Voeradvies voor gespannen/schrikkerig paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Voeradvies voor gespannen/schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 13:04

Bij deze wilde ik graag het advies van de Bokkers vragen over het voerbeleid van mijn paard.

De situatie is het volgende:
Het betreft een jonge (5) tuigpaard merrie, een type paard wat er om bekend staat wat meer spanning dan andere (rijpaard) rassen. Hier heb ik uiteraard begrip voor, maar het probleem begint zo onderhand de pan uit te rijzen. Ze is, om een voorbeeld te noemen, bijvoorbeeld doodsbang voor de wanden van de binnenbak. Dat resulteerd in knorren, compleet verstarren en spannen en niet meer voorruit willen. Dit is rijtechnisch vrijwel niet op te lossen omdat ze uit angst mijn (binnen)been volledig negeert.
Er zijn vast wel manieren om dit 'streng' op te lossen, maar dat heeft nou niet bepaald mijn voorkeur.
Ze ervaart deze spanning zowel op wedstrijd als op thuisterrein. Het is naar mijn gevoel niet een spanning die voortkomt uit teveel energie, omdat ze absoluut niet rennerig of heet is.

Ze komt meerdere malen per dag buiten, ik heb ook niet het idee dat ze deze spanning/angst heeft door een energie teveel. Ik berijd haar veelzijdig, dus niet alleen dressuur, maar ook springen, grondwerk, longeren en wekelijks een lange buitenrit.

Nu denk ik dat er in het voedingsmanagement wel een aantal aanpassingen kunnen worden gemaakt die gunstig zouden zijn.
Op dit moment krijgt ze:
4x per dag een grote ruwvoer gift van goede kwaliteit voordroogkuil, dit heeft ze nooit op en is dus eigenlijk onbeperkt.
3x dag een portie krachtvoer, 1 portie bevat 1 kg (halve schep) pavo brok, 0,2 schep havermelange, foenegriek supplement en een wortel/appel voor het lekker.

Ik ben ongeveer een halfjaar geleden begonnen met een klein beetje havermelange om haar wat energie te geven omdat ik het idee had dat ze wat traag werd. Achteraf denk ik dat dat 'trage' alleen maar kwam door het warme weer. Ik ben dus sowieso van plan om van de haver af te stappen.

Het brok kan ik niet zo gemakkelijk in minderen omdat ze dat nodig heeft om op gewicht te blijven en haar energie te geven om lekker in haar vel te zitten.

Nu weet ik dat er een aantal supplementen op de markt zijn die zouden kunnen helpen, bijvoorbeeld magnesium, of een olie van NAF?
Dan zouden andere opties ook nog zijn om pavo nerv control te geven, of hippostar nerv control, en cavalor bied pianissimo aan.

Al met al kan ik door de bomen eigenlijk het bos niet meer zien, er wordt zoveel aangeboden. Ik zou graag de adviezen met betrekking tot het voerbeleid van mijn merrie horen van de bokkers.

Ik heb inmiddels ook al contact opgenomen met Pavo en Cavalor over hun adviezen, maar dat wordt waarschijnlijk zo'n 'wij van wc-eend adviseren wc-eend' verhaal, dus ik wilde het ook graag aan de bokt community vragen.

Ik hoor graag van jullie.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:11

Van de haver afstappen inderdaad.. Maar 3 kilo brok oer dag.. Jeetje.. Heeft ze dat wel nodig?

Hoe vaak komt ze buiten? Veel contact met soortgenoten? Wat doe je nog meer met haar dan alleen rijden?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 13:18

nine1987 schreef:
Van de haver afstappen inderdaad.. Maar 3 kilo brok oer dag.. Jeetje.. Heeft ze dat wel nodig?

Hoe vaak komt ze buiten? Veel contact met soortgenoten? Wat doe je nog meer met haar dan alleen rijden?

3 kilo is 3 halve scheppen per dag? Ja dat heeft ze wel echt nodig, anders wordt ze enorm dun. Betreft een paard van 1m82. :j Ze is medisch overigens helemaal in orde.
Ik dacht het ook in de openingspost te hebben gezet, maar dan nog even extra: Ik rij niet alleen met haar, we doen ook aan longeren, lekker grondwerken, enorm veel knuffelen, wandelen en buiten fietsen (zij gaat dan aan de hand mee).

