Wat voeren aan mager en spierloos paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Wat voeren aan mager en spierloos paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 11:08

Hoi Allemaal,
Ik heb een erg leuk project gekocht. Een 10 jarige kruising Ardenner.
Helaas komt hij zeker 100 kilo te kort en mist veel spieren.

Het plan is om hem te laten aankomen en terug in zijn spieren te brengen.
training zal aan de longe zijn en onder het zadel. De training wordt even afgestemd op wat aan kan.

Wat is handig om hem op dit moment te voeren?
Wat hij sowieso krijgt is onbeperkt hooi of kuil. En 2 kilo basisbrok.
Over 2 weken gaan ze het land op en zal hij dus ook gras krijgen.

Wat is verder goed om bij te voeren?

upendo

Re: Wat voeren aan mager en spierloos paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:10

Fibrebeet van Pavo om aan te zetten.

Je kunt bodybuilder van Mijten voeren voor spieraanzet. Of wat ook kan, humane erwteneiwitisolaat (120 gram per dag voor een paard van 500kg). Ik mengde het altijd met water tot een papje en voegde er daarna slobber bij toe voor de smaak.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:10

Twee kg basisbrok, en een sober paard...
Meestal 30 procent suiker en zetmeel, halve pak "suiker" per dag, is vragen om een insuline resistent paard op langer termijn.

Plus dat de darmflora aan gort gaat én magnesium wordt afgestoten door suiker...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:17

Ik zweer bij seniores priores. Prima product dat niet te veel suikers bevat.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:18

Doe dit heel verantwoord en voorzichtig, want ook bij een schraal paard kan een overdaad aan suikers ineens zorgen voor insuline resistentie, hoefbevangenheid en dat soort ellende. Het lichaam moet het wel allemaal kunnen verwerken. Zeker een sober ras!!

Om aan te komen is onbeperkt ruwvoer stap 1.
Spieren komen niet vanzelf, die moet je trainen. Daarvoor heeft paard eiwitten nodig. Je zou middels een ruwvoer analyse kunnen kijken hoeveel daar al inzit en eventueel aanvullen met Luzerne of inderdaad Pavo Fibre Beet.
Een goede lijnzaadolie is ook fijn in zulke gevallen.
Daarnaast kun je tijdens je trainingen spieren ondersteunen met een opbouwend supplement zoals Phytonics Muscle support of PUUR Muscle mass. Bevat beide geen suikers.

Laat verder gebit goed controleren en doe mestonderzoek ;)

Succes!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 11:45

Thanks voor jullie antwoorden al! Mest is al gecontroleerd tevens als zijn bloed. Gebit wordt gedaan als hij hier komt. Ik zit een beetje te twijfelen over de basisbrok inderdaad. Wil hem wel energie geven maar misschien niet teveel suikers...

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:51

NZ92 schreef:
Thanks voor jullie antwoorden al! Mest is al gecontroleerd tevens als zijn bloed. Gebit wordt gedaan als hij hier komt. Ik zit een beetje te twijfelen over de basisbrok inderdaad. Wil hem wel energie geven maar misschien niet teveel suikers...

Er zijn wat dat betreft voldoende alternatieven.
Kijk bijvoorbeeld eens bij het voer van Equifyt, erg mooi voer en weinig/geen suikers en melasse.
Bio Ron ook trouwens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:04

Wij hebben ons paard een tijdje merriebrok bijgevoerd. Klinkt maf bij een ruin, maar heeft bij hem heel goed geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:37

Is het een ardenner trekpaard? Zo ja oppassen!

Trekpaarden moet je heel anders voeren dan standaard producten voor worden ontwikkeld. Voor je het weet heeft je paard ernstige cpl en mok.

Kuil is geen goede ruwvoerbron voor trekpaarden. Het is gefermenteerd en verstoort de natuurlijke darmbalans. Als je de mogelijkheid hebt heeft hooi de voorkeur, ook voor een mager dier omdat dan juist het belangrijkste orgaan goed kan werken.

Alles wat hoog in suikers of zetmeel staat is slecht voor een koudbloed.

Graanvrij of minimaal graan is ook aan te raden.

Een tekort aan gewicht is eigenlijk ook altijd een tekort aan vitamine en mineralen. Wil je dat aanvullen dan moet je van de reguliere brokken zoveel gaan voeren dat het voor een koudbloed serieuze gezondheidsrisico's zal opleveren.

