Welk voer raden jullie aan voor paard te laten aankomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

franteir

Welk voer raden jullie aan voor paard te laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 11:52

Hey allemaal. Ik ben op zoek naar goed voer om mijn paard wat te laten aankomen. Ze heeft een hele tijd stil moeten staan door blessure waardoor ze veel spieren kwijt is en in de winter vermagerd ze sowiso altijd een beetje. Wat ze momenteel krijgt van voer: voldoende hooi van onze eigen weide ( goede kwaliteit) zo goed als onbeperkt ( soms komen we eens toe en is het op maar meestal hebben ze nog liggen)
Van brok krijgt ze sport mix zero van de aveve ongeveer 1 kg per dag, daarnaast ongeveer 3 scheppen maisvlokken en een beetje tarwezemelen omdat dit nat gemaakt wordt voor haar supplementen in te doen. Dit wordt nog aangevuld met een schep luzerne of grasmix.
Meerdere keren per week wordt 1 voerbeurt dus de helft van het bovenstaande vervangen door bietenpulp op luzernepulp. Daarnaast krijgt ze ook nog een flinke scheut zonnebloemolie en na het rijden krijgt ze recup mash.

Ik zoek nu dus iets waarvan ze gaat aankomen en goed is voor de spieropbouw. We zijn ondertussen terug goed aan het trainen en binnenkort starten we ook met aquatraining, dit stond al gepland maar dankzij corona is dit natuurlijk allemaal uitgesteld. Er is zo veel keuze in al het eten dat ik niet meer weet wat ik moet nemen

troi

Re: Welk voer raden jullie aan voor paard te laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:07

Je geeft eigenlijk al best heel veel en ook hoogwaardig voer. Is ze hiermee echt nog te mager? En zit het hem dan in vet of spier?

Heb je een foto?

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:34

Heb je wel eens gedacht aan voer of supplementen die aan sportpaarden word gegeven. Bijvoorbeeld van NAF ( EnerG ) of van PAVO heb je SportsFit

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:39

Action Quality Condition & muscle werkt hier geweldig. Zowel voor mijn oudjes als mijn grote schrale merrie de manier om de winter mooi door te komen. Ook een vriendin die in opknappertjes doet heeft er al een aantal paardjes weer mooi mee op de rit gekregen.
Ook de Meal van Dommelsche Watermolen is een waanzinnig fijn voer om paarden wat meer te ondersteunen. Wordt in Nederland aangeboden door Balaiko en die hebben al wederverkopers door het hele land.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:01

Bonpard Muscle. Redelijk prijzig, maar wel echt een fantastisch product. Dit gaf ik aan mijn paard toen ze enorm afgevallen was door een operatie. Dit was echt het enige wat mijn paard weer terug op gewicht heeft kunnen brengen. Geeft absoluut geen boost in de energie. Enige nadeel is dat je het enkel via de dierenarts kunt krijgen.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 13:06

Afbeelding

troi schreef:
Je geeft eigenlijk al best heel veel en ook hoogwaardig voer. Is ze hiermee echt nog te mager? En zit het hem dan in vet of spier?

Heb je een foto?

Vorige winter hebben we ze met dit best wel goed kunnen houden daarom zijn we deze winter op dezelfde manier blijven voeren maar toch is ze nu veel meer afgevallen. Het is niet dat ze graatmager staat maar ze mag gerust nog wel wat voller zeker als we binnenkort terug oo wedstrijd enzo willen. Ik denk dat het zowel vet als spier is. Ze is sowiso veel spieren kwijt door blessure en dat zie je ook wel aan haar borst bijvoorbeeld maar aan haar ribben mogen er wat vetje bij komen en ook haar billen zijn ingevallen. Ik heb wel een foto maar die is niet super duidelijk, ik kan straks wel een goede foto maken
Laatst bijgewerkt door franteir op 25-03-20 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:06

Ik vind dat je al behoorlijk veel geeft. Zou hooguit een tijdje het hooi echt wegen en toch nog meer geven.

Als ze heeft stil gestaan en ook echt in de stal, kost het gewoon tijd om weer in vorm te raken. Dan veel naar buiten en training rustig opbouwen. Echt 1 of liever nog 2 rustdagen ertussen.

