Te vet door te veel weidewissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Te vet door te veel weidewissel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 10:11

Hey beste mensen,

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik sta met mijn merrie en shetlander op een prachtig plaatsje, met geweldige mensen. De huurder van de weides leren kennen omdat hij me ooit zag passeren en een gesprek heeft aangeknoopt (hij is gepensioneerd en vond het wel héél raar dat mijn merrie op touwhalster buitenkwam), en tititi tatata, ik vond geen weide voor mijn merrie en shet dus mocht ik bij hem en zijn haflinger staan. Zijn haflinger mag ik zowat beschouwen als extra paard en ik geef als "betaling" voor de paarden erbij te zetten hem ook beweging, ik neem hem mee, leer hem op, zorg dat hij rustig is voor de koets, etc.

Nu komt het. Hij is iemand van de oude garde, wat in deze regio snel wilt zeggen "We proppen die beesten vol tot ze goed rond zijn, dat is gezond."

Ik wil met de shetlander mendurance gaan doen, met mijn merrie endurance, en ik mag zelfs zijn paard meepakken op de endurance (hij heeft niet liever dan dat zijn ruin de wereld ziet, vertelde hij me). Maar dikke paarden horen nu eenmaal niet op de endurance.

De eigenaar heeft drie weides van ca. 0.14 Ha, 0.16 Ha, en 0.31 Ha. We probeerden eerst stripbegrazing, maar zelfs met (werkende!) elektriciteit kregen we het niet gedaan, de paarden bleven uitbreken over de gehele weide. "Die beestjes hebben honger" zegt hij dan.
Ze worden dus op een weide gezet, grazen die leeg op een paar weken tijd, en gaan naar de volgende superverse weide om die ook weer kaal te grazen.

Needless to say, mijn paarden vallen niét af. Ik vind het al een mirakel dat ze niet hoefbevangen worden, maar de kans daarop is reëel.

Het zijn echt sobere paarden - met name dat ze een groen blaadje insnuiven en je hun buik vijf cm ziet verdikken. Ze werken min. 4-5 x per week elk, en intensief. 1x dressuur, 3x lange afstanden (20-30-40)

Nu ben ik ook nog eens te weten gekomen dat hij ze stiekem brood bijvoert. Iedere dag, als hij er is. Af en toe krijgen ze eens een appel (en dan bedoel ik eens per week ofzo) of een wortel of twee drie, maar dat is echt niet regelmatig en ver uiteen.

Kan het nu echt dat ik gewoon te weinig beweging geef (Hoé, zelfs) of dat ze écht dik worden van al dat gras en het brood?

Hier volgen foto's om te bewijzen dat ze de magerste niet zijn, maar ik emmers uit de zee probeer te scheppen om ze ietwat te doen vermageren. Het lukt, het lukt, maar zodra ik ze drie dagen stilzet is het weer omzeep.

Afbeelding

Afbeelding

En ja, ze zijn wel degelijk te dik en hebben dikke vetophopingen, de DA is het erover eens, je voelt hun ribben nog in de verste verte niet. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:22

Je hebt 2 haflingers een een shet staat op in totaal nog geen halve hectare.
Welnu: je zorgen zijn snel over. Nu in het voorjaar groeit het gras redelijk snel en zie je de welvaart terug in je uitbrekende dieren. Maar de groei raakt weldra uit het gras en over een maandje zul je zien dat die halve hectare gewoon heel weinig is voor zoveel dieren, dat gras gaat echt op raken.

Het shetje kun je beschermen door een graaskorfje om te doen. Shetjes hebben heel weinig nodig, nog minder dan haflingers en shetjes kunnen van 2m2 al bevangen raken.
Ik zie op de haflingerfoto's geen prangende obesitas. Ook ik zie ze liever zo dan van die magere dieren. Daarnaast: ze staan op die foto ook al niet in meters hoog gras. Het valt imo allemaal reuze mee.Dat dier waar je op zit, is van bouw ook al erg zwaar, daar mag je ook geen ranke arabier van verwachten kwa postuur. Die ziet er gewoon goed uit. Het lijkt mij dat die ook zeker in deze conditie wel een endurance klasse 1 of 2 kan lopen, zolang jij hem daar maar voor traint.

