3 dagen in zijn bak. Ik heb het er uit gehaald en weggegooid, het stonk ranzig en zuur.
Het gaat beter met hem, maar zijn brok raakt hij nog niet aan, wel een hele pure muesli, daar eet hij mondjesmaat van.

vanmorgen zag ik een voerbeker ergens staan, was natgeworden van de regen, zat wat brok in, wellicht om een paard van de wei te lokken.

Ik gooi die koek op de mesthoop, ik werd even totaal beroerd van de verrotte bedorven lucht die er uit kwam, leek wel verdorven hondenvoer. Een echte kadavergeur kwam er uit, was er echt even beroerd van. Gaat paardenbrok zo stinken? Is toch alleen maar gemalen granen en toegevoegde suikers? Nou daar geloof ik dus echt niet meer in.

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:53

Nee ze bedoelen op die sites dat je helemaal geen brok muslie of wat dan ook moet voeren.. puur en alleen kuil of hooi..

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:59

Ik ben geen voorstander van enorm veel brok voeren, als het niet nodig is, is het niet nodig. Maar soms is het wel nodig, om een paard energie te geven, voller te krijgen, of wat dan ook. Ik denk dat in principe elk paard zonder brok kan, als er voor de rest ook weinig van gevraagd wordt. Maar als een paard in de sport loopt, zijn de voedingseisen anders dan paarden die in de natuur leven ( en of dat goed of slecht is moet ieder voor zich weten ). Dan hebben ze (meestal) wel krachtvoer nodig, al mag er door sommigen best eens kritisch naar de hoeveelheden en samenstelling gekeken worden.

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:01

@Erleyne, ook dat spreken ze tegen, zelfs bij zware arbeid wordt geacht geen kracht voer te geven.. ik vind het nogal wat.. er schijnt een storing in het systeem van het paard te komen.. vaag hoor nog nooit van gehoord.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:01

Ik ga ook zo langzamerhand over naar alleen ruwvoer.
Ben het er helemaal mee eens dat krachtvoer helemaal niet nodig is, zelfs de werking van het "paardensysteem" verstoord.

Het schijnt zelfs bepaalde kwaaltjes te voorkomen (genezen?), maar dat is nog niet bewezen. Dat gaan we dan gewoon uitproberen!

Edit: dat je er nog nooit van gehoord hebt kan natuurlijk heel goed, krachtvoer is zo "gewoon" dat daar verder niet over nagedacht wordt, iedereen doet het gewoon.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:09

james100 schreef:
@Erleyne, ook dat spreken ze tegen, zelfs bij zware arbeid wordt geacht geen kracht voer te geven.. ik vind het nogal wat.. er schijnt een storing in het systeem van het paard te komen.. vaag hoor nog nooit van gehoord.


Dat kan ik me bijna niet voorstellen, en ik vraag me af of dit bewezen is ( anders dan met theoretische modellen dus echt in de praktijk ). Ik denk wel dat het afhankelijk is van het soort prestaties, een trektocht is ook zware arbeid, maar anders dan een krachtexplosie tijdens een springconcours of een ren bijvoorbeeld.

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:26

Moet je maar eens lezen op de door mij genoemde site.. ik keek ook mijn ogen uit..

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:31

Ik heb de site van paardnatuurlijk gelezen en kan me daar wel in vinden. Mijn fjord en mini staan dus op onbeperkt ruwvoer met aanvulling van een mineralen-liksteen. Ze doen het er goed op.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:52

een heleboel paarden zouden het idd prima op goed! ruwvoer kunnen doen met een liksteen erbij
paarden die zwaar moeten presteren zullen het waarschijnlijk niet redden op alleen goed ruwvoer...
maar het gros van de recreatie en lichter in het werk staande dieren zeker weten wel

maar echt nieuws is het niet
de basis moet ten alle tijde bestaan uit goed ruwvoer...en eventuele! aanvulling met krachtvoer kan nodig zijn, maar hoeft niet in veel gevallen

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:53

draumpje schreef:
paarden die zwaar moeten presteren zullen het waarschijnlijk niet redden op alleen goed ruwvoer...


