Meedenken in voerschema? (Paarden aan huis!)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Meedenken in voerschema? (Paarden aan huis!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:06

Kon de titel niet kleiner krijgen :P

Mijn paarden komen volgende maand aan huis te staan, dus mijn lifetime-dream komt uit!

Nu wilde ik het qua voeren graag anders gaan doen dan wat ze nu in pension gewend zijn en ik was eigenlijk op zoek naar gewoon wat meningen hierover. Lijkt het je veel of juist weinig, een goede balans of zou je het anders doen?
Ik weet, voeren vooral door goed observeren: dat ga ik ook zeker doen! Zou alleen graag al wat algemene feedback op het “startplan” hebben.

Ter vergelijking: de huidige situatie (pension)
- paddock met inloopstal
- 1x per dag wordt de hooiruif gevuld met voordroog. Hier komt circa 30 kg in.

Ik voer zelf bij:
Yisca - 1kg pavo 18plus met 0,5 kg fibre beet (droog gewogen, wordt daarna geweekt) en een balancer (pavo vital)
Ninthe - 0,5 kg subli zonder en een balancer (pavo vital)

Yisca (KWPNer) is wat ouder en heeft een relatief slecht gebit. Het is een sensibel typje wat snel afvalt.

Ninthe (welsh pony) wordt snel te dik.

Resultaat voerbeleid huidige stal: Yisca ziet er goed uit, Ninthe kun je bijna rollen (ondanks arbeid)

Ik ben dus eigenlijk van plan om het straks thuis als volgt aan te gaan pakken (ze zullen thuis ook op een paddock komen, maar dan wel met een track om het hele perceel). Ik zal ze in het weideseizoen enkele uren per dag laten grazen.

Voerplan:

Ochtend: 10 kg hooi (onverpakt) in slowfeeders.
Yisca slobber van 18plus met fibrebeet, droog gewogen 1kg totaal.
Ninthe een handje subli zonder “voor de heb”.

Na mijn werk/rond 17:00:
Yisca een kwart 10L emmer hartig lucerne mix digest met een halve kg 18plus muesli en haar balancer.
Ninthe 0,5kg subli zonder en balancer

Avond: 12 kg hooi in slowfeeders.

Wanneer ze de wei op mogen zal dat van 17:00-21:00 zijn en dan zou ik savonds ipv 12kg,
8-10kg in de slowfeeders willen doen voor de nacht.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

san4nie

Re: Meedenken in voerschema? (Paarden aan huis!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:16

Klinkt mij wel goed zo. Zal gewoon proberen en kijken hoe het bevalt.
Wat ik heel fijn vind op mijn huidige plek is dat m’n paard in de avond zoveel ruwvoer krijgt dat ie de volgende ochtend nog heeft. Ik weet niet hoeveel tijd je hebt ‘s ochtends, maar in mijn geval kunnen ze dus dan meteen brok krijgen en als dat op is naar buiten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:20

Ik heb ook de paarden aan huis en hetzelfde ‘probleem’. Ik heb een haf die al 50kg aankomt als ie naar het weiland kijkt en een kwpner in de groei die met een koud nachtje al 20kg lichter lijkt. :+

Het is echt een kwestie van uitproberen. Ik denk dat op je gemaakte schema je kwpner nog meer afvalt en je andere paardje alleen maar gaat schranzen. Dat krijg je helaas van ‘beperkt’ voeren.

Ik ben zelf begonnen met onbeperkt graszaadhooi en dan smorgens en savonds een hooinet van ongeveer 5kg met gewoon hooi. Daar werd de KWPNer een beetje mager van dus toen ben ik 2 slowfeeders gaan neerzetten, 1 met graszaadhooi en 1 met gewoon hooi, zorg dat ze altijd gevuld zijn. Dat ging beter alleen toen kon ik geen graszaadhooi meer krijgen bij mijn locale fouragehandel dus toen ben ik wat grofstengeliger hooi onbeperkt gaan geven en dat doe ik nu nog steeds. De kwpner ziet er nu goed uit, de haf is ietwat te dik maar die mag binnenkort weer aan het werk.

