'Extratje' jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Extratje' jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:58

Hoi bokkers,

Ik merk dat mijn jonkie wat terugvalt in conditie. Niet heel ernstig hoor, alleen op de rug wat vind ik.

Ze krijgt op stal (van +/- 17:00 tot 07:00) onbeperkt goed hooi in een slowfeeder.
S'avonds 2 scheppen basismuesli van Subli.
Sochtends een halve schep basisbrok van Subli.

Voorkeur gaat uit naar iets van Subli.
Op moment ben ik weer bezig met wat dingen opbouwen, afgelopen twee maand niks kunnen doen door de slechte bak/het weer.

Wat kan ik haar extra geven zodat ze net even wat voller word?
Belangrijk is dat ze niet veel drukker/heter word. Paardje heeft van zichzelf genoeg karakter.

Nimber

Re: 'Extratje' jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:03

Ik voer die van mij Luzerne bij om dezelfde reden. Ook al veel en goede kwaliteit ruwvoer, meer krachtvoer wilde ik niet geven omdat ik ook niet alle kanten op wil stuiteren, sinds een ruime maand krijgt hij er een schep luzerne bij en de bovenlijn is echt mooi aan t bijtrekken

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:22

Ik zou je basisbrok in de ochtend iig iets omhoog doen. Als aanvulling luzerne bij geven, 2 x per dag een halve emmer bijv.
Ook zou je ipv luzerne 1 x per dag 1 schep seniores priores kunnen geven. Dat is bietenpulp met extra en zet erg mooi aan. Wel iig 4 uur laten weken

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:23

Hier krijgen ze ook 1,5 schep seniores priores bij per dag, knappen ze goed van op!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:26

Wat eet ze tussen 07:00 en 17:00?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:29

Bietenpulp!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:48

Ik zou ook denken aan luzerne, je kan het ook in brok geven. Zit vol eiwitten en dat hebben ze nodig om de spieren op te bouwen. Die van mij toen ik haar kocht was ze erg schraal, nu heeft ze een mooie rug. Ik heb haar zo'n 3 maand bijgevoerd met luzernebrok (halve schep per dag, en na inspanning kreeg ze een hele schep). Heb het nu niet meer nodig, anders wordt ze te dik :P

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:55

Ik heb die van ons vorig jaar bietenpulp bij gegeven. Hoefde ook niet heter, maar wel even iets erbij omdat groeien, warm blijven, veel spelen met z'n vrienden en wat serieuzere training zorgde dat ie afviel, ondanks heel veel hooi en brok. Extra brok hielp niet echt, vond ik. Hij wordt dit jaar 8, dus niet echt jong jonkie, wel een laatbloeier. De pulp deed precies wat ik wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:46

Seniores priores ken ik, geef ik mijn 30 jarige ook. Wist niet dat dat ook geschikt was voor jonge paarden, kan ik ook nog proberen!

Bietenpulp heeft niet mijn voorkeur omdat er soms niet voldoende geweekt word. Dus dit vind ik te gevaarlijk... Ik heb niet zelf de mogelijkheid dagelijks heen te gaan, ga om de dag heen.

Luzerne, je hebt dus gewone Luzerne en luzernebrok?

Overdag staat ze op het land maar daar is nu vrij weinig te eten ivm de hevige regenval laatste tijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:52

Muesli is geen volledig voer en een halve schep brok is te weinig om voldoende vitaminen en mineralen te voeren. Daar heb je minstens 1,5 kilo voor nodig. Als je dat niet wil voeren moet je kijken naar een goede vitaminebrok als aanvulling.
Van het hooi weet je nooit hoeveel voedingswaarde dit precies bevat, of je moet het met regelmaat laten testen.

Bietenpulp zou ik mee oppassen met zo'n jonkie waarbij het nog belangrijker is dat het voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt om te groeien.
Bietenpulp bevat weinig voedingsstoffen zoals vitamine A en selenium en trekt de calcium/fosfor verhouding scheef, waardoor je weer meer fosforrijke producten moet toevoegen (zoals bijvoorbeeld granen). Die krijgt het paard sowieso nu al weinig.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-02-18 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:52

Ik had de pulp van Pavo, volgens de verpakking hoeft die maar 10 minuten, maar dat vond ik ook eng idd. Maakte hem altijd thuis met heet water, ging dan naar stal, poetsen, rijden enzovoort en dan kreeg hij het pas.
Denk dat ie het bij ons 5 keer per week kreeg en dan geen enorme hoeveelheid (250 gram ongeweekt) om de verhouding van ? (ben het even kwijt), niet uit elkaar te trekken.

Hooi is natuurlijk het beste, kunnen ze op die schrale wei niet bijgevoerd worden?

