Wat is nou echt een goede basisbrok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Wat is nou echt een goede basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:51

Hoi bokkers,

Ik volg de meeste voedings forums al, maar ik was benieuwd. Wat is nou een echte goede basisbrok? Waar zit dat hem in? Wat zijn jullie ervaringen?

MyChoice

Re: Wat is nou echt een goede basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:55

Ik vind de enige echte goede basisbrok een vitaminebrok. Wat je voor de rest aan energie nodig hebt kun je aanvullen met Luzerne, bietenpulp of olie. Ik ben zelf fan van de producten van feral horsecare.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:58

MyChoice schreef:
Ik vind de enige echte goede basisbrok een vitaminebrok. Wat je voor de rest aan energie nodig hebt kun je aanvullen met Luzerne, bietenpulp of olie. Ik ben zelf fan van de producten van feral horsecare.

Yes die had ik ook altijd. Vooral de Daily complete, maar Mn huidige paard heeft hier niet voldoende aan.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:06

In welk opzicht niet? Energie? Eiwitten? Aminozuren?

Die van mij doen het goed op de active+. Hadden ook te weinig aan alleen DC.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 23:10

MyChoice schreef:

Hij valt in en vindt het niet te eten..

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:41

Al eens naar de efficiënt van voermeesters gekeken?

Lager in suiker en zetmeel dan alle andere basisbrokken, en hoger en vitamine en mineralen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 01:02

Welke brok goed is, hangt af van de behoefte van je paard en je eigen wensen.

Voor mijn paarden betekent dat een vitaminebrokje met veel magnesium en vitamine e (Victorious Secret 200) die ik zelf nog aanvul met wat losse dingen. Voor mij ideaal, omdat ik zo per dag en training de hoeveelheden kan afstemmen.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 01:09

Ik ben blij met vitalbix daily complete.
Ik heb een sober ras die niet zo heel best gaat op suiker, maar wil wel graag dat hij z'n vitamientjes binnen krijgt enzo.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 08:25

LENTI schreef:
Ik ben blij met vitalbix daily complete.
Ik heb een sober ras die niet zo heel best gaat op suiker, maar wil wel graag dat hij z'n vitamientjes binnen krijgt enzo.

Ik had ook vitalbix d c. Maar hier heeft dit paard niet genoeg aan..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 08:26

Wijslander schreef:

Voor mijn paarden betekent dat een vitaminebrokje met veel magnesium en vitamine e (Victorious Secret 200) die ik zelf nog aanvul met wat losse dingen. Voor mij ideaal, omdat ik zo per dag en training de hoeveelheden kan afstemmen.

Dit paard heeft meer nodig dan alleen een vitamine brokje. Het is een groot paard. Hij hoeft niet kei hard te werken (3x rijden en rest grondwerk en 2 dagen vrij)..

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:31

Active + al geprobeerd?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:34

Je geeft de voorkeur aan brok ipv muesli?

zelf heb ik goede ervaring met HiPro Flexible Move en Horsefood XP-EQ Gistbrok. Vriendin voert haar paard Horsefood Digest Control Brok en is daar tevreden over. In beide gevallen gevoerd aan jonge paarden die uit Vitaminebrok niet genoeg haalden, beide ruinen. De Horsefood brokken zijn wel commerciële voeders - als je 'schoner' kunt voeren, zou ik dat doen. Maar sommige paarden houden hun gewicht / energie gewoon niet op fatsoenlijk hooi, vitaminebrokje en eventueel nog pulp of luzerne.

Mijn huidige merrie heeft het goed gedaan op Equifyt Greenpower en Equifyt Quarter. Inmiddels is onze leverancier daarmee gestopt en krijgt ze Vitalbix Active+ --> muesli's dus.
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 05-02-19 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:35

Gizeppie schreef:
Dit paard heeft meer nodig dan alleen een vitamine brokje. Het is een groot paard. Hij hoeft niet kei hard te werken (3x rijden en rest grondwerk en 2 dagen vrij)..