Onderbouw dat eens?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:56

GamblersCup schreef:
draumpje schreef:
paarden die zwaar moeten presteren zullen het waarschijnlijk niet redden op alleen goed ruwvoer...


Onderbouw dat eens?


hmm, ik heb er toevallig zo een. Die kan geen bespiering opbouwen op alleen ruwvoer. Ze gebruikt blijkbaar meer energie dan dat ze aan ruwvoer naar binnen kan stouwen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:13

GamblersCup schreef:
draumpje schreef:
paarden die zwaar moeten presteren zullen het waarschijnlijk niet redden op alleen goed ruwvoer...


Onderbouw dat eens?


een paard wat dagelijks zwaar in training staat en door reizen etc lekker onder stress en druk staat zal naar alle waarschijnlijklheid nooit genoeg voeding uit ruwvoer halen in verhouding met de energie die het verbrand tijden werk en reizen
ook kwa spieropbouw zijn de dieren meestal flink ontwikkeld en spieren verbranden nu eenmaal veel energie wat bijna niet aan te slepen is met ruwvoer alleen ...

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:23

Sizzle schreef:
hmm, ik heb er toevallig zo een. Die kan geen bespiering opbouwen op alleen ruwvoer. Ze gebruikt blijkbaar meer energie dan dat ze aan ruwvoer naar binnen kan stouwen.


Ik ben benieuwd hoeveel ruwvoer ze tot haar beschikking heeft? Als ik het verhaal en de berekeningen op paardnatuurlijk er op los laat, dan zou het in principe moeten kunnen, mits zo'n paard waarschijnlijk 20 kg ruwvoer verstouwd per dag.... nu weet ik dat mijn fjord dat niet op kan per dag.....al wil hij het wel heel erg graag (maar ja die is dan ook een stukje kleiner en werkt niet tot nauwelijks Knipoog )

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:30

Tja, paardnatuurlijk kan wel willen dat ik 20 kg geef, maar ik geef onbeperkt en meer dan 4 a 5 plakken krijgt ze toch heus niet weg. Kan dan wel een hele baal gaan geven maar dan hoef ik niet meer op te strooien, beetje zonde.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:37

Sizzle schreef:
Tja, paardnatuurlijk kan wel willen dat ik 20 kg geef, maar ik geef onbeperkt en meer dan 4 a 5 plakken krijgt ze toch heus niet weg. Kan dan wel een hele baal gaan geven maar dan hoef ik niet meer op te strooien, beetje zonde.


Dat bedoel ik, dus ze kan dat niet verstouwen, dus krijgt ze te weinig binnen. Maar er staan nog wat andere voedingsmiddelen op de lijst (bv bietenpulp), dus ik denk dat het in principe wel zou kunnen, maar je moet wel de middelen tot je beschikking hebben (ik kan snappen dat je bijvoorbeeld niet voor 1 paard bietenpulp laat komen).

Mijn fjord snoept zo 5 plakken (van kleine hooibaaltjes dus ongeveer 1 kg per plak) in een ochtend weg... kan je voorstellen hoe verschillend paardjes kunnen zijn Knipoog

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:42

Ja, ik heb niet zo'n eter. Die laat rustig een uur d'r vreten in de voerbak laat liggen omdat ze liever even over het hoofd geaaid wordt of gewoon lekker languit blijft liggen slapen. Bietenpulp hoef ik echt niet mee aan te komen hoor, dat ligt er een week later nog (vies). Bovendien zie ik niet in waarom ik met 26 verschillende dingen moet gaan slepen zoals pavo koeken (ik vertrouw pavo niet, maar dat is off topic), bieten, wortels (die ik overigens wel geef) als er gewoon 1 complete brok is waar alles in zit. Noem het gemakzuchtig, maar ik ga toch heus geen hooi analyse laten doen hoor, kan toch niets anderk krijgen in de buurt.
Ik denk dat gemiddeld wel te veel krachtvoer gegeven wordt, maar zeggen dat IEDER paard zonder kan vind ik kortzichtig en bijna bezeten van een bepaalde geachte.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:51

Ach ze zeggen ook wel dat ieder paard zonder hoefijzers kan. Geloof ik ook niet zo in, soms is het gewoon nodig net als krachtvoer.