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:55

Hetzelfde hier.
Ik ben nu luzerne bij gaan voeren. Een hele emmer per dag. Zal tussen de 1,5 en 3kg zijn. Het liefst samen met het krachtvoer dan neemt ze het beter op. (Pure luzerne dus)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:57

Ik denk dat als je overdag ook gewoon hooi gaat voeren, zoals het hoort, je snel verbetering gaat zien.
Je paard staat nu 10 uur per dag zonder eten en krijgt vervolgens 2 scheppen krachtvoer...dat is vragen om maag en verteringsproblemen....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:59

Euhm...je meld in de OP dat je paardje 2 maanden niets gedaan heeft vanwege het slechte weer etc.
Dan is het toch niet zo vreemd dat de conditie terugvalt? Juist spieren op de rug omdat er niks gedaan werd, denk dat wanneer je het dier weer gewoon oppakt dat vanzelf terugkomt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:01

Hooi overdag kan niet. Er staat wel gras maar niet veel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:02

Als je het ziet op de rug is het toch geen kwestie van eten erin gooien? Dat is spierverlies.
Voer zie je aan de buik. Is ze mager, zie je haar ribben?
Tevens vind ik 10 uur!!!! zonder eten ook wel echt absurd lang. Een paard mag maximaal 6 uur zonder eten zitten zonder dat hij/zij last krijgen van hun darmen.

Ben verder ook wel benieuwd waarom je haar brok en muesli geeft? Wat geeft dat voor toevoeging?
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 06-02-18 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:02

Ik kocht vorig jaar een 3-jarige die ook wat te dun was en weinig spier had (Was nog niet beleerd etc). Die heb ik in September op Seniores Priores gezet naast zijn brok en ruwvoer. Op advies van de DA, die kwam voor zijn tanden, naar 2kg SP op een dag.
Maar hij krijgt er goed en voldoende ruwvoer op een dag. Dat is ook belangrijk natuurlijk :j.

Zijn het alleen de spieren/conditie die die mist, of is ie nu ook wat te dun. Want als het spier is, is het natuurlijk gewoon trainen ;)
De bovenste foto is van eind oktober en de onderste is van vorige week. Hij was in september nog dunner, en die foto's wil ik je wel via pb sturen.
Klik
Wel is die van mij sinds Oktober onder het zadel en loopt aan de longe etc. En ik merk dat dat ook wel veel doet :).
Laatst bijgewerkt door xPearl op 06-02-18 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:03

Vind het ook niet best inderdaad dat op de dag geen hooi wordt gevoerd.
En waarom snachts in een slowfeeder? Dat kun je dan dus niet onbeperkt noemen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:03

Amy schreef:
Hooi overdag kan niet. Er staat wel gras maar niet veel.

kan niet bestaat niet :) denken in mogelijkheden, niet in problemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:06

Nou kunnen we ff aardig blijven?

Ik sleep zelf al met eigen hooi omdat op de stalling niet voldoende gevoerd word. Om ook nog eens mijn eigen hooi in het land te gooien zodat alle paarden daar vrolijk van kunnen eten gaat me te ver.

En heb gezegd met weinig gras. Weinig is niet niks geloof ik. Overdrijven is ook een vak.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:10

Simpel vraagje, waarom sta je daar nog als er onvoldoende gevoerd wordt?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:13

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:31

Amy schreef:
Seniores priores ken ik, geef ik mijn 30 jarige ook. Wist niet dat dat ook geschikt was voor jonge paarden, kan ik ook nog proberen!

Bietenpulp heeft niet mijn voorkeur omdat er soms niet voldoende geweekt word. Dus dit vind ik te gevaarlijk... Ik heb niet zelf de mogelijkheid dagelijks heen te gaan, ga om de dag heen.

Luzerne, je hebt dus gewone Luzerne en luzernebrok?

Overdag staat ze op het land maar daar is nu vrij weinig te eten ivm de hevige regenval laatste tijd.

Ik denk dat hier het probleem zit. Kun je in overleg met de stalhouder om extra te voeren op het land? Misschien een slowfeeder oid plaatsen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:23

Ook al is het grasland groot dan nog zit er geen voeding meer in het gras. Mijn paard staat ook dag en nacht op het gras, een flink stuk land dat nog flink groen is, maar krijgt al maanden hooi bij gevoerd en staat ook vooral hooi te vreten. Ik vind het niet zo gek dat je paard invalt hij knaagt overdag wel maar haalt er niks meer uit..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:32

Ik denk dat je er alles in kan stoppen wat hier genoemd wordt, maar je paard er niet beter van gaat worden.

Hooi overdag. Kan dat niet? Zoek een andere stalling die wel een goed voerbeleid heeft.. Ik snap dat je geem hooi kan geven op een nat land, iedereen eet het, wordt vertrapt etc etc. Dan kun je nog beter inleveren en paard bijvoorbeeld 4 uur buiten zetten, weer op stal met dus eten. Lijkt me een veel betere optie dan een gehele dag geen eten en snachts waarschijnlijk ook te weinig. Aangezien je in een slowfeeder voert. Zonder slowfeeder is het dus te snel op.

Verder werkt speedibeet Goed, pulp. 10 minuten koud weken. Ik laat het altijd een nacht weken. Merriebrok. Of de senior periodes zoals genoemd.
Daarnaast komt er spier terug met training.

Maar ik geloof niet dat je je paard echt mooi krijgt zonder overdag degelijke voeding. Dus niet een beetje gras zonder voedingstoffen, maar lekker een pluk hooi! Probeer je vast te houden aan die genoemde 6 uur tussen voerbeurten.. van hooi.