Hoe medicatie geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Hoe medicatie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 15:24

Helaas is mijn pony hoefbevangen geraakt en staat nu op medicatie
Alleen vertikt hij het op te eten.
De poeder los ik op in wat appelmoes (advies dierenarts) daar doe ik een handje muesli bij maar meneer vertikt het op te eten.
Met een spuit in de mond inbrengen is geen optie dat is een groot gevecht ook een wormenkuur krijg ik er niet in.
Om hopeloos van te worden
Iemand een tip wat ik kan geven zodat hij het opeet?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Hoe medicatie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:26

Hoe ontworm je normaal gesproken dan? Want dat zal toch moeten gebeuren. Paard 'mondmak' maken lijkt me dan ook goed.

Voor nu: klein stukje brood? Slobber?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:27

Appel of wortel uithollen en de poeder daarin doen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:30

Met een appelboor iets uit een appel of peer halen, poeder er in en het uitgehaalde stukje terug stoppen?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 15:30

Rije schreef:
Hoe ontworm je normaal gesproken dan? Want dat zal toch moeten gebeuren. Paard 'mondmak' maken lijkt me dan ook goed.

Voor nu: klein stukje brood? Slobber?

Iedere drie maanden wordt de mest nagekeken hij heeft nooit wormen dus hoeft ook niet steeds ontwormd te worden, en als het wel moet doet of de dierenarts het of na een heel gevecht lukt het wel. Maar om nu twee keer per dag dat gevecht aan te gaan is nogal wat...

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 15:31

Dat met een uitgeholde appel kan ik proberen, dank je wel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:32

Snap dat dat voor nu geen oplossing is. Maar als iets niet lukt ga je daar toch op oefenen? Niet per se voor nu, maar je merkt nu wel hoe belangrijk het kan zijn als je paard (medische) handelingen toelaat. :) Net zo als voeten in een emmertje, temperaturen, benen aanraken, dat soort dingen. Hoort er gewoon bij :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:35

Hmm ik volg dit topic. Mijn paard is redelijk gevoelig voor suikers. Gelukkig nog niet IR of hoefbevingen maar je merkt dat hij toch wat stijver wordt. Met glucobalance was het prima op te lossen en merkte echt heel veel effect, maar meneer vertikt het sinds een paar dagen ook om te eten.. Geef het preventief maar daardoor bleef z'n hals niet meer strak en was hij veel soepeler. Hij viel zelfs al een klein beetje af.

Hoe grote spuit zou je moeten gebruiken voor een paard als je dat met de spuit in moet geven?
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 09-04-20 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:36

Misschien met wat honing er over heen?
of op wat brood? Wat water erover?
Op wat stukjes appel?
Over zijn normale brokjes/voer met wat honing of wat lijnzaadolie?
Iemands hem zijn eten laten geven, met 1 van deze opties?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:39

Mijn pony is hoefbevangen geweest en we kregen toen een pasta. Dit deed ik op een stukje brood en at ze zo op, was ook met appel smaak volgens mij. Misschien dat jij ook zo'n pasta kan krijgen?

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:40

Appel of wortel raspen en hier doorheen de poeder roeren.

En inderdaad je paardje langzaamaan gaan gewennen aan iets in de mond te steken.
Kun je gewoon in hele kleine stapjes gaan oefenen. Is handig voor in de toekomst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:46

Oefenen met spuit in de mond geven. Kan je doen met beetje water met een scheutje appelsap o.i.d. om het lekker te maken. Doe het stapje voor stapje. Eerst alleen al de spuit in de buurt van de mond kunnen houden en als dat ook maar even lukt direct belonen (ook door de spuit steeds weg te halen als je paard even ontspant). Dit uitbouwen, spuit even in de mond zonder de inhoud te geven, en zo steeds verder.

Je kan het allemaal lekker maken, maar paard moet gewoon leren dat je soms even wat moet toedienen in de mond.

De poeder geef ik inderdaad met appelmoes.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:50

Ik had ook een paard die enorme hekel had aan een wormkuur, maar ook aan medicijnen.
Die at echt geen uitgeholde appel of brood met stroop als er wat doorheen zat.
Ik heb hele smooties gemaakt met medicijnen, maar dan keek hij me aan als, daar heb je die heks weer die me gaat vergiftigen :+

Dus toch dagelijks geoefend met een wormkuur gevuld met appelmoes.
En op een gegeven moment was het toch prima te doen.
Daar heb je nu niets aan, maar voor later toch even doorzetten.

Succes nu en beterschap.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:51

HorseTimeXL schreef:
Hmm ik volg dit topic. Mijn paard is redelijk gevoelig voor suikers. Gelukkig nog niet IR of hoefbevingen maar je merkt dat hij toch wat stijver wordt. Met glucobalance was het prima op te lossen en merkte echt heel veel effect, maar meneer vertikt het sinds een paar dagen ook om te eten.. Geef het preventief maar daardoor bleef z'n hals niet meer strak en was hij veel soepeler. Hij viel zelfs al een klein beetje af.

