hoe belangrijk is een zoutsteen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yesorno

hoe belangrijk is een zoutsteen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 20:10

Hallo
Ik was nieuwsgierig hoe belangrijk een zoutsteen was
Mijn verzorgpony heeft er geen, is dat erg ofniet?
hoe komen paarden voorderest aan zout?
Dankjulliewel!!

tessyke

Re: hoe belangrijk is een zoutsteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:20

een zoutsteen is totaal niet belangrijk
je kan hem er wel 1 geven maar daat zal hij alleen een keer van likken als hij nood heeft aan zout

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:38

Idd een zoutsteen is bij goede voeding totaal overbodig. Dat ze het lekker vinden is leuk, maar het is niet nuttig.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:13

tessyke schreef:
je kan hem er wel 1 geven maar daat zal hij alleen een keer van likken als hij nood heeft aan zout

nee hoor, het kan ook zijn dat ze er aan gaan likken als ze zich vervelen bijvoorbeeld.

En het is idd niet noodzakelijk Knipoog.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:36

Ik zou er een ophangen als ik jou was.. Lachen

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:42

Ik heb er meerdere, een grote rode waar al een heel groot stuk uit is Haha! en 2 Himalaya likstenen waarvan 1 op stal en 1 in de wei. Nu met die winter staan de paardjes al rapper eens binnen en zo vervelen ze zich niet. Hij vind ze ook heel lekker en ze worden dan ook dagelijks gebruikt, hij krijgt goede voeding maar hij moet ergens aan likken Clown . Vind het trouwens ook veel gezonder dan die Lickits, die heeft hij ook maar krijgt het max. 1x per maand.
Dus mijn advies? Lekker ophangen of in de voerbak leggen zodat het beweegt als hij er aan likt en er zo nog meer plezier aan hebben.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:21

ik vind het wel handig, het is niet echt nodig ofzo. maar een paard van mijn vriendin deed erg veel aan luchtzuigen, hier had het paard wel een band voor gekregen, maar soms lukte het nog steeds. door een zout/lik steen is het veel minder erg geworden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:38

Ik vind het wel nodig, zeker als je paard door het werk veel zweet. Ik had een vos die altijd doffe plekken op zijn vacht ter hoogte van de nieren kreeg als hij een tijd geen liksteen had. Dat zegt mij genoeg.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:19

Een tijdje geleden was er hier een coorlichtingsavond, georganiseerd door een plaatselijke dierenkliniek. Daar was ook een man van de PAVO.
Deze gaf aan dat, als je per se wat in de box wilde hebben hangen, dan zo'n simpel zoutblok voldoende was.

Tegenwoordig schijn je namelijk ook nog van die mineralenblokken etc te kunnen kopen, maar volgens de man van de voorlichting waren de hoeveelheden die een paard daar uit haalde erg minimaal.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:31

Het kan inderdaad helpen tegen verveling of een tekort ergens aan, maar als jij gewoon voldoende goed voer geeft is die kans daarop klein. Ik had er ook een voor mijn paard waar ze gewoon totaal niet naar omkeek. Heb hem na een jaar maar aan iemand weggegeven.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:34

over het algemeen likken paarden eraan als ze het ook echt nodig hebben. Die van mij ging er echter aan likken uit verveling met de nodige gevolgen.... oppassen dus. Zout is zowiezo slecht voor de nieren, maar ze hebben het wel nodig. Kijk anders even aan de hand van het aantal voer wat je geeft of daar genoeg zout in zit voor je paard.

Danielle_Off

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:41

Bij ons op stal zien de meeste paarden het volgens mij als versiering van de stal Knipoog
Wat ik wel grappig vond, een paard was helemaal gek op zo'n liksteen met de dropsmaak.. en mint trouwens ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:43

ik heb er vd zekerheid 1 hangen. mocht [***] er behoefte aan hebben, dan is het er iig Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:46

Henrieke schreef:
tessyke schreef:

nee hoor, het kan ook zijn dat ze er aan gaan likken als ze zich vervelen bijvoorbeeld.

En het is idd niet noodzakelijk Knipoog.

Idd, ik had bubs er ook een gegeven, en ze likte er steeds aan. Qua voeding, wei, stro en hooi kan ze ook niets tekort komen, dus ze had geen tekorten. Puur vervelen dus, en ze ging er héél veel van plassen, ook als ik het maar met mate gaf (ze plaste dan een hele tijd heel veel, dan was ze er vanaf, dan natuurlijk weer niet, maar dan begint het toch weer van voor af aan)

Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar eigenlijk is het overbodig, als ze genoeg mineralen binnenkrijgt

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:47

Urielle schreef:
Ik vind het wel nodig, zeker als je paard door het werk veel zweet. Ik had een vos die altijd doffe plekken op zijn vacht ter hoogte van de nieren kreeg als hij een tijd geen liksteen had. Dat zegt mij genoeg.

Die van mij maakt ook gretig gebruik van zijn Himalaya.
Hij heeft eerder ook eens een Likit gehad maar die lag weg te rotten.
Daar keek hij echt niet naar om.

Hij maakt volgens mij echt naar behoefte gebruik van de Himalaya steen en dat zie je ook aan hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:54

Vroeger had je ook likstenen met zeewier er in.. maar die bestaan volgens mij niet meer..

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:44

Mijn paard is echt een zweethals en verliest dus flink zout met lopen. Hij mag ivm een gevoelige maag geen krachtvoer meer, alleen hooi heel veel hooi. Hij heeft een himalaya liksteen en doet hier echt heel veel mee. Ben blij dat ik hem heb, hij heeft een tijdje geen steen gehad en hij kreeg idd zoals Urielle ook al aangaf doffe plekken..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:59

Het nadeel van een zoutsteen is, dat ze net als mensen een droge mond krijgen, en dus heel veel gaan drinken. En daarvan gaan ze dus aan de diaree...

Als je wat wil geven, geef dan een mineralen blok...

Sweet__Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:13

Toen mijn pony drachtig was had ze er verschrikkelijk veel behoefte aan. Wij hadden gewoon zo'n standaard groot wit blok liggen, nothing fancy. Het was toen zelfs zo erg dat ze met haar tanden echt aan het schrapen was op dat blok om maar zo veel mogelijk zout binnen te krijgen. Tja, het zal wel aan de vrouwelijke hormonen hebben gelegen hahahaha Haha!
Op dit moment hangt er een blok in haar stal die eigenlijk van Candor, haar buurman, is (haflinger van Nikkiej). Hij kijkt er absoluut niet naar om, dus had Nikki hem aan Goldie haar kant gehangen. Nou, hij is dus nog steeds onaangetast hahahahaha. Dit is overigens een zoete steen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:52

khirshanta schreef:
Qua voeding, wei, stro en hooi kan ze ook niets tekort komen, dus ze had geen tekorten. Puur vervelen dus

Imo kun je dat niet zo zwartwit stellen. Ik weet niet hoeveel je paard werkte, maar mijn vos kreeg ook gewoon goed voer, stro, hooi, ging naar buiten.... maar die werkte gewoon dermate hard dat hij het met alleen de inhoud van het voer blijkbaar niet gecorrigeerd kreeg. Het standaardvoer wat wij geven is maar samengesteld naar gemiddelde normen, als je paard ervan afwijkt heeft hij toch behoefte aan iets extra's. De vos kreeg overigens gewoon een wit blok.

Mijn zwartje van nu krijgt een Himalayasteen. Die gaan ook behoorlijk hard, maar hij moet ook flink werken, hij is tenslotte pas 3 (okay, per 1 januari is hij 4 geworden natuurlijk) en nog niet veel gewend. Ik verwacht dat die behoefte met de loop der tijd wel weer af gaat nemen als de training 'normaler' wordt. Voordeel vind ik wel dat zijn luchtzuigen wat afnam toen hij de steen net had. Helaas is hij in zijn nieuwe box weer gestresster en is het weer begonnen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:04

Mijn ene verzorgpaard heeft wel likstenen, een mineralenblok in de paddock en een grote witte in haar stal. Ze likt er alleen aan als ze er behoefte aan heeft. Dat is soms dus heel vaak en dan weer een hele tijd niet. Het zal er wel mee te maken hebben of ze veel zweet of juist niet.

Mijn andere verzorgpaard heeft niks in z'n box, ik durf hem er ook niet zomaar een te geven want hij heeft heel erg last van zijn nieren gehad van de zomer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:11

Ik vind het ook wel nodig. Ik heb zelf een himalayasteen, veel fijner dan de ouderwetse zoutblokken, die vielen steeds uit elkaar door het water en paarden knaagde er vaak een heel stuk vanaf. De himalayasteen is een stuk harder, bijna niet mogelijk om er stukken af te bijten en hij smelt niet, en ik hoor ook vaak dat er meer mineralen in zitten, precies wat ze nodig hebben.

Ik merk goed dat mijn paard in de zomer veel meer eraan likt omdat hij dan ook meer zweet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:42

VSW --> VS

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:50

Ik heb ook een zout blok hangen in me stal.
En ze likt er heel vaak aan.
Dus zal het wel lekker vinden.
Maar ik denkt niet dat het echt nodig is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:16

Een zoutsteen is een must. Ze halen er alle mineralen uit die ze nog extra nodig hebben. Bij een evenwichtige voeding gebruiken ze de liksteen als het goed is niet, maar dat kan al anders zijn op een dag dat ze zich niet helemaal lekker voelen, of extra veel arbeid verricht hebben (en dus gezweet). Hier gebruiken ze hem soms maanden niet, en dan ineens weer een paar weken wel, om hem weer maanden links te laten liggen.