Die van mij krijgt al stukken minder als voorheen haha werd te dik van de wei.
Groetjes
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ze zijn dik genoeg, ze staan overdag op een weide (+- een halve hectare) met heeel veel goed gras en 's nachts ook op een weide maar met wat minder gras 

(en dat lukt wel op dit land)

avanoort schreef:4 kilo vindt ik erg veel.
Citaat:Sobere ponies redden zich uitstekend op een dieet van gras, hooi & kuil. Luxere rassen en oudere paarden die in de sport worden gebruikt hebben aanvulling op een ruwvoerrantsoen nodig, maar met 1 a 2 kilo brok per dag voldoe je ruimschoots aan alle behoeften, meer geeft alleen maar problemen! Buiten het wedstrijdseizoen om kun je een paard wel op alleen ruwvoer houden.
Citaat:Minimaal 50% van de energiebehoefte van het paard moet uit ruwvoer komen. Als hij heel hard moet werken en dus een veel hogere energiebehoefte heeft, kan dat % lager zijn, omdat hij anders enorme hoeveelheden ruwvoer zou moeten eten. Maar je moet uitgaan van 1 kilo droge stof uit ruwvoer per 100 kilo paard. Gemiddeld zal dat voor een paard neerkomen op 7 kilo ruwvoer in de vorm van hooi of 10 kilo kuil, omdat kuil een lager % droge celstof bevat.
Citaat:Met het voeren van voldoende ruwvoer bereik je dat het paard zich goed voelt en dat hij zijn spijsverteringskanaal aan de gang houdt. Als hij die hoeveelheid niet krijgt, zal hij niet doodgaan, maar zijn welzijn wordt wel aangetast. Hij kauwt te weinig, daardoor maakt hij te weinig speeksel. Gevolg daarvan is dat zijn maagzuur niet wordt geneutraliseerd en dat het een potentiele maagpatient is en tevens potentiele kribbenbijter. Hij zal zich volzuigen met lucht om dat nare gevoel te compenseren.
.
Noukie schreef:avanoort schreef:4 kilo vindt ik erg veel.
voor een paard van 1.80 dat dagelijks gewoon flink getrained wordt?!

Citaat:Heel globaal kun je zeggen: bij lichtere prestaties: ca. 2 tot 3 kilo krachtvoer per paard per dag en bij grotere prestaties 4 tot 5 kilo p.p.p.d..