Ontspan en blijf gewoon rijden. Ze gaan heus niet kapot van die kleine weide en dagelijks wat plakjes brood en een appeltje.
Laatst bijgewerkt door Dees op 26-05-17 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:23

Grasmaskers? En idd vragen om geen brood meer te voeren. Vooral vers brood is erg schadelijk, gedroogd kan dan nog.. maar snap dat je dat niet wilt.

Kirania

Re: Te vet door te veel weidewissel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 10:28

Dees, ik ken mijn merrie heel goed, en ze is wel degelijk te dik op de foto. Geen prangende obesitas, zoals je zegt, maar eigenlijk werken ze heel veel om ze een milimeter te doen afvallen.

Ze mag zwaar gebouwd zijn, maar veel mensen staren zich daar blind op. Ik heb ze persoonlijk liever net iets te mager dan te zwaar, maar mijn merrie kan dus echt wel netjes op gewicht staan. :)

Afbeelding

Graasmaskers krijgen ze spijtig genoeg wondes van :/

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:32

Nou, kijk toch eens op wat voor veldje die dieren staan....
Dat is geen vette weide hoor.
Als ze daar al te dik van worden, gaat afvallen nergens lukken.
(lekkere omheining trouwens - prikkeldraad?)

Ik zie gezonde HAFLINGERS.
Dit is hun bouw. Zij hebben de bouw om af en toe wat spek te hebben.

Kwa graasmaskers - wellicht moet je een paar verschillende proberen. Er zijn er ook waar je paard geen wondjes van krijgt.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 10:35

Ik weet toch echt wel hoe mijn dieren gezond staan, en ja, ik realiseer mij dat niet veel mensen denken zoals ik denk over mijn sobere rassen, maar so be it. "Dat is hun bouw" is iets dat je enorm kan gebruiken als excuus. Is het de bouw van trekpaarden om moddervet te staan? Nee, dat is vet. Ik herken vetophopingen als ik ze zie,en mijn DA ook.

Besides, dat kale gras is nu een weide die ze net hebben kaalgegraasd, straks staan ze weer op een volle weide. Niet iedereen heeft immers evenveel plaats.:)

Zelfs in de winter worden ze vet van het rijke hooi, dus ja, ze staan snel dik.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:58

ik zou persoonlijk in overleg je paard op deze wei laten staan. eventueel een paar uurtjes per dag op de volle wei en dan 's nachts weer terug op de kale wei zetten.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 11:11

Dat lijkt me inderdaad een goede optie, nog niet aan gedacht! Ze hebben hooi op deze kale weide, dus er is zeker eten aanwezig, dat wel, maar ze krijgen niet evenveel suikers binnen als ervoor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:22

Een halve hectare zal nooit een volle vette weide worden met deze dieren er op :n Echt niet.
Trek gewoon alle draden eruit en het is in no-time kaal.
Probleem over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:27

Dees schreef:
Een halve hectare zal nooit een volle vette weide worden met deze dieren er op :n Echt niet.
Trek gewoon alle draden eruit en het is in no-time kaal.
Probleem over.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. (En die prikkeldraden eruit is al een verbetering.)
De wei kan niet vol zijn, onmogelijk.
Er zal dan eerder een probleem zijn met het bijvoeren dan met het gras.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:28

Graskorf omdoen en die wondjes gaat vanzelf over.
Gezondheid van jouw paarden gaan toch voor en dan is het even niet leuk en doorzetten, die wondjes gaan vanzelf wel over en worden harder en anders kun je nog altijd een allergievrije wondtape omdoen om het zachter te maken dat ie niet meer schuurt, zo deed ik het ook altijd bij mijn paard.