Mijn advies;
- Onbeperkt hooi en dat mag voor een mager dier dan echt wel wat fijner en rijker zijn dan je normaal aan een koudbloed zou geven. Suiker uit hooi wordt door een lichaam beter verwerkt dan suiker uit het 'onnatuurlijke' graan.
- Ruim in de vitamine korrel (1,5x de dosering voor gewenste gewicht). Qua betaalbaarheid en werkelijke vitamine gehaltes ben ik erg tevreden over metazoa.
- Als eiwit en vetbron (spieropbouw) kan je kijken naar producten als sojaschroot/wheypoeder/gemicroniseerd lijnzaad. En dan 1,5 tot 2x de dagdosering zolang hij te mager is. Ik voer het gemicroniseerde lijnzaad aan mijn trekpaard. Het is een relatief goedkope manier om voldoende eiwit/vet in het rantsoen te krijgen zonder alle 'ballast stoffen' die in kant en klaar producten zitten.

Een trekpaard is een extreem sober ras. Ja ze eten bergen ruwvoer maar qua krachtvoer is het eigenlijk altijd teveel wat je geeft.

Mijn trekpaard kreeg al jaren het standaard eten. Voordroog en een schep brok. Niets dan ellende van cpl/mok/mijten. Sinds ik voer zoals bovenstaand heb ik een compleet ander paard. Fanatiek met rijden, geen mok meer, de cpl is 90% weg en ik heb al 1,5 jaar niet meer tegen mijten hoeven behandelen.

Ze eet een 15kilo grof schraal hooi per dag. Dat wordt aangevuld met vitamine korrel en 150gram gemicroniseerd lijnzaad. Klinkt als niets hè?

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil je echt op het hart drukken om heel voorzichtig te zijn met kant en klaar producten of de algemene bekende dikmakers als mais/luzerne/kuilvoer/merriebrok.

Goed hooi is de basis, vul dat aan met een vitamine korrel en een vet/eiwit bron.

Mocht je nog niet overtuigd zijn: dit was mijn paard op het standaard dieet van kuil en een schep brok ;(

Afbeelding

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:09

Ik neig bij een dergelijk ras ook eerder naar iets anders dan basisbrok, hoewel het merk daar wel erg bij uitmaakt.

Je kan zelf van grondstoffen een goed voer samenstellen, maar als je beperkte bijproducten wilt voeren zou ik een combinatie maken van olie, bietenpulp en pavo InShape.

InShape zou ik 200g/100kg optimaal gewicht van voeren. Dit is een vitaminekorrel en eiwitbron in één.
Bietenpulp mag naar 400g/100kg optimaal gewicht toe (uitgaande van minimaal 15kg hooi, opbouwen met 100g/100kg per 4/5 dagen omhoog).
Olie max uiteindelijk 100ml/100kg optimaal gewicht, maar liever minder. Opbouwen met 10ml/100kg per 4 dagen. Zodra het paard goed aan begint te komen niet verder opbouwen. Bij voorkeur gebruik ik zeker bij dit ontstekingsgevoelige type paard lijnzaadolie, maar een mengsel van zonnebloemolie en lijnzaadolie (2:1) kan ook, en als budget een probleem is kan eventueel alleen zonnebloemolie. Koolzaadolie is qua niveau gelijk aan het mengsel, maar niet overal (betaalbaar) te koop. De lijnzaadolie bij voorkeur van Vitalbix.

Bij voorkeur verdelen over 2 of meer maaltijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:27

Als eigenaar van 2 trekpaarden, waarvan 1 ouwetje die moeilijk op gewicht blijft:

-starten met onbeperkt hooi. Liever geen voordroog, maar gewoon goed hooi.
- ik zou hierbij in eerste instantie een gewone vitaminebrok geven. Bv de wintercobs van lexa, die zijn prijs kwaliteit super.
Als hij gewoon wat schraal is, zou ik hem een maandje met bovenstaand rantsoen geven en kijken wat het geeft, veel kans dat het al bijtrekt.
Een goede ontworming erin uiteraard ook en tanden laten checken.

Als hij echt mager is of binnen een maand niet bijgetrokken is zou ik bijvoeren met
- bietenpulp, starten met 300 gram, opvoeren naar 1 kilo droog gewogen
- all in soup van aveve, deze is laag in suiker, relatief hoog in vet en eiwit
- lijnzaadolie of gekookt lijnzaad (dit kan je nu ook al in een kuurtje geven voor eventueel zand af te voeren.)

ter vergelijk, mijn oude merrie, 850 kilo, wordt mager in de winter en krijgt op dit moment:
- 800 gram pulp
- 500 gram all in soup
- 800 gram breed & grow van vitalbix (als de vitalbix op is gaat ze naar 1 kilo all-in-soup)
- 300 gram lijnzaadbrok van equifyt.
Dit alles geweekt en aangevuld met een emmer grasmix van hartog.

equifyt heeft hele mooie granenvrije producten, toen ik dat nog voerde kreeg ze de basisbrok van equifyt en grasbrok (fetura)
naast onbeperkt hooi in slowfeeder.

