door de bomen het bos niet meer zien, goede vitaminebrok .

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

door de bomen het bos niet meer zien, goede vitaminebrok .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 12:15

Zoals de titel al zegt, zie ik het niet meer.

Ik heb een flegmatieke pony, stokmaat 121.
Loopt voor de wagen. Ze mist energie/ kooplust. Geeft snel op

We hebben het voer al aangepast, maar ik zoek een laag suiker gehalte en laag zetmeel gehalte.

Omdat ze een verdikte manenkam heeft krijgt ze glucobalance.

Ze krijgt nu 100 gram subli bikkels en 1 schep fibra per dag.
en voordroog op stal 1/2 net. en buiten ( kudde van 5) een kruiwagen met kop voordroog.
ze staan de hele dag buiten en s'nachts op stal. Als het beter weer wordt 24/7 buiten. Op de wei met graasmasker. Gaan een aantal uurtjes op de wei.

Wie helpt mij aan een goed voeradvies!
Laatst bijgewerkt door owens-mama op 10-03-20 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: door de bomen het bos niet meer zien, goede vitaminebrok .

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:17

Verdikte kan zou ik stoppen met wat je nu voert en overgaan op Bv Vitalbix, pavo vital, Metazoa.
Evt wat olie erbij mocht er energie gewenst zijn.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:17

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 12:20

Ik twijfel erg tussen de vitalbix en de metazoa.

Ik heb van beide merken, voeradvies gekregen. Maar nog kom ik niet tot een keuze. Prijs is ook een dingetje. Advies van vitalbix is om eventueel te combineren met de active en hun Luzerne.

Metazoa eventueel combineren met hun Luzerne..

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:23

Mijn eerder flegmatieke merrie heeft sinds ik oerbalans van ecostyle ineens heel veel looplust en houdt het werk ook langer vol.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:23

Als je looplust wil maar niet heet zou ik gaan voor de vitalbix.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:24

Ik voer zelf al jaren naar volle tevredenheid de marstall force bij.

Is de pony verder op goed gewicht? Andere oorzaken uitgesloten?

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:28

Ze heeft een verdikte manenkam geef je aan... Ik neem aan omdat de pony gauw formaatje obesitas wordt?
Vind het raar dat ze dan lucerne voorstellen want lucerne wordt vaak gebruikt als dikmaker dus als je pony snel dik wordt, zou ik dan zeker geen lucerne gaan voeren.

Vitalbix heeft inderdaad erg fijn voer! Vind ik absoluut een aanrader. Mijn merrie woog 180 kilo te zwaar, viel mooi af met vitalbix en oerbalans... Eenmaal op gewicht gestopt met deze combi en over op gewoon basisbrok... Grote fout natuurlijk want madam is nu zelfs aan de schrale kant en hebben dus nu maar weer vitalbix en oerbalans gehaald en nu begint ze weer rustig aan te komen en mooi in haar vel te zitten.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 12:30

capopjekop schreef:
Ik voer zelf al jaren naar volle tevredenheid de marstall force bij.

Is de pony verder op goed gewicht? Andere oorzaken uitgesloten?

Pony mag zeker nog wat kilo's kwijt. Daar werken we hard aan.

Ze mag wel fanatieker worden, maar ik zit niet te wachten op spoken. Op de weg doet ze nu praktisch niet spoken. Was eerder heel erg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:36

Het kan ook door het (lichte) overgewicht komen dat ze nu flegmatiek is. Mijn shetlander vond ik altijd lui. Toen ze helemaal op gezond gewicht was herkende ik haar niet meer terug. Een stuk voorwaartser en werkwilliger.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:25

Als het kan zou ik overstappen op hooi ipv voordroog. Heb je al eens op EMS laten testen ivm de verdikte manenkam? Daarnaast inderdaad ook vitalbix of metazoa. In mijn ervaring is metazoa goedkoper in gebruik. Mensen zeggen dat paarden rillerig kunnen worden van Metazoa, maar daar heb ik bij mijn zeer sensibele paard niks van gemerkt (en uitgebreid getest). Nu hij eindelijk een afgewogen voldoende hoeveelheid metazoa krijgt is hij juist steeds kalmer aan het worden.
Luzerne wordt vaak als eiwitbron gebruikt, ter bevordering van spieropbouw. Er zitten niet veel suikers in, dus dat is gunstig.