Echt het valt reuze mee met de grasmuilkorven.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:34

Ragdollcat schreef:
Graskorf omdoen en die wondjes gaat vanzelf over.
Gezondheid van jouw paarden gaan toch voor en dan is het even niet leuk en doorzetten, die wondjes gaan vanzelf wel over en worden harder en anders kun je nog altijd een allergievrije wondtape omdoen om het zachter te maken dat ie niet meer schuurt, zo deed ik het ook altijd bij mijn paard.

Echt het valt reuze mee met de grasmuilkorven.

Ehm, wat?

Ik denk wel dat er voor alle paarden wel een te vinden is die wel past. Ik zou het dan ook echt wel even uitzoeken.

Zelf snap ik je wel, ze zijn inderdaad niet echt in conditie voor endurance zo te zien. Dat bijvoeren zou ik zeker ook proberen te stoppen en een mooie vitaminebrok oid zoeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:46

Suggereren de bokkers nuniet werkelijk een kale wei?
Weten we dan niet dat kort gras véél meer suikers bevat dan lang gras? En zeker als het gestresst raakt en dat gaat zeker gebeuren als je de paarden op een kaal stuk wil houden.

Tevens zien ze er niet obesir uit maar als je de ribben niet kan voelen zijn ze daadwerkelijk te dik. Ook bij sobere rassen geld dat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:50

Ja dat is bekend.
Maar hoe wil jij dat dan oplossen op dit kleine stuk?
Door het door drieën te delen wordt het niet ineens groter en wel lang gras.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:09

Een half hectare voor 2 Haflingers en een shet is sowieso al véél te klein, als ik dat aanbod kreeg had ik het al afgeslagen om eerlijk te zijn. Maar ik ben dan ook verwend met 3ha bij mijn kennissen.

Anderzijds hooi kan he bijvoeren maar dan liefst nog grof hooi en in slowfeeders.
Grof hooi doen ze langer op en door de slowfeeder nog extra langer.
Misschien een optie een track te maken en dan ipv opdelen alleen het middelste als wei gebruiken en maar 4u per dag eroo ofzo.
Door de track gaan ze dan meer rondlopen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:19

Ja, het gras raakt gestresst als het kort tot heel kort is. Maar zelfs al krijgen ze evenveel of meer suikers binnen, de totale hoeveelheid energie (kcal) die ze binnen krijgen gaat wel naar beneden als ze slechts de helft tot een derde binnenkrijgen aan gras. En dan vallen ze toch wel af. Het is niet ideaal, maar toch beter dan moddervet. Voor een PP moeten ze wel achter de draden blijven en dat blijkt een probleem te zijn. Probeer in ieder geval de boer te overtuigen geen brood meer te voeren. Brood is een geweldige dikmaker, goed ontsloten zetmeel en verteert dus zeer makkelijk (het is een goede vervanger voor maismeel).

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 12:26

Goede opties worden er hier wel gegeven. Tja, in de regio is er nu eenmaal weinig keuze voor een grote weide, en nog verder zetten dan dit is niet haalbaar vanwege mijn student-zijn. Het plan was eerst een grote weide van 1Ha, maar die is voor onze neus onder onze voeten uitgehaald na een afspraak dus daar zijn wij ook nog steeds heel pissig over. Het is roeien met de riemen die je hebt, en spijtig genoeg maken de riemen die we hebben de paarden vrij dik.

Het hooi word al gegeven in een slowfeeder, en dat helpt inderdaad wel. Waar ik wel niet zeker over ben is de dosering - ik heb een slowfeeder van 3x1 meter en ik kan die volproppen 's ochtends, 's avonds is deze dan volledig leeg. Onbeperkt hooi hebben we echter ook geprobeerd en daar ontploffen ze al helemaal van.

