Voeding voor pony zonder hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Voeding voor pony zonder hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 23:44

Hallo iedereen,

Wij hebben een oude pony bij ons staan met zodanig slechte tanden dat hij geen hooi meer binnenkrijgt. Tandarts is geweest, maar niets meer aan te doen.

Grasmix (van hartog) gaat ook niet meer, hij eet het niet en wat hij eet propt hij.

Alles van brood / muesli / brok / slobber / wortels gaat nog wel binnen. ook wat hooi blijft aangeboden zodat hij blijft kauwen, maar ik denk niet dat hij daar ook maar 1 sprietje van binnen krijgt.

Hoeveel zou zo'n pony in gewicht moeten bijkrijgen van slobber en krachtvoer? Het gaat om voer dat laag is in suiker en zetmeel, meer wat de 'natural' kant op.
De pony is ongeveer 1m40, beetje koudbloed type, kruising haflinger. Ook sterk verdacht van cushing en artrose.

Nu wordt er ongeveer een 2.5 kg gegeven, verspreid over de dag waarvan 1/3 krachtvoer en 2/3 slobber (droog gewogen 1.5 kg). Aangevuld met +/- 400 g wortelen en wat brood. Is dit voldoende voor zo'n pony?
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 23-02-20 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Re: Voeding voor pony zonder hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:45

maar is dit nog eerlijk voor het dier?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:46

Zou bietenpulp niet een optie zijn? Is een ruwvoer

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 23:47

Kinke schreef:
maar is dit nog eerlijk voor het dier?

Persoonlijk zou ik zelf ook een andere weg bewandelen, maar ik ben niet de eigenaar van het dier.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:48

Ik zou seniores priores van Subli aanraden. Laag in suiker en zetmeel en paard komt er duidelijk van aan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 23:49

rayoow schreef:
Zou bietenpulp niet een optie zijn? Is een ruwvoer

Speedibeet heeft hij een tijdje gehad maar vond hij niet erg lekker. De huidige slobber is ook voornamelijk een ruwvoervervanger. Maar het gaat vooral om de benodigde hoeveelheid, alle rantsoenen gaan uit van hooi als belangrijkste voedingsbron (zoals het hoort! Maarja...)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:49

Voordroog/ kuil ipv hooi?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 23:50

lovecappie schreef:
Ik zou seniores priores van Subli aanraden. Laag in suiker en zetmeel en paard komt er duidelijk van aan.

Hier heb ik ook al van gehoord! Helaas heeft mijn fouragehandelaar dit niet (belgie), we hebben nu een slobber van equifyt. Ik denk dat dat ongeveer vergelijkbaar is? Maar dan nog is de hoeveelheid lastig?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:51

hooibrokjes? Weet niet of dat ik belgie te krijgen is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 23:51

Saaams schreef:
Voordroog/ kuil ipv hooi?

Alle vormen van grof hooi, fijn hooi, licht vochtig voordroog, grasmix... zijn geprobeerd en werken helaas niet. Hij propt en spuwt het terug uit. Alleen echt nat kuil is niet getest maar willen we eigelijk principieel niet aan een paard voeren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 23:52

imaudy schreef:
hooibrokjes? Weet niet of dat ik belgie te krijgen is.

Dit ken ik niet! Wat is dit?

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:52

Seniores priores is bedoeld als volledige ruwvoervervanger. Dat kan je als enige voeding geven als het paard geen ruwvoer kan eten. Een pony van dit formaat zou daar zo'n 4 kg van moeten krijgen. Dat is 4 kg droog voer, geweekt in 12 liter water (3 liter per kg).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:54

Een pony die ik ken, heeft een soortgelijk probleem en krijgt bietenpulp met een halve schep brok (ook geweekt dus) erdoorheen voor de smaak. Zonder brok erdoor eet ze het niet, mét brok gaat wisselend. Volgens mij 2,5 of 3 scheppen pulp en 0,5 schep (basis)brok, in tijden dat ze slecht eet soms meer richting 1 schep.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 23-02-20 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:55

Pavo fibernuggets? Is een volledige vervanger van ruwvoer, zelfde principe als slobber maar dan met veel meer vezel.

Karlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:55

Horsefood MultiBeet Senior-Mix is een nieuw product. Misschien is dat iets?

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:56

Poekkie schreef:
lovecappie schreef:

Hier heb ik ook al van gehoord! Helaas heeft mijn fouragehandelaar dit niet (belgie), we hebben nu een slobber van equifyt. Ik denk dat dat ongeveer vergelijkbaar is? Maar dan nog is de hoeveelheid lastig?

Poeh ja dat durf ik niet te zeggen.. Ik weet van SP dat het een ruwvoer vervanger is, dus als je paard een X aantal kilo van dat spul krijgt je het totale hooirantsoen vervangt en hij ook niks anders nodig heeft. Op de zak staat precies de hoeveelheid. Hoe dat met andere slobbers is weet ik niet.. Dat zal inderdaad vaak als aanvullend rantsoen gezien worden, dus hoeveel je moet geven voor een compleet rantsoen is inderdaad onduidelijk.

