Ik had gisteren een gesprek met een voedingsdeskundige van Cavalor op stal, ik wilde graag advies over het meest geschikte voerschema voor mijn paard. Het is een merrie van 1m65 (11 jaar oud) die erg snel dik wordt en nu ook voor de zoveelste keer 'on the road' is naar een maatje minder. Ik ben daarom natuurlijk erg voorzichtig met wat ik voer. Ze werkt op dit moment ongeveer 5 keer per week (3-4 keer rijden, de rest longeren). Mijn voedingsschema ziet er op dit moment als volgt uit:
Ochtend(8u): hooi + 1/2 schep Lannoo basis muesli
Middag (12u): 3/4 schep Cavalor fiberforce
Namiddag (14u) : emmertje luzerne (Hartog mix)
Namiddag (16u): 1/2 schep Lannoo basis muesli
Avond (20u): hooi
Ze krijgt dus nu op een dag 1 schep muesli, 3/4 fiberforce en een emmer luzerne (geef ik zelf) om ook in de namiddag wat ruwvoer te hebben. Dit lijkt me niet overdreven veel maar het hoeft ook zeker niet meer te worden voor een paard wat moeilijk stabiel te houden is qua gewicht?
Nu was ik dus in gesprek met de voedingsdeskundige, mijn vraag ging vooral over het feit dat mijn paard nooit eens fris zal staan of gekke sprongen maakt op de paddock/weide. Bij het rijden is ze ook niet perse lui maar nooit echt actief voorwaarts als ik het vergelijk met andere paarden. Dit kan natuurlijk deels rijtechnisch op te lossen zijn, maar toch stelde ik graag even de vraag over het voer: heeft ze ergens een tekort? De voedingsdeskundige schrok duidelijk van het huidige voederschema van mijn paard. Het zou VEEL te weing voer zijn. Zij gaf me volgend advies:
Ochtend: hooi + 1 schep endurix + 1 schep fiberforce
Middag: 1 schep endurix + 1 schep fiberforce
Namiddag: 1 schep endurix + 1 schep fiberforce
Avond: hooi
Ik schrok hier duidelijk van, ze speelde hier ook op in door te zeggen dat ik de middag voerbeurt ook wel enkel een schep fiberforce kan geven. Endurix zou een voer zijn waar voornamelijk vetten inzitten, dat zou meer energie geven en helpen om haar wat strakker te krijgen. Waar ik het ook erg lastig mee heb is dat mijn emmertje luzerne dan zou wegvallen

Ik ben ontzettend fan van Cavalor voer en ben erg tevreden over de kwaliteit. Ik ben ook zeker van plan om de Endurix aan te schaffen en eens een paar weken uit te proberen. Maar 6 scheppen voer per dag, is dat niet gigantisch veel? En kan mijn paard zo'n volume van 2 scheppen per voerbeurt wel goed verwerken? Ik ben hier heel twijfelachtig over dus ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze hoeveelheid voer.
Ik ben ook op zoek naar ervaringen met de Cavalor Endurix