Als je zoveel hardvoer geeft en oa mais en zemelen, kan dat wel een aanslag zijn op de darmflora. Dan zou ik liever dat weglaten en die voerbeurten bietenpulp en nuggets/wiesencobs gaan geven.

Paarden komen aan van ruwvoer, maar dat kan dus ook bietenpulp of een ruwvoermix zijn. Voor spieren heb je tijd nodig en kijk je naar de eiwitten, en de vit/min oa E en magnesium, maar dat kijkt wel nauw, omdat alles met elkaar in verhouding moet zijn.

Ik vind zelf Coolstanca Copra dan een mooier product tijdens het opbouwen van spieren. Ik zou zelf niet voor zonnebloem olie kiezen, maar lijnzaadolie.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 13:07

dblijham schreef:
Action Quality Condition & muscle werkt hier geweldig. Zowel voor mijn oudjes als mijn grote schrale merrie de manier om de winter mooi door te komen. Ook een vriendin die in opknappertjes doet heeft er al een aantal paardjes weer mooi mee op de rit gekregen.
Ook de Meal van Dommelsche Watermolen is een waanzinnig fijn voer om paarden wat meer te ondersteunen. Wordt in Nederland aangeboden door Balaiko en die hebben al wederverkopers door het hele land.

Bedankt, ga eens bekijken of ik het hier ergens kan kopen want woon in belgie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:09

Op de foto zie ik geen mager paard hoor. Puur wat bespiering dat mist. Maar vind hem er zeker niet slecht uit zien. En bespiering er op krijgen heeft tijd nodig.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 13:16

superpony schreef:
Ik vind dat je al behoorlijk veel geeft. Zou hooguit een tijdje het hooi echt wegen en toch nog meer geven.

Als ze heeft stil gestaan en ook echt in de stal, kost het gewoon tijd om weer in vorm te raken. Dan veel naar buiten en training rustig opbouwen. Echt 1 of liever nog 2 rustdagen ertussen.

Als je zoveel hardvoer geeft en oa mais en zemelen, kan dat wel een aanslag zijn op de darmflora. Dan zou ik liever dat weglaten en die voerbeurten bietenpulp en nuggets/wiesencobs gaan geven.

Paarden komen aan van ruwvoer, maar dat kan dus ook bietenpulp of een ruwvoermix zijn. Voor spieren heb je tijd nodig en kijk je naar de eiwitten, en de vit/min oa E en magnesium, maar dat kijkt wel nauw, omdat alles met elkaar in verhouding moet zijn.

Ik vind zelf Coolstanca Copra dan een mooier product tijdens het opbouwen van spieren. Ik zou zelf niet voor zonnebloem olie kiezen, maar lijnzaadolie.

Hooi krijgt ze echt genoeg, er staat een grote hooiruif buiten en er ligt bijna altijd nog hooi als we terug komen. Het is echt af en toe maar eens dat er niets meer op ligt maar dan hebben ze er vaak gewoon mee gemorst op de grond ( beetje vuile eters )
Tijdens haar blessure heeft ze altijd op de weide gestaan maar rijden mocht niet. We zijn nu een 4 maand terug aan het trainen en in het begin vond ik ze nog goed staan voor haar doen na de blessure maar daarna is ze toch wel wat extra afgevallen. De spieren komen spijtig genoeg niet zo snel er bij als dat ze er af gegaan zijn maar het is zeker ook vet dat ze mist. De dagen dat ik ga trainen zijn zeer afwisselend maar zeker nooit 2 dagen achter elkaar dus ze heeft sowiso 1 rustdag en vaak wel meer.
De zemelen stelt niet zo veel voor, is maar een handje ofzo dat we nat maken zodat we juist haar supplementen kunnen geven en die niet weg stuiven. Van die nuggets heb ik nog al gehoord msch eens kijken waar ik die kan kopen. Ik heb nu krachtvoer met zeer weinig suikers omdat ze vroeger altijd heel erg heet was maar dit is wel veel beter dus ik zou kunnen overschakelen naar iets met meer suikers zou dit juist een positief of negatief effect hebben voor haar?

