Welk voer voor langdurige energie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Welk voer voor langdurige energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 16:16

Ik zoek eigenlijk een brok/muesli die meer langdurige energie geeft, maar waar ze niet heter van worden.
Liefst ook niet met een al te hoog suiker/zetmeel gehalte.

troi

Re: Welk voer voor langdurige energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:42

Dan moet je gaan voor een hoger vet gehalte. Daar kun je op voervergelijk op zoeken. Al kan je ook een scheut olie aan je voer toevoegen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:48

Triple P van Pavo :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 17:22

troi schreef:
Dan moet je gaan voor een hoger vet gehalte. Daar kun je op voervergelijk op zoeken. Al kan je ook een scheut olie aan je voer toevoegen.

Krijgt nu 2x daags een pompje olie door haar voer, maar merk daar niet heel van (misschien de dosis ophogen).

Prosecco schreef:

Persoonlijk vind ik daar de suiker/zetmeel gehalte te hoog van, samen 40%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:28

Havens Gastro :)

zetmeel 16,7 % en suiker 6%

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:14

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:26

Prosecco schreef:

Triple p is een bom van suiker dus krijg je zeker een heet paard van als paard daar gevoelig van is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:30

Yvank_ schreef:

Wow, dat is bijna 23% :wow:

TS ik zou meer vet (olie) geven. Wat krijgt je paard te eten? En hoe veel?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:37

Zonder krachtvoer, heel veel ruwvoer met fikse scheut olie, 150-250 ml, vitamine korrel erbij.
Eventueel ruwvoer in de vorm van hooi aangevuld met zongedroogde lucerne, dus zonder melasse.
Heethoofd wat bij ons op stal staat is enorm opgeknapt van dit menu.
Zweet veel minder, houdt intensieve arbeid goed vol.

Persoonlijk vind ik dit menu ook ideaal, paard heeft 24/7 eten voor de snuit, ofwel in de weide ofwel op stal.
Nooit meer rekening te houden met wanneer ze krachtvoer heeft gehad of wanneer ze het moet hebben ivm met arbeid.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 03-05-17 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:37

tienus63 schreef:
Zonder krachtvoer, heel veel ruwvoer met fikse scheut olie, 150-250 ml, vitamine korrel erbij.
Eventueel ruwvoer in de vorm van hooi aangevuld met zongedroogde lucerne, dus zonder melasse.

Met dit rantsoen krijgt het paard denk ik te weinig eiwitten binnen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:40

Koper schreef:
tienus63 schreef:

Met dit rantsoen krijgt het paard denk ik te weinig eiwitten binnen.

Ze lopen minimaal 8 uur per dag op goed gras.
In de winter ook voldoende weide beschikbaar.

En lucerne is natuurlijk eiwitrijk.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 03-05-17 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:40

Met goede kwaliteit ruwvoer zou het paard in principe voldoende eiwitten binnen moeten krijgen, maar helaas is de kwaliteit van het ruwvoer vaak wisselend. Door de luzerne toe te voegen die ook in het bericht staat voeg je gemakkelijk goede kwaliteit eiwtten toe, dus dat scheelt. Ik gebruik dan zelf Arie Blok luzernebrok omdat dit een betaalbare pure luzernebrok is (4% suiker).

Een andere optie is pavo topsport voor hoge kwaliteit eiwitten (veel essentiele aminozuren).

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:52

Ik ben heel tevreden over Cavalor Endurix!
Aanrader. Ik voer het in combi met Havens draversbrok en luzerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:05

Koper schreef:
Yvank_ schreef:

Wow, dat is bijna 23% :wow:

TS ik zou meer vet (olie) geven. Wat krijgt je paard te eten? En hoe veel?

Dat is minder dan de gemiddelde brok en muesli ;) . Op alleen ruwvoer olie en vitamine heb ik ook geprobeerd. Maar Z niveau redden we het daar niet op. Deze brok zorgt bij ons voor een goede balans.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:20

kiki1976 schreef:
troi schreef:

Krijgt nu 2x daags een pompje olie door haar voer, maar merk daar niet heel van (misschien de dosis ophogen).
%

Een paard mag tot een koffiekopje olie hebben (100/150ml), wel langzaam opvoeren hoor. Hoeveel is een pompje? Ik gok eigenlijk dat een pompje erg weinig is.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:46

PAVO Energy Control. Brok met een hoog olie-gehalte. Wij voeren het al enkele jaren en zijn er zeer tevreden over.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 08:34

Eerder kreeg ze:
Ochtend: 150 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 2/3 wortels, 1 pompje olie.
Overdag nagenoeg onbeperkt hooi.
Zodra ze op stal komt voerbak met grasmix van Hartog, en nagenoeg onbeperkt hooi.
Avond: 150 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 2/3 wortels, 1 pompje olie.
Olie is overigens lijnzaadolie, pompje is meen ik 30 ml. Dus wat dat betreft zou dat omhoog kunnen als ik hier de hoeveelheden lees.