Weinig looplust kan zo veel oorzaken hebben die vrijwel nooit met (alleen) voeraanpassingen op te lossen zijn. Heeft de pony voldoende conditie (hoe vaak men je ermee), heeft 'ie niet ergens last van, hoe staat 'ie op zijn hoeven etc etc.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 14:28

De pony staat op ijzers, en loopt ongeveer 5 x per week.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:59

Vitalbix krijgt die van mij ook. wil er ook geen suiker in hebben want dan krijgt hij direct schilfers op de benen.
en jeuk.

Ik voer inderdaad lucerne erbij van vitalbix.
en het voordroog wat gevoerd word is niet veel voor 5 paarden. als je dat weegt, kom je denk ik niet boven de 15 kg. dat is voldoende voor 1 paard voor 1 dag.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:02

Hier goede ervaring met vitalbix met verschillende types paarden. De meeste krijgen gewoon de daily complete brok, 1 paard krijgt een combinatie van de daily met de active +. Mijn jong paard krijgt de breed and grow en omdat ze wel wat voller mag , krijgt ze lucerne bij. Deze laat ik ws wel weer weg zodra het niet meer nodig is. Van prijs vind ik de daily brok wel meevallen omdat je er niet veel van moet geven, geef je enkel de active +, dan kan het idd wel oplopen. Maar ze combineren kan ook dus dat scheelt dan weer :) De 2 shetjes waar we mee mennen, kregen eerst een beetje havens recreatiebrok. Nu krijgen ze de daily. Voor 1 shet merken we geen verandering ,bij de andere wel. Die is nu een beetje minder schrikkerig en ze schuurt niet meer.
Als het kan, zou ik zoals eerder vermeld ook proberen gewoon droog hooi te geven.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:05

ik ga mee met vitalbix!
voer het al jaren. de daily en de active of breed and grow.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:30

Die van mij worden beiden knettergek op vitalbix. Ook op pavo. Oerbalans meer energie, wat heter maar niet kijkerig.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:48

Laat eens een acupuncturist komen voor de organen je pony zal een minder goede werkende lever hebben en minder actieve stofwisseling.
Luzerne nu even niet geven voor de eiwitten en probeer inderdaad suikerarm en granenvrij te voeren. Vitalbix of Metazoa en Oerbalans is een goede de Mardtal Force geen idee of die granen vrij is.
Daarnaast een keer een ruwvoeranalyse laten maken van je voordroog hoeveel suiker en eiwit erin zit en of je niet beter op hooi over kunt stappen maar wederom ook die op suikers laten testen.
Voor extra kan je de agrobs kruidenslobber of de vitalbx kruiden slobber voeren.
Let ook op als je snoepjes of appels voer met de grane en suikers.
Equifyt heeft ook fijn voer granenvrij en et kruiden.
Succes

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:10

Ik heb hele goede ervaringen met de ultimate balancer van dodson and horrel icm de ERS brok van hetzelfde merk. Die brok heeft een hoge energiewaarde maar heel laag in suiker en zetmeel. Tot nu toe de laagste wat ik heb kunnen vinden op de markt.

Is te koop bij rene Wielens, die kan je ook heel goed van advies voorzien, je kan hem gewoon bellen als je advies zou willen over voer.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:20

Mijn paard is geholpen met het voer van Si Hippolyt, de Equigard (zeer laag in suiker en zetmeel, zeer rijk in vitaminen en mineralen) en de struktur E. In de zomer geef ik enkel de struktur E samen met gras en hooi, maar dat laat hij liggen hij heeft liever gras.

Mijn paard was te zwaar had een betonnen manenkam, ik voer nu ong 2 jaar St Hippolyt, nu heeft hij een losse manenkam is goed op gewicht, verhaard in zeer korte tijd. Ik ben zeer te spreken over dit voer. Het is niet goedkoop, maar het is goed te doen doordat je niet te gek moet voeren, voer mijn paard 1 kg equigard en 0,5 Struktur E in de winter. In de zomer 750 gr Struktur E verdeeld over 2 voerbeurten, hooi en weide is er 24/7 en neen, geen te dik paard meer.

