Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
rayoow schreef:Zou bietenpulp niet een optie zijn? Is een ruwvoer
lovecappie schreef:Ik zou seniores priores van Subli aanraden. Laag in suiker en zetmeel en paard komt er duidelijk van aan.
Poekkie schreef:lovecappie schreef:Ik zou seniores priores van Subli aanraden. Laag in suiker en zetmeel en paard komt er duidelijk van aan.
Hier heb ik ook al van gehoord! Helaas heeft mijn fouragehandelaar dit niet (belgie), we hebben nu een slobber van equifyt. Ik denk dat dat ongeveer vergelijkbaar is? Maar dan nog is de hoeveelheid lastig?
Sanned schreef:Seniores priores is bedoeld als volledige ruwvoervervanger. Dat kan je als enige voeding geven als het paard geen ruwvoer kan eten. Een pony van dit formaat zou daar zo'n 4 kg van moeten krijgen. Dat is 4 kg droog voer, geweekt in 12 liter water (3 liter per kg).
Poekkie schreef:imaudy schreef:hooibrokjes? Weet niet of dat ik belgie te krijgen is.
Dit ken ik niet! Wat is dit?
Blue_Eyes schreef:Een pony die ik ken, heeft een soortgelijk probleem en krijgt bietenpulp met een halve schep brok (ook geweekt dus) erdoorheen voor de smaak. Zonder brok erdoor eet ze het niet, mét brok gaat wisselend. Volgens mij 2,5 of 3 scheppen pulp en 0,5 schep (basis)brok, in tijden dat ze slecht eet soms meer richting 1 schep.
Poekkie schreef:Sanned schreef:Seniores priores is bedoeld als volledige ruwvoervervanger. Dat kan je als enige voeding geven als het paard geen ruwvoer kan eten. Een pony van dit formaat zou daar zo'n 4 kg van moeten krijgen. Dat is 4 kg droog voer, geweekt in 12 liter water (3 liter per kg).
Dit lijkt op het eerste zicht online te koop te zijn aan 14.75 euro per 20 kg? Dan is dan ongeveer 15 euro per 5 dagen? Helaas is de eigenaresse niet in de mogelijkheid meer te betalen dan hetgeen nu in de stalprijs zit. Maar mijn vermoeden dat 2.5 kg droog voer per dag te weinig is klopt dus wel? Hmmm...
MirandaFuego schreef:Mij lijkt het erg weinig, maar hoe ziet het dier eruit?
Is hij erg mager?
Meestal kunnen wat oudere dieren wel wat meer krijgen juist omdat ze sneller dun worden.
Paarden hebben ook snel maagproblemen als ze niet de hele dag door een beetje kunnen eten, dat redt je nooit met wat je nu geeft.
Wij hebben een oud bokje en die kan ook geen hooi meer eten, die krijgt mpb mix (maispulp, bierborstel) als ruwvoer en daar doet hij het al jaren goed op en lucernebrok.
En je hebt ook grasbrok.
Dat is ook geschikt voor paarden.
Boeren voeren de mpb vaak aan hun schapen en koeien dus misschien kun je daar aan komen.