Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 22:02

Sinds een paar dagen geef ik mijn merrie het kruidensupplement Moody Mare van de paardendrogist.
Ik had daar al wat goede dingen over gehoord.
Mijn merrie is bijna om de 2,5 week ongeveer 6 dagen extreem hengstig wat erg lastig kan zijn. Ik hoop dat dit werkt.
Ben benieuwd of jullie hier ervaringen mee hebben.

Halina
Berichten: 419
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 01:21

Iemand die ik ken gebruikt het en bij haar paard werkt het goed.
Zal denk ik wel een beetje per paard afhankelijk zijn, maar je kan het altijd proberen.

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:40

Ik heb het ook gebruikt, maar bij mijn paard had het geen effect. Zij was ook altijd echt extreem hengstig en heel vaak. Na van alles te hebben geprobeerd heb ik haar laten scannen door de da en ze had cystes op de eierstokken. Ze krijgt nu Regumate en dat gaat prima. En dat wordt ook gebruikt bij paarden die gewoon moeilijk gedrag hebben tijdens de hengstigheid. Je kunt informeren bij je da.

cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 20:07

Ongeveer 2 maanden geleden heb ik deze vraag aan jullie gesteld betreft het middel Moody Mare.

Als er mensen zijn die dit middel ook overwegen, hier mijn bevindingen:

Heb het 2 maanden gegeven. De eerste keer dat ze weer hengstig moest worden was het een stuk korter dan normaal (ongeveer 2,5 dag ipv 5 of 6 dagen) en de hevigheid was een stuk minder.
Helaas de tweede keer kwam het dubbel en dwars terug. Ook de dierenarts was niet zo erg te spreken over kruiden tegen de hengstigheid> Mijn conclusie: helpt voor geen meter! Dus besteed die 30 euro liever aan iets anders!

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:20

Grappig om dit zo te lezen; Ik heb weldegelijk goeie ervaringen gehoord. Eerste supplement dat wordt genoemd bij hengstigheid is Moody Mare, wat verder niks zegt natuurlijk.

Ik heb zelf een keer een 'merkloos' zakje Merriekruiden van de Ruitersportzaak gebruikt, ik had wel het idee dat het werkte, voornamelijk rustgevend (je zag de kamillieknopjes dan ook tussen het mengsel zitten Knipoog )

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:58

cellavie schreef:
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik deze vraag aan jullie gesteld betreft het middel Moody Mare.

Als er mensen zijn die dit middel ook overwegen, hier mijn bevindingen:

Heb het 2 maanden gegeven. De eerste keer dat ze weer hengstig moest worden was het een stuk korter dan normaal (ongeveer 2,5 dag ipv 5 of 6 dagen) en de hevigheid was een stuk minder.
Helaas de tweede keer kwam het dubbel en dwars terug. Ook de dierenarts was niet zo erg te spreken over kruiden tegen de hengstigheid> Mijn conclusie: helpt voor geen meter! Dus besteed die 30 euro liever aan iets anders!


Mijn bevindingen zijn dat het wel degelijk werkt alleen moet je er de tijd voor nemen want ook dat is per paard heel verschillend. Je kan het ook elke dag voeren maar ook als ze alleen hengstig zijn. Ik heb het een jaar gevoerd en zag dus wel verschil, ze veranderde van loeder tot (bijna) engel.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:52

Ik heb nu net de eerste emmer leeggevoerd toevallig, in combinatie met magnesium (advies van de paardendrogist).

Mijn merrie is ook extreem hengstig en heeft heel veel spanningsproblemen, dus ik wilde dit graag proberen.
Ik heb tot nu toe nog niet heel veel resultaat gemerkt eerlijk gezegd.
Maar het is ook moeilijk te zeggen, omdat ze gewoon heel erg wisselvallig is.

Ik ben er nu na deze emmer meegestopt en wil in het voorjaar weer gaan geven als de hengstigheid weer erger wordt.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:56

Ik heb er supergoede ervaringen mee. Mijn 22-jarige merrie is het voorjaar altijd helemaal lijp als ze hengstig is (gillen, plassen, onrustig gedrag), ik voer dan 1 schep MM per dag en na een week merk ik al verschil. Ik blijf een paar maanden een onderhoudsdosis van 1 schepje per dag door de muesli geven, meestal kan ik in de zomer stoppen, dan is ze nog wel hengstig uiteraard, maar zonder de extreme bijverschijnselen. Ik doe dit al een jaar of 4 op deze manier en het werkt prima!
Succes met je merrie!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:58

cellavie schreef:
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik deze vraag aan jullie gesteld betreft het middel Moody Mare.

