Gebruik mineralen likemmer in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elledani68

Gebruik mineralen likemmer in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 10:06

Mijn beide dames staan nu 24/7 op het land en krijgen niks bijgevoerd. Nu zit ik eraan te denken om in overleg met de staleigenaar een mineralen likemmer in de wei neer te zetten. Heb nog geen idee welke.

Heeft iemand hier ervaring mee? En vraag me af of ze dan misschien niet van bepaalde mineralen teveel binnen kunnen krijgen, als er wel behoefte is aan het een maar dan weer niet aan het ander.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en welk merk , soort . Er staan verschillende paarden van verschillende leeftijden in de groep dus weer niet of dat ook nog enig verschil maakt.

XxLMMxX

Re: Gebruik mineralen likemmer in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:40

Mijn ervaring is vooral negatief zodra het in de regen ligt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:44

Een liksteen is in mijn ogen vooral voor zout. Voor aanvullen van eventuele tekorten kun je beter een vitamine korrel bijvoeren.

Ik heb een knz steen hangen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:04

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:10

Oh ik zie het. Staan ze dan niet nonstop te likken?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:46

Nope, hier staan ze met 6 of 8 jnge dieren in een opfokstal, ze krijgen 24/7 ruwvoer en er staat zo'n emmer, gaat best een hele tijd mee.

enne...echt smerig....heb zelf keertje geproefd.... blech

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:52

Paarden bij ons op stal hebben ook zo'n mineralen emmer staan. Ze hebben een inloopstal en de emmer staat binnen. Ze likken er niet constant aan, alleen als ze het nodig hebben. Je ziet zo nu en dan een paar dagen een bepaald paard er aan likken en dan zo ineens een paar weken niet meer.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 13:03

ElCamino schreef:
Een lik emmer is heel wat anders dan een liksteen hoor!
We hebben hier lik emmers voor de opfok van Vente, deze doen het supergoed. Kijk maar eens op de site van Vente.

http://www.vente-paardenvoeding.nl/paar ... nlikemmer/

Hebben jullie deze dan ook buiten staan? Het zou echt in het land komen te staan

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:07

Ik heb wel eens zo’n emmer gehad. Wel onder afdak. Ging erg snel op, dus geen nieuwe gehaald.

Hemellichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:08

Ik denk niet dat er snel iets fout kan gaan met zo'n likemmer. Zelf hing ik altijd een himalaya zoutsteen in de stal en ze likte er niet constant aan, maar je merkte wel dat ie langzaam kleiner werd en dus zeker wel gebruikt werd. Ik denk dus dat het wel een goed idee is om zo'n emmer te zetten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:05

Deze is regenbestendig van Vente, zit geen hengsel aan... ze slopen er wel eens eentje en ja dan heb je plastic in de stal.

Verder wanneer hij heel snel op is dan komt je paard dus iets tekort misschien ? We hadden hier een QH merrie die vrat in een week een groot blok zout op... arts erbij die zei dat de spiegel bij haar niet ok was en ze zou vanzelf stoppen. Als er maar voldoende water beschikbaar bleef.... en ja hoor, na bijna 3 blokken was het klaar.... nooit meer zoveel gebruikt.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 15:19

Dank je, ga deze eens voor leggen aan de andere eigenaren

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:17

Wij hebben sinds een week de likemmer van Lannoo staan.
Niet zoet, idd heel vies, maar paarden vinden het geweldig.

Vrienden hebben er heel goede ervaringen mee.
Er zijn blijkbaar merken die heel zoet zijn en dan eten de paarden het sneller op.

Hier voorlopig dus positief maar nog geen idee op lange termijn.
Likstenen hebben ze in stal ook hangen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:23

ElCamino schreef:
Een lik emmer is heel wat anders dan een liksteen hoor!
We hebben hier lik emmers voor de opfok van Vente, deze doen het supergoed. Kijk maar eens op de site van Vente.

http://www.vente-paardenvoeding.nl/paar ... nlikemmer/

Heeft iemand een idee hoeveel suiker en zetmeel deze bevat?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:12

Nou niks denk ik, want het staat niet erbij bij de voedingswaarden als je daarop klikt.
Hoeft ook niet als het een mineralensupplement is, het is geen voer...

