Pavo Topsport of Sportfit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkCupid

Pavo Topsport of Sportfit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 18:14

Hallo, ik vroeg mij af of er iemand is die zowel ervaring met Pavo Sportfit als Topsport heeft,

Sinds mijn paard redelijk zwaar getrained wordt en het niet echt doet op basis brok wil ik graag overstappen naar 1 van de 2

(Of gemixed?)

Zijn er andere mensen die dit voeren? En merk je echt verschil?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:25

Welk niveau rijd je?

Dit staat bij de topsports:

Let op:dit product is alleen geschikt voor paarden die écht hard werken, voor paarden die niet op de (gras)weide komen en ruwvoer krijgen van slechte kwaliteit of ruwvoer met een laag eiwitgehalte

Ik zou zelf met de Sportfit beginnen ;)

Edit: ik geef zelf Sportfit en daar merk je al verschil mee!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:36

Toevallig heb ik het allebei gevoerd. Voorlopig blijf ik topsport voeren omdat mijn paard het daar beter op doet dan op de sportsfit. Bij de sportsfit merkte ik dat hij nét niet genoeg energie had met rijden, ik moest alles er echt uitrijden zegmaar. Op topsport doet hij het veel beter en heeft hij ook meer plezier in het werk. Overigens staat mijn paard gewoon op de wei en pavo zei dat dat geen probleem was i.c.m. de topsport :)

DarkCupid

Re: Pavo Topsport of Sportfit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 19:48

Bedankt voor reacties

Betrefte paard loopt 'maar' L2,(breng hem niet zo vaak uit)

Maar train altijd wel bijzonder intensief met hem. Hij staat momenteel niet in de weide.

Mijn plan was eigenlijk om beide te kopen en dan te mixen, maar kan topsport helaas niet in kleinere verpakkingen krijgen en wil het niet meteen als 'hoofd' voedsel gebruiken

Ik denk dat ik misschien start met sportfit,
Kan ik altijd nog overstappen naar topsport

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:51

Topsport heeft een hoger eiwitgehalte (168g vs 100g) en er komen nogal eens problemen die direct of indirect te maken hebben met een eiwittekort langs. Soms is dat op te lossen met luzerne, soms werkt topsport beter.

Daarnaast bevat topsport meer vet (18% vs. 9%) en minder zetmeel (16.5% vs 27.5%, totaal energiegehalte is gelijk) en meer vitamine E (750IU/kg vs 400IU/kg), waar bij Nederlandse paarden ook nogal eens een krapte tot tekort van is (minimaal is 100IU/100kg paard, optimaal is 300IU/100kg paard, maximaal is 1000IU/100kg paard).

Verder zijn ze min of meer gelijk. Ze zijn dus ook prima te combineren.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:55

Ik heb mijn paard een tijd topsport gevoerd. Hij was ziek geweest en erg ingevallen en spieren verloren. Ik ben het hem bij gaan geven om hem net even wat extra te helpen (had eerst Pavo hierover gecontacteerd, die zei dat het daar prima voor te gebruiken was).
Hij knapte zichtbaar op en trok goed bij. Hij werd er vrolijk en energievol van, maar niet onhandelbaar. Ik was er erg over te spreken, hij glom en zat gewoon goed in zijn vel.

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:01

ik gebruik zelf al jaren sportfit meusli en allsports brok van pavo vind het fijn voer ik heb nogal een hete springmerrie die met 2 dagjes vrij al behoorlijk wat extra energie over heeft.
terwijl ze gewoon de hele dag buiten loopt in een groep en weidegang heeft ,wel word ze aardig goed gereden zowel springen als dressuur dus ik was opzoek naar voer waar ze wel wat kracht uit haalt maar niet te heet en daardoor oncontroleerbaar van word,
en op deze combi doet ze dat eigenlijk prima niet snel leeg en niet te heet ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:02

Waarom specifiek Pavo, er is zo veel keuze. Er zitten mensen genoeg op bokt die een goed voeradvies kunnen geven. Elk paard dat op L2 niveau getraind word, ook al is dat zes keer per week, zou in goede gezondheid en met meer dan genoeg goed ruwvoer en een basisbrok zijn werk moeten kunnen doen. Misschien een optie om het bloed te checken op eventuele tekorten voor er voer in te stoppen.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:10

Ik geef topsport en ik merkte meeten veel verschil. Kwam beter in zijn spieren en veel meer energie. Was erg ingevallen kwa spieren door ziekte. Nu weer op weg maar wedstrijden.