De kwpner krijgt overigens nog dagelijks 2 voerscheppen lucerne en 2 bekertjes Vitalbix breed & grow met een pompje lijnzaadolie.
De haflinger krijgt 1 handje lucerne en een bekertje Vitalbix daily complete. Geen olie.

Onbeperkt is voor jezelf wel heel prettig want je hoeft je niet naar huis te haasten of op gezette tijden je bed uit.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:22

san4nie schreef:
Klinkt mij wel goed zo. Zal gewoon proberen en kijken hoe het bevalt.
Wat ik heel fijn vind op mijn huidige plek is dat m’n paard in de avond zoveel ruwvoer krijgt dat ie de volgende ochtend nog heeft. Ik weet niet hoeveel tijd je hebt ‘s ochtends, maar in mijn geval kunnen ze dus dan meteen brok krijgen en als dat op is naar buiten.

Dankjewel :)

Ik heb in de ochtend beperkt tijd, maar wel genoeg om de slobber te voeren (ik moet haar daarvoor even apart nemen).
Wanneer ik het goed heb in geschat moeten ze met 12kg in een slowfeeder de nacht doorkomen zonder dat het helemaal op is. Dit is dan van 22:00 tot 7:00. Maar het moet nog blijken of dit inderdaad zo werkt natuurlijk. :D

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:25

Nelleke, daar heb je gelijk in. Ik heb ook heeeeeel erg zitten twijfelen steeds tussen “gewoon” onbeperkt of toch wat rantsoeneren ivm m’n dikkertje.
Begin nu wel weer te twijfelen eerlijk gezegd. Wil natuurlijk ook niet dat m’n KWPNer te dun wordt...

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:29

Een eventuele andere optie zou nog kunnen zijn dat ik ze snachts even “apart” zet van elkaar dmv draadje. Dan kan Ninthe haar hooi uit een slowfeeder krijgen en kan Yisca gewoon lekker los hooi “schranzen” als ze dat wil. Ik kan bij haar dan ook nog een extra emmer grasmix neerzetten bijvoorbeeld (dat krijgt ze nog wat beter weg gekauwd).

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:33

Ik zou bang zijn dat ze te lang zonder hooi komen staan. Slowfeeders vind ik ook bedenkelijk, maar goed dat krijgen ze nu ook al. Ik voer liever zo veel mogelijk kleine porties gedurende de dag.

Krachtvoer zet ik in afsluitbare voerbakken klaar, drie per paard want ze krijgen drie keer per dag kracht. Dat is dan enkel bak er in schuiven, stallen dicht en na een kwartier ofzo op de camera kijken of ze klaar zijn en de stallen weer open gooien. Zeker als je allemaal met geweekt voer in de weer moet en dan telkens moet wachten tot het eindelijk op is.. Is echt zonde van je tijd imo. Op mijn manier kun je ondertussen ontbijten, voor jezelf koken, alvast uitmesten etc.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:38

Ik heb er drie aan huis waarvan er 2 dik worden van lucht en 1 van 21 die echt wel wat nodig heeft. Ik heb onbeperkt geprobeerd maar dat gaat gewoon niet, de twee worden veel te dik (op getest onverpakt hooi).

Nu wel altijd stro tot hun beschikking, daarnaast ca 7 uur wei en avonds nog 12 kilo hooi. De oude krijgt daarnaast de kilo 18plus ( de andere twee vitaminekorrel) en een extra plak eiwit rijk hooi. Dan zet ik haar even een uurtje apart.

Wat ze nodig hebben wisselt per seizoen, maar daar kun je makkelijk het voerbeleid op aanpassen als ze bij huis staan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:41

Kyno schreef:
Een eventuele andere optie zou nog kunnen zijn dat ik ze snachts even “apart” zet van elkaar dmv draadje. Dan kan Ninthe haar hooi uit een slowfeeder krijgen en kan Yisca gewoon lekker los hooi “schranzen” als ze dat wil. Ik kan bij haar dan ook nog een extra emmer grasmix neerzetten bijvoorbeeld (dat krijgt ze nog wat beter weg gekauwd).

Dat lijkt me een goed plan. Eerlijk gezegd heb ik dan liever een paard/pony die een paar uur zonder hooi staat (heb je soms wel met een schrokop die niet stopt met eten) dan eentje dat hoefbevangen wordt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:42

Ik zou starten met ‘gewoon’ onbeperkt en vanuit daar kijken hoe ze het doen. Hooi is toch weer echt anders dan voordroog dus misschien komt je dikkerdje wat meer op gewicht.

Liselot, waarom vind je slowfeeders bedenkelijk?

Ik heb trouwens van die grijze kuubkisten met een stalen rek met ‘mazen’ van 5cm. Mijn haflinger eet er echt al meer dan 8jr uit en heeft nooit schade gehad aan z’n gebit. Ik schud het hooi niet uit, gooi er gewoon een baal in en dan maak ik het rek vast. Moeten ze toch een beetje prutsen om het eruit te krijgen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:45

Ik zou niet teveel waarde geven aan de slowfeeders. Die dingen bleven maar kapot gaan bij ons en zo heel veel langer deden ze er nou ook niet over. Neem daarbij dat ze niet van de grond konden eten en het potentiele gevaar dat er een hoef in blijft hangen en ze zijn bij ons weer de deur uit.

Staan ze in de huidige situatie ook met zn tweeën? Hoe lang doen ze met het ruwvoer? In het op of niet?

Ik zou de Welsh niet op het gras laten of korter dan de KWPN. Gras is wel echt een dikmaker.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:48

Euh de dikke alleen de balancer en geen subli zonder meer rest zo laten als je plan is en eerst testen zou ik doen

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:51

_Nelleke_ schreef:
Ik zou starten met ‘gewoon’ onbeperkt en vanuit daar kijken hoe ze het doen. Hooi is toch weer echt anders dan voordroog dus misschien komt je dikkerdje wat meer op gewicht.

Liselot, waarom vind je slowfeeders bedenkelijk?

Ik heb trouwens van die grijze kuubkisten met een stalen rek met ‘mazen’ van 5cm. Mijn haflinger eet er echt al meer dan 8jr uit en heeft nooit schade gehad aan z’n gebit. Ik schud het hooi niet uit, gooi er gewoon een baal in en dan maak ik het rek vast. Moeten ze toch een beetje prutsen om het eruit te krijgen.

Het gebit met name ja. Mijn tandarts ziet toch wel regelmatig slijtage er van. Daarnaast ook de vaak niet ideale eet houding en wanneer de slowfeeder met haken en/of clips vast zit geeft dat weet een risico van schade aan de mond of lippen als ze er in bijten.

Daarbij trokken mijn paarden gewoon al het hooi er uit en aten het daarna alsnog van de grond. Ze leken er niet erg gelukkig mee in ieder geval.

Fijn dat het voor jouw paard wel werkt. Zo'n bak is qua houding natuurlijk ook al weer een betere optie dan een net aan de muur.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:51

Bedankt iedereen voor het meedenken! Super fijn. Geeft echt weer nieuwe input tot nadenken. :)

Als slowfeeder heb ik trouwens 2 grote netten met mazen van 4x4. Gaat circa 6kg in 1 net.
Dan heb ik daarnaast nog een hooibak waar los spul in kan. Zit er nu aan te denken om daar iets armers, zoals stro, in te doen en het “echte ruwvoer” in de netten te voeren. Mijn grote dan snachts even apart met rijker voer; zij zou dan misschien beter voordroog kunnen krijgen.

Ik prakkeseer nog even verder :')

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:55

Oh ja, er was een vraag hoe lang ze nu doen met het voer.
Ze krijgen het in zo’n grote stalen ruif dus dat telt in principe als los, want het is er ontzettend eenvoudig uit te halen.
Meestal doen ze er rond de 20 uren mee (en daarna is het restjes zoeken op de grond).

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:34

In de winter staan mijn paarden in bak/ schuilstal en inloop stal en vul ik 1 keer per dag de slowfeeder waar ze 1 dag mee doen. Daarnaast voer ik alleen een Vitamine brok en luzerne (eiwitten die ze in de winter wat meer missen omdat ze niet op het land staan) wortels. In het voorjaar wanneer het gras vol zit met suikers, gaan ze alleen overdag op het land en voer ik vitamine brok en hooi bij. In de zomer 24/7 land geen hooi meer maar wel vitaminebrok. Die van mij zijn gevoelig voor suiker daarom op deze manier.

