Ervaring supplement peesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ymediem

Ervaring supplement peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 12:37

Hallo,

Allereerst heb ik de zoekfunctie gebruikt en heel bokt afgestruind.
Alleen kom ik topics tegen die niet echt recent zijn.

Ik zoek een supplement voor peesblessures en de ervaringen daarbij. En dan recente ervaring. Een supplement die helpt bij de genezing maar ook die daarna preventief gegeven kan worden ter ondersteuning.
Msm puur ken ik en krijgt het paard al. Deze is van Pharmahorse.

Het paard staat bekend om zwakke pezen vandaar dat er nu gezocht wordt naar een supplement die de pezen kan ondersteunen en hopelijk een blessure kunnen voorkomen.
Paard heeft ook orthopedisch ijzers.

Wie o wie kan me helpen door de bomen het bos weer te zien. :)

Popstra

Re: Ervaring supplement peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:11

Ik zou me niet blind staren op supplementen. De werking van deze zijn nooit bewezen.
Je kan beter je richten op behandelingen die bewezen goede resultaten geven. Die kosten al genoeg
Verder moet je een Paard zo veel mogelijk vrije beweging laten genieten. Ook als ze een peesblessure gehad hebben. Daar worden de benen goed doorbloed en hard van.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:16

Ik ben direct msm gaan voeren en voer het nu nog steeds, paard is hersteld. Ik zou het een volgende keer weer gaan voeren :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:41

Ik had Sport Support van Paardendrogist, product heet nu MSM Extra. Geen idee of dit het "wondermiddel" is, maar paard in kwestie was in paar dagen van stokkreupel en opgezette pezen naar terug rad. Enkele weken beperkte beweging gehad, wat afwisselen tussen afkoelen en opwarmen, en nadien nooit meer kreupel geweest.

Gebruik je peesbeschermers? Een tip: gewone peesbeschermers veroorzaken vaak blessures doordat warme pezen kwetsbaarder zijn dan koude. Dus coolingdown is erg belangrijk, en als je peesbeschermers gebruikt, dan best ventilerende (zoals in eventing).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:02

Sorry, maar ik geloof er niet zo in. Mede omdat pezen dingen zijn met weinig doorbloeding, dus hoe gaat een supplement dan echt werken? Zeker geprobeerd, hoor, maar ik ben gestopt met geld daaraan uit geven. Mijn ruin heeft een nare peesblessure. De lasertherapie werkte goed op de zwelling, daarnaast staat hij al maanden (een jaar inmiddels) op paddockrust. IJzers komen er niet onder. Inmidddels loopt hij stukken beter en laat ik in het voorjaar maar weer een echo maken. Geduld, goede zorgen, rust met hooguit wat wandelen op een verharde weg, laseren. Het komt goed, ik heb mijn lessen in geduld en positief blijven weer gehad....

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 19:16

Dank jullie voor de reacties.

Het is helaas niet mijn eerste blessure maar hopelijk wel de laatste. Alles wat genoemd wordt daar wordt al mee gewerkt.
Paard krijgt al elke dag MSM en rijden doen we niet, anders heb ik iid luchtdoorlatende beschermers.

Waarom supplement? Ik kan ook van allerlei therapieën doen alleen heb ik daar gewoon de kosten niet voor. Mede omdat het niet 1x gedaan kan worden.
En ik heb geen haast in genezen, we hebben alle tijd en die krijgt het paard ook.
Maar als er iets ter ondersteuning is dan zie ik dat graag:) vooral voor na de blessure. De MSM blijft ze krijgen.

Nu zag ik de Paskacheval Tendi Protect maar geen idee of dit wat is.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:49

Ik heb zelf voor mijn pony van Horseflex de Groenlipmossel geprobeerd. Het stonk echt enorm %) en dat vond mijn pony ook :'). Heb er eerlijk gezegd geen verschil mee gemerkt maar ik heb maar 1 potje geprobeerd omdat hij het dus zo vies vond haha :=

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:56

De supplementen van Paskacheval staan erg goed bekend. Ik heb al eea van hun gebruikt met goed resultaat en zodra mijn paard flink de training in gaat heeft de osteopaat aangeraden om haar pezen te gaan steunen met een supplement. Dat gaat dan de Tendi Protec worden.
De eigenaren van www.paardensupplementen.nl zijn enorm klantvriendelijk en willen altijd helpen met advies.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:56

grote onzin. pezen zijn slecht doorbloed en dat betekend dat alles wat je oraal naar binnen werkt vooral goed is voor de mesthoop en de beurs van de fabrikant.

wat is wel effectief? lokale behandelingen zoals stamcel therapie, laser therapie. rust, stappen op het harde, koelen, nog meer rust, tijd en gecontroleerde beweging om de pees weer belastbaar te maken.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 20:13

Dank jullie wel allemaal
Ik heb toen van synopet de turboflex gehad met groenlipmossel maar merkte ook geen verschil. Stonk idd wel hahahah

Ga de mensen van paardensupplementen even contacten :)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:30

Ik zweer bij icevibes en paddockrust en tijdens het opbouwen altijd onder begeleiding rijden ivm het constateren van compensatie van het paard en rustiger aan doen dan de arts voorschrijft

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 00:07

Onze hond had zijn hele strekpees door, die heb ik toen puur pees gegeven ( nu puur tendo). Hond herstelde snel en dierenarts was verbaasd dat die zo snel en goed herstelde. Of dat aan puur pees lag kun je natuurlijk nooit weten maar baad het niet schaad het niet.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 07:55

Kijk eens naar Rehab van de Paardendrogist :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 08:21

Cheminee schreef:
Ik zweer bij icevibes en paddockrust en tijdens het opbouwen altijd onder begeleiding rijden ivm het constateren van compensatie van het paard en rustiger aan doen dan de arts voorschrijft

Dit is de manier om een reactieve pees rustig te krijgen. Je moet je voorstellen dat pezen ontzettend sterk zijn !!! Alleen bij systematische overbelasting/ gevaar zal de pees reactief worden en wordt deze heel zwak. De opbouw zoals Cheminee bedoeld is precies hoe ik het ook doe bij revalidatie paarden.
Koelen om de temperatuur optimaal te krijgen voor de cellen die de pees ‘maken’ , rustig belasten zodat de pees weer opbouwt in belasting.
En geen enkel supplement gaat echt verschil maken helaas.. omdat een pees heel zwak doorbloed is.

