Voer oude pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Voer oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 08:42

Ik weet dat hier al veel topics zijn over dit onderwerp en heb ook al veel gelezen en gevonden.
Maar blijf het toch lastig vinden, dus zou graag jullie ervaringen horen.

Ik heb een Welsh e-pony van 30 jaar.
Hij is nog best nog fit voor zijn leeftijd, rolt elke dag nog paar keer en rent 's ochtends de wei in.
Alleen is hij wel mager en zijn vacht is ook heel wisselvallig, verhaart veel een nu krijgt ie ook wat kale plekken waar het haar bijna helemaal verdwijnt.

Hij eet krachtvoer goed nog, alleen hooi eet ie minder goed, maar eet het nog wel, maar niet veel.
Ze krijgt u Havens Nature Balance muesli, maar wil hiermee stoppen.

Komt nu eigenlijk steeds bij 2 producten uit, Pavo 18Plus en Subli Senioren Priores.
Ik zie ook dat mensen het combineren.
Maar het lijkt mij beter om het bij 1 product te houden?

Hoor graag jullie adviezen en ervaringen.
Bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:50

Kijk ook voor ruwvoervervangers als lucerne,grasmix..dat soort zaken.
Ik combineer wel.
Ik geef winters wel grasbrok met bietenpulp samen.
Er is ook nog speedibeet wat je proberen kunt?

capopjekop

Re: Voer oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:55

Ik geef de mijne grasbrok met vitamine korrel en ik heb nu vitalbix lijnzaadolie besteld. Nu op het gras is ze gelukkig bijgetrokken maar ik hoop met de olie en de grasbrok haar van de winter ook zo te kunnen houden.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:01

Probleem zit hem niet in het krachtvoer maar in het ruwvoer. Veel oude paarden kunnen niet voldoende goed meer kauwen om de voedingsstoffen uit het hooi op te nemen. Ik zou inderdaad een seniorenmuesli geven zoals bv Pavo 18plus (maar er zijn er ook nog die veel lekkerder voor ze zijn) en daarnaast een ruwvoervervanger. Seniores priores is allebei maar moet je wel meerdere keren verdeeld over de dag kunnen geven en veel paarden vinden het niet zo lekker.

Mijn oudje heeft het jaren heel goed gedaan op Hartog grasmix als ruwvoer. Gehakseld gras is soms ook merkloos verkrijgbaar. Ook Agrobs wiesencobs geweekt doet het goed. Of als alternatief voor de Seniores Priores kan je de Aveve all-in-one soup geven maar dat is alleen in België goed verkrijgbaar.

Maar let dus wel op dat hij tussendoor niet te lang met een lege maag mag staan.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:40

Ik ken geen paard dat seniores priores afslaat hoor. Hier gaat het er met smaak in!
Ik voer het aan mijn 17 jarig sportpaard, en aan een d pony van 33. Beiden doen het erg goed op seniores priores. Ik maak 2.5 schep (zo'n gele voerschep) aan met 20 liter water. En dat gooi ik gewoon in 1 keer in de bak. Dat gaat prima. Als je paard eenmaal rustig hebt opgeboüwd, zou je denk ik met 2x per dag wel toekunnen. De 33 jarige pony krijgt 1x per dag seniores priores en 1x per dag bietenpulp. Die eet ook nagenoeg geen hooi meer. Sinds ik het voer, nu ongeveer een jaartje , is ze denk ik ongeveer 100-150 kg aangekomen. Ribben zie ik niet meer, enkel nog wat ruggengraat omdat ze te weinig bespiering heeft. Maar dat is alles.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 09:51

Wauw dat klinkt goed, dat ze zoveel is aangekomen!

keshia schreef:
Ik ken geen paard dat seniores priores afslaat hoor. Hier gaat het er met smaak in!
Ik voer het aan mijn 17 jarig sportpaard, en aan een d pony van 33. Beiden doen het erg goed op seniores priores. Ik maak 2.5 schep (zo'n gele voerschep) aan met 20 liter water. En dat gooi ik gewoon in 1 keer in de bak. Dat gaat prima. Als je paard eenmaal rustig hebt opgeboüwd, zou je denk ik met 2x per dag wel toekunnen. De 33 jarige pony krijgt 1x per dag seniores priores en 1x per dag bietenpulp. Die eet ook nagenoeg geen hooi meer. Sinds ik het voer, nu ongeveer een jaartje , is ze denk ik ongeveer 100-150 kg aangekomen. Ribben zie ik niet meer, enkel nog wat ruggengraat omdat ze te weinig bespiering heeft. Maar dat is alles.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 09:53