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:18

franteir schreef:
[ [url=m/mZDBhM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vorige winter hebben we ze met dit best wel goed kunnen houden daarom zijn we deze winter op dezelfde manier blijven voeren maar toch is ze nu veel meer afgevallen. Het is niet dat ze graatmager staat maar ze mag gerust nog wel wat voller zeker als we binnenkort terug oo wedstrijd enzo willen. Ik denk dat het zowel vet als spier is. Ze is sowiso veel spieren kwijt door blessure en dat zie je ook wel aan haar borst bijvoorbeeld maar aan haar ribben mogen er wat vetje bij komen en ook haar billen zijn ingevallen. Ik heb wel een foto maar die is niet super duidelijk, ik kan straks wel een goede foto maken

Ik zie een paard dat prima in conditie is hier. Zou gewoon blijven voeren zoals je nu doet, maar vet hoeft er niet nog veel meer aan hoor. :)

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 13:19

Marije_1997 schreef:
Op de foto zie ik geen mager paard hoor. Puur wat bespiering dat mist. Maar vind hem er zeker niet slecht uit zien. En bespiering er op krijgen heeft tijd nodig.

De foto is ook niet super goed, dit is van een tijdje geleden en ondertussen vind ik ze vermagerd maar ik had even niets beter ik zal straks even een goede foto maken. Ze mist zeker bespiering maar bijvoorbeeld aan haar ribben mag ze wat voller en haar billen ter hoogte van haar flank is ze ook ingevallen. Maar dit is allemaal niet goed te zien op deze foto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:43

franteir schreef:
Marije_1997 schreef:

De foto is ook niet super goed, dit is van een tijdje geleden en ondertussen vind ik ze vermagerd maar ik had even niets beter ik zal straks even een goede foto maken. Ze mist zeker bespiering maar bijvoorbeeld aan haar ribben mag ze wat voller en haar billen ter hoogte van haar flank is ze ook ingevallen. Maar dit is allemaal niet goed te zien op deze foto

Op deze foto is ze echt alles behalve mager hoor. Veel mensen hebben ook gewoon te dikke paarden, waardoor het snel lijkt dat je paard te dun is. Als ik jou was zou ik me eerst gaan focussen op bespiering kweken. Gewoon doorvoeren zoals je nu doet. En geef het tijd. Kan zo een half jaar tot een jaar duren voordat je verandering ziet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:45

ik zou niet gaan oordelen van 1 foto die bovendien nog scheef is ook.

ik zou kijken of je die mais weg kunt laten.
en zonnebloemolie vervangen door een gezonde olie.

en kijk hier even

[VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard

als je een compleet voer voor oudere paarden zou bij geven komt ze vast wel aan denk ik.
en hoe weet je zo zeker dat je ruwvoer goed is en hoeveel kilo gaat er in.
heb je dit gewogen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:47

Ik begrijp dat deze foto niet het goede beeld geeft, want deze foto hoeft ze niet eens dikker te worden.
Spieren is goed gaan trainen en tijd.

Mais ben ik geen voorstander van.

Je koopt bij Aveve, probeer de all in soup eens.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:48

Waar ik goede verhalen over hoor en recent zelf mee begonnen ben is dit:
https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-bo ... 20295%2015

Je hoeft er niet zo veel van te geven (je kan ook zelf beetje uittesten) en werkt goed op het voller worden qua spieren zonder dat ze er heel vet van worden. Mijn paard wordt er ook niet fit/heet van.

Wellicht is dat iets om toe te voegen

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 14:25

ellepel schreef:
ik zou niet gaan oordelen van 1 foto die bovendien nog scheef is ook.

ik zou kijken of je die mais weg kunt laten.
en zonnebloemolie vervangen door een gezonde olie.

en kijk hier even

[VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard

als je een compleet voer voor oudere paarden zou bij geven komt ze vast wel aan denk ik.
en hoe weet je zo zeker dat je ruwvoer goed is en hoeveel kilo gaat er in.
heb je dit gewogen?

Wat is dan een gezonde olie? Lijnzaadolie of zijn er nog andere? Ons hooi is getest en bleek voldoende voedingsstoffen te hebben. Gewogen hebben we nog niet gedaan maar per dag krijgen ze zo’n 3 botten van ongeveer 20-25 kilo, het een is wat kleiner dan het ander. Voor 2 paarden en een shet. Maar aangezien ze vaak nog laten liggen denk ik dat ze er wel genoeg mee hebben

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 14:27

_Penotti schreef:
Ik begrijp dat deze foto niet het goede beeld geeft, want deze foto hoeft ze niet eens dikker te worden.
Spieren is goed gaan trainen en tijd.