Voeders hoog in energie voeren om ze heter te maken heeft bij trekpaarden weinig nut, de mijne zijn even pittig, of ze nu op een vitaminebrokje staan of drie kilo haver bijkrijgen maakt geen verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:35

@mizora; die inshape bestaat voor 3/2 uit luzerne en sojaschroot. Dat zijn wel bronnen waar je paard tegen moet kunnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:47

paard komt straks op goed gras zeg je he.

echt hou het zo sober mogelijk in de voeding.
zwaardere paarden zijn best gevoelig voor suikers.
zou het voor nu houden bij mooi goed ruwvoer.
hetzij mooi hooi, ik zou zelf kiezen voor hooi met niet teveel stengel, maar liefst iets fijner.
hetzij mooie droge voordroog
maakt niet zo veel uit,allebei kan best merk ik hier.als het maar droog is
daar bij een goede vitaminekorrel en hou het daar even op

je hebt het paard net,aankomen in gewicht heeft gewoon even de tijd nodig.
tegen de tijd dat ze het gras in gaan komt het wel in orde.
wel even goed ontwormen!!!!!

ik heb een 27 jarige Tinkermerrie en heel veel eiwitbronnen geprobeerd en supplementen en ze doet het eigenlijk gewoon beter op heel mooi ruwvoer en vitaminekorrel.

succes!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:54

Ik zou ook kiezen voor:
- Vitaminebrok (ik geef zelf Daily Complete van Vitalbix)
- Bietenpulp
- Sojaschroot (geef ik momenteel ook bij aan een warmbloed die wel wat meer mocht aankomen, ook rustig opbouwen trouwens, niet ineens een halve kilo geven!)
- Hippalgo bodybuilder van Mijten (enkel bijgeven van zodra je ook training start)

En dan in combinatie met liefst hooi of heel droge voordroog. Indien mogelijk, onbeperkt geven! Opletten om de tijd op het gras ook rustig op te bouwen! De mijne gaan er voorlopig nog niet op, pas als de nachtvorst weg is. Heel gevaarlijk nu wat betreft fructaan in het gras, veel zon maar 's nachts nog echt koud!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:58

Merriebrok helpt ontzettend voor spieraanmaak en aankomen zonder dat ze 'gek' worden..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:36

Ik had trouwens het stukje van goed gras over het hoofd gezien. In dat geval zou ik momenteel effectief enkel maar goed hooi en een vitaminebrok (en ev een handje basisbrok voor het idee) geven.
Straks in het gras zal hij wel netjes bijtrekken, mijn oudje staat in de zomer op enkel gras en komt dan heel netjes weer op gewicht.
Als je nu extra's gaat geven is dat ook weer een aanslag op zijn spijsvertering, en dan straks als hij het gras op kan nog eens een wissel, er zit kans in dat je het dan moeilijker maakt dan hoeft.
Laat hem maar eerst even ontsuikeren en back to basics, een beetje schraal zijn is geen ramp.
Ik ben wel benieuwd naar een foto :)

Ik zie trouwens dat je de mest laten controleren hebt, ik persoonlijk zou er toch een ontworming induwen, bij voorkeur eentje die ook werkt tegen aarsworm, want die zie je niet in de mest.
Ik weet niet precies of je er hebt die aarsworm en bloedworm tegelijk meenemen, want die twee zijn volgens mij beide niet te detecteren in de mest.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:07

Mijn 23-jarige paard is heel zijn leven al moeilijk om op gewicht te houden. Veel voeren heeft bij hem niet veel zin, want hij wil echt niet meer eten. Van merriebrok werd hij te druk, Seniores Priores deed bij hem niet genoeg. Nu op advies van de veearts voer ik Cavalor Wholegain en hij is voor het eerst van zijn leven al 2 jaar op perfect gewicht. Loopt ook nog op zijn hogere leeftijd in de dressuursport op M2-niveau.

Dit staat er op de website bij Cavalor Wholegain: Cavalor® WholeGain is een mengeling van plantaardige vetten om het vetgehalte van het rantsoen te verhogen. Zorgt voor extra glans & stimuleert gewichtsaanzet.

Het is alleen niet een heel goedkope brok, maar je hoeft er niet veel van te voeren voor de gewichtsaanzet. De eerste periode heb ik mijn paard trouwens ook maisolie bijgevoerd (over de brokken heen) om hem sneller dikker te laten worden. Nu voer ik dat niet meer en blijft hij goed op deze brok en onbeperkt hooi.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:34

Wij hebben een zwaar vermagerde comtois goed gekregen op een rantsoen van gras (de eerste maand), onbeperkt voordroog en wortelen. We hebben haar daarnaast gelongeerd en zijn pas gaan rijden toen haar rug iets gevuld was.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:13

Gloa schreef:
Is het een ardenner trekpaard? Zo ja oppassen!

