Calcium Fosfor verhouding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MphM

Calcium Fosfor verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 13:04

Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik de grote fout gemaakt om mijn paard op Metazoa te zetten.
Door het veel te hoge calcium gehalte is de opname van magnesium gestopt.
Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ieder geluidje of aanraking deed hem verstijven van spanning. Zijn spieren stonden continu op spanning.
Na een week of 2 gestopt te zijn met Metazoa en een magnesiumkuur te geven, was hij weer de oude.

De verhouding calcium fosfor in Pavo Vital is wel wat scheef (1,44% calcium en 0,26% fosfor)
De dagdosering voor mijn paard is 75 gram, wat betekent dat hij maar 1,08 gram calcium binnenkrijgt.
Dit kan dan toch nooit voor een calcium overschot zorgen? Of zie ik iets over het hoofd daarin?

Ik heb ook gelezen dat als de verhoudingen wel kloppen, er toch een max is aan calcium.
Dus zelfs als de verhoudingen kloppen, maar de hoeveelheid calcium te hoog is, kan er een magnesium tekort ontstaan door een overschot aan calcium.

De Metazoa bevat 40 gram calcium per kg.
Daarvan moest ik 300 gram pd geven.
Dan zit je al bijna aan de totale calcium voorziening per dag.
Enkele kilo’s hooi erbij waarvan 4,2 gr calcium per kg en je gaat over de max.
Logisch dat het hier fout kan gaan.

Heel benieuwd naar jullie mening.

viola

Re: Calcium Fosfor verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:44

Ik kan je niet helpen met precieze berekeningen en ik heb geen bloed onderzoek laten doen hoe het toen bij mijn pony zat, maar heb wel dezelfde ervaring met metazoa. Mijn pony reageerde daar hetzelfde op als wat jij omschrijft. Nu al ruim een half jaar op pavo vital en er is niks aan de hand. Nu toevallig wel bloedonderzoek laten doen laatst en magnesium was helemaal prima.

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 14:00

Dat klinkt goed Viola!
Waarschijnlijk heb jij dan ook een van nature wat nerveuzer paard? Ik denk dat die gevoeliger zijn voor een magnesiumtekort. Die hebben het al zo hard nodig om überhaupt te kunnen ontspannen.
Erg hè, hoe het fout kan gaan door een beetje verkeerd voer.
Maar ik ben wel gerustgesteld dat jij met dezelfde ervaring met Metazoa wel positief bent over Pavo Vital.

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 15:22

Topic had ik trouwens beter “hoog calciumgehalte in voeding en magnesiumtekort” kunnen noemen. Mijn vraag heeft eigenlijk niet echt met de verhouding calcium/fosfor te maken.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:37

Ik heb het opgevangen door standaard extra magnesium door zijn metazoa te doen en tijdens de wenperiode aan de wei in het voorjaar deze hoeveelheid magnesium te verdubbelen. Want buiten dit, heeft die van mij juist heel veel baat gehad bij de metazoa.
Kijk af en toe wel naar ander voer, maar durf het iedere keer niet omdat het sinds hij op metazoa staat zo goed gaat.

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 15:43

zippora schreef:
Ik heb het opgevangen door standaard extra magnesium door zijn metazoa te doen en tijdens de wenperiode aan de wei in het voorjaar deze hoeveelheid magnesium te verdubbelen. Want buiten dit, heeft die van mij juist heel veel baat gehad bij de metazoa.
Kijk af en toe wel naar ander voer, maar durf het iedere keer niet omdat het sinds hij op metazoa staat zo goed gaat.

Als een paard teveel calcium binnenkrijgt dan stopt de opname van magnesium ook helaas.
Kan zijn dat die van jou nog niet aan de max calcium zat, dan werkt magnesium bijgeven wel.
Maar dus niet bij teveel calcium.
Het lichaam “ziet” geen verschil tussen calcium en magnesium. De magnesium gaat dus samen met de overtollige calcium onopgenomen uit het lichaam.
Paardnatuurlijk heeft daar een heel uitgebreid stuk over op hun website.
Het enige wat ik daar aan info mis, is de veilige bovengrens aan calcium per dag.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:47

hmm dan heb ik het eerder niet goed begrepen, dacht dat het om de verhouding ging.

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 15:53

zippora schreef:
hmm dan heb ik het eerder niet goed begrepen, dacht dat het om de verhouding ging.

De verhoudingen moeten inderdaad ook kloppen. :) Maar als de verhoudingen wel kloppen dan kun je bij voer dat veel calcium bevat boven de max calcium per dag uitkomen. En dan neemt het lichaam geen magnesium meer op.

Zelfs voedingsadviseurs weten dit vaak niet.
Vorige week een adviseur van Horsefood gesproken. Ik had een vraag over de Happy Summermix. Daar zit maarliefst 16 gr calcium in per kg. Hij zei dat de hoeveelheid niet uitmaakt, als de verhoudingen maar kloppen.
Het is dus echt niet zo!
Voor de geïnteresseerde, die kunnen het nalezen op de site van Paard Natuutlijk.