Bedankt voor alle tips tot nu toe! Het is me tot zover al gelukt om de boer van zijn gruwelijke voedingsschema af te halen van de winter (hij begon al in de herfst) dat inhield; een emmer per paard (give or take een kilo) iedere dag, van zemelen, maïs, graan, appels, wortelen, en brood. Iedere dag. Mijn paard stond op het randje van hoefbevangenheid op dat punt, en ik heb heel wat mogen vechten om hem te doen stoppen, maar uiteindelijk heeft hij het wel gedaan. Het is geen slechte mens, maar wel verschrikkelijk snel te manipuleren door leeftijdsgenoten en er is een koppel van een nabije stalling die hem allerlei onzin aan het aansmeren is, dat hij dus gelooft. Bv, maar niet uitsluitend - Paarden mogen bitloos niet op straat voor de wet, het is slecht dat je paard niet op ijzers staat want je wandelt buiten, vitaminen zijn overbodig, ze halen dat wel uit hun brood, en "liever te dik dan te dun".

Iemand nog goede suggesties voor een vitaminebrok?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:29

Art_Ificious schreef:
Suggereren de bokkers nuniet werkelijk een kale wei?
Weten we dan niet dat kort gras véél meer suikers bevat dan lang gras? En zeker als het gestresst raakt en dat gaat zeker gebeuren als je de paarden op een kaal stuk wil houden.

Tevens zien ze er niet obesir uit maar als je de ribben niet kan voelen zijn ze daadwerkelijk te dik. Ook bij sobere rassen geld dat.

Dergelijk kort gras dat het er gewoon geel uitziet, is gewoon domweg kort gras en daar zit amper nog wat in. Dat zou eigenlijk geen weide meer mogen heten. Het korte gras zal relatief veel suikers hebben maar zeg: 25% van nagenoeg niets is nog altijd vééél minder dan 10% van veel.

Er zijn legio haflingers waarbij je de ribben bijna niet of alleen met heel veel druk op je vingers kunt voelen. Dat hoort bij het ras en zeker ook bij het wat stevigere ouderwetse type wat hier op de foto's is te zien.

Ik zie op deze foto's in dit topic écht geen probleem. Die dieren zien er goed uit, hebben appeltjes en krijgen beweging. En ze gaan echt niet moddervet van wat plakjes brood en een appeltje erbij.

Maar als het allemaal te gek gaat in de ogen van TS: wat let je om ze ergens anders te plaatsen?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:52

De tip om vitaminebrokjes te gaan geven is een heel goede tip! Juist door vitamine tekorten kunnen paarden ook enorm gevuld tonen. Daarnaast train je ook redelijk fanatiek met je paarden. Er loopt op de voerafdeling van bokt een heel uitgebreid topic over vitamine en mineralenbrokjes. Zelf ben ik er tevreden over de balancer van Je paard Gezond en Fit. Verder zou ik je willen adviseren om glucobalance bij te gaan voeren.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:57

Dees, dat hoort niet bij het ras. Al die mensen die maar blijven roepen dat het normaal is dat al die koudbloed/sobere rassen moddervet staan, dat zou echt eens afgelopen moeten zijn. Geen enkel paard hoort moddervet te zijn, ongeacht het ras. Ja, het is een feit dat bepaalde rassen meer aanleg hebben om te dik te worden, omdat ze gewoon niet veel nodig hebben. En bij deze rassen zie je overgewicht dan ook veel vaker (naar mijn menig veel te vaak), maar dat wil niet zeggen dat het 'bij het ras hoort', omdat bijna alle paarden van dat ras te dik zijn. Kom op zeg.

Hoefbevangenheid is net zo min iets wat bij deze rassen hoort. Hoefbevangenheid komt door de obesitas. Van de 100 paarden met hoefbevangenheid zijn er 99 veel en veel te dik. Het ras is geen veroorzaker van hoefbevangenheid, de aanleg om te dik te worden icm slecht management (waardoor het paard dus veel te dik wordt!) wel!

Ja, het is een feit dat eigenaren van sobere paarden er veel meer werk van hebben om hun paard op een gezond gewicht te houden (ik ben zelf zo'n eigenaar), maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.