Trekpaarden moet je heel anders voeren dan standaard producten voor worden ontwikkeld. Voor je het weet heeft je paard ernstige cpl en mok.

Kuil is geen goede ruwvoerbron voor trekpaarden. Het is gefermenteerd en verstoort de natuurlijke darmbalans. Als je de mogelijkheid hebt heeft hooi de voorkeur, ook voor een mager dier omdat dan juist het belangrijkste orgaan goed kan werken.

Alles wat hoog in suikers of zetmeel staat is slecht voor een koudbloed.

Graanvrij of minimaal graan is ook aan te raden.

Een tekort aan gewicht is eigenlijk ook altijd een tekort aan vitamine en mineralen. Wil je dat aanvullen dan moet je van de reguliere brokken zoveel gaan voeren dat het voor een koudbloed serieuze gezondheidsrisico's zal opleveren.

Mijn advies;
- Onbeperkt hooi en dat mag voor een mager dier dan echt wel wat fijner en rijker zijn dan je normaal aan een koudbloed zou geven. Suiker uit hooi wordt door een lichaam beter verwerkt dan suiker uit het 'onnatuurlijke' graan.
- Ruim in de vitamine korrel (1,5x de dosering voor gewenste gewicht). Qua betaalbaarheid en werkelijke vitamine gehaltes ben ik erg tevreden over metazoa.
- Als eiwit en vetbron (spieropbouw) kan je kijken naar producten als sojaschroot/wheypoeder/gemicroniseerd lijnzaad. En dan 1,5 tot 2x de dagdosering zolang hij te mager is. Ik voer het gemicroniseerde lijnzaad aan mijn trekpaard. Het is een relatief goedkope manier om voldoende eiwit/vet in het rantsoen te krijgen zonder alle 'ballast stoffen' die in kant en klaar producten zitten.

Een trekpaard is een extreem sober ras. Ja ze eten bergen ruwvoer maar qua krachtvoer is het eigenlijk altijd teveel wat je geeft.

Mijn trekpaard kreeg al jaren het standaard eten. Voordroog en een schep brok. Niets dan ellende van cpl/mok/mijten. Sinds ik voer zoals bovenstaand heb ik een compleet ander paard. Fanatiek met rijden, geen mok meer, de cpl is 90% weg en ik heb al 1,5 jaar niet meer tegen mijten hoeven behandelen.

Ze eet een 15kilo grof schraal hooi per dag. Dat wordt aangevuld met vitamine korrel en 150gram gemicroniseerd lijnzaad. Klinkt als niets hè?

[ [url=m/LSl1fN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OrfzIy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil je echt op het hart drukken om heel voorzichtig te zijn met kant en klaar producten of de algemene bekende dikmakers als mais/luzerne/kuilvoer/merriebrok.

Goed hooi is de basis, vul dat aan met een vitamine korrel en een vet/eiwit bron.

Mocht je nog niet overtuigd zijn: dit was mijn paard op het standaard dieet van kuil en een schep brok ;(

[ [url=m/zUXLYz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Vh5534.png]Afbeelding[/url] ]

*\o/* hier is het antwoord!

Scheelt mij een hoop typ werk in mijn vrije tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:15

Alle prachtige kant en klaar producten ten spijt; gemicroniseerd lijnzaad kost mij in bulk verpakking van 20 of 25 kilo nog geen 30cent aan voer per dag :=

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:21

Ik zweer bij Aminoral van Eggersman.
Dat is een sojaschroot en werkt fantastisch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:45

Ik denk dat het dier al een heel eind op knapt als zijn tanden gedaan zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:50

Gloa schreef:
Alle prachtige kant en klaar producten ten spijt; gemicroniseerd lijnzaad kost mij in bulk verpakking van 20 of 25 kilo nog geen 30cent aan voer per dag :=

Ik ben wel nieuwsgierig waar je Gemicroniseerd lijnzaad kan kopen voor 0.50€/kg? En dan zit er nog geen mineralenbrok bij.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 13:03

Popstra schreef:
Ik denk dat het dier al een heel eind op knapt als zijn tanden gedaan zijn.

Waarom denk je dit precies? Het grootste probleem dat hij mager is omdat hij onvoldoende eten heeft gekregen en geen beweging heeft gehad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:04

Omdat hij zijn eten beter kan opnemen als de mond gezond is.
Ik zeg niet dat je niet meer moet gaan voeren he, zou dat ook zeker doen
Ik heb heel wat paarden zien opknappen nadat een tandarts geweest was