Als er mensen zijn die dit middel ook overwegen, hier mijn bevindingen:

Heb het 2 maanden gegeven. De eerste keer dat ze weer hengstig moest worden was het een stuk korter dan normaal (ongeveer 2,5 dag ipv 5 of 6 dagen) en de hevigheid was een stuk minder.
Helaas de tweede keer kwam het dubbel en dwars terug. Ook de dierenarts was niet zo erg te spreken over kruiden tegen de hengstigheid> Mijn conclusie: helpt voor geen meter! Dus besteed die 30 euro liever aan iets anders!


Ik begrijp niet dat je DA er tegen is, want het zijn uitsluitend natuurlijke kruiden die je paard in de natuur ook zou kunnen vinden ... je verstoort er dus niks lichamelijks mee!

Ben je overigens wel MM blijven doorvoeren, ook tussen de periodes van hengstigheid? Dat maakt nl wel verschil denk ik.

elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:04

Er is van vsm ook iets in de handel ik geloof dat het bronscure heet. Bij de fouragehandel vertelde ze dat ze er goede resultaten over hadden gehoort.Ik heb het zelf niet geprobeert. Het probleem met mijn merrie is dat heel erg op haar hoede is als de hengstigheid eraankomt.Ik probeer het nu eerst met haar slobber aan te maken met kamille thee het schijnt rustgevend te zijn en de krampen te verminderen. Werkt het niet dan kan het geen kwaad en het kost bijna niets Pling

justahorse

Berichten: 3017
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:02

Bij mij op stal gebruiken het er ook een aantal maar het helpt niet bij iedereen

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:25

Bij mijn merrie hielp het wel, als ze hengstig was was ze haast niet te rijden. Nu was de hengstigheid korter en minder hevig.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:42

Er zijn veel verschillende redenen waarom een merrie 'lastig' is voor of tijdens hengstigheid. Net als bij de vrouwen. Dus kan best zijn dat MM bij veel merries wel goed werkt, maar bij andere niet. MM kan namelijk niet alle problemen rondom hengstigheid oplossen.
Dat een dierenarts niet voor MM is kan ik me voorstellen. Vanuit hun opleiding wordt er alleen gewerkt met goedgekeurde medicijnen en daar vallen kruiden niet onder. Ze weten niet wat hun werking is, en wat ze niet weten willen ze niet Knipoog .

Regumate is een reguliere diergeneeskunde en een hormonen preparaat. Vind persoonlijk dat je goed moet overwegen dit aan je paard te geven.

Helaas ken ik zo snel niet iemand uit de alternatieve wereld die je kan helpen. Het is een gebied wat nog onvoldoende is onderzocht.

cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 21:00

Ik heb Moody Mare non-stop doorgevoerd dus ook in de periodes tussen de hengstigheid.

Eleonoor, heb jij ervaring met Regumate? Verschillende mensen hebben dit middel al genoemd, incl. de DA.

Behalve dat mijn merrie extreem hengstig is, is ze ook niet sociaal tegen andere paarden, ongeacht ze hengstig is of niet. Zodra ze maar denkt dat er een paard in de buurt komt schopt ze bijna de rubber matten van de muur Boos!
Resultaat -> soms dikke kogels van het trappen en een lichte kneuzing in haar rechterachterhoef.
Dit kan zo niet doorgaan en ik vind het zo moeilijk wat ik eraan kan doen.
Ben al een andere box aan het overwegen waar minder paarden langskomen.
Met rijden gaat het nu wel, maar in het begin kon ik niet eens iemand passeren toen haalde ze al uit.
Heb echt het idee dat mijn merrie zichzelf in de weg zit.
Tegen mensen en honden bijvoorbeeld is ze ontzettend lief. .... moeilijk moeilijk moeilijk

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:10

Regumate is een hormonen middel. Wordt dacht ik gebruikt ook bij varkens.

Je hebt het trouwens wel goed verwoord, ze zit inderdaad haarzelf in de weg. Ze heeft een bepaald gevoel en daarbij een bepaalde emotie die ze niet goed kwijt kan. Vaak gaan paarden uit pijn afreageren op andere paarden, dus door bijvoorbeeld op stal te slaan als een ander voorbij komt. Mijn paard (weliswaar ruin) heeft dat ook heel lang gedaan.