Verder las ik dat mensen groeplipmossel gebruikte ? Dat werkt eigenlijk vooral op kraakbeen, bij bijvoorbeeld artrose, en niet zozeer op peesweefsel, als het al werkt..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 08:45

Mijn dierenarts zegt dat supplementen voor peesblessures echt onzin zijn.

Therapieën raadt hij ook Alleen aan als het paard zelf niet voldoende geneest. Hij kiest er dus voor om eerst een altijd weken te koelen, liefst met ice vibes, te stappen en daarna met een scan te kijken of er extra therapie nodig is. Het nadeel van therapieën vindt hij dat mensen dan denken dat het sneller gaat, terwijl tijd en geduld gewoon altijd nodig is. Het weefsel moet herstellen en daarna met belasting weer sterker worden.

Zo herstelde mijn merrie bij de vorige blessure bizar snel en goed, maar het schema werd niet sneller of korter, omdat er gewoon een bepaalde tijd staat om de pees weer helemaal sterk te krijgen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:10

Vraagje. Gisteren de ice vibes voor het eerst gebruikt, met bijbehorend coolpack. Stand 1. Maar na gebruik voelde de pees warm. Is dat bij jullie ook zo? Ik vond de coolpack ook niet koud aanvoelen, had wel uren in de vriezer gelegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:21

Hier is de ice pack echt bevroren als die uit de vriezer komt. Moet hem zelfs even laten liggen voordat die goed om kan. Wel verschil in benen met hoe koud het wordt, maar warm zeker niet.

Voorbeen voelde wel kouder als achterbeen, daar paste die mooier omheen.

Hoeveel uur heeft die in de vriezer gelegen?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:27

Dat komt door de trillingen. De trillingen stimuleren de doorbloeding en de kou pompt het er weer uit. Het is dus juist goed dat je geen ijskoude benen hebt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:30

Cheminee schreef:
Dat komt door de trillingen. De trillingen stimuleren de doorbloeding en de kou pompt het er weer uit. Het is dus juist goed dat je geen ijskoude benen hebt

Maar niet warm toch? Of ik vat het verkeerd op, ik lees het alsof het warmer is dan ervoor. En mijne zijn wel koud uit de vriezer. De benen zijn iig niet warm erna, niet ijskoud nee, maar ook niet warm.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:31

Ik heb van de groene os een peessupplement gebruikt bij mijn hond. Waar hij kreupel bleef lopen zonder, zagen we na een paar dagen al verschil.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:32

MyWishMax schreef:
Cheminee schreef:

Maar niet warm toch? Of ik vat het verkeerd op, ik lees het alsof het warmer is dan ervoor. En mijne zijn wel koud uit de vriezer. De benen zijn iig niet warm erna, niet ijskoud nee, maar ook niet warm.

Mijn paard zijn benen komen na de 20 minuten op stand 3 eruit alsof er niks gebeurd is.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:35

MyWishMax schreef:
Cheminee schreef:

Klopt, het voelde warmer. Ice Vibes zijn al een aantal jaar oud dus misschien zijn de coolpacks aan vervanging toe? Want ze hadden zeker 12 uur in de vriezer gelegen. Ga morgen dan eerst maar eens nieuwe halen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:36

MyWishMax schreef:
Hier is de ice pack echt bevroren als die uit de vriezer komt. Moet hem zelfs even laten liggen voordat die goed om kan. Wel verschil in benen met hoe koud het wordt, maar warm zeker niet.

Voorbeen voelde wel kouder als achterbeen, daar paste die mooier omheen.

Hoeveel uur heeft die in de vriezer gelegen?

En dat is ook de ice pack van Ice Vibe, of een andere?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:38

Ik dacht 1 keer ook dat de pees warm was erna, maar dat was vlak na controle en dus kale huid die altijd warmer voelde dan de behaarde delen. :+ Ik gebruik altijd stand 2 en na 20 minuten zijn ze in ieder geval niet warmer dan daarvoor. Ik twijfel nu wel hoe koud ze zijn, meestal voel ik voordat ik ze om doe, de DA wil weten hoe de zwelling en warmte is voor het gebruik. Met afdoen is het meer een hand eroverheen.

Met de mijne bedoelde ik trouwens de coolpacks, als die uit de vriezer komen zijn ze wel echt koud. En echt van Ice Vice. Alleen als ik de boots niet opgeladen had gebruikte ik een andere coolpack.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 10:53

Ik gebruik de ice vibe en het been is idd gewoon. Als ik tril zonder coolpack is het inderdaad wel warm. Meestal koel ik daarna dan zonder trillen.
Eigenlijk doe ik trillen + koelen alleen als ik weinig tijd heb, anders loop ik gewoon en koel met water.

Aan supplementen. Paard krijgt nu dus al MSM. Puur pees heb ik ook gehad maar hier merkte ik weinig bij. Verder doe ik precies zoals iedereen al adviseert. Alleen geef ik er gewoon nog wat bij. Maar zoals ik al zei niet om te genezen maar ter ondersteuning. :)