Ze komt 3x per dag 2 uur buiten, en daarnaast kom ik ook elke dag nog even extra buiten zetten en eventueel wat beweging geven. 's zomers staat ze overdag lekker de hele dag op het land. Ze staat op stal tussen soortgenootjes, in het weiland in (klein) kuddeverband en in de paddock heeft ze een aantal vriendjes waarmee ze samen kan staan om te spelen en te knuffelen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:25

Ik zou ook van de haver afstappen en als ze dun wordt van 4x daags goed hooi en 3x daags een halve schep krachtvoer, zou ik toch kijken of het ruwvoer wel van voldoende kwaliteit is. Helemaal omdat het zo'n groot paard is! :)

Welke pavo voer je? Ik voer mijn engels volbloed nu sinds een half jaar Cool Mix van havens, een muesli. Doet hij het in ieder geval heel goed op, krijgt 2x daags een halve schep.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:30

3 kg krachtvoer op een dag? Vindt dit wel heel erg veel. Zelfs de tuigers bij ons op stal krijgen in het tuigseizoen niet eens zoveel.
En zal haar idd ook van de haver halen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:35

Ik zou de Pavo eens vervangen voor een ander voer. Pavo staat ervoor bekend dat veel paarden schrikkerig worden op hun voer. Toen een vorige staleigenaresse NB gaf (en niet zoveel, nog geen kg per dag) flipte de mijne op een dwarrelend blaadje, dat was ook echt paniek. Overgegaan op ander voer en meteen terug kalm paard.

Haver kan ook erg schrikkerig aken.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:41

Als ze niet teveel energie heeft dan kan je gewoon de hoeveelheid krachtvoer blijven geven lijkt mij. Daarnaast krijgt ze genoeg ruwvoer dus is het niet zo dat je meer ruwvoer + minder krachtvoer kan geven. Ze heeft de energie blijkbaar wel nodig.

Mijn paard is ook zo gespannen en schrikkerig. Ook heeft zij een overdosis energie dus zij krijgt maar een klein beetje krachtvoer (eerst Pavo Nature's Best maar nu ze wat meer moet doen de SportsFit en dan een halve schep). Ik heb wel de spanning wel een stuk kunnen verminderen door een balancer erbij te geven. Ik ben echt heel tevreden over de Equilin Balancer. Op een of andere manier lukt het haar nu veel beter om de spanning te laten afvloeien. Ze is dus nog wel bang voor iets, maar kan veel sneller weer ontspannen. Ik ben ook magnesium gaan bijvoeren maar qua spanning merk ik daarvan niet heel veel verschil. Om wat op de kosten te letten geef ik nu toevallig de balancer van Pavo (Vital) en ik ben nog niet ontevreden.

Ik twijfel ook steeds om eens een bloedonderzoek te doen bij de DA om eens te kijken waarom ze toch zo gespannen is (echt alles om haar heen is tip top in orde, ze heeft het echt heel luxe voor een paard). Maar misschien heeft zij gewoon wat meer van dat natuurlijke 'vluchtinstinct' dan andere paarden..?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:47

Ik heb ook een paard van 1.80 en ook hij kan snel gespannen worden. Hij wordt snel druk in zijn koppie en kan de spanning moeilijk af laten vloeien, wat ik vervolgens weer terug zie in strakke spieren etc.
Heb ook hier lang getobt met het voer en veel dingen uitgeprobeerd.

Allereerst zou ik afstappen van zowel de haver als de pavo brok. Bij die van mij was het codewoord suikers. Zodra hij veel suikers binnen krijgt, merk ik dat hij meer spanning opbouwt. Ik zeg niet dat het bij die van jou ook zo is, maar het is de moeite waard het te testen! In pavo brok zit behoorlijk veel suiker; die van mij werd er zelfs jeukerig van. Daarbij voer je voordroog ipv hooi, daar zit ook al een bult meer suiker in. Ik zou daarom overstappen op een vitaminebrokje van bijvoorbeeld vitalbix of jepaardgezondenfit.nl Dit dan als basis aanhouden voor de dagelijkse dosis vitamines/mineralen. Met de rest van het voer spelen wat betreft hoeveelheid.