Mais ben ik geen voorstander van.

Je koopt bij Aveve, probeer de all in soup eens.

De all in soup wilt ze niet, we hebben dit een tijd aan onze oude pony gegeven en was het enigste van eten waar zij niet aan kwam. Het moet niet persee aveve zijn we hebben hier enkele winkels in de buurt die onder andere pavo en cavalor ook aanbieden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:28

Wat voor werk doe je met haar?
Hoe vaak en hoe veel?
Want qua voer zou ik niet veel veranderen (wellicht mais eraf, omega olie ipv zonnebloemolie en dailyplus erbij voor extra).
Ik zou vooral uitkijken met te veel suikers.
Maar misschien zit het gewoon in je training, ze is namelijk op de foto niet mager qua vet, maar vooral mager qua bespiering.
Wanneer je ook op de juiste manier traint zou ik persoonlijk even mest onderzoek laten doen en bloed laten trekken... misschien dat daar tekorten uit komen welke je gericht aan kan pakken?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:57

Mijn merrie net voordat ze bij mij kwam:

Afbeelding

Mijn merrie nu na 2 maanden:

Afbeelding

Ze krijgt onbeperkt hooi en daarnaast 500gr fibrebeet per dag. Gezien mijn merrie een heel ander geval is dan jou paard zou ik het voerschema aanhouden zoals je nu doet (in mijn ogen erg energierijk). Zelf zou ik in jou situatie kiezen voor het elke dag geven van:

Luzerne
Suikerarme muesli
Evt aan te vullen met lijnzaad olie
En eventueel op dagen na training magnesium.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:40

Ik zou het vooral zoeken in meer eiwit, vind haar qua vet best prima. Bijv fibrebeet Ipv bietenpulp of flink meer luzerne. Eventueel pavo topsport als je het liever in krachtvoer zoekt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:46

zonnebloemolie word vaak door veeartsen aangeraden als dikmaker.
maar lees dit even door, daar staat wat ik bedoel.

https://www.paardendrogist.nl/blog/het- ... bloemolie/

als jouw hooi goed getest is dan zou daar dus eigenlijk genoeg eiwit en energie in moeten zitten.
dan zou alleen dat al voldoende moeten zijn met aanvulling van vitamines
misschien moet je dan eens kijken naar andere oorzaken?
misschien wormen, of een aandoening waardoor je paard niet aan komt?
bloedonderzoek is eventueel een goed idee

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:53

Ik lees héél veel suikers en zetmeel...
Héél veel krachtvoer.
Nee, niet vreemd dat deze niet wil aankomen.

Less is more.
Helemaal als het dier ook nog eens stil staat ivm blessure.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:19

Voor spieropbouw moet je eiwitten geven, of eigenlijk aminozuren, in combinatie met aangepaste training. Niet zo hard dat je paard zijn spieren 'opeet', maar wel zo dat het lichaam wordt aangespoord spierweefsel aan te maken.

Luzerne is relatief eiwitrijk. Er zijn ook (andere) grassoorten die eiwitrijk zijn en die je in brokvorm kunt kopen.

Omdat Lysine het eerst limiterende aminozuur is (het aminozuur dat vaak de opbouw van eiwitten beperkt omdat er te weinig van is), kun je dat ook bijvoeren. Je maakt daarmee het voeren van andere aminozuren (in eiwitten) effectiever.
Het tweede limiterende aminozuur is Methionine, maar dat is al een heel stuk minder tekort, dus een stuk minder belangrijk om bij te voeren.

Lysine is key wat mij betreft.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 19:43

maralyn schreef:
Ik lees héél veel suikers en zetmeel...
Héél veel krachtvoer.
Nee, niet vreemd dat deze niet wil aankomen.

Less is more.
Helemaal als het dier ook nog eens stil staat ivm blessure.

Ze staat niet meer stil, ze heeft vorig jaar stil moeten staan maar nu inmiddels al 4 maand terug aan het trainen