Bietenpulp slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SUSANNEx

Bietenpulp slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 10:32

Goedemorgen bokkers!

Via een facebookaccount (zal de naam even niet noemen) kreeg ik onderstaand artikel door. Ik schrik er toch best van, aangezien mijn paard het jaren goed doet (naar mijn idee) op pulp en het ook door diverse klinieken en experts in aangeraden.

Ik dacht dat juist het punt was, dat pectine uit de pulp zorgt voor een betere darmbalans en aanmaak van goede darmbacteriën.

Hoe denken jullie hier over?

"Een veel voorkomende situatie: een paard dat te mager is, waarbij de dierenarts komt en zegt:
"zet maar op de bietenpulp, dan komt die wel op gewicht".

En dat klopt, je paardje zal inderdaad in gewicht toenemen, maar.... helaas is dit geen gezónd gewicht.

Hoe zit dat dan precies?

Om een lang verhaal kort te maken:

de bietenpulp zorgt voor sterfte van een deel van de goede darmbacteriën, waardoor er veel afvalstoffen vrijkomen. Verder ontstaat er een darmdysbiose wat o.a. resulteert in een verstoorde ontgifting (het gaat te ver om dit proces in detail in deze mail uit te leggen).

Dan heb je dus EN méér afvalstoffen EN een slechter ontgiftingsmechanisme......

Dat is dubbel op fout!

Het magere paardenlijf komt deze afvalstoffen dus niet kwijt, en heeft als enige oplossing: om ze op te slaan.

Het opslaan van de wateroplosbare afvalstoffen gebeurd in het (lymfevocht) tussen de cellen en voornamelijk in het onderhuids bindweefsel.

Waardoor je paard dus letterlijk opzwelt!!!

Dus je paard komt inderdaad bij van Bietenpulp, maar dit is zeer óngezond gewicht. En zorgt op lange termijn voor veel problemen.

En ja, er zijn ook genoeg gevallen waarbij er geen klachten ontstaan, of dat de klachten niet herkend worden of niet gerelateerd worden aan een minder goed voermanagement, of dat het paardje misschien niet de leeftijd haalt die je gehoopt had (voordat de klachten optreden).

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun hele leven heel hard gewerkt hebben, ongezond hebben gegeten, hun leven lang hebben gerookt, en 'nooit ergens last van hebben gehad'.

Maar misschien ben jij wel net zoals ik en wil je echt een gezond lijf en gezonde geest, zowel voor je paardje als voor jezelf. Dan hoop ik dat je dit heel interessant en verhelderend vond!"

Dit is de samenvatting van het artikel die ik later ontving, het artikel zelf was wat langer en ging er wetenschappelijk dieper op in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:39

ja ik ben benieuwd , dat artikel werd op wat facebook groepen gedeeld.
ik heb het ook gelezen.
maar als jouw paard het er goed op doet moet je gewoon bietenpulp geven.

Popstra

Re: Bietenpulp slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:43

Er bestaan ook andere middelen om je paardje dikker te krijgen zoals Wafer.
Dat zijn geperste brokken alfalva (luzerne) uit Italië vandaan en word steeds meer gebruikt.
Beter dan die pulp troep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:54

popstra waarom is het troep dan.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:55

Popstra schreef:
Er bestaan ook andere middelen om je paardje dikker te krijgen zoals Wafer.
Dat zijn geperste brokken alfalva (luzerne) uit Italië vandaan en word steeds meer gebruikt.
Beter dan die pulp troep.

Luzerne werkt niet voor ieder paard. Een van mijn paarden wordt er heet van en is dan niet meer fijn te rijden.

Wat is de bron van het artikel? Op tv staat zoveel en lang niet alles is waar.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:59

Anoniem

Ik zou denken dat als je paard dik wordt van het vocht dat je dit kan merken, immers vochtophopingen kan je induwen.. Ik weet nu niet waar deze dan zitten, en bij een paard zijn er natuurlijk dingen anders dan bij een mens, maar zo zou ik denken.

Echter wel zelf de ervaring dat als je veel bietenpulp geeft in vergelijking met de arbeid die verricht wordt dat je paard daardoor (darm)problemen krijgt. Maar dan gaat het echt over, in mijn geval, een kilo of 2-3 ongeweekt verdeeld over de dag (dus 2 goede volle emmers 's morgens en 's avonds). Dit hebben ze een hele tijd gehad, tot 1 pony best wel onrustige darmen begon te krijgen en ook erg opgeblazen leek. De dierenarts zei dat dit wel eens aan de pulp kon liggen, niet omdat de pulp slecht is maar omdat ze teveel kregen in verhouding met de arbeid (van regelmatig het bos in of actief wandelen tot niks meer) en daardoor moet de blinde darm te hard werken om alles af te breken en die heeft het dan lastig met eerdere dingen als gevolg. Gestopt met de pulp en de klachten zijn voor 90% beter (darmen zullen altijd een beetje raar doen omdat hij ook allergieën heeft, maar het is niks meer in vergelijking met toen).