Ik kan magnesium enorm aanraden; bij die van mij haalde het echt de scherpe kantjes eraf en hij werd daardoor makkelijker te bewerken.

Voor het extra aanzetten krijgt die van mij na het rijden een mix van 1 schep vitalbix slobber (zonder toegevoegde granen en suikers), 1 schep speedibeet en 1 schep vitalbix luzerne (wederom geen toegevoegde melasses ed).

Wat ook goed is, is het toevoegen van extra eiwitten. Deze hebben ze nodig voor het omzetten van vet in spier, en dus om te groeien. Ik voer lijnzaadpoeder en whey poeder bij hiervoor, maar hier zijn meerdere dingen voor te vinden.

Lange post geworden, maar samengevat is dit wat ik zou doen:
- Geen haver en pavo brok meer
- Vitaminebrokje als basis
- Toevoegen naar behoefte van (suikerarme) muesli bijv. voor voldoende (langzaam vrijkomende) energie
- Dagelijks magnesium
- Dagelijkse toevoeging van eiwitten (bv. lijnzaadpoeder, olie, whey poeder)
- Na arbeid een emmer met (suikerarme) slobber, speedibeet en luzerne voor extra aanzetten

Hoop dat je hier iets aan hebt :)

Edit: wat bij mij ook enorm heeft geholpen is een paar lessen grondwerk. Klinkt heel stom, maar ik heb hier geleerd hoe ik mijn paard kan helpen om spanning af te laten vloeien, en mijn paard heeft geleerd dat ik er voor hem ben als hij spanning opbouwt. Dat heeft bij ons ook echt voor een ommekeer gezorgd! Als hij nu bijvoorbeeld iets engs tegen komt, dan weet hij dat ik hem er niet op af zal beuken/slaan/schreeuwen, maar dat hij altijd mag kijken en dat hij beloond wordt als hij er uit zichzelf een stapje naar toe zet. Dat heeft geresulteerd in een paard dat bij enge dingen vrijwel altijd met de oortjes naar voor erop af stapt om te onderzoeken. Hiervoor werd hij gespannen, bouwde dat verder op tot hij volledig in paniek modus ging.

DreamGuide

Re: Voeradvies voor gespannen/schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 15:25

Bedankt voor alle adviezen!

Ik vind het een beetje eng om helemaal van het pavo brok af te stappen. Op onze vorige stal kreeg ze brok van een ander merk (niet zo bekend dus ik weet niet meer hoe het heet), maar daar was ze net zo goed gespannen op. Het grote verschil is alleen dat ze sinds ze dit pavo brok krijgt veel mooier in haar vacht en spieren zit. Ik voer ook minder van het pavo brok dan van dat andere brok omdat ze er minder van nodig had om op gewicht te blijven.

Het betreft overigens het All Sports brok van Pavo, het wordt gratis geleverd door onze stal.

Wel wil ik eventueel kijken om een gedeelte van het brok om te wisselen voor een goede muesli, welke muesli zouden jullie hierin aanraden? Ik heb gehoord dat Pianissimo van Cavalor ook rustgevend zou zijn, maar ik weet niet precies wat daar in zit.

Ik voer bewust geen hooi, dat is vaak stoffig/droog en daar krijgt ze dan een hoestje van.

Wat voor magnesium zouden jullie aanraden? Gewoon poeder in een potje, of iets van een mengsel met kruiden erbij? Ik had gehoord dat die olie van NAF namelijk ook goed zou werken.

Medisch is ze helemaal in orde, gecontroleerd door zowel osteo en dierenarts. Het is uberhaupt gewoon een gezond blij paard hoor! Alleen wat schrikkerig. Ze is ook bereid een heleboel voor mij te doen, omdat ze mij wel vertrouwd, alleen ze is bijvoorbeeld gisteren op de teen van een stalgenootje gesprongen omdat ze van iets schrok. :')

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:37

Ik voer Pianissimo van Cavalor en dat bevalt me uitstekend, daarnaast nog wat Nerv control, ongeveer de helft van de aanbevolen hoeveelheid. Hier doet mijn high sensitive ADHD merrie het super op.