Zweet ze snel??

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:32

Dit is interessant, ik blijf het even volgen...

Ik ben al een jaar bezig met een merrie die zichzelf vreselijk in de weg zit, en daarmee ook anderen om haar heen...
Ik heb nog steeds niet 'het' gevonden om er doorheen te komen en er rust in te brengen...
Helaas bracht de Moody Mare en magnesium dat ook niet...

Zij uit dit in extreem angstig zijn voor andere paarden als ze los loopt bij anderen en altijd op haar hoede zijn en snel weg vluchten en schielijke bewegingen maken...
Onder het zadel geeft zij vreselijk veel spanning waar je soms niet doorheen komt...
Ze zweet ook erg snel, in het werk, maar ook zomaar als ze erg gespannen is...
dan is ze in no-time kletsnat...
(en scheren durf ik met haar nog niet aan...)

Ik zou zo graag een manier willen weten om haar meer rust te geven en zichzelf niet meer in de weg te zitten...

cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 21:28

Klinkt misschien raar maar ik ben "blij" dat meer mensen dit probleem hebben met hun paard.
Misschien kunnen we samen brainstormen voor een eventuele oplossing.

Mijn merrie zweet absoluut niet snel. Alleen als ze flink heeft gewerkt maar dat ik normaal en dan zweet ze nog niet extreem alleen wat onder het zadel, de hals en de flanken.

Ik zal nog beter proberen uit te leggen hoe haar "moodswings" zijn:
Ze kan echt binnen een halve seconde omswitchen naar een ongeloofelijke bitch zeg maar, maar ze is net zo snel weer een vriendelijk dier. Ik poets en zadel haar altijd tussen 2 touwen in het gangpad van onze stal. Als haar overbuurman zijn neus door het voergat steekt staat ze al te flippen, zodra het zijn neus weer naar binnen doet is het over, terwijl zijn positie nog steeds hetzelfde is: vlakbij haar.
Ze doet het echter niet bij alle paarden. Met name bij kleinere pony's en paarden die er "anders" uitzien (bonte bijvoorbeeld). Ik was laatst aan het losrijden voor een wedstrijd tussen verschillende types paarden en pony's. Ze had het echt gemund op 2 kleinere palomino achtige pony's en een bonte tinker. De doorsnee bruine paarden loopt ze in principe zonder boze blik voorbij. Aan haflingers heeft ze ook een pesthekel.
Het is dus zeker geen stressdier, ze bijt en trapt van zich af als het haar op dat moment even niet uitkomt.

Ik heb haar nu sinds eind februari 2006. Toen ze bij ons kwam had ze wat kale plekken op haar benen. Ik weet dat ze een tijdje op het land heeft gestaan hiervoor. Soms denk ik wel eens dat ze op de wei nare eraringen heeft gehad me andere paarden en daardoor zulk gedrag vertoont, misschien in combinatie met haar hormonen.
Mijn instructeur heeft nog wel eens contact met de oude eigenaar. Misschien kan hij het eens vragen wat voor type zij was in de kudde op de wei. Misschien brengt dat meer duidelijkheid.
Bij ons op de manege heeft ze in ieder geval nog nooit een rotervaring met een ander paard gehad.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:17

Ja, lastig he...

Misschien inderdaad een idee om wat over haar verleden te weten te komen, misschien kun je er op die manier achter komen waar haar gedrag vandaan komt...

Jouw merrie heeft trouwens wel heel ander gedrag dan de mijne...
Zij is juist erg snel gespannen, onder het zadel vaak bijna niet te rijden door de grote dosis spanning, houdt dan alles strak en kan alleen maar proberen om onder je vandaan te lopen...
Bij andere paarden is ze erg onderdanig en altijd op de vlucht, en op haar hoede...
Zij is dus ook altijd de zondebok die gepakt wordt en die alleen staat en nergens bij hoort...

cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 20:25

Nou ik heb vandaag weer wat experimentjes gedaan. Eerst gereden in een volle rijbak met ongeveer 7 andere paarden, af en toe boos kijken maar daar bleef het bij, heel goed dus!
Toen ik haar buiten aan het nastappen was liet ik haar snuffelen aan een ander paard van een vriendin. Dat ging 5 seconden goed, oortjes naar voren en erg vriendelijk en uit het niks wilde ze omdraaien en uithalen. Gelukkig zat ik erop en dan heeft ze iets meer ontzag dan als ik ernaast sta, dus ik kon op tijd ingrijpen. Beetje jammer want dat andere paard vertoonde absoluut geen dominantie of iets dergelijks. Maargoed, de "bright side" was dat ik normaal heb kunnen rijden tussen veel paarden!
Morgen weer wedstrijd en losrijden tussen de pony's, ben benieuwd!