Dus in dat opzicht klopt het verhaal wel, alleen zit het dan (volgens mijn dierenarts) anders in elkaar dan hier verteld wordt. En komt het alleen voor als de hoeveelheid niet in verhouding staat met wat ze nodig hebben.

ellepel

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:01

Bietenpulp bevat inderdaad pectine wat prebiotisch werkt :j

Vraag is wat zou er dan zo slecht zijn aan pulp dat de darmbacteriën massaal er vanaf zouden gaan sterven?
Het is suikerarm, plantaardig, zijn vezels etc

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:07

Heb geprobeerd het artikel te lezen maar de manier waarop het geschreven is weerhoud mij om verder te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:08

Ik heb toch moeite met het verhaaltje over goede en slechte bacteriën.
Als dit zo is dan hadden mijn pony's toch wel een groot probleem, met zeer veel slechte bacteriën en volgens mij los je dat niet bij wijze van spreken op een paar dagen of weken op (zonder iets extra te doen). En dat is hier wel gewoon gebeurt na het stoppen van de bietenpulp, alles is snel verbeterd en tot nu toe nog maar weinig klachten.

Nog even over die blinde darm trouwens, moest iemand dat interessant vinden. Het probleem zou dus zitten dat de blinde darm (te) hard moet werken om de hoeveelheid bietenpulp te verteren en als een blinde darm dingen moet afbreken komt er gas vrij. Dus (te) hard moeten werken = veel gas = opgeblazen buik en winderigheid. Ik vond het wel logisch klinken op dat moment, en de klachten zijn ook verdwenen door het stoppen dus ik vermoed dat mijn DA gelijk had, haha.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:33

Oh ik weet al waar je het over hebt. Heb het ook gezien op Facebook. Ik neem het met een korrel zout. Of nee met een bus. Ze? Roept een hoop maar naar mijn idee allemaal loze kreten. En als je een kritische vraag stelt komt er geen fatsoenlijk antwoord. Ik vind het een mooi product en mijn paard vindt het lekker. Ze heeft snel last van dr maag en van haar buik en het lijkt te verzachten. Een kg droog afgewogen per dag wordt een hele emmer vol. Dit heb ik bij meerdere paarden per dag gevoerd en dat konden ze prima hebben.

In plaats van suikkerrijke rommel slobber geef ik haar pulp. Zit een stuk minder meuk in.
Luzerne ben ik absoluut geen fan van. Paard eet het niet graag en doet het er ook slecht op.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:54

fjordjes schreef:
Heb hier een linkje waar het 1 en ander in staat

https://horseandfeel.nl/waarom-bietenpu ... -je-paard/

Dit is dus echt een onzin artikel. Als je dat artikel doortrekt kunnen wij als mens ook niet veilig suiker eten. Daarbij zet je jezelf natuurlijk behoorlijk buitenspel wanneer je zegt dat er veel suiker in bietenpulp zit. Dat is namelijk niet zo. De bietenpulp gebruikt voor paarden bevat meestal 5-8% suiker. Minder dan hooi, veel minder dan brok.

En dan nog dat misselijke toontje alsof het aan een kleuterklas wordt verteld "mensen die mij kennen zullen weten dat" blablabla. Kers op de taart is het cursusje wat aangeprezen wordt op het eind.

Buiten dat ben ik wel geïnteresseerd in een goed artikel met de onderbouwing waarom bietenpulp nou zo slecht kan zijn. Eentje die al niet begint met "het is afval dus". Nee niks, juist goed en efficiënt om zoveel mogelijk "afval" als waardevolle veevoeding te verwerken.
[***] schreef:
Nog even over die blinde darm trouwens, moest iemand dat interessant vinden. Het probleem zou dus zitten dat de blinde darm (te) hard moet werken om de hoeveelheid bietenpulp te verteren en als een blinde darm dingen moet afbreken komt er gas vrij. Dus (te) hard moeten werken = veel gas = opgeblazen buik en winderigheid. Ik vond het wel logisch klinken op dat moment, en de klachten zijn ook verdwenen door het stoppen dus ik vermoed dat mijn DA gelijk had, haha.