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:48

Hai mijn ervaring met hooi is bij elke hooivoeding wat water over het hooi sprenkelen, dat haalt t ergste stof weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:07

Waar je nog eens naar zou kunnen kijken is zetmeel en suikergehaltes. Mijn merrie is ook zo'n karakterpaardje welke sensibel en schrikkerig kan zijn. Momenteel staat zij op Vitalbix (daily compleet, active+ en luzerne). Dit gaat, tegen mijn verwachting in, best goed! Het scherpe is er af, al zal zij nooit een mak schaap worden :-)
Van sommige voeders ging ze echt uit haar plaat.
Wat mss ook een optie kan zijn is het voeren van vetten waar zij controleerbare energie uit kan halen zonder heet te worden. Bij mijn merrie werkte dit ook prima.
Wij hebben verschillende voeders gevoerd zoals bv Havens Coolmix, Marstall, Subli, maar geen enkel voer gaf haar de rust welke wel werd toegeschreven aan het voer.
Het is een wat lastig "probleem" omdat niet elk paard gelijk is en de aanpak (voer) ook erg verschillende uitwerkingen kunnen hebben. Da's eigenlijk al net zo als het toevoegen van rustgevende suplementen. Zo deed magnesium bij ons weinig, maar had de Nervcontrol wel effect. Nu ik ben overgestapt naar Vitalbix is mijn merrie wel wat kalmer geworden en heb ik de nervcontrol achterwege kunnen laten.
Kortom het is een kwestie van proberen wat voor jouw paard zal gaan werken. Succes in ieder geval! Ben benieuwd wat voor de jouwe zal gaan werken ;-)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:45

Ik snap dat je wat huiverig bent om (te) veel te veranderen. Echter kan je het ook zo bekijken: op dit moment ben je niet tevreden dus het enige dat kan gebeuren als je iets verandert, is dat je nog steeds niet tevreden bent of je wel tevreden wordt.
Eventueel zou je (dat zou ik sowieso doen met een snel gespannen paard) heel langzaam een deel van de pavo brok kunnen vervangen.

Ik heb even gekeken en 36% per kg van de pavo brok bestaat uit suikers en zetmeel. Dat is errug veel snelle energie voor een paard dat spanning opbouwt. Verder zit er maar 11% per kg aan eiwitten in en 4% vet, terwijl dit juist zorgt voor spieropbouw, zeker bij jonge paarden.

Als je dat vergelijkt met een goede vitaminebrok, dan komt er het volgende uit:
Pavo All Sports vs. Vitalbix Daily Complete
Eiwit: 11 vs. 15,4
Vet: 4 vs. 5
Suiker: 6 vs 2,9
Zetmeel: 30 vs. 2,9

(Bron: voervergelijk.nl)

Wat betreft invallen hoef je dus niet zo heel bang te zijn, al snap ik je overwegingen wel hoor. Het is voor een deel ook een kwestie van uitproberen wat werkt voor iedereen. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:10

Eens met Saar88
Je voert nu veel suiker, snelle energie.

Als ik dat aan mijn paarden zou geven, komen ze op hun achterbenen de stal uit.
Ik zoek de langzame energie juist door meer olie te voeren ipv suikers.
Mijn paarden zijn allebei heel rillerig en nerveus op pavo voer, terwijl ze dat op Havens voer niet zijn.

Je zou ook je hooi met een quickscan kunnen laten controleren bij pavo. Kost je 20 euro en dan weet je meteen hoeveel energie en suiker, eiwit er in het hooi zit. Want dat is het grootste deel van het dagelijkse rantsoen. En dat als basis gebruiken van de berekeing van de hoeveelheden voer.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:21

Ik wist niet dat je brok moet voeren om paard op gewicht te houden >;) brok is snel uitgelegd, ‘junkfood’ voor paarden. Misschien kan je beter de suikers terug schroeven, want voordroogkuil is ook heel zoet. Suikers geven vele paarden een gespannen karakter. Ik merk het hier op stal ook als de andere paarden in de winter bijgevoerd worden, ze stuiteren een stuk meer! Ik merk het ook aan mijn dochter als ze meer suiker op heeft _O-

Misschien kan je gewoon hooi geven, en minder brok. En dan bietenpulp toevoegen. Bietenpulp is goed voor het gewicht. Helemaal top als je een vitaminebrok met bietenpulp mengt, ipv brok, dan krijgt ze alsnog alles wat ze nodig heeft maar met veel minder suikers! Ik denk dat je merrie zich ook veel fijner zal voelen met minder spanning in haar lijf.