Ik geef ook wel subli lucerne bij, maar dit vind ze niet echt lekker.

ellepel schreef:
Ik combineer wel.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 09:55

Die lijnzaadolie gaf in van de winter ook, beviel goed.
Maar er werd mij verteld dat als ze op de wei lopen, ze het niet echt nodig hebben.
Dus geef het nu niet meer.

capopjekop schreef:
Ik geef de mijne grasbrok met vitamine korrel en ik heb nu vitalbix lijnzaadolie besteld. Nu op het gras is ze gelukkig bijgetrokken maar ik hoop met de olie en de grasbrok haar van de winter ook zo te kunnen houden.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:06

Van gewone pulp komen oude paarden normaal erg goed aan, je mist dan alleen de nodige vitamine. Maar van seniores priores moet je ook nogal wat scheppen geven wil je daaraan komen. Ik zou beginnen met hem een emmer aangemaakte pulp per dag te geven, dan zit je op 1 kilo. Extra kan altijd. En daarbij een vitaminebrokje zodat hij zijn vitamientjes binnen krijgt. En evt lijnzaadolie voor de vacht en extra energie. Wij hadden ooit een pony die leefde op pulp en brok, die zag er prima uit. Pulp is een goede ruwvoervervanger.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:24

hagelkruis schreef:

ellepel schreef:
Ik combineer wel.

Dat zie je regelmatig, dat ze lucerne niet lekker vinden. Dan kan je hartog grasmix proberen, dit is een stuk zachter van structuur.
Mijn oudje deed het heel goed op een combinatie van grasmix en grasbrok van Hartog en daarbij Masters seniorenbrok (vergelijkbaar met SP) en zijn gewone muesli (Hartog balance)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:33

Hier een pony van 31 jaar oud,niks te mager,loopt nog mee op buitenritjes.Hij krijgt onbeperkt voordroog en 1 x per dag een halve beker muesly met een halve biks erdoor.
Maar zodra hij ook maat iets begint in te vallen krijgt hij de Senioren slobber van Masters.Deze slobber kan je niet vergelijken met alle andere soorten slobber,deze is gewoon de beste.Ik heb vele slobbers en voer voor oudjes getest,en alleen deze werkt.Magere paarden zie je na 2 weken al bijkomen. Deze slobber hoeft ook geen uren te weken,een kwartier en hij is klaar,gewoon met koud water.Met warm water gaat het nog sneller.
Echt hoor,de beste slobber die er is,zit echt álles in wat ze nodig hebben.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 10:35

wat bedoel je precies met een vitamine brokje?

Mariljo schreef:
Van gewone pulp komen oude paarden normaal erg goed aan, je mist dan alleen de nodige vitamine. Maar van seniores priores moet je ook nogal wat scheppen geven wil je daaraan komen. Ik zou beginnen met hem een emmer aangemaakte pulp per dag te geven, dan zit je op 1 kilo. Extra kan altijd. En daarbij een vitaminebrokje zodat hij zijn vitamientjes binnen krijgt. En evt lijnzaadolie voor de vacht en extra energie. Wij hadden ooit een pony die leefde op pulp en brok, die zag er prima uit. Pulp is een goede ruwvoervervanger.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 10:37

Ik zie alleen 'normale' slobber van Masters?

gohya schreef:
Hier een pony van 31 jaar oud,niks te mager,loopt nog mee op buitenritjes.Hij krijgt onbeperkt voordroog en 1 x per dag een halve beker muesly met een halve biks erdoor.
Maar zodra hij ook maat iets begint in te vallen krijgt hij de Senioren slobber van Masters.Deze slobber kan je niet vergelijken met alle andere soorten slobber,deze is gewoon de beste.Ik heb vele slobbers en voer voor oudjes getest,en alleen deze werkt.Magere paarden zie je na 2 weken al bijkomen. Deze slobber hoeft ook geen uren te weken,een kwartier en hij is klaar,gewoon met koud water.Met warm water gaat het nog sneller.
Echt hoor,de beste slobber die er is,zit echt álles in wat ze nodig hebben.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:46

Mijn oudje (29) krijgt in de ochtend 1 voerschep (800 gram ongeveer?) pavo 18plus en in de avond 2 kg (droog gewogen) subli seniors priores. Hij krijgt ook een scheutje lijnzaadolie door zijn eten, plus een vitaminebrok van vitalbix.

Hij doet het hier goed op. Hij heeft geen kiezen meer, dus hooi en gras krijgt hij niet meer weg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:02

@hagelkruis er is ook Senioren Slobber van Masters verkrijgbaar.
Google maar eens, kosten iets van 18,- per zak van 15 kilo dacht ik.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:16

gohya schreef:

De echte naam is Masters Seniorenbrok

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:49

hagelkruis schreef:
wat bedoel je precies met een vitamine brokje?

Mariljo schreef:

Een vitaminebrokje van vitalbix bijvoorbeeld, dat is een brok waar je maar weinig van hoeft te voeren ipv gewone brok of muesli. En dan krijgt hij toch alle vitaminen binnen. Ik voer zelf vitalbix daily complete. Mijn paard is 1.76m en krijgt 2 bekertjes wat nog geen 400 gram is. En van gewone brok moet ik al gauw 2,5 kilo geven. Het bevat ook weinig suiker en zetmeel ipv gewone brok. Je betaald dan wel wat meer voor een zak maar je doet er ook lang mee. Daarentegen kost gewone bietenpulp bijna niks, wel 6 uur minimaal laten weken 1 voerschep in een 10 liter emmer water.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:15

ogidni schreef:
gohya schreef:

De echte naam is Masters Seniorenbrok

Ik zag het ja,de naam is veranderd op de zakken.Voorheen stond er slobber bij op,maar dat staat nu alleen nog bij de verkoop site.
https://www.graankorrel.nl/shop/index.p ... ts_id=2056

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:29

Alternatief voor luzerne kan ook luzernebrok zijn. Kun je ook geweekt voeren, dan is het zacht en makkelijk te eten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:44

ellepel schreef:
Ik combineer wel.

hagelkruis schreef:

ogidni schreef:
Dat zie je regelmatig, dat ze lucerne niet lekker vinden. Dan kan je hartog grasmix proberen, dit is een stuk zachter van structuur.
Mijn oudje deed het heel goed op een combinatie van grasmix en grasbrok van Hartog en daarbij Masters seniorenbrok (vergelijkbaar met SP) en zijn gewone muesli (Hartog balance)

Idd dat zie je veel dat ook lucerne er dan niet meer lekker ingaat.
Hier een shetje van 33. Slecht gebit, kan ook vrijwel geen hooi en voordroog meer kwijt. En hij kreeg ook de grasmix niet meer weggekauwt. Die krijgt (per dag 1 kg) wiesencobs van Marstall en Kraftpaket van Agrobs (dat is een combi van wiesencobs, maiscobs en lucernecobs) beide moet je weken, en is een super vervanger voor hooi/voordroog. Hij krijgt er dan voor het lekkere nog een halve kg Happy Summer Mix overheen. Dat is compleet voer, laag in suikers, en ook voor paarden die slecht kunnen kauwen ideaal omdat het heel fijn is. En een vitaminebrok, die door het geweekte voer uit elkaar valt en dus ook zo weg te slobberen is :D

Hij kreeg voorheen die Pavo 18+ en Senior Priores, maar dat was voor hem dus niet het voer. Hij bleef mager en zat niet lekker in zijn vel. Zijn eigenaresse had hem al even niet gezien en die stond versteld hoe goed hij er nu uitzag. Imo wat Blue Sky al schrijft zoek het niet in het krachtvoer, maar in het ruwvoer.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:46

Ik heb erg goede resultaten gehad met de Subli. Een merrie (8 jaar) die niet dik te krijgen was. Heeft enkele maanden subli gekregen en echt super mooi aangezet.

Ik heb hier nu 2 paarden op pensioen staan op de 18 plus van Pavo en die zien er ook erg goed uit.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:32

Afbeelding

Hier het verschil in mijn sportpaard in 1.5 jaar. Van de oude pony heb ik helaas geen foto's.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 10:51

Bedankt iedereen voor de tips

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:01

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 07:48

Even een update :D

Ik ben toch gegaan voor de Subli Seniores Priores.
En moet zeggen hij vind het heerlijk!

Twijfel alleen een beetje over hoeveel ik nu moet gaan geven.
Ik doe het nu nog beetje combineren met het voer wat ik had, maar wil het liefste gewoon overgaan op geheel Subli.