QuarterSpook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:39

bij ons hebben we een volwassen groep en een veulen (inmiddels jaarling) groep en beide groepen staan 24/7 buiten winter en zomer. in de winter staan de likemmers in de schuilstal en nu in de zomerperiode gewoon buiten op de wei. het kan nat en plakkerig worden, maar je voorziet ze wel van extra vitamines en mineralen. sommige paarden schrapen er echt stukken uit, maar de meeste likken er netjes aan.
https://www.paardenvoer.nl/volledig-assortiment/supplementen/algemeen/mineralen-likemmer?gclid=EAIaIQobChMIwYGO8e6j6QIVgaZ3Ch3qNguJEAQYASABEgJIIPD_BwE

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:45

Wouw quarterspook, die emmer is wel heel erg kostbaar!!
Bij ons hebben we een mineralen emmer van alliance pastorale en die kost 15 euro. Wij zetten deze vooral in de herfst tot aan de lente in de wei. De twee paarden doen er de 1ste emmer nauwelijks twee weken mee. Dat mag maar vind ik snel, dus dan wacht ik paar dagen voor de 2de emmer. Ze regelen zelf het gelik, en je merkt dat de 2de al aanmerkelijk langer erover doet voordat hij leeg is.
Het spul zit enorm vast in de emmer en regen, maakt niets uit. Ze moeten echt hard werken om de boel opgelikt te krijgen. Wij zijn tevreden.
In de zomer zijn er genoeg plantjes etc. in het gras dus geef ik niets mee, behalve half schepje vitamine mineralen van VSM bij half handje muesli.

QuarterSpook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:48

hier staan er 5 veulens en geloof 7 volwassen paarden en beide groepen doen er wel echt langer mee dan 2 weken!! volgens mij een paar emmers per winter.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 15:24

pien_2010 schreef:
Bij ons hebben we een mineralen emmer van alliance pastorale en die kost 15 euro.

Weet je ook misschien of deze in Nedeland te koop is

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:36

ElCamino schreef:
Nou niks denk ik, want het staat niet erbij bij de voedingswaarden als je daarop klikt.

Mwah, niet helemaal mee eens, als er veel suiker en zetmeel in zit dan smaakt die wss ook zoet, en dan heb ik van die grapjassen die er blijven zouden aan likken.
Ik kijk ook niet op een paar gram suiker van een handje voer (als je ziet wat ze binnenkrijgen via het hooi), maar ik wil ze ook geen pure melasse gaan geven in de vorm van een liksteen zeg maar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:40

Vroeger hebben we het hier wel een paar keer gehad, maar de emmers gingen telkens relatief snel op (in ongeveer 4 tot 7 dagen, heel soms iets langer). Na een paar keer begonnen we dus serieus te twijfelen of het echt wel ging om tekorten aanvullen of dat paarden het gewoon retelekker vonden. Daarna wel nog een paar keer zo een emmer gehaald, maar omdat het op die manier toch wel een duur grapje wordt en je natuurlijk niet weet of het toch niet schadelijk is uiteindelijk ermee gestopt en gewone likstenen aangeschaft waar ze veel langer over doen.

Met andere woorden: geen slechte ervaring, maar we zijn dan ook gestopt om een mogelijke slechte ervaring te voorkomen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:51

ElCamino schreef:

Er staat bij dat er melasse in zit.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:47

Duhelo en Mara2000... jullie zien net zoveel als ik bij doe site. Als je mee wilt weten denk je moet mailen met Vente... ik geef alleen die emmer aan als tip voor TS

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:25

Er zijn idd emmers waarbij een groot deel melasse is. Dus ik zou goed naar de ingrediënten kijken.

Bijvoorbeeld die van cavalor, als je bij de samenstelling kijkt:
Rietmelasse. natriumchloride. calciumcarbonaat. magnesiumoxide. dicalciumfosfaat.

Bij die van Vente staat dat 100gram likken gelijk is aan 2-3 kg krachtvoer. Nu weet ik niet hoeveel ze er dagelijks van zouden opnemen, maar zoveel krachtvoer heeft m'n pony in 2 weken nog niet eens nodig...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:10

Ze zitten er soms dágen niet aan..... ligt denk ik net aan de behoefte. Kan me ook voorstellen dat een dier bv uit verveling eraan blijft likken..... of een vreetzak.... hihi