Hoe grote spuit zou je moeten gebruiken voor een paard als je dat met de spuit in moet geven?

Zelfde probleem met de gluco balance

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:53

Kleine krentenbolletjes halen:
eerst een geven zonder; meestal vinden ze het heel lekker.
Volgende dag een geven met medicijnen erin. Wedden dat het zo lukt

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:55

mijn paarden eten veel dingen wel als ik het door slobber doe. je zou wat zemelen kunnen halen of bijvoorbeeld fibrebeet van pavo of seniores priores van subli, dit mag aan bevangen paarden gegeven worden.
Wat hier ook helpt is om het door luzerne te mengen, dit overheerst qua geur en ze eten alles netjes op, evt wat nat maken met een plantenspuit dat het extra goed blijft plakken. Verder nog een tip, laat ze het niet zien dat je met het eten bezig bent. Als die van mij merkt dat ik met zn eten aan het roeren ben dan is hij al wantrouwig en bij het minste of geringste eet hij het niet meer.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:01

Oh dat met spuiten herken ik....
Mijn paard was ook heel lastig met spuiten, of eigenlijk alles bij haar mond/neus.

Nu heeft ze de afgelopen 10 weken spuiten gehad voor maagzweren. En ja ik heb staan vechten de eerste dagen, maar na een week of 2 kon ik hem zonder halster om te doen zo geven.
Wat bij haar iedergeval hielp was niet direct je hand naar haar mond steken. Eerst rustig op haar wang beginnen, beetje kriebelen en dan staat verder naar beneden tot haar mond.

Succes!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 17:42

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, tja ik had het na 10 jaar opgegeven om überhaupt iets in zijn mond te krijgen maar jullie geven goede tips. Ook via pb goed advies gehad. Net geprobeerd met appelstroop dat vond hij redelijk te eten dus hopelijk gaat dat lukken. Dank voor het meedenken. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:29

Ik heb de pil van mijn oude dame jaren verstopt in een stukje appel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:34

Britta31 schreef:
Ik heb de pil van mijn oude dame jaren verstopt in een stukje appel.

En mijn paard at dan geen appel meer.
Ook weken niet meer als er niets in zat.

Ook niet in de appelmoes, ook niet in worteltjes"stamp" ook niet in...noem het maar.
Tot de dag van vandaag heb ik ook nooit begrepen hoe hij het kon proeven/ruiken.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:52

Het in een spuitje oplossen en er een truucje van maken?

Dus belonen wanneer ze de spuit aan raakt, dan uitbreiden naar wanneer ze hem aan neemt in de mond. Zonder dat er wat in zit. Maar goed gedrag belonen en dan uitbreiden.

Zie hieronder. Los op de wei. :+

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:55

Saaams schreef:

Dus belonen wanneer ze de spuit aan raakt, dan uitbreiden naar wanneer ze hem aan neemt in de mond. Zonder dat er wat in zit. Maar goed gedrag belonen en dan uitbreiden.

[ Video ]

Dit heb ik ook gedaan met mijn pony toen hij medicatie in een spuitje moest. Hij was in eerste instantie een beetje in paniek van het spuitje maar de eerste dag ben ik een uur bezig geweest en toen ging het. Gedurende de kuur doorgezet en aan het einde van de kuur kon het los.

Paar weken geleden kreeg hij een wormenkuur en toen begon hij al te stuiteren bij het zien van dat spuitje. :D
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:59

Ja ideaal toch. Het is echt de moeite waard. :+
Ook voor in de toekomst met de wormenkuren, misschien vitaminespuit, metacam ed.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:57

Saaams schreef:

[ Video ]

Wat goed bedacht! Bijna alles is te leren met positieve training!
Vraag me wel af of dit nog werkt als een paard dan iets moet opnemen wat hij echt vies vind, maar lijkt mij de moeite waard van het proberen!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:28

SandAndOak schreef:
Saaams schreef:

[ Video ]

Wat goed bedacht! Bijna alles is te leren met positieve training!
Vraag me wel af of dit nog werkt als een paard dan iets moet opnemen wat hij echt vies vind, maar lijkt mij de moeite waard van het proberen!

Ik heb het na het geven van de wormenkuur nog een keer herhaald zonder dat er iets gespoten werd. Dus gewoon weer het spuitje aan laten nemen en klikken + belonen. :) Dit deed ik ook elke keer na het geven van antibiotica. Je moet het spuitje niet koppelen aan iets dat vies is. Het is gewoon een spuitje in de mond en soms komt er iets uit en heb je ‘pech’. Soms komt er niets uit en krijg je gewoon ‘gratis’ een koekje :D