Ik zit een beetje met een dilemma. Ik sta met mijn merrie en shetlander op een prachtig plaatsje, met geweldige mensen. De huurder van de weides leren kennen omdat hij me ooit zag passeren en een gesprek heeft aangeknoopt (hij is gepensioneerd en vond het wel héél raar dat mijn merrie op touwhalster buitenkwam), en tititi tatata, ik vond geen weide voor mijn merrie en shet dus mocht ik bij hem en zijn haflinger staan. Zijn haflinger mag ik zowat beschouwen als extra paard en ik geef als "betaling" voor de paarden erbij te zetten hem ook beweging, ik neem hem mee, leer hem op, zorg dat hij rustig is voor de koets, etc.
Nu komt het. Hij is iemand van de oude garde, wat in deze regio snel wilt zeggen "We proppen die beesten vol tot ze goed rond zijn, dat is gezond."
Ik wil met de shetlander mendurance gaan doen, met mijn merrie endurance, en ik mag zelfs zijn paard meepakken op de endurance (hij heeft niet liever dan dat zijn ruin de wereld ziet, vertelde hij me). Maar dikke paarden horen nu eenmaal niet op de endurance.
De eigenaar heeft drie weides van ca. 0.14 Ha, 0.16 Ha, en 0.31 Ha. We probeerden eerst stripbegrazing, maar zelfs met (werkende!) elektriciteit kregen we het niet gedaan, de paarden bleven uitbreken over de gehele weide. "Die beestjes hebben honger" zegt hij dan.
Ze worden dus op een weide gezet, grazen die leeg op een paar weken tijd, en gaan naar de volgende superverse weide om die ook weer kaal te grazen.
Needless to say, mijn paarden vallen niét af. Ik vind het al een mirakel dat ze niet hoefbevangen worden, maar de kans daarop is reëel.
Het zijn echt sobere paarden - met name dat ze een groen blaadje insnuiven en je hun buik vijf cm ziet verdikken. Ze werken min. 4-5 x per week elk, en intensief. 1x dressuur, 3x lange afstanden (20-30-40)
Nu ben ik ook nog eens te weten gekomen dat hij ze stiekem brood bijvoert. Iedere dag, als hij er is. Af en toe krijgen ze eens een appel (en dan bedoel ik eens per week ofzo) of een wortel of twee drie, maar dat is echt niet regelmatig en ver uiteen.
Kan het nu echt dat ik gewoon te weinig beweging geef (Hoé, zelfs) of dat ze écht dik worden van al dat gras en het brood?
Hier volgen foto's om te bewijzen dat ze de magerste niet zijn, maar ik emmers uit de zee probeer te scheppen om ze ietwat te doen vermageren. Het lukt, het lukt, maar zodra ik ze drie dagen stilzet is het weer omzeep.

En ja, ze zijn wel degelijk te dik en hebben dikke vetophopingen, de DA is het erover eens, je voelt hun ribben nog in de verste verte niet.

Echt niet.