Ts, hoeveel hooi voer jij in die grote slowfeeder (aantal plakken/pakjes)? Hoe rijk is je hooi, is er een mogelijkheid om armer hooi te gaan voeren? En wat is de maaswijdte van de slowfeeders (hoe groot zijn de gaatjes)?

Wij hadden ook altijd lege netten, totdat we uit netten met een maaswijdte van 2x2 cm gingen voeren. Hier moeten ze veel meer moeite voor doen. Die van ons krijgen nu 2x per dag een strookje gras en vermaken zich de rest van de dag met het prutsen aan de netten. In het begin leek het zielig, maar ze worden er snel genoeg super handig mee. Door deze manier is het gras wat ze krijgen ook lang, uitgebloeid gras met weinig voedingswaarde en veel vezels. En omdat ze wel de hele dag de mogelijkheid hebben om te blijven eten (het gaat vaak niet om hoeveelheid, maar om de hele dag door iets van buikvulling te hebben), zullen je paarden ook minder snel door de draden gaan, simpelweg omdat ze niet meer constant panisch aan het zoeken zijn naar iets eetbaars.

Ik hoop voor je dat je het met de eigenaar eens kunt worden TS, helaas heb ik daar ook alle ervaring mee en ik heb uiteindelijk toch moeten besluiten om mijn paard te verhuizen, puur omdat het ten koste van mijn paard zijn gezondheid ging als hij daar langer zou blijven. Succes ermee!

Edit: kleine toevoeging: In het begin van het onbeperkt voeren bleven onze paardjes ook schranzen, maar na een paar dagen kregen ze door dat het toch niet op raakte en dat ze niet hun hele buik vol hoefden te eten om te voorkomen dat de anderen het al op hadden. Na een paar dagen zag je een knop omgaan en werden de paarden veel rustiger en veel minder op eten gefixeerd. Toen konden ze ineens ook in alle rust een uur staan slapen in de wei, terwijl het eten nog lang niet op was. Wat ik dus wil zeggen: houd lang genoeg vol en geef niet te snel op!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:03

Dees schreef:
Nou, kijk toch eens op wat voor veldje die dieren staan....
Dat is geen vette weide hoor.

Juist van kort gras worden ze dik. Paarden kluiven het gras af tot onder het groeipunt (in tegenstelling tot bij voorbeeld koeien) en juist dat korte gras probeert dan als een gek te gaan groeien en maakt daar heel veel fructaan voor aan.

Ook speelt natuurlijk mee welke grassoorten er staan.

Maar: ja, sobere paarden worden vet van gras. Hoe gestresster het gras, en hoe ongeschikter de grassoort, hoe vetter ze worden.

Paarden worden niet hoefbevangen omdat ze dik zijn. Paarden worden hoefbevangen én dik omdat ze verkeerd eten.

Een paard moet vezels hebben. Vers gras is veel te slap. Zorg dat je paard ook hooi, takken, desnoods stro kan eten. Dat je je paard weinig gras moet geven betekent natuurlijk niet dat je hem weinig moet voeren. Zorg voor voldoende GOED (dus geen gras) ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-05-17 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:04

Hier zijn de shetten ook op dieet op het moment en krijgen 2x per dag hooi uit een 2x2cm maas (1.7kg per keer, 2 minishetten). Zo staan ze nauwelijks zonder, 's avonds hangt er vaak nog wel wat van 's ochtends, 's ochtends is het vaak wel beide op. Stro krijgen ze ook wat bij, gewoon onder het hooinet op de grond. Daar kiezen ze regelmatig bewust voor, in plaats van het dan net gevulde hooinet. Wat wij hebben gedaan is de buikomtrek gemeten op de singelplaats, de ene is 128cm en de ander 118cm. Nu kan je daar allerlei rekensommen op loslaten (waarbij de conclusie is dat ze voor hun grootte gewoon serieus te zwaar zijn), maar daar doe ik het niet voor. Je kan namelijk zo ook heel gemakkelijk bijhouden of het dieet ze de goede kant op stuurt. Als ze maar blijven groeien, dan weet je dat ze blijkbaar nog krapper gevoerd moeten worden. Maar als ze opeens allemaal 10cm kwijt zijn in een week, dan mag je waarschijnlijk wat ruimer voeren zodat het niet te hard gaat.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 13:19

