Paarden drastisch op dieet! Wat voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowan17

Paarden drastisch op dieet! Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 21:21

Twee van onze merries zijn zeker zo'n 75 kg te zwaar.

Ze staan de gehele dag op de wei (schraal).
De een (7jr en 1.66m) krijgt 2x o,25 kg brok per dag.
De ander (5 jr en 1.54 m) krijgt een paar handjes muslie per dag.
Beiden krijgen ze 2 maal daags een flinke berg (droog en erg stengelig) hooi.

Ze verrichten beiden lichte arbeid.

Wat en hoeveel moet ik deze merries voeren zonder dat ze zich teveel gaan vervelen? (ze staan 's avonds en 's nachts binnen)

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:23

Hooi en thimothee denk ik Er zit allebei niks in

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 21:26

Wat is/doet thimothee?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:30

http://www.demolenwei.nl/voer.html
De fjord bij de club die te dik was kreeg het bij ons. Ik geloof dat het niet aanzet dus.. verder weet ik het niet
Edit het is nie tzo dat je het alleen kan voeren indien het paard wat aan de luchtwegen heeft hoor

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:32

argh..

Alleen hooi en een goed zoutblok, dat is voldoende. Evt een handje bix over het hooi heen gooien, zijn ze lekker zoet mee. (wel pony-brok oid,)

Ook handige goedkope oplossing : basketbal kopen, gaten in knippen, bix indoen en je hebt je eigen gemaakte voeder/speelbal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:03

Gewoon lekker bij ruwvoer + schraal land + mineralliksteen houden !

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:55

Als ze licht in het werk staan is het bijvoeren misschien helemaal niet nodig. Ook al staan ze op een schrale wei zou ik toch niet teveel hooi bijvoeren.. ze krijgen ook op een schrale wei meer binnen dan je denkt.

Verder ... kijk uit met te snel afvallen van paarden, niet gelijk het rantsoen flink inkrimpen maar afbouwen

Maaiikii

Re: Paarden drastisch op dieet! Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:03

Minder hooi geven en gewoon op een schrale wei laten staan.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:04

Van hooi worden ze niet zo snel moddervet.. ik zou dan eerder wat meer beweging gaan geven. Wat versta jij onder lichte arbeid?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:25

Ik heb 9 jaar lang met een van mijn paarden hetzelfde probleem gehad. Toen ik haar kocht was ze flink dik. Ik dacht dat ze gewoon even moest afvallen, wat dus absoluut niet lukte.
Vorig jaar is ze hoefbevangen geraakt en na diverse testen zijn we te weten gekomen dat ze insuline resistent is, oftwel ze moet zo weinig mogelijk koolhydraten (suikers en zetmeel) hebben en vaak kleine porties eten anders schommelt de bloedsuikerspiegel teveel.
Ze krijgt nu geen biks meer, geen wortels, brood en appels e.d. Ze krijgt 4 x per dag hooi (in totaal ongeveer 3,5 plak) en 2 x per dag ongeveer 250 gram speciaal voer van Spillers, Happy Hoof. Hier krijgt ze dan magnesium doorheen.
Sinds de magnesium kan ik zien/merken dat haar harde manenkam duidelijk minder is geworden en verder is haar lijf nu prima in model.

Succes, ik weet dat het erg moeilijk is en dat het niet van de ene op de andere dag lukt.

Oh ja, ze staat 2 tot 3 per dag op een schraal stukje wei, waar elke dag een klein reepje gras bij komt.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:58

Misschien is het net zo iets als wat romeorowan's paard heeft. Misschien kun je dit laten testen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:15

Tulandro schreef:
Van hooi worden ze niet zo snel moddervet.. ik zou dan eerder wat meer beweging gaan geven. Wat versta jij onder lichte arbeid?

Van hooi worden ze eerder moddervet dan van krachtvoer. Knipoog Niet teveel ruwvoer geven.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:45

Ben ik het niet mee eens, van hooi krijgen ze misschien een bolle buik. Maar vet worden ze er niet van.

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 14:17

Tulandro schreef:

Beide merries lopen recreatief dressuurmatig, oke de ene loopt L/M niveau maar is evengoed veel te dik...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:28

In principe hebben merries van die leeftijd maar 4,73 EWpa nodig. Bij lichte arbeid komt er nog een toeslag van 1,18 EWpa per dag bij. totaal nog geen 6 EWpa per dag dus. In 1 kg grof hoog zit 0,5 EWpa. Wanneer je 12 kilo voert(p.p.), hebben ze dus voldoende. Je zou dit even kunnen wegen om te leren inschatten hoeveel dit is. 12 kg is niet zo veel om te voeren, ik zou er daarom voor kiezen al het krachtvoer weg te laten, en alleen ruwvoer te geven. Dit geeft ze niet alleen wat te doen, maar is ook beter voor de darmen.

Om zeker te weten dat ze niet te weinig vitaminen binnen krijgen, zou je ze dagelijks een Summer Fit koekje kunnen geven (pavo). Hierin zitten nauwelijks voedingsstoffen, maar geeft wel de dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen. En bovendien hebben ze dan toch nog wat te knabbelen.

PB me maar als je nog meer wilt weten.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:47

Oja, je zei ook nog dat ze op een schrale wei staan. Vergis je niet in wat paarden nog eten van een schrale wei! Als je wilt dat je paarden afvallen, kan je ze beter nog wat minder hooi geven!

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:15

muiszje schreef:
argh..

Alleen hooi en een goed zoutblok, dat is voldoende. Evt een handje bix over het hooi heen gooien, zijn ze lekker zoet mee. (wel pony-brok oid,)

Ook handige goedkope oplossing : basketbal kopen, gaten in knippen, bix indoen en je hebt je eigen gemaakte voeder/speelbal.

Vallen ze daar van af dan ofzo? met een biksbal ? Tong uitsteken

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:30

WesseLady schreef:
Oja, je zei ook nog dat ze op een schrale wei staan. Vergis je niet in wat paarden nog eten van een schrale wei! Als je wilt dat je paarden afvallen, kan je ze beter nog wat minder hooi geven!

Geef lekker minder gras zul je bedoelen!De meest kwade manier om een paard op dieet te zetten is minderen in ruwvoer!Dat hebben ze zeer hard nodig.

Wat je ook kan doen is veel gaan wandelen maar doorstappen,niet treuzelen!

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:07

Je kan ook te veel ruwvoer geven. Als je al het krachtvoer al hebt weg gelaten en je paard blijft te dik voer je echt te veel ruwvoer. Een paard is gewent om op droge steppe te lopen waar weinig hoogwaardig ruwvoer te vinden is maar wij zetten paarden vaak in veel te rijke weilanden. Daarom overvoeren wij vaak, en niet alleen met krachtvoer.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:22

Becky_Claire schreef:
Je kan ook te veel ruwvoer geven. Als je al het krachtvoer al hebt weg gelaten en je paard blijft te dik voer je echt te veel ruwvoer. Een paard is gewent om op droge steppe te lopen waar weinig hoogwaardig ruwvoer te vinden is maar wij zetten paarden vaak in veel te rijke weilanden. Daarom overvoeren wij vaak, en niet alleen met krachtvoer.

Een paard heeft in principe onbeperkt ruwvoer nodig.
Een paard in de natuur beweegt zich al grazend voort en neemt daarbij kleine stukjes voer op(gras dus).Vandaar dat de maag gebouwd is op kleine hoeveelheiden voer en dus niet op grote hoeveelheden zoals kilo's krachtvoer.Bovendien kunnen ze op krachtvoer niet lekker knabbelen waardoor geen speeksel ontstaat en je dus dikke kans op maagzweren krijgt.

Als je paard te dik blijft zou ik naar andere oorzaken zoeken.Waar staat hij overdag op?Doet hij arbeid?Zoja,in welke mate ? etc etc

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:41

Hooi urenlang weken, neemt de voedingswaardes weg.

Ik weet niet waar je het in Ndl zou kunnen vinden, maar wij hebben onze KWPN op een chromium/magnesium supplement gezet op aanraden van DA en ongelooflijk maar waar: wat een verschil in slechts enkele weken tijd.
Hij is zienbaar sterk vermagered zonder verder iets in zijn routine te veranderen.
Ik geloofde er eerst niet zo in, maar het bewijs is klaar!
Groetjes.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:57

Chroom/magnesium wordt bij mensen ook gebruikt bij overgewicht, hypoglykaemie en diabetes. Het voorkomt dat de bloedsuikerspiegel teveel gaat schommelen waardoor minder vetafzetting plaats vindt.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:43

Armaris schreef:
Becky_Claire schreef:

Een paard heeft in principe onbeperkt ruwvoer nodig.
Een paard in de natuur beweegt zich al grazend voort en neemt daarbij kleine stukjes voer op(gras dus).Vandaar dat de maag gebouwd is op kleine hoeveelheiden voer en dus niet op grote hoeveelheden zoals kilo's krachtvoer.Bovendien kunnen ze op krachtvoer niet lekker knabbelen waardoor geen speeksel ontstaat en je dus dikke kans op maagzweren krijgt.

Als je paard te dik blijft zou ik naar andere oorzaken zoeken.Waar staat hij overdag op?Doet hij arbeid?Zoja,in welke mate ? etc etc

Een paard heeft inderdaad onbeperkt ruwvoer nodig. Maar dan wel ruwvoer van een slechte kwaliteit, zoals het oerpaard kreeg. Droge stengelige struikjes van de steppe. Dan zou je stro of iets dergelijks moeten voeren. Of gewoon wat minder ruwvoer geven, maar dan in kleine porties.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 23:07

jjs schreef:
Chroom/magnesium wordt bij mensen ook gebruikt bij overgewicht, hypoglykaemie en diabetes. Het voorkomt dat de bloedsuikerspiegel teveel gaat schommelen waardoor minder vetafzetting plaats vindt.

Kan dit verder geen bijwerkingen oid geven? Paarden krijgen nu ieder een summerfit koek een handje muslie en 2x een plak hooi op een dag, maar zie ze niet echt minderen. En op nog minder voer kan ik ze ook niet zetten..

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:25

Van chroom weet ik het niet, bij mensen geeft dat wel wat bijwerkingen, niets ernstigs maar ik meende iets als niet kunnen slapen of juist wel.
Google maar eens, op pilliewillie.nl staat een en ander uitvoerig beschreven.
Als je googeld op magnesium en paard kom je ook wat artikelen tegen.