Pert

Berichten: 166
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: udenhout

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:31

hier had het geen effect.
de merrie was om normale perioden hengstig, maar zo overdreven dat ze haar heupen en hakken openschuurde. volgens de paardendrogist zou dit helpen. niet dus. trouw elke dag gevoerd, maar ze werd weer hengstig, en schuurde nog steeds. sund van het geld Rolleyes

Petra83

Berichten: 149
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Leerdam

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:30

Mijn merrie en ook extreem hengstig en heeft veel last van haar hormonen.

het ene moment is ze super braaf en loopt ze werkelijk de sterren van de hemel, een week der na lijkt het wel een levensgevaarlijk hengst. Daarbij is ze ook er agressief tegen andere paarden.

Afgelopen zomer heb ik haar 3 maanden regumate gegeven en ze veranderde in een zonnetje, ik had een heel ander paard en ook dressuurmatig was ze veel losser en soepeler in haar lijf. Nu ben ik er sinds september meegestopt, omdat dan zogenaamd het seizoen voorbij is. en ik geef het natuurlijk liever niet, daarbij ben ik er achter gekomen dat het op de dopinglijst staat van het KNHS en ik wil graag wedstrijden rijden. Ook vind ik er het erg duur €180,- voor 3 maanden.

Ik ben op aanraden van de dierenatrs begonnen met Regumate, nu weet ik in ieder geval zeker dat het probleem daar vandaan komt Huilen

Nu ga ik Moody Mare proberen, mocht dat niet helpen dan heeft mijn dierenarts een suplement van Magnesium + vitamine B.

Als het niet anders kan ga ik terug naar de regumate.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:54

Petra, klinkt interessant!

Bij die van mij helpt moody mare in combinatie met magnesium niet echt helemaal optimaal...

cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 13:03

Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar.
Mijn paard was daar alleen tijdens de hengstigheid wat lastig maar stond gewoon met andere paarden, zonder problemen, in het land.
Wat hij wel zei was dat als het erg druk werd om haar heen ze lastiger werd.
Op onze manege is het eigelijk altijd druk, dus wie weet heeft het daar mee te maken.
Hij adviseerde mij om eerst (nog) iets homeopatisch te proberen.
Aangezien Moody Mare bij mijn paard niet heeft gewerkt heb ik de paardendrogist een email gestuurd en om advies gevraagd. Ik wil het namelijk dit keer proberen in producten die te maken hebben met stress ed.
Zij hebben mij NAF Relax aangeraden. Dit stimuleerd ook de darmflora (aangezien mijn paard erg koliekgevoelig is) en verhoogd tevens het concentratievermogen en werkt rustgevend op lichaam en geest.
Dus we gaan dit gewoon weer proberen en dan zien we wel weer verder.
Ik hou jullie op de hoogte betreft de effecten hiervan!

Petra83

Berichten: 149
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Leerdam

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:10

Ik ben nu dik 10 dagen bezig met het voeren van Moody Mare en magnesium poeder, dus het zou nu moeten gaan werken volgens de gebruiksaanwijzing Lijst

Ze is wel rustiger en ziet er ontspannen uit op stal.

Maar met rijden is het nog steeds een ramp. Ze staakt verschrikkelijk en hoe harder ik schop of sla hoe langer ze stil blijft staan! Boos!

Misschien heeft het bij mij merrie iets langer de tijd nodig Rolleyes

danielle1981

Berichten: 1465
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:03

Ik gebruik sinds een tijdje Brons Cure (homeopatische druppels van de paardendrogist) in combinatie met magnesiumpoeder. Bij mijn merrie werkt dit heel goed. Ze is veel rustiger geworden in haar gedrag zowel op stal als met rijden en is niet meer zo heftig hengstig en ook dan is haar gedrag gewoon zoals het anders is.