Mizora, voila, dat doe ik ook om het bij te houden. Mijn merrie heeft een week stilgestaan vanwege zadelproblemen (zadel moest dringend bijgevuld worden) en de volgende keer dat het zadel opging kon ik aansingelen tot wat, het derde gat aan iedere kant. Ervoor was dat het vijfde gat. Het gaat echt snel soms... :')

Dobbelicious, ik heb zin om je comment uit te printen en in te kaderen. Preach! Ik heb het inmiddels al zo vaak naar mijn hoofd geslingerd gekregen dat het "gewoon haar bouw" is, en dat haflingers "normaal" zijn zo. Alsof die geen gezond gewicht kunnen hebben, maar warmbloeden wel.

Even ter illustratie, dit was hoe ik met haar begón (toen ze nog van haar vorige eigenaar was)
Afbeelding

Die eigenaar vond dat heel normaal dat ze zo stond. Nu staan ze inmiddels veel beter, maar nog steeds te dik. Zo ook Nastral, die ik hieronder zal afbeelden om te laten zien hoe ik met hem begon;

Afbeelding

Er is inderdaad al een groot verschil, en mensen kijken zich daar snel blind op, maar ze zouden zich eigenlijk moeten realiseren dat het gewoon écht verschrikkelijk was vroeger, hoe moddervet ze waren. Met iedere stap die ik zet in de goede richting qua gewicht, krijg ik terug commentaar. "Niet te dun maken he!" en "Och ge focust daar te veel op." De eigenaar van Nastral zei zelfs dat Nastral lelijk werd omdat hij dunner werd, hij zag ze liever "gezond en rond." Gelukkig heb ik dat denken er al een beetje uitgekregen. Het is maar zo dat je de eigenaars moet opleren, niet de paarden...

Het hooi van de regio is blijkbaar over het algemeen zeer vet. Tijdens de winter kwamen ze zelfs nog bij op een volledig kale weide, met een slowfeeder met hooi, en enkel dat. Ik heb wel al een paar adressen gekregen van de boswachter, die blijkbaar veel minder mesten, dus daar ga ik zeker eens kijken. De maaswijdte van de slowfeeder is zo'n 2x2 cm ook. Daar hebben ze lang aan geprutst tot ze doorhadden dat het er echt uit te krijgen was. Qua plakken weet ik eigenlijk niet hoeveel erin gaat, aangezien de eigenaar de grote ronde hooibalen aankoopt waar ik het dan uit moet prutsen. Toch wel een plak of tien, bijna.

Bedankt voor de comment!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:29

Dobbelicious schreef:
[naam verwijderd], dat hoort niet bij het ras. Al die mensen die maar blijven roepen dat het normaal is dat al die koudbloed/sobere rassen moddervet staan, dat zou echt eens afgelopen moeten zijn. Geen enkel paard hoort moddervet te zijn, ongeacht het ras. Ja, het is een feit dat bepaalde rassen meer aanleg hebben om te dik te worden, omdat ze gewoon niet veel nodig hebben. En bij deze rassen zie je overgewicht dan ook veel vaker (naar mijn menig veel te vaak), maar dat wil niet zeggen dat het 'bij het ras hoort', omdat bijna alle paarden van dat ras te dik zijn. Kom op zeg.

De paarden van TS zijn NIET moddervet.
Die zijn gewoon keurig in postuur.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 13:30

Dees, ze zijn niet moddervet, ze zijn te dik. Er is een verschil, maar ze zijn wel degelijk te dik. :Y)