Veel te dik paard, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Veel te dik paard, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 17:16

Hallo allemaal,

Mijn (lease) haflinger is veel en veel te dik.. En nee, niet gewoon een buik die iets te dik is, maar gewoon moddervet.
Hij moet echt afvallen want hij loopt niet lekker en het is gewoon niet gezond.
Maar.. ik weet echt niet hoe. Hij krijgt namelijk weinig eten en veel beweging.

Hij krijgt een handje ( om de goede vrede te bewaren tijdens het voeren) basisbrok, maar echt een klein handje. En voorderest staat hij dag en nacht op een ( vrij kaal) land. Hij wordt 2 keer per dag gereden, waarvan 1 keer intensief.
Hoe kan het dan toch zijn dat hij zo zwaar blijft.. Mager is hij nooit geweest hoort, hij was altijd wel aan de dikke kant.. Maar het laatste jaar lijkt het alleen maar erger te worden. Er is niks verandert en hij is helemaal gezond voorderest.

Wie heeft tips? Lachen

Hoop dat het goed staat, maar het gaat om zijn gezondheid, vandaar dat ik het hier heb gezet

romeorowan

Re: Veel te dik paard, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:41

Ik kan aan iedereen met een te dik paard, waarbij alles is geprobeerd om hem/haar slank(er) te krijgen, adviseren om eens een week of 10 magnesium te geven.
Een van mijn paarden was te dik toen ik haar kocht. In al mijn onschuld dacht ik toen: die moet even afvallen. Dat is in 9 jaar tijd nooit gelukt. Zomer 2005 werd ze hoefbevangen, door wat we nu weten insuline resistentie. Ik was daar altijd bang voor.
Door het artikel op hoefnatuurlijk.nl over insuline resistentie ben ik magnesium gaan voeren. En na een week of 10 zag ik resultaat.
Nu is ze slank, terwijl ze toch heel veel hooi/voordroogkuil krijgt.Verder krijgt ze speciaal voer. Dit is koolhydraat arm. Hierdoor gaat de magnesium.

Succes!

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:50

mijn pony is ook modderver ze heeft op de rug/flank echt van die vetkwabben zitten.
ze wordt nu 2a 3 kee rper week gereden dressuur half uurtje en staat24/24 buiten. en kan dus eten ze staat op een vrij kaal land.
maar toch te dik.
ik doe met je mee nessah en wachten op goede tips!
"romeorowan"
Welk magnesium geef je??en hoeveel? heb je een paard of pony?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:08

Ik geef de magnesium van paardnatuurlijk. Ik heb quarters. Dit gaat om een merrie van 1.53 meter.
Ik ben begonnen met de hoeveelheid vermeld op het emmertje. Nu geef ik een onderhoudsdosis van 1 x per dag een klein schepje.
Ik ben een keer een paar maanden gestopt. Vrij snel begon vooral haar nek weer harder en dikker te worden.
Nu met de onderhoudsdosis blijft ze echt perfect op gewicht.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 18:32

Het probleem is dat poedertjes en dingentjes er bij hem niet ingaan.. Ookal zit er een lekker vanille smaakje aan, wat meneer niet kent eet hij niet.. al vermeng je het met slobber.. ik weet het uit ervaring, hij eet het niet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:09

Ja, dan wordt het minder, want volgens mij smaakt de magnesium niet goed.
Ik denk echter wel dat als hij honger of trek heeft, toch echt wel gaat eten wat de pot schaft. Lust hij wel knoflook? Want anders zou je knoflook toe kunnen voegen i.v.m. de overheersende geur en smaak.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:14

mijn haf staat binnen of in de bak waar dus geen gras of iets anders eetbaars is verder komt ze s'nachts na binnen en krijgt ze een halve schap brok en een plakkie hooi. ze ziet er super uit. dit alleen door haar van het land te halen

Mitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:15

Minder voer geven, en heel intensief rijden ( elke dag! )