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:13

Interesante discussie.. Ik blijf even meelezen.. Lachen

crow
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:47

Ik zou het er mee eens kunnen zijn ALS gras en hooi bestaat uit meerdere grassoorten en rijk aan kruiden. Waar vind je dat in Nederland nog?? Geef mijn paarden dus wel krachtvoer bij, maar met mate.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:34

Sizzle schreef:
Tja, paardnatuurlijk kan wel willen dat ik 20 kg geef, maar ik geef onbeperkt en meer dan 4 a 5 plakken krijgt ze toch heus niet weg. Kan dan wel een hele baal gaan geven maar dan hoef ik niet meer op te strooien, beetje zonde.


Is dat niet een kwestie van gewenning misschien? Als ze geen krachtvoer meer krijgt, door af te bouwen en onbeperkt hooi bij te voeren, leert ze misschien de hele dag hooi te knabbelen.

Ik ken het niet hoor, moet je ze bij mij eens zien vreten, alsof hun leven er van af hangt! Haha!
(en geloof me, ze krijgen echt genoeg, wei vol gras, hooi erbij en twee te dikke paarden)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:05

james100 schreef:
@Erleyne, ook dat spreken ze tegen, zelfs bij zware arbeid wordt geacht geen kracht voer te geven.. ik vind het nogal wat.. er schijnt een storing in het systeem van het paard te komen.. vaag hoor nog nooit van gehoord.


Zware arbeid....Wat is dat eigenlijk?

Een paard dat voor de ploeg stond kreeg een halve pak hooi per dag ( 8-10 kg) ,
4-5 scheppen /dag haver en extra mineralen en werd gestrooid op gerste/tarwe stro.

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 10:36

Die van mij krijgt sowieso de hele dag onbeperkt ruwvoer, hooi en / of kuil.. ik kan me niet voorstellen dat ze het ook zonder krachtvoer moeten doen, maar dat zit ws in mijn eigen systeem, omdat ik niet beter weet, en alle paarden die ik heb of heb gehad krachtvoer gaf / geef.. Waarom eten (de meeste) manege paarden bv ook bix bij hun ruwvoer..

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:54

Hmm ik vind paardnatuurlijk nogal een gekleurde site, staan wel nuttige dingen op maar ben het niet overal mee eens (idd het ieder-paard-kan-blootsvoets). Ik denk dat veel paarden wel teveel brok krijgen in verhouding tot het ruwvoer, en dat je veel paarden ook kunt houden op alleen maar ruwvoer. Maar ik ben er vooral een voorstander van om te kijken waar je individuele paard het goed op doet. Mijn tweejarige krijgt veel brok (3 kg) en zo ongeveer onbeperkt ruwvoer, maar die bunkert alles weg hoor en is zeker niet moddervet Lachen In brok zitten wel alle vitaminen en mineralen die ze nodig hebben ineens, juist zo belangrijk als ze in de groei zijn, en ze hebben nog eens wat over als ze een keertje ziek worden (ze kan het zich permiteren om een week niet te eten, omdat ze genoeg buffer heeft opgebouwd). Ik zie dat mijn paard blaakt van gezondheid, vrolijk en alert is, dus ik ga er vanuit dat het prima gaat.

Gewoon naar het individu kijken en daarop voeren Lachen maar je verdiepen in het eten van je paard is zeker geen gek idee Ja

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:28

Niet alle paarden kunnen zonder krachtvoer, maar er zijn zeker heel veel paarden die geen krachtvoer nodig hebben maar het wel krijgen.
Hoeveel pensionstallen zijn er waar alle paarden 's ochtends en 's avonds een schep brokken krijgen? Ongeacht leeftijd en het werk dat ze verrichten.

Mensen zouden is een beetje beter na moeten denken voor ze dingen doen omdat 'het zo hoort'