Wat aanpassen/veranderen? Tips gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat aanpassen/veranderen? Tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:17

Ik heb 2 pony's (een kleine D en een kleine E) die sinds 2 maanden op een ander dieet staan. Nu vind ik dat ze wat invallen, maar vooral op de bovenlijn, niet in het algemeen. Hun buiken zijn nog meer dan voldoende aanwezig dus ze krijgen wel genoeg binnen in mijn ogen, alleen kunnen ze er niet voldoende uithalen, of dit is toch wat ik denk. Het kan ook puur leeftijd zijn (eentje wordt 21, de andere 24) maar wil toch eens naar het voer op zich kijken.

Even een vergelijking.
Wat ze altijd krijgen:
- 2 (grote) porties hooi per dag
- onbeperkt stro
- nooit gras (heeft een reden)

Wat ze eerst kregen:
- ongeveer 1.5 kg Sport Mix Zero van Aveve verdeeld over 2 keer

Wat ze nu krijgen:
- 2 kg bietenpulp verdeeld over 2 keer (ongeweekt gewogen, uiteraard geweekt gegeven)
- lijnzaadvlokken voor de verhoudingen
- vitaminen/mineralenkorrel

Dus veel meer qua hoeveelheid maar toch minder qua voedingsstoffen?
Of zou dat niet zoveel verschil maken en moet ik het in andere dingen zoeken?
Er zijn nog wel andere opties (zo hebben ze bv voor het eerst sinds jaren deze winter dekenloos doorgebracht, ook weer met reden, maar zoiets speelt misschien naast de leeftijd ook mee) maar heb dit probleem nog nooit zo gehad dus ik vind het moeilijk. Mijn gevoel zegt dat ze te weinig uit hun voeding kunnen halen, dus niet dat de hoeveelheid een probleem is maar wel wat ze krijgen.

Staleigenaar stelde voor om sowieso terug te gaan naar de sport mix omdat ze het daar altijd goed op hebben gedaan. Reden wan omschakelen wat zo "puur" mogelijk voeren omdat eentje wat problemen heeft met bepaalde vitaminen (krijgt hij apart bij) en om daar zo weinig mogelijk in te verstoren. Qua werk doen ze verder eigenlijk niks, wat stapritjes als het goed weer is en wat draf en galop als het gaat (ritten voorlopig max 2u en minstens 80% stap).

Verder opperde die om tijdelijk iets als merriebrok of start & go te geven, want als het door de voeding is zouden ze daardoor weer snel in model geraken. Zelf zat ik te denken aan iets als 18+ van Pavo ofzo, maar moet de samenstellingen nog eens bekijken/vergelijken. Eén pony is zeer gevoelig aan suikers en reageert ook op luzerne (puur luzerne, dus je kan daar geen emmer van geven maar een beetje in het voer zelf zou wel moeten gaan) dus daar moet ik wel rekeing mee houden.

Iemand tips/ideeën? Of zou ik het gewoon nog even moeten aankijken?
Het is niet dat ze nu dramatisch slecht uitzien maar ik heb schrik dat het de verkeerde kant uitgaat en gezien hun leeftijd doe ik er liever nu wat aan, liever wat te vol dan ineens te mager ;) Ze hebben trouwens verder geen problemen met eten op zich en zoals gezegd zit die buik meer dan vol genoeg. Het lijkt alsof ze niet voldoende binnenkrijgen om die spieren bovenop te houden (wat op zich ook kan komen doordat ze niks doen, maar ze hebben nooit echt wat gedaan :P ).

Bedankt voor het lezen en ik ben benieuwd :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-17 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Salora

Re: Wat aanpassen/verandereb? Tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:22

Ik volg graag even als dat mag.

Mijn oudje heeft een tijdje met hetzelfde gekampt.
Zij krijgt seniores priores en doet het daar erg goed op.

Zij heeft hetzelfde met lucerne.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:30

Ik zou weer het oude voer gaan geven. "Puur" voeren is leuk bedacht maar in de praktijk lijkt het niet te werken in jouw geval.

Mochten ze ook na een paar weken op hun oude voer niet in goede zin veranderen dan is er iets anders aan de hand. Maar het lijkt me wel de meest logische eