Knoflook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vigolove

Knoflook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 17:21

hoi,

ik zat eraan te denken om knoflookpoeder te gaan kopen omdat aan mijn paard te gaan voeren, en dit gaat dan eigenlijk voornamelijk voor volgend jaar ( zomer ) tegen de vliegen, maar nu vroeg ik mij of ik gewoon knoflookpoeder uit de supermarkt kan gebruiken of moet het speciaal bij de paardenwinkel vandaan.

groetjes Lachen

Fiebie

Re: Knoflook

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:23

hoihoi, je kan het gewoon bij de supermarkt kopen hoor, wij halen eht altijd bij de sligro! paar zakken per keer. Tegen de vliegen werkt het echt super!! En het is ook nog eens goed voor je paard!

Vigolove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 17:24

weet je dan ook toevallig hoe duur het ongeveer is?

groetjes Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:28

Verplaatst naar VS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:31

Het is niet heeel duur, en het verschilt natuurlijk per supermarkt. Het beste is natuurlijk van de groothandel, ook goedkoper in verhouding.
Ik ga het volgend jaar ook voeren!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:32

Ik geef Opa altijd knoflook poeder uit de paardenwinkel Ja
Van Excellent, kost €9,50 En de doet een paar maanden mee.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:36

Knoflook poeder is hydroscopisch (trekt water aan) en irriteert de luchtwegen. Je kunt knoflook beter voeren in granulaat-, vlokken, of pelletvorm Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:06

Ik haal het gewoon uit de Ruitersportzaak.
Is absoluut niet overdreven duur, ligt meestal rond de prijs die RicardoOpa net noemde.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:19

Bij de welkoop en boerenbond verkopen ze een supplement voor gezondheid en vitaliteit. Er zit hoog geconcentreerde knoflookolie in, soja- en lijnzaadolie en Peterselieolie. Voor meer info stuur maar even een pb!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:24

nog geen klachten gehad met de poeder( luchtwegen enzo) en we voeren het toch al een aantal jaar. Bij ruitersportzaak heb je inderdaad vlokken, maar ik heb geen idee wat het daar kost bij de sligro. Collega haalt het altijd... Haha! maar denk wel dat het in de ruitersportzaak duurder is...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:55

Knoflook wordt in verband gebracht met bloedarmoede bij paarden....

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:50

Arabesk schreef:
Knoflook wordt in verband gebracht met bloedarmoede bij paarden....

Ik heb welgeteld 1 amerikaans onderzoek weten te vinden op internet waarbij dit verband is gelegd en nog niet eens zozeer bewezen. Hierbij werden de paarden gevoerd met meer dan 4 tenen verse knoflook per dag. Zoals met alles is te veel meestal niet goed. De werking van knoflook tegen vliegen is zover mij bekend overigens ook niet bewezen. Ik zou zeker wel op mijn hoede zijn en niet overdreven hoeveelheden gaan voeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:56

Omdat knoflook voor mensen goed lijkt te zijn denken velen dat dit dan ook wel goed voor paarden zal zijn. Uit onderzoek is echter gebleken dat knoflook voor paarden giftig is en het wordt dan ook in verband gebracht met een bepaalde vorm van bloedarmoede (zie internet met de zoekwoorden horse garlic blood). Of een kleine dosis gevaarlijk is daar zijn de meningen nog over verdeeld, maar waarom zou je risico gaan lopen? Knoflook wordt door paarden van nature niet gegeten en dat zou wel eens een reden kunnen hebben...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:03

Dat zijn allemaal niet bewezen onderzoeken. Naar mijn idee is knoflook alleen slecht voor de adem Knipoog

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:14

lekker offtopic, maar uit welk onderzoek blijkt dan dat het giftig is? Ik voer het niet aan mijn paard, maar als blijkt dat het giftig is lijkt mij dat verkopers van dit productvoor paarden in overtreding zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:14

assume niet zomaar alles
er wordt een hoop niet of niet goed onderzocht en al helemaal niet door voerfabrikanten!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:22

Ben ik het roerend met je eens, maar je geeft aan dat het giftig is voor paarden en dat is nogal een stelling aangezien het product door taloze ruitersportzaken als gezond supplement wordt verkocht. Ik ben gewoon heel benieuwd uit welk onderzoek dan blijkt dat het giftig is. Indien dit inderdaad zo is dan is natuurlijk van belang in welke hoeveelheden het giftig is of misschien is het giftig indien het heel langdurig gevoerd wordt. Fabrikanten zouden dit dan moeten vermelden.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:37

Arabesk schreef:
assume niet zomaar alles
er wordt een hoop niet of niet goed onderzocht en al helemaal niet door voerfabrikanten!

Onzin! Diervoederfabrikanten zijn aan de strengste regels gebonden. Nederland zelf telt er geen eens zoveel (voor supplementen dan). Ik heb recent nog een gesprek gehad met de grootste diervoederfabrikant in NL en ik kan je verzekeren dat zij goede producten leveren die aan de strengste eisen voldoen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:56

whahahaha laten we maar over het onderzoek dat vooraf gaat aan het stellen van normen maar niet beginnen

jammer genoeg heb ik beroepsgeheim, ik zou daar een aardig boekje over open kunnen doen, als je ziet wat de overheid presteert Lips are sealed

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:01

Arabesk schreef:
whahahaha laten we maar over het onderzoek dat vooraf gaat aan het stellen van normen maar niet beginnen

jammer genoeg heb ik beroepsgeheim, ik zou daar een aardig boekje over open kunnen doen, als je ziet wat de overheid presteert Lips are sealed

Broepsgeheim Verward

Je maakt mooi de boel belachelijk, maar ik geloof zelf dat je er niet zoveel van weet. Mocht je je ''beroepsgeheim'' willen ''schenden'', dan kan dat altijd via PB Knipoog

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:02

Schimmelig schreef:
Arabesk schreef:
assume niet zomaar alles

Onzin! Diervoederfabrikanten zijn aan de strengste regels gebonden. Nederland zelf telt er geen eens zoveel (voor supplementen dan). Ik heb recent nog een gesprek gehad met de grootste diervoederfabrikant in NL en ik kan je verzekeren dat zij goede producten leveren die aan de strengste eisen voldoen.

Geen onzin. Het gaat er niet zozeer om of ze aan strenge (vaak hygiëne)-eisen voldoen, als wel om productvernieuwing.
Zo vernieuwt Royal Canin al jaren zijn product niet meer, maar upgrade slechts de verpakkingen. Het is bewezen dat honden slecht tegen granen kunnen, en wat zit er in al de gangbare diervoeders voor honden (ook katten): granen...
Dus dan kunnen ze nog aan allerlei regeltjes voldoen, het is niet gezegd dat het GOED is voor je beesten.

On topic: ik ken meerdere mensen die knoflook voeren tegen de vliegen en heb daar nooit problemen mee gezien, wanneer ik echter lees dat dat in sommige gevallen wel het geval is, en zelfs DA zeggen dat mensen teveel vitamines en mineralen etc. bijvoeren en blijkt dat overdaad schaadt, doe ik het liever voorkomen dan genezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:16

Schimmelig schreef:
Arabesk schreef:

Broepsgeheim Verward

Je maakt mooi de boel belachelijk, maar ik geloof zelf dat je er niet zoveel van weet. Mocht je je ''beroepsgeheim'' willen ''schenden'', dan kan dat altijd via PB Knipoog

ja ik kan moeilijk onze lopende onderzoeken hier neerknallen Clown

een voorbeeldje kan ik wel kwijt

doordat biologen experimenten doen, niet gehinderd door enige chemische kennis, zijn er nu waarden vastgesteld voor koper in de bodem

maar zodanig laag, dat de natuurlijke achtergrond in bodems al boven de norm ligt en dat zelfs een bodem X uit land Y, ergens uit de rimboe, al de norm overschrijdt Clown en gesaneerd zou moeten worden Gestoord

Er wordt wat afgeprutst in normen-land

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:22

corine1981 schreef:
Geen onzin. Het gaat er niet zozeer om of ze aan strenge (vaak hygiëne)-eisen voldoen, als wel om productvernieuwing.
Zo vernieuwt Royal Canin al jaren zijn product niet meer, maar upgrade slechts de verpakkingen. Het is bewezen dat honden slecht tegen granen kunnen, en wat zit er in al de gangbare diervoeders voor honden (ook katten): granen...
Dus dan kunnen ze nog aan allerlei regeltjes voldoen, het is niet gezegd dat het GOED is voor je beesten.

Het gaat hier ook niet om honden- en kattenvoer Knipoog

Je hebt het nu over brokjes en sjah.. daar zijn meestal al de goede bestandsdelen al uit 'verhit'.
Dit topic gaat echter over knoflook en dat wordt gedroogd en niet verhit, dus alle bestandsdelen blijven zo bewaard.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:26

Arabesk schreef:
ja ik kan moeilijk onze lopende onderzoeken hier neerknallen Clown

een voorbeeldje kan ik wel kwijt

doordat biologen experimenten doen, niet gehinderd door enige chemische kennis, zijn er nu waarden vastgesteld voor koper in de bodem

maar zodanig laag, dat de natuurlijke achtergrond in bodems al boven de norm ligt en dat zelfs een bodem X uit land Y, ergens uit de rimboe, al de norm overschrijdt Clown en gesaneerd zou moeten worden Gestoord

Er wordt wat afgeprutst in normen-land

Vroeger zaten er meer goede stoffen in de bodem, deze zijn er nu zo'n beetje uit, dat klopt. Vandaar dat supplementen gezien worden als goede aanvulling op het voederrandsoen.
Ik ken niemand, maar dan ook niemand wiens paard 'ziek' is geworden van knoflook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:30

ah allemaal onzin, jullie laten je van alles en nog wat aanpraten door slimme verkooptrucs