Dit stukje is dus bekend bij mij, maar ik vroeg me af of er bij zulke kleine hoeveelheden voer het nog uitmaakt die verhouding.. zoals bij Pavo Vital.
Daarvan voer je maar 75 gr.

Ik heb dit topic gestart omdat dat me niet geheel duidelijk is, maar zeker ook om mensen te waarschuwen dat je niet onbeperkt calcium kunt voeren, ook al kloppen de verhoudingen.
Laatst bijgewerkt door MphM op 30-01-19 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:57

Hmm interessant, heb je een bron daarvoor? Ik ben wel bekend met de Ca:P verhouding maar niet dat een overmaat aan Calcium magnesiumopname volledig kan stoppen. Dan heeft toevoeging van magensium ook geen nut meer lijkt mij?

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 16:02

RianneH schreef:
Hmm interessant, heb je een bron daarvoor? Ik ben wel bekend met de Ca:P verhouding maar niet dat een overmaat aan Calcium magnesiumopname volledig kan stoppen. Dan heeft toevoeging van magensium ook geen nut meer lijkt mij?

Klopt helemaal! ;)
Hier is de link:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm

Je moet wel een flink stuk lezen om het stukje calcium/magnesium te vinden. Maar ze leggen het duidelijk uit.

Ik hoor ook vaak mensen zeggen die behoorlijk veel luzerne voeren, dat ze de scheve verhoudingen rechttrekken met iets anders.
Heel goed, maar er zit behoorlijk veel calcium in!
Ook bij luzerne moet je dus opletten met de dosis calcium!
16 gram calcium per kg luzerne. Lang niet zo “gevaarlijk” als Metazoa, maar bij meerdere kilo’s echt wel uitkijken...

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 07:58

Iemand die meer weet over de maximale hoeveelheid calcium per dag? Kan het nergens vinden.
Of iemand die kan vertellen hoe het zit bij een scheve verhouding, maar dan in heel kleine hoeveelheid?

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:09

Molinito schreef:
Iemand die meer weet over de maximale hoeveelheid calcium per dag? Kan het nergens vinden.
Of iemand die kan vertellen hoe het zit bij een scheve verhouding, maar dan in heel kleine hoeveelheid?

Ik kan je vraag helaas niet beantwoorden. Maar vroeg me af over welke producten van metazoa het gaat? Zit er in al het metazoa voeding een overschot aan calcium?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:52

AnimalFriend schreef:
Molinito schreef:

Ik kan je vraag helaas niet beantwoorden. Maar vroeg me af over welke producten van metazoa het gaat? Zit er in al het metazoa voeding een overschot aan calcium?

Alle mineralenbrok van Metazoa bevat extreem veel calcium (4% ca). Daarnaast moet je er voor dezelfde hoeveelheid vitaminen/ mineralen veel meer van voeren (120g/100kg paard) vergeleken met marstall force of pavo vital ( beide 30g/100kg paard).

De dosering van vrijwel mineralenbrok soorten is iets tot veel te laag (waarbij Metazoa de kroon spant).

Het gaat zowel om de verhouding als om het absolute aantal, waarbij de absolute hoeveelheid minder van belang is. Waar je je bewust van moet zijn is dat in het ruwvoer ook gewoon calcium en fosfor zit. De scheve verhouding van vital is in absolute hoeveelheid alsnog een kleine hoeveelheid en wordt voldoende rechtgetrokken door het ruwvoer, behalve als er graszaadhooi gevoerd wordt. Graszaadhooi bevat namelijk ook te veel calcium en krap fosfor gemiddeld gesproken. Daar moet eigenlijk met zemelen gecorrigeerd worden en eventueel een magnesiumsupplement.

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 09:25

Ik gaf de Broxx van Metazoa toen het mis ging.

Van de Pavo Vital geef je 50 gr voor een pony van 300 kg en 100 gr voor een paard van 600 kg.
Metazoa zou je volgens hen 3x zoveel moeten geven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:30

Staar je niet alleen blind op je brok qua verhouding. Neem ook je ruwvoer daar in mee

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 09:35

Graszaashooi valt mee in scheve verhouding.
5,8 gr calcium en 1,6 gr fosfor.
Dat maakt de verhouding ongeveer 3,5:1, wat acceptabel is.
Weidehooi heeft de perfecte verhouding.
Hier nog een link met wat info:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... -ca-p.html

Zeker moet je je ruwvoergift meetellen.
Vandaar dat ik ook wil waarschuwen voor de Metazoa.
Als je daar namelijk je ruwvoer bij optelt, kom je extreem hoog in calcium uit.

De absolute hoeveelheid is heel erg van belang, zeker als je voeding geeft dat veel calcium bevat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:03

Het is leuk om te zien dat mijn artikelen gelezen worden ;).

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 10:06

Mizora schreef:
Het is leuk om te zien dat mijn artikelen gelezen worden ;).

Ik zie het inderdaad. Leuk :)
Alleen mis ik in jouw artikel de veilige bovengrens van calcium.
Dit staat ook niet in het artikel van Paardnatuurlijk.