Paard is 1.60 hoog en ong 480-500 kg

Prijzen Equigard 20 kg = €26,50 en Struktur E = €25,90
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 10-03-20 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:25

Zelf geef ik ze metazoa, een van mijn kleintjes is snel hoefbevangen.
Hij is sindsdien afgevallen, geen dikke nek meer en ook niet meer bevangen graakt.
Ze krijgen geweekt hooi.
Mijne gaat niet meer op gras en zeker in deze tijd zou ik dat ook niet aanbevelen want het fructaan kan enorm hoog zijn, in een half uurtje staan ze zo bevangen, ook met graasmasker.
Mijn andere mini en Arab krijgen ook metazoa en ze worden er niet druk van.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 17:08

Ik kan het makkelijkst aan de metazoa en de vitalbix komen. Ook wel aan de pavo, maar die vind ik wel erg duur,en lees daar mindere berichten over. Metazoa ken ik al wel. Dat heeft ze eerder gehad, dacht dat ze daar zo van ging spoken. ( Kan het ook mis hebben, weet het niet meer zo goed)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:29

van Vitalbix geef je ongeveer 2x zoveel als van Pavo en Marstall. Mijn paard heeft jaren op Vitalbix gestaan en deed het prima. nu sinds een paar maanden eet ze het niet meer dus heb ik een zak Pavo gehaald. voordeel is minder voeren, nadeel is dat volgens mijn paard het hetzelfde smaakt... dus als deze zak met pijn en moeite op is toch maar eens een zak marstall bestellen.

als een paard te dik is zou ik voor energie hooguit olie toevoegen. en iets vezeligs om dat aan te laten plakken. mijn oplossing daarvoor is een hand lucerne. verder als ze genoeg toegang heeft tot goed hooi en daarmee grove vezels zie ik niet in waarom ik mijn paard meer vezels aan zou willen bieden om energie uit te halen... daar heeft ze in mijn geval al 24/7 toegang toe. ervanuitgaande dat je onbeperkt grof hooi aanbied, zou ik de bikkels en fibra weglaten en olie gaan voeren.
als je kuil voert en je je afvraagt of er wel genoeg vezels inzitten kan je altijd stro gaan bijvoeren. dat is de goedkoopste bron van vezels.

en geen looplust en te dik zijn gaan idd vaak hand in hand. als gewicht beter is is looplust ook vaak beter, en meer voeren bij een te dikke pony werkt dan juist averechts.

als het mijn pony was zou ik een simpel vitaminebrokje voeren (vitalbix/pavo of marstall) en als ze te weinig energie eruit haalt aanvullen met lijnzaadolie en een hand lucerne of iets wat erop lijkt. en een net met stro ophangen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:53

TS, als mensen niet je pony hebben gezien en ook niet de situatie waarin die staat en leeft, kan je geen eerlijk en goed advies krijgen. En wat je leest over de merken, is voor die paarden in hun situatie etc. Dat zegt niks over jouw pony.

5x pw trainen zegt niks en het is zo niet te beoordelen wat de reden is van de klachten.

Ik denk zelf eerder dat je voordroog niet geschikt is voor de pony. Maar ook de hoeveelheden niet in verhouding staan tot het bewegen.

Waarom staat ie op ijzers? HB geweest?? IR?

Ongezien kan je alleen zeggen; laat de lucerne even weg en rem de opname van voordroog. Dus afstand tussen voerplekken en water en in netten/slowfeeders.

Een paard dat te zwaar is, kan vaak moeilijker bewegen en heeft vaak ook andere problemen. Afvallen moet echter wel rustig gebeuren. Gebrek aan energie zal niet door tekorten komen.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 14:03

superpony schreef:
TS, als mensen niet je pony hebben gezien en ook niet de situatie waarin die staat en leeft, kan je geen eerlijk en goed advies krijgen. En wat je leest over de merken, is voor die paarden in hun situatie etc. Dat zegt niks over jouw pony.

5x pw trainen zegt niks en het is zo niet te beoordelen wat de reden is van de klachten.

Ik denk zelf eerder dat je voordroog niet geschikt is voor de pony. Maar ook de hoeveelheden niet in verhouding staan tot het bewegen.

Waarom staat ie op ijzers? HB geweest?? IR?

Ongezien kan je alleen zeggen; laat de lucerne even weg en rem de opname van voordroog. Dus afstand tussen voerplekken en water en in netten/slowfeeders.

Een paard dat te zwaar is, kan vaak moeilijker bewegen en heeft vaak ook andere problemen. Afvallen moet echter wel rustig gebeuren. Gebrek aan energie zal niet door tekorten komen.

Ze staat op ijzers omdat we regelmatig op de weg rijden,en haar hoeven te kort werden.
We hebben het zonder geprobeerd.
Op stal hebben slowfeeder netten in gebruik.

We hebben vanmorgen de vitalbix gegeven, hadden twee proefzakjes
Ze eet het in ieder geval graag.

P1mmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:11

Het klinkt ook een beetje als pmms heb je daar al eens naar gegeken?