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:25

rijden, rijden en rijden! En vooral schaars voeren!
Uiteindelijk moet je die dikke buik er een keertje afrijden, het duurt alleen maanden.. dus je zult niet veel eer van je werk hebben de eerste weken.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:32

Nessah schreef:
Het probleem is dat poedertjes en dingentjes er bij hem niet ingaan.. Ookal zit er een lekker vanille smaakje aan, wat meneer niet kent eet hij niet.. al vermeng je het met slobber.. ik weet het uit ervaring, hij eet het niet.

vraag dan een ingeefspuit aan de da is een spuit speciaal voor dingen die ze moeten opeten en meng het aan met appelmoes, zodra die het zelf gaat eten kun je het dan gewoon over het voer gaan geven.

verder veel bewegen, kan ook al een lange staprit buiten zijn hoor, als ze maar beweegt, mss een aantal uren van de wei afhalen en in de paddock/bak zetten?

snel veel afvallen geeft ook bij paarden een jojo effect, dus zeker wel zorgen dat ze van alle voedingstoffen voldoende binnenkrijgt.
desnoods met een dierenarts overleggen wat je nog meer kan doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:37

Mss overbodige vraag, maar jouw pony heeft hopelijk geen dikke buik door een worminfectie?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:28

Verplaatst MD --> VS.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:06

mmm... idd veel beweging geven , maar ook opletten dat je hem niet overvraagt
probleem met echt flink overgewicht is bij paarden net als mensen
al dat extra gewicht belast ook de gewrichten etc extra ...
en kwa voeding, er zal toch genoeg ruwe stof naar binnen moten om maag en darmen gezond te houden

re tip van romeorowan klinkt erg goed als ik haar ervaing zo hoor...ik heb er zelf geen ervaring in ,
maar ik heb dan ook tot nu toe nog nooit een paard niet slank gekregen met de standaard acties

Mirthe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:10

Mijn volslanke merrie heeft het zelfde probleem, ik denk alleen in mindere mate. Ze staat dan ook niet dag en nacht in de wei. Ze wordt zo ongeveer al dik van de geur van gras. Ze staat overdag in een weitje, daar kan ze genoeg bewegen en er staat niet heel veel gras. Ze vindt het fijn om naar buiten te kunnen en ik vind het fijn dat ze een beetje bij de maat blijft.
Misschien dat hij dus 's nachts naar binnen kan en dan gewoon voor het idee een beetje brokjes en een plukje hooi??

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:25

Een paar keer in de week een flinke buitenrit maken!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:50

romeorowan schreef:
Ik kan aan iedereen met een te dik paard, waarbij alles is geprobeerd om hem/haar slank(er) te krijgen, adviseren om eens een week of 10 magnesium te geven.
Een van mijn paarden was te dik toen ik haar kocht. In al mijn onschuld dacht ik toen: die moet even afvallen. Dat is in 9 jaar tijd nooit gelukt. Zomer 2005 werd ze hoefbevangen, door wat we nu weten insuline resistentie. Ik was daar altijd bang voor.
Door het artikel op hoefnatuurlijk.nl over insuline resistentie ben ik magnesium gaan voeren. En na een week of 10 zag ik resultaat.
Nu is ze slank, terwijl ze toch heel veel hooi/voordroogkuil krijgt.Verder krijgt ze speciaal voer. Dit is koolhydraat arm. Hierdoor gaat de magnesium.