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:56

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 23:56

Sanned schreef:
Seniores priores is bedoeld als volledige ruwvoervervanger. Dat kan je als enige voeding geven als het paard geen ruwvoer kan eten. Een pony van dit formaat zou daar zo'n 4 kg van moeten krijgen. Dat is 4 kg droog voer, geweekt in 12 liter water (3 liter per kg).

Dit lijkt op het eerste zicht online te koop te zijn aan 14.75 euro per 20 kg? Dan is dan ongeveer 15 euro per 5 dagen? Helaas is de eigenaresse niet in de mogelijkheid meer te betalen dan hetgeen nu in de stalprijs zit. Maar mijn vermoeden dat 2.5 kg droog voer per dag te weinig is klopt dus wel? Hmmm...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:59

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 23:59

Voor de mensen met voer suggesties: alvast bedankt! Ik zal ze opzoeken en eens horen bij mijn fourgehandelaar wat hij heeft liggen of waar hij aan kan geraken!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:59

Mij lijkt het erg weinig, maar hoe ziet het dier eruit?
Is hij erg mager?
Meestal kunnen wat oudere dieren wel wat meer krijgen juist omdat ze sneller dun worden.
Paarden hebben ook snel maagproblemen als ze niet de hele dag door een beetje kunnen eten, dat redt je nooit met wat je nu geeft.
Wij hebben een oud bokje en die kan ook geen hooi meer eten, die krijgt mpb mix (maispulp, bierborstel) als ruwvoer en daar doet hij het al jaren goed op en lucernebrok.
En je hebt ook grasbrok.
Dat is ook geschikt voor paarden.
Boeren voeren de mpb vaak aan hun schapen en koeien dus misschien kun je daar aan komen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 23:59

Blue_Eyes schreef:
Een pony die ik ken, heeft een soortgelijk probleem en krijgt bietenpulp met een halve schep brok (ook geweekt dus) erdoorheen voor de smaak. Zonder brok erdoor eet ze het niet, mét brok gaat wisselend. Volgens mij 2,5 of 3 scheppen pulp en 0,5 schep (basis)brok, in tijden dat ze slecht eet soms meer richting 1 schep.

Dank je voor je input! Weet je hoeveel een schep ongeveer is?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:01

Poekkie schreef:
Sanned schreef:

Dit lijkt op het eerste zicht online te koop te zijn aan 14.75 euro per 20 kg? Dan is dan ongeveer 15 euro per 5 dagen? Helaas is de eigenaresse niet in de mogelijkheid meer te betalen dan hetgeen nu in de stalprijs zit. Maar mijn vermoeden dat 2.5 kg droog voer per dag te weinig is klopt dus wel? Hmmm...

Dan moet ze eerlijk zijn naar het dier.

Als een paard geen gewoon ruwvoer meer kan eten dan zit je meerdere keren per dag vast aan ruwvoervervangers en ja dat gaat flink in het geld lopen.

Paard is gemaakt om 16 uur per dag te eten dat moet je dus in stukjes gaan hakken kwa voer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:01

Volgens mij is het zo'n standaard 'kiloschep', al is daar natuurlijk per soort brok nog wel wat verschil in gewicht in te zien. Deze pony is wel iets kleiner, ongeveer 1,20, dus iets meer zou voor die bij jou beter zijn.

Even gezocht: 1,5 liter zijn die scheppen.
https://www.ej.nl/stal-meer/stal/voersc ... voerschep&

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:03

MirandaFuego schreef:
Mij lijkt het erg weinig, maar hoe ziet het dier eruit?
Is hij erg mager?
Meestal kunnen wat oudere dieren wel wat meer krijgen juist omdat ze sneller dun worden.
Paarden hebben ook snel maagproblemen als ze niet de hele dag door een beetje kunnen eten, dat redt je nooit met wat je nu geeft.
Wij hebben een oud bokje en die kan ook geen hooi meer eten, die krijgt mpb mix (maispulp, bierborstel) als ruwvoer en daar doet hij het al jaren goed op en lucernebrok.
En je hebt ook grasbrok.
Dat is ook geschikt voor paarden.
Boeren voeren de mpb vaak aan hun schapen en koeien dus misschien kun je daar aan komen.

Ja hij is erg mager, maar ook met lange vacht en buik/rug bespiering volledig weggevllen. Dus ik verdenk nog andere (onbehandelde) medische oorzaken ook, maar dit is helaas niet mijn bevoegdheid.
Nu krijgt hij 3 porties per dag en dan nog een zak hooi. Dus hij eet niet de hele dag, maar kauwt en propt wel de hele dag. Voor maagzweren zou dit dan ok moeten zijn is mij verteld?

Grasbrok is hetzelfde als de grasmix van hartog? Die is helaas geen succes. Mbp nog nooit van gehoord?