Ben er erg blij mee:)

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 20:19

Oke bedankt voor de mensen die reageren, ik denk dat ik het toch ga mixen als ik de reviews over topsport zie.

@bigone

Paard zijn bloed en mest is een tijd terug al gecontroleerd. Overigens weten jullie ook niet hoe intensief ik train, of wat er aan ruwvoer gevoerd is dus daar kan je niet zomaar over oordelen. Is goed bedoeld advies, snap ik, maar graag ontopic blijven.

De reden dat ik pavo kies is omdat ik dat in de buurt van mij makkelijk kan halen

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:23

Ik had een zak topsport gewonnen en gaf het erbij gewoon een handje mijn jonge pony werkt niet super hard maarja zonde om weg te gooien. Hij word snel heet 1x fout gemaakt meer dan een handje te geven toen was een hoop poep al eng _O- _O- paard van een vriendin die zz licht loopt kon het wel goed hebben en deed het er super op.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:45

DarkCupid schreef:
Hallo, ik vroeg mij af of er iemand is die zowel ervaring met Pavo Sportfit als Topsport heeft,

Sinds mijn paard redelijk zwaar getrained wordt en het niet echt doet op basis brok wil ik graag overstappen naar 1 van de 2

(Of gemixed?)

Als je overstapt naar Pavo Sportsfit zou je toch al een groot vooruitgaan maken qua energie, amino zuren, olie en andere belangrijke nutrienten. Sportsfit is qualitatief een heel goed krachtvoer, ook met een hoog olie content. Misschien is het een idee om eerst de overstapt te maken naar Sportsfit. Topsport kan je altijd bijvoeren (of een deel van de sportfit vervangen voor Topsport).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:35

Ik voer hier sinds een week of 3/4 SportsFit bij en ben zeer tevreden.
Geef 1/4e Sportsfit naast z'n eigen voer bij (0,5kg gerstemix muesli per dag) en merk duidelijk verschil. Pony is een stuk 'wakkerder' maar niet heet. Houd het werk nu veel beter vol in z'n geheel.
Was aan het twijfelen ook tussen Sportsfit en Topsport, maar sportsfit werkt hier al zeker voldoende.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 12:03

SaraB schreef:
DarkCupid schreef:

(Of gemixed?)

Als je overstapt naar Pavo Sportsfit zou je toch al een groot vooruitgaan maken qua energie, amino zuren, olie en andere belangrijke nutrienten. Sportsfit is qualitatief een heel goed krachtvoer, ook met een hoog olie content. Misschien is het een idee om eerst de overstapt te maken naar Sportsfit. Topsport kan je altijd bijvoeren (of een deel van de sportfit vervangen voor Topsport).

Ik denk dat ik voor het laatste optie ga, als basis sportfit en 1/4e topsport

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:10

Ikzelf gaf sportsfit. Mijn paard haar lever is eraan kapot gegaan. Gaf 2 scheppen per dag en dat kon ze niet aan :n

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:00

HiFive5 schreef:
Ikzelf gaf sportsfit. Mijn paard haar lever is eraan kapot gegaan. Gaf 2 scheppen per dag en dat kon ze niet aan :n

W.TF hoezo? Dat klinkt niet goed..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:13

Ik heb een tijd Pavo Topsport gevoerd, maar sinds een halfjaar over op Horsefood Omega Power mix. Hier doet ze het super goed op en het is een stuk prettiger voor mijn portomonnee.
Topsport is ook gewoon een marketingproduct. Sportsfit gemixt met allsports brok was het volgens mij (2/3 om 1/3)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:35