Zo heb ik ook lang gedacht. Mijn paard (warmbloed) is ruim 1.80m en was zeer moeilijk op gewicht te houden. Ik rij 4-5x per week. Ben van meerdere kilo’s merriebrok per dag (tot wel 3x1 kilo!) nu geëindigd met een vitaminebrok, wat bietenpulp en het belangrijkste: zeer goed hooi met voldoende voedingswaarde. Hij komt nu zelfs aan en de mest is veel beter geworden.

Het is wel een gepuzzel hoor, voordat je vindt wat voor jouw paard het beste werkt! Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:36

Gizeppie schreef:
Wijslander schreef:

Deze vraag is alleen goed te beantwoorden als we weten wat voor ruwvoer je bij voert. Hoeveel kg op een dag en wat is de kwaliteit?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:46

MyChoice schreef:

Eiwitten zijn aminozuren.

Combi van Active en DC doen het goed hier!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:48

Gizeppie schreef:
Wijslander schreef:

Dan zou je kunnen aanvullen, doe ik ook naar behoefte (met lijnzaad, krachtvoer, muesli, eiwitten...). Maar dan heb je wel een zuivere basis.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 09:27

MyChoice schreef:
Active + al geprobeerd?

Is dat van vitalbix?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 09:29

SBravour schreef:
MyChoice schreef:

Eiwitten zijn aminozuren.

Combi van Active en DC doen het goed hier!

Ja mijn pony ook. Maar het paard heeft meer nodig. Daarnaast zit ik dan rond 100 a 150’euro in de maand alleen al aan voer (zonder ruwvoer).. ik moet soweiso dan 2 zakken Daily hebben, omdat hij per maand niet genoeg heeft aan 1 zak, dat is al 60 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:45

Die van mij had ook niet genoeg aan vitalbix daily complete, dus krijgt nu naast de daily complete een beetje active + ook van vitalbix bij, iets luzerne en sinds kort de lina mix van equifirst.
Daar lijkt ze het nu heel goed op te doen, vooral sinds de linamix die ik heb toegevoegd.

Maar goed is per paard verschillend natuurlijk :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:46

Wat voer je op dit moment aan ruwvoer? Kg per dag, welke soort en welke kwaliteit? Je ruwvoer is de basis. Vanuit daar ga je verder kijken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:52

Als mijn paard invalt, geef ik gewoon nog meer hooi/stro. Vooral in gure periodes heeft hij gewoon wat meer ruwvoer nodig. Ik ga absoluut niet meer Vital geven, dat vult hem niet op.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:58

Gizeppie schreef:
MyChoice schreef:
Active + al geprobeerd?

Is dat van vitalbix?

Ja dit is van vitalbix.
Wat soms ook wel aantrekkelijk maakt tot eten, is de Nutrimash van vitalbix. Dit is een slobber.
We hebben een oude shet en die viel vorig jaar erg in en gaven we ook vitalbix bij. Maar ze vond dit niet zo lekker. Om toch weer wat kilo's eraan te krijgen zijn we gestart met Nutrimash en de dagelijkse dosis vitalbix dc erdoor heen te geven. Het hele hoofd zat eronder zo lekker dat ze het vond.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 10:12

Romy1234 schreef:
Die van mij had ook niet genoeg aan vitalbix daily complete, dus krijgt nu naast de daily complete een beetje active + ook van vitalbix bij, iets luzerne en sinds kort de lina mix van equifirst.
Daar lijkt ze het nu heel goed op te doen, vooral sinds de linamix die ik heb toegevoegd.

Maar goed is per paard verschillend natuurlijk :)

Ik voerde dat aan Mn pony ook. Maar Mn paard heeft er niet genoeg aan..

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:45

Ik voerde de efficient van voermeesters maar daar smoorde mijn paard bijna in, hij schrokt die grote brokken zo naar binnen zonder goed te kauwen. Ik voer nu de vezels en kruiden muesli van voermeesters, ook veel vitaminen en mineralen en weinig troep.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:49

capopjekop schreef:
Wat voer je op dit moment aan ruwvoer? Kg per dag, welke soort en welke kwaliteit? Je ruwvoer is de basis. Vanuit daar ga je verder kijken.

Daar dacht ik ook aan, krachtvoer is er imo niet om paarden dik te houden.