Ik ben er mij van bewust dat er al meerdere topics bestaan over graasmaskers; maar daar vond ik niet meteen de antwoorden op mijn vragen in. Vandaar...

Mijn 7-jarige ruin is de afgelopen maanden stevig aangekomen in gewicht. Zowel mijn zadelpasser, osteo als lesgeefster zeiden me dat het nu toch wel echt de spuigaten aan het uitlopen is.
September vorig jaar zijn we verhuisd naar een paddock paradise, waar hij in kuddeverband staat en onbeperkt toegang tot ruwvoer. heeft Helaas zitten er geen netten over dat ruwvoer.
Het zal sinds januari - februari zijn dat hij langzaamaan bijgekomen is vermoed ik; als ik door mijn foto's scroll.
Omdat ik qua management niks kan veranderen, heb ik mij een graasmasker besteld.
Alleen zit ik hier met een aantal dingen:
- ik heb voor nu voor ogen dat ik dit graasmasker voor enkele maanden aan laat, of toch op z'n minst tot hij de nodige kilo's verloren is. Het weideseizoen moet nog beginnen.
Hebben mensen hier ervaring dat ze het masker ook zo opgelaten hebben en nadien niet meer nodig hebben gehad? Of is het iets dat van tijd tot tijd terug komt?
- m'n ruin is een erg gevoelig knaapje en zijn mond is zijn heilig communicatiemiddel. Ik zit er erg mee in dat ik hem op die manier zal beperken in zijn sociale contacten tot zelfs ongelukkig maken. Maar dit is de enige oplossing om hem in zijn huidige kudde te laten, met al zijn vriendjes.
Iemand enige ervaring hiermee? Of een gelijkaardige situatie/paard?
Bedankt!