Hoewel topsport uiteraard een marketingsproduct is (immers wordt ermee geadverteerd), is het echt een compleet afwijkend product. Alleen podo lac stal komt in de buurt van het eiwitgehalte van de brok (en veulenmelkpoeder), geen enkel product (dan opnieuw veulenmelkpoeder, de veulenproducten laat ik vanaf hier weg) heeft zo'n hoog vetgehalte, alleen care4life en nature's best hebben een vergelijkbaar laag zetmeelgehalte (en summerfit-koeken, maar dat is eigenlijk een supplement), het suikergehalte is gemiddeld (5%), en alleen Gold E heeft een even hoog vitamine E gehalte met 750IU/kg. De meeste producten zitten tussen de 175-400 (uitzonderingen zijn 18+ met 500IU/kg en care4life met 600IU/kg).

Het is dus absoluut geen mengproduct tussen Sportsfit en Allsports. Omega 3 power mix is prima product, maar het zit tussen allsports en triple P in, het is absoluut niet gelijk aan Topsport. En daar is niets mis mee. Het gaat erom dat je paard het er goed op doet. Let er wel op dat het magnesiumgehalte lager is en het seleniumgehalte veel lager is, het vitamine E-gehalte is met 420mg vergelijkbaar of iets lager, afhankelijk van de soort vitamine E, als Sportsfit en Allsports.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 15:05

HiFive5 schreef:

Hoe is dat dan gebeurd? klinkt niet al te best??!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:38

Van basisbrok zou zeker niet in 1 keer de overstap maken naar SportsFIt samen met Topsport. Dan ga je van het ene in het andere uiterste. Die reuze stap zou ik alleen in bijzondere gevallen nemen.

Ik zou eerder eens wat SportsFit voeren naast je basis brok. Dan eventueel overstappen naar alleen SportsFit en als dat nog niet genoeg doet pas gaan mengen met TopSport. Dat allemaal over een periode van meerdere weken.

je schrijft ook niet waarom je over wil stappen.
Wat merk je aan je paard en wat wil je bereiken?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:39

DarkCupid schreef:
HiFive5 schreef:

Hoe is dat dan gebeurd? klinkt niet al te best??!

en enigszins onwaarschijnlijk want zo extreem is SportsFit helemaal niet als voer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:44

Ik ken het bijbehorende topic en ik verwacht dat het paard een allergische reactie heeft gekregen op een ingredient in sportsfit wat heeft gezorgd voor leverproblemen.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:53

Ik voer sinds kort pavo TOPSPORT bij. echter niet die andere variant geprobeerd omdat ik echt bewust voor deze heb gekozen o.a ivm vit. E. en nog een aantal dingen waarbij ik de bespiering goed kan helpen. Ik merkte al snel dat ik hem veel soepeler vond bewegen. Echter de spier opbouw gaat wat langer duren voor ik dit ga zien. wat uiteraard logische is. Ik vind hem er niet heter van geworden of iets dergelijks. Maar ik snap dat je er niet zomaar een paard opzet, ik voer het aan een harddraver dus dat is kwa werk ook wat anders vergelijken een rijpaard. Maar de soepelheid merkte ik al met een week.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:55

Wat Mizora zegt :j Wil TS nu niet afschrikken he :-p Maar goed dat je alles goed uitpluist vooraleer je het erin gooit +:)+

Ik gaf dit in combi met Energy Control, wellicht in te grote porties. Nochtans is het een paard van ruim 1m75 en waren het de porties die voorgeschreven stonden op de zak. Ze kon het gewoonweg niet verteren :n

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:21

Mizora schreef:
Ik ken het bijbehorende topic en ik verwacht dat het paard een allergische reactie heeft gekregen op een ingredient in sportsfit wat heeft gezorgd voor leverproblemen.

Maar dat maakt een voer nog niet slecht. Aardbeien en pindakaas kunnen ook 'moordenaars' zijn als je er allergisch voor bent. Maar dat zijn uitzonderingsgevallen en zegt niets over het product ansich.