Zeker interessant en aannemelijk. "Te" is nooit goed natuurlijk.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:08

Interessant dit. Ik zat er al op te wachten tot hier een keer een vraag over gesteld zou worden.

Ik blijf lekker bietenpulp voeren. Lees nog steeds veel meer positieve verhalen dan dit ene negatieve verhaal.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:11

Vroeger was het gewoon voor koeien en niet voor paarden :j :j :j :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:15

En ik heb juist altijd geleerd dat bietenpulp goed is voor de darmen.
En google op pectine kom je alleen maar voordelen tegen, alleen zij beweert anders.

Nu zal het vast als je eenzijdig voert dat het misschien we nadelen geeft.
Maar ik heb er ook fijne ervaringen mee. Mar hier krijgen ze maar een halve kilo droge pulp.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:16

Wiske2 schreef:
Vroeger was het gewoon voor koeien en niet voor paarden :j :j :j :j

welke vroeger?

Ik heb juist heel veel gezien dat er bietenpulp met zemelen gevoerd werd, 35 jaar gelden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:50

Is het niet zo dat ze enkel bedoelen dat de vezels uit Bietenpulp goed is voor de darmen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:57

Citaat:
Het lage suikergehalte zorgt er ook voor dat bietenpulp geschikt is voor paarden die gevoelig zijn voor suiker, zoals paarden met insulineresistentie, hoefbevangenheid, equine metabool syndroom (EMS) of PPID (ziekte van Cushing). Verder bevat bietenpulp pectine, wat helpt om de maag tegen maagzuur te beschermen.

Aldus Pavo

Citaat:
Het eiwitgehalte in bietenpulp is vrij laag en het calciumgehalte hoog. Het bijzondere van bietenpulp is dat het pectine bevat, een bepaalde vezel. Pectine is een complex koolhydraat dat de enzymen in de dunne darm niet kunnen verteren, maar de bacteriën in de blinde darm kunnen deze snel en gemakkelijk afbreken. Dit type vezel stimuleert de groei van de zogenaamde goede bacteriën. Voor paarden met een slechte darmflora (alle bacteriën in de darm) kan het dus een prima aanvulling op het rantsoen zijn.

Aldus Hartog

Citaat:
Het bevat pectine en inuline, koolhydraatsoorten die goede bacteriën in de dikke en blinde darm stimuleren. Door SBP te voeren zal ruwvoer zoals hooi en alfalfa beter verteerd (gefermenteerd) worden. De darmflora ondersteunende werking is gunstig voor oudere paarden en paarden die de neiging hebben snel gewicht te verliezen.
SBP is ook geschikt voor dikkere paarden omdat het door z’n grote volume na het wellen niet veel energie bevat per schep.

Paardenhoeveninfo

OOk bij mensen googelen op pectine levert juist info op dat het goed zou zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:00

Teveel bietenpulp zal darmproblemen geven (iets met teveel stimulering van), opgeblazen niet gezien van bietenpulp, wel van teveel grasbrok (dikke benen van teveel eiwit en huid die fors onder spanning stond) 50/50 mix en nog geen dag later was alles normaal. Er zit aan alles een limiet qua gezond/veilig en eenzijdige voeding geeft altijd problemen, soms al heel snel en soms pas (veel) later. Beetje eenzijdig advies dus om bietenpulp meteen tot gif te verklaren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:05

Ik weet welke voedings cursus dit vertelt.
En mis ook de wetenschappelijke bewijzen.
Heb zelf tijdens mijn opleiding en bijbehorende dagen ook gevraagd naar bewijs/ onderbouwing.
Kom namelijk net zoveel bewijs tegen dat pulp wél goed is voor de darmen.
Schiet mij maar lek.
Maar datzelfde geldt voor de discussie voordroog vs hooi..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:08

Ik heb het ook op Facebook gelezen maar ... ik weet niet beter dan dat pectine juist prebiotisch werkt. De paarden krijgen het hier al jaren en ik herken me helemaal niet in de problemen die in het artikel beschreven staan. Ik meng er sinds dit jaar zemelen bij door en de paarden zijn er dol op.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 07-02-21 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:10

Wat overigens wel een ding is: dé darmflora bestaat niet.
Elk paard is anders. Elke darmflora is anders.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:10

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:12

Ik heb er geen idee van of het goed of niet zo goed is voor paarden.
Heb het jaren aan mijn ouwetje gevoerd en die had wel nattere mest toen.

Maar mijn ervaring is dat je een magere er niet dikker mee krijgt en een dikke wordt er ook niet magerder van :+