Maar er komen vast genoeg tips. Veel succes +:)+

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:32

O en je kan ook lijnzaadolie erdoor doen voor haar glimmende vacht, daar heb je echt geen pavo broo voor nodig :)

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:24

Ik vind dat je al heel goed bezig bent en goed op je paard let. Ik voer mijn paarden ook altijd Pavo. Ik heb nooit problemen ondervonden. Maar hoor vaak dat mensen zeggen dat ze er druk van worden.
Ik vind 3 kilo brok niet te veel voor zo'n groot paard.
Ik ben het wel eens dat je paard misschien iets te veel suikers krijgt. Ik moet altijd denken aan wanneer je een blikje redbull opdrinkt. Ik word dan ook druk in mijn lichaam en hoofd :D =:) Terwijl vriendinnen er prima tegen kunnen. De een reageert er sneller op.
Ik zou zeker beginnen met magnesium voeren en dan wel de Citraat. Mijn paard is best een druktemaker. Wel heel safe en niet zo heftig als bij jou. Ik heb ook een tijdje de NAF magic, 5 star gegeven. Dat hielp heel goed.
Succes met je paardje. Ben benieuwd hoe het verder gaat lopen.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:37

Even niet over het voeren maar over het rijden.
Mijn rijpaard kan ook overal bang voor zijn en niet reageren op mijn been. Wat ik dan doe is op de volte in het midden blijven. Dus de lastige plekken; muren en hoeken vermijd ik. Pas als ik contact maak en hij op mijn hulpen gaat reageren ga ik de bak rond. En anders blijf ik op de volte.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:43

Qua op gewicht blijven: moet ze niet gewoon (veel) meer ruwvoer hebben in plaats van zoveel brok? Is het echt nooit op? Ook na de nacht niet?
Hoeveel krijgt/eet ze ervan? Misschien is het nooit op omdat ze echt meer dan genoeg binnen krijgt, maar misschien juist omdat ze het niet zo lekker vindt?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:31

Hier een eigenaar van een inmiddels 9 jarige tuigerruin. Tuigers zijn en blijven gespannen en moeten echt leren om daar zelf mee om te gaan. Sinds ik 5 jaar geleden van stal en instructie ben veranderd, heb ik eindelijk een paard waar ik wat mee kan.
Ik heb magnesium gegeven, maar mijn paard is erg gevoelig daarvoor. Dat had tot gevolg dat hij niet meer zichzelf was. Hij was uber-relaxed, niet meer vooruit te branden, reageerde traag. Daar ben ik van af gestapt.

Hij gaat nu in de winter zon 8 uur per dag naar buiten, in de zomer zeker 10. Hij krijgt ook pavo voer, maar wel de haver-vrije variant. Haver heeft hij echt niet nodig. Hij krijgt hier 2 halve scheppen per dagvan. Verder nog een halve sportmuesli omdat hij flink getraind wordt. Daarnaast nog 6x per dag een portie goede kwaliteits hooi.

Wat ook echt helpt is een goede training. Grondwerken om te leren op jou te vertrouwen. Ook moet jij kijken of jij haar spanning niet overneemt op moeilijke momenten. Ik merk dat mijn paard erg gevoelig is voor mijn state of mind. Ik heb echt moeten leren om niet boos te worden maar opnieuw vragen wat ik wil, toestaan om te kijken of hij luistert en desnoods opnieuw vragen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 23:35

Hartelijk dank voor alle reacties! Ik ga proberen overal even samengevat inhoudelijk op te reageren.

Ik heb inderdaad even op voergelijk gekeken en ik zie wat je bedoelt met het brok van pavo! Daar zit inderdaad flink meer suikers en zetmeel in!

Het ruwvoer wat ze krijgen is echt van hele goede kwaliteit, het wordt enkele malen per jaar getest door de stalhouder en hij is heel bewust met het hooi/kuil wat hij inkoopt. Ik voer haar bewust geen hooi omdat ze gaat kuchen van het stof daarin en ik kan niet van de oude man die de paarden voert verlangen dat hij telkens mijn hooi gaat natspuiten. Daarnaast vind ze dit voordroogkuil ook erg lekker, maar ze krijgt echt enorme porties, ze is alleen niet het soort paard wat de hele dag wil eten, niet zoals een shetlander dat bijvoorbeeld wil :9 .