In principe is de basis voor ieder paard ruwvoer en daar halen ze bijna alles al uit. Als je paard snel afvalt zou ik voordroog voeren in plaats van hooi onverpakt want daar zitten nog meer voedingstoffen in.

Daarnaast heeft een paard behoefte aan vitaminen en mineralen , dat geef ik in de vorm van een vitamine brok (Metazoa, vitalbix, bonpard).

Eiwitten en vitamine E zijn het belangrijkst voor de spieren. Eiwitten zit in gras (veel), hooi(minder), voordroog (meer) en luzerne (veel) en vitamine E zou je als supplement kunnen geven.

Er zit heel veel verschil tussen merken voer als het gaat om vitamine E. Op voervergelijk.nl kun je dit met elkaar vergelijken, vandaar dat ik een vitamine brok ben gaan voeren.

In principe heb jij dus de basis al: hooi en verder is alleen maar extra's. Zolang ie paarden het er goed op doen zou ik niet veranderen, maar als ze bijvoorbeeld schraal in bespiering blijven of energie (halen ze uit vetten in plaats van suiker, suiker is een korte energie en vetten lamgdurig) missen , dan zou je het kunnen aanpassen. Maar super bezig en wat gaaf dat je ze aan huis hebt staan straks!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:40

Ik zou onbeperkt kuil voeren uit een constructie waar de kwpner wel en de welsh niet bij kan. En dan onbeperkt arm hooi in een slowfeeder voor de welsh.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:21

Waarom geef je de welsh een halve kg muesli? Lijkt me erg overbodig naast de balancer

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:27

Welsh zou van mij geen krachttoer krijgen. Deze kan prima leven op alleen ruwvoer. Kijk ook uit met het gras voor de welsh.
Lastige combi deze paarden.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 17:37

Waarom? Eigenlijk puur omdat ik het sneu vind dat er één een kwartier lang staat te smikkelen en zij dan in 1 hap de balancer al op heeft en dat is het dan. :=

(Ik snap jullie! ;) )

Ja heb er ontzettend veel zin in, heerlijk om ze straks aan huis te hebben staan!!
Laatst bijgewerkt door Kyno op 26-04-20 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 17:38

Gypsy schreef:
Ik zou onbeperkt kuil voeren uit een constructie waar de kwpner wel en de welsh niet bij kan. En dan onbeperkt arm hooi in een slowfeeder voor de welsh.

Heb je een idee voor een constructie? Ik kan even niets bedenken om dit te bereiken.
KWPNer is 1.68 en mijn welsch 1.50.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:06

Kyno schreef:
Gypsy schreef:

Heb je een idee voor een constructie? Ik kan even niets bedenken om dit te bereiken.
KWPNer is 1.68 en mijn welsch 1.50.

oh oeps, ik dacht aan een welsh van 1.20 ofzo.

hit actief heeft hier wel systemen voor maar das errug duur...

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:42

Kyno schreef:
Waarom? Eigenlijk puur omdat ik het sneu vind dat er één een kwartier lang staat te smikkelen en zij dan in 1 hap de balancer al op heeft en dat is het dan. :=

(Ik snap jullie! ;) )

Ja heb er ontzettend veel zin in, heerlijk om ze straks aan huis te hebben staan!!

Kan je niet de Welsh dan iets van lucerne geven ipv muesli? Dat is ruwvoer, dus doen ze wat langer over en er zit denk ik minder dikmakers in

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:34

Ik geef mijn haflinger Dengie door de balancer. Dat is gehakseld stro met lucerne. Staat ie net even wat langer te kauwen. Hij vind het heerlijk.

Afbeelding

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:46

Als je kwpner wat mager blijft kun je de fibrebeet ophogen naar meer per dag (maximum is 1kg/100kg lichaamsgewicht), bijvoorbeeld naar een kg fibrebeet gaan.
En zoals je zelf ook als zei, desnoods 's nachts apart zetten. De Welsh met een beetje hooi en een hooinet je stro en de kwpner met onbeperkt hooi