NU:
Ochtend: 75 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 1 pompje olie, kwart voerschep Pavo Cerevit Muesli.
In paddock, onbeperkt hooi.
Dan de weide op (zijn we nu met het opbouwschema bezig, staan nu 5 uurtjes erop).
Paddock, hooi.
Zodra ze op stal komt voerbak met grasmix van Hartog, en nagenoeg onbeperkt hooi.
Avond: 75 gram Vitalbix, 2 flinke handen lucerne, 1 pompje olie, kwart voerschep Pavo Cerevit Muesli.

Het gaat overigens om een koudbloed kruising, vandaar dat ik niet teveel suiker/zetmeel wil voeren dan we nu doen. Ze hoeft ook niet heter te worden.

In het werk is ze na 20/25 echt moe met rijden, gewoon dressuurmatig in de bak. In het begin is ze gewoon goed voorwaarts, maar kakt snel in om het maar zo te zeggen.
Overigens is dit bv aan de dubbele lijnen ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:36

Maar als je vitalbix voert... Waarom dan niet de vitalbix active + gaan geven?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 11:11

Dit is de eerste zak VitalBix waar we nu mee bezig zijn (is nu bijna op), en hadden het advies gekregen om met deze te starten, en indien nodig aan te vullen met een muesli.
Maar ik heb hierbij nog mijn vraagtekens. Naast dat ze het echt niet graag eet, heeft ze sinds dat ze hierop staan opeens mok. Iets wat ze in de ruim 5 jaar dat ik haar heb nog nooit gehad, dit is begonnen nadat ze daarop is over gegaan.
Hiervoor heeft ze een paar jaar op de Metazoa gestaan, maar daar werd ze eind vorig jaar opeens giga hyper van (waarschijnlijk iets verandert in de samenstelling). Daarvoor deed ze het er super op, maar ook daarmee miste ze de langdurige energie.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:54

Ik geef Havens Equiforce Olie. Pony mag daar 100/200 ml van en een paard 200/300 ml.

http://www.paardenvoeders.nl/files/medi ... eet-nl.pdf

En ik moet zeggen.. Mijn merrie heeft duidelijk meer energie :j Ook helemaal niet duur, ik betaal 26,- voor 5 liter. 45,- voor 10 liter.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:50

Havens Kentucky lite e??

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:01

Moe of het zat? Ik heb zelf een koudbloed kruising na 20 minuten dressuur ook af en toe helemaal pffff. Ga ik echter op buitenrit dan rijden wij rustig 20 km in hoog tempo.

een paar uur werk per dag moeten ze prima kunnen redden op hooi en gras

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:06

Ik las gisteren toevallig dat bietenpulp dezelfde hoeveelheid energie geeft als haver met als verschil dat haver voor snelle energie zorgt dmv suiker en zetmeel terwijl bietenpulp voor langzame energie zorgt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 21:58

Dank je wel iedereen voor het meedenken, ga het even allemaal nalezen.

quickie, nee echt leeg qua energie. Het verschil met zat en moe merk je wel goed bij d'r haha.

Sarah_Elise, bietenpulp weigert ze te eten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:43

Mijn haflinger deed het ook niet goed op de Vitalbix. Misschien eens een andere vitaminebrok proberen? De mijne doet het goed op Marstall Force icm Care 4 Life muesli of Agrobs Alpengrun Mash (krijgt hij 2-3 dagen per week).

Verder kreeg ik de tip: zwarte haver. Dat voer ik nu sinds kort bij en paardlief zit beter in zijn vel. Zwarte haver geeft langzamer energie af dan zijn witte broer en is veel vezelrijker. Ik was erg voorzichtig, maar hij krijgt nu 2 handjes per dag door zijn muesli of slobber en het effect is fijn. Geen bommetje, maar gecontroleerde energie en looplust. Op suikerrijk voer is hij wel een bommetje, rillerig en schieterig.

Voor eiwitrijkvoer kun je ook denken aan Agrobs Fetura. Dat werkt ook goed. Of slobber/muesli met lijnzaad. Ik geef nog een lijnzaadbrokje extra door het voer.

Maar in jouw geval zou ik het eerst zoeken in de vitaminebrok en bepaalde tekorten.