Succes!

heb het magnesium bijvoeren even opgezocht en wat ik er tot nu toe over kan vinden aan onderzoeken op inet lijkt het idd een hele goede optie bij dieren die met geen mogelijkheid naar beneden zijn te krijgen kwa gewicht
het lijkt ook allemaal best wel logica eingelijk

voor de zekerheid misschien even bloed laten trekken , dan weet je het zeker ...maar ik denk dat het magnesium verhaal idd wel eens bij een boel paarden zou kunnen werken(en niet alleen bij te zware paarden )

marco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:52

Is die soort magnesium ook te koop in een gewone winkel?
Of erg bekende internet winkel?
Ik zelf bestel namelijk nooit bij niet bekende organisaties.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:25

Probeer anders pulp ipv bix of sportbrok... bevat genoeg energie, maar het komt langzaam vrij (paard wordt dus niet heet en het vult)

'k Heb ooit een keer een überdikke ijslander gezien die moest afvallen; wat leuk is; span een touw om hem heen (dus voor z'n borst langs en achter z'n kont langs etc) en leg 'n knoopje... na een paar weken trainen kun je zien hoeveel cm 'ie is afgevallen (in het geval van deze ijslander was het bijna 20cm... gewoon voor de leuk *LOL*
Succes!

edit; ik lees nét hier op't forum dat mensen pulp ook gebruiken om paarden dikker te krijgen
Ik heb eerlijk gehoord dat dit juist goed is voor een evenwichtige energie-verdeling en zo minder energie levert dan biks, maar ik kan het dus ook fout hebben, baseer je dus niet alleen op mij (even voor de goede orde; als het om het belang van een paard gaat, wil ik niet per ongeluk iets verkeerds hebben gezegd! Bloos)

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:03

meschien als je gaat rijden gewoon ze vooer geeft en als je niet gaat rijden iets minder.Maar staat hij in een wei met veel gras Tong uitsteken ??

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:35

Probeer eens een andere manier van trainen. Net als bij mensen verbranden paarden pas het vaste vet als hun hartslag boven een bepaald aantal slagen per minuut komt. Trainen met een hartslagmeter kan dus uitkomst geven, omdat je kunt controleren wanneer het paard het vet eraf aan het trainen is.
Cardiotraining/interval zou dus kunnen helpen, maar zoek wel goede begeleiding daarin, want het moet wel op een goede manier gebeuren en vooral niet te snel! Iemand met ervaring in de eventingsport zal je waarschijnlijk kunnen helpen, eventers trainen vaak mbv intervaltraining.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:52

Ik heb gehoord dat de welkoop ook een magnesium supplement verkoopt van Feel Good (of zo.)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:21

@ Wolffie; Bietenpulp is idd bedoelt om paarden juist dikker te krijgen Tong uitsteken

Ik denk dat het gewoon handig is om eens (desnoods telefonisch) met de DA te overleggen..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 09:25

wow.. hier is veel gereageerd.. helemaal super iedereen bedankt! Ik probeer even alles te beantwoorden:
@CarpeDiem: Hij wordt 2 keer per dag gereden, waarvan 1 keer zeer intensief. Hij staat ook nog eens dag en nacht buiten (kost ook energie) op een kaal land. daarnaast krijg hij nog geen kwart basis brok per dag.
@beantsje: Mijn paarden worden altijd netjes optijd ingeent. Dit is 3 weken geleden nog gebeurd. Lachen Daarnaast is hij altijd al te dik geweest, alleen wordt hij nu gewoon echt té dik.
@yamy: Zoals ik al had vermeld, staat hij op een kaal land.
@Alicia2u: Bedankt voor de tip!

Iedereen over het magnesium supplement; Het is echt een dondersteen, hij eet dat echt niet. Knoflook laat hij ook liggen. De wormenkuur geeft de dierenarts en een assisent altijd.. Omdat heel erg lastig is daarmee.. Het lukt mij zelf ook niet om met appelmoes er in te gaan spuiten.. Zodra je met zo'n spuit aankomt, is het opeens een hele eigenwijse pony die met zijn 1.40 groot opeens heel groot lijkt Haha!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:52

als paarden geen poeders willen en ook niet met een smaakje dan doen wij dit door de zemelen. Zemelen ruiken zo overheersend zodat zij niets ruiken en het toch opeten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:26

Bedankt voor de tip!