Ze is met rijden niet het type paard die van spanning je probeert er af te bokken of aan de kletter gaat. Ze verstijfd meer, gaat terug naar stap, hoofd in de lucht (als een echte tuiger) en gaat dan met een soort flamingo pas langs hetgene wat ze eng vind. Als ze zo 'verstijfd' reageert ze alleen heel slecht op de beenhulpen. Verder staat ze keurig aan het been, kent ook de zijgangen dus dat is het probleem niet. Ik ben zelf ook absoluut geen stressfiguur, dus haar zenuwen neem ik niet over (of vice versa) ik probeer altijd gewoon door te rijden en te doen alsof ik gek ben. Ik vind het meer zielig voor haar, dat ze dus inderdaad die spanning steeds voelt. Ik begrijp dat dat ook voor een deel levenservaring is, maar als ik haar kan helpen wat te ontspannen mbv voerbeleid dan heb ik dat er graag voor over.

Ik had vanavond training dus heb het ook even met mijn trainer besproken en uiteindelijk het volgende plan besloten.

Ik ga de verandering gewoon in stappen doen totdat het het gewenste effect is bereikt. Ik heb al jullie tips en adviezen genoteerd in een lijst en ik kan dus later altijd nog dingen veranderen.

Waar ik nu als eerste mee ga beginnen:
1: Stoppen met haver voeren (ik maak alleen mijn ton nog even leeg, dat is anders wel zonde)
2: Magnesium supplement bijvoeren (of bijv. pavo nerv control, wat is beter in dit geval)
3: Wat minderen in de hoeveelheid brok en die mindering vervangen voor een rustgevende muesli. (Ik denk nu aan Cavalor Pianissimo, andere suggesties zijn welkom want ik zag dat daar ook vrij veel suiker/zetmeel in zat)

Daar ga ik even mee beginnen en dan een paar maanden het effect aankijken, mocht ze nog steeds gespannen zijn ga ik haar helemaal van de pavo afhalen en op bijvoorbeeld de vitalbix zetten en een pulp bijvoeren voor de calorieën.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:00

Ik ben heel benieuwd waar je op uit komt, succes in ieder geval! :-)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:14

Stap 1 en 2 klinkt al goed +:)+
Stap 3 is alleen wel bijzonder: rustgevende muesli waar veel suiker in zit, schiet een beetje z’n doel voorbij niet?

Misschien gaat ze wel meer ruwvoer eten als ze minder brok krijgt, haar lijf geeft tenslotte vanzelf aan of ze iets mist of honger heeft (als het goed is haha). Probleem ook opgelost ;)

Succes in ieder geval!
Je paardje heeft geluk dat je haar probeert te helpen en luisterd +:)+

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:31

Pianissimo van cavalor is wel goed.

Maar ik zou er ook voor zorgen dat je paard minimaal 6 uur per dag vrij kan bewegen in op zn minst een paddock van 15x25 ofzo.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 07:34

Als het voordrooghooi getest is, vraag dan of je het rapport mag zien en schrijf de energie waarde en de suikerwaarde en eiwitwaardes op.
Dat is de basis van je dagelijkse rantsoen berekening.

We hadden een paar jaar terug een op het oog mooie partij hooi, stofvrij. De paarden aten het heel graag. Opvallend graag. Ze lieten hun krachtvoer wachten en wilden zelfs de trailer niet uit voordat het hooi op was.
Ik heb toen het hooi laten testen. Het bleek meer dan 27% suiker te bevatten. Extreem hoog.
Per kg hooi 270 gram suiker. Dagelijksmet 10 kg hooi kregen ze dus 2,7 kg suiker binnen.
Stuiter stuiter spring spring had ik voor de koets.

Dit als voorbeeld dat je op het oog niet kan inschatten hoeveel suiker er in het ruwvoer zit.

En jouw stap 1, de haver eruit, zou ik meteen doen. Er is vast wel iemand die je een plezier doet met de haver. En anders gooi je het weg. :o