Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
belle_boef schreef:Longeren en wandelen.
Op rantsoen met hooien in een slowfeeder, in de wei een graaskorf om. Zo heb ik de mijne ruim 100kilo laten afvallen in een jaar tijd. (Wel volgens een meetlint duiding het de exacte kilo’s zijn weet ik niet)
nessinator schreef:Als je met haar bezig gaat, tenminste 20 minuten stevig aanzetten (dus draven/galopperen aan de longe, maar niet rondjagen!, of stevig doorlopen bij het wandelen). Daar wordt het hart actief van, en pas na 20 minuten gaat het lichaam over op vetverbranding. Qua voeding doe je al goed werk, zo te lezen. Ik heb de mijne op afgewogen hoeveelheden gezet, dus niet het net zo vol mogelijk, maar precies wat hij zou moeten hebben voor gewicht x.
superpony schreef:Waarom heeft ze al die tijd niks gedaan? Bewegen voor een drachtige merrei is juist ook goed.
Te snel afvallen is slecht, dus dat moet je nooit doen. Ze is nu gewoon te dik en dat kost tijd om eraf te krijgen.
Veel stappen, een goed dieet en de hele dag buiten met vriendjes. Wat en hooi uit elkaar aanbieden en hooi in een slowfeeder.
Janny18 schreef:Dankjewelik was nu bezig met elke dag 10min stevig doordraven en wat galop, maar dan zou ze toch al wat langer mogen werken. Maar dan wel best wat rustdagen inlassen ook neem ik aan?
nessinator schreef:Janny18 schreef:Dankjewelik was nu bezig met elke dag 10min stevig doordraven en wat galop, maar dan zou ze toch al wat langer mogen werken. Maar dan wel best wat rustdagen inlassen ook neem ik aan?
Rustdagen zijn zeker een goed idee. Tussen elke training moet zeker 24 uur zitten, liefst 48. Dus ik train om de dag, soms zelfs 2 dagen rust na een zware training.
Pandora2 schreef:Hooi niet onbeperkt voeren en een vit korrel ipv die basiskorrel van aveve lijkt mij een eerste stap.
Beweging zoveel je kan, maar dat doe je al
Janny18 schreef:Pandora2 schreef:Hooi niet onbeperkt voeren en een vit korrel ipv die basiskorrel van aveve lijkt mij een eerste stap.
Beweging zoveel je kan, maar dat doe je al
Hooi krijgen ze nooit onbeperkt want de mijne vreet wat ze krijgt op een paar uur op al gooi je 3 balen![]()
En welke soort bedoel je juist met vitaminekorrel? Ze krijgt nu wel pavovital bij als supplement.
Janny18 schreef:Perfect. Die Pavo Vital naast haar hooi is prima !
Hoeft ze geen andere korrels meer.
superpony schreef:Je voert eerder teveel dan te weinig. Goed hooi/ruwvoer is je basis. Helaas is dat niet gevarieerd genoeg in Nederland en zie je soms tekorten van bepaalde vitamine's en mineralen. Dat is ook logisch gezien de grasvelden waar het vanaf wordt gehaald.
Op basis van de gemiddelden zijn een aantal vitamine brokken ontwikkeld die de gemiddelde tekorten aanvullen. Deels is commercieel, want veel paarden hebben helemaal geen tekorten of hele scheve tekorten.
Omdat veel paarden te dik zijn en veel te weinig bewegen spelen ze zo in op de behoefte van toch iets geven naast hooi en of weidegang uit angst dat een paard een tekort zou krijgen.
Pas als een paard echt veel werkt, drachtig is, moet herstellen van een of ander etc, krijgt een paard specifieke behoefte's. Maar de meeste paarden krijgen veel teveel.
Wat je wel ziet is dat paarden hun darmflora slecht is of zich heeft aangepast op hapklare brok en ze een dip krijgen als je daarmee stopt. Maar dat is vaak tijdelijk en als de darmflora zich hersteld kan een paard heel goed de voeding die het nodig heeft opnemen.
Als je kijkt naar een basis brok zitten daar vaak ook wel vit en mineralen in, maar moet je veel meer geven om aan de dagelijkse behoefte te komen. Als je dus die standaard, gemiddelde tabellen wil geloven. Dan geef je dus weer teveel voer.
Vandaar het geconcentreerde vitamine brokje zoals; Pavo Vital, Marstall Force, Vitalbix DC etc