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 10:11

Ik heb net gezien dat de dosering van Metazoa Broxx is aangepast naar 50 gr per 100 kg.

Toen ik het gaf (+/- 2 jaar geleden) was het nog 120 gr per 100 kg. Meer dan het dubbele!
Ik zag dat Mizora ook bekend is met de 120 gr.

Goed dat ze dat aangepast hebben!
Stuk veiliger nu. :)
Laatst bijgewerkt door MphM op 31-01-19 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:12

Vind het toch gevaarlijk een mineralenbrok volledig af te schrijven of zelfs als veroorzaker van grote problemen aan te wijzen zonder te weten hoe scheef je verhouding in jouw persoonlijke ruwvoer is. Want daar voer je in verhouding natuurlijk vele kilo’s van tegenover enkele grammen.

Neemt niet weg dat het voorkomen van een scheven verhouding makkelijker is als je de variabelen zo klein mogelijk houdt en dus een mineralensupement uit kiest die al redelijk gelijk is.

Ik zal zo de linkjes doorlezen, maar tot nu toe heb ik meer het idee dat er te weinig magnesium in het dieet heeft gezeten in vergelijking met de hoeveelheid calcium (en mogelijk fosfor) dan dat de calcium concentratie té hoog was en dat de opname van de andere twee bemoeilijkt.

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 10:18

RianneH schreef:
Vind het toch gevaarlijk een mineralenbrok volledig af te schrijven of zelfs als veroorzaker van grote problemen aan te wijzen zonder te weten hoe scheef je verhouding in jouw persoonlijke ruwvoer is. Want daar voer je in verhouding natuurlijk vele kilo’s van tegenover enkele grammen.

Neemt niet weg dat het voorkomen van een scheven verhouding makkelijker is als je de variabelen zo klein mogelijk houdt en dus een mineralensupement uit kiest die al redelijk gelijk is.

Ik zal zo de linkjes doorlezen, maar tot nu toe heb ik meer het idee dat er te weinig magnesium in het dieet heeft gezeten in vergelijking met de hoeveelheid calcium (en mogelijk fosfor) dan dat de calcium concentratie té hoog was en dat de opname van de andere twee bemoeilijkt.

Metazoa moest ik toen 120gr per 100 kg geven.
Dat zijn qua calcium heeeel wat meer dan “enkele grammen” zoals jij zegt.
Was het maar waar dat magnesium bijgeven dan helpt.
Dat heb ik toen geprobeerd, maar zoals ik al eerder uitlegde wordt magnesium niet meer opgenomen bij een overdaad aan calcium.
Daar komt trouwens nog het feit bij dat er in Metazoa al 20 gr magnesium per kg zit, wat dus al niet te weinig kon zijn eigenlijk.

Destijds werd er weidehooi gevoerd (ong 6 kg per dag), niets meer daarnaast dan Metazoa.

Maar ze hebben de hoeveelheid al meer dan gehalveerd bij de Metazoa. ;)
Dat zegt ook al genoeg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:27

Molinito schreef:
Ik heb net gezien dat de dosering van Metazoa Broxx is aangepast naar 50 gr per 100 kg.

Toen ik het gaf (+/- 2 jaar geleden) was het nog 120 gr per 100 kg. Meer dan het dubbele!
Ik zag dat Mizora ook bekend is met de 120 gr.

Goed dat ze dat aangepast hebben!
Stuk veiliger nu. :)

Nee, Metazoa heeft altijd al 50g/100kg gezegd, maar daarmee worden de andere vitaminen en mineralen niet gedekt. Daar komt die 120g/100kg vandaan. Metazoa zit gewoon raar (in mijn ogen niet kloppend) in elkaar.

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 10:34

Ik durf het niet meer te geven in ieder geval. :n
Pavo Vital is dan veel veiliger met 50 gr per 300kg.
Scheelt nogal wat aan calcium met een percentage van 4.
Bij voldoende goed hooi is er al ruim voldoende aan calcium. (4,2 gr per kg in weidehooi)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:14

Ik voer ook Metazoa vitaminibrok, gemixed met de Pavo Ease & Exel en nog een schep lucerne. Merk nog niks aan hem, maar je brengt me wel in twijfel.

MphM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 13:25

Pally schreef:
Ik voer ook Metazoa vitaminibrok, gemixed met de Pavo Ease & Exel en nog een schep lucerne. Merk nog niks aan hem, maar je brengt me wel in twijfel.

Ease&Exel is al een compleet voer met alle vitaminen en mineralen.
Ik zou dan inderdaad uitkijken met Metazoa en Luzerne, omdat daar al redelijk veel calcium in zit.

Ik wil niemand bang maken of alle supplementen in kwaad daglicht zetten.
Alleen maar even waarschuwen voor teveel calcium. Better be safe then sorry. :)

Over die dosering van Metazoa, kan goed zijn dat ik er nu naast zit. Is ook al 2 jaar geleden.
Wel weet ik zeker dat ik altijd, dus ook toen de adh op de verpakking aanhoud. Dus met de huidige dosering van 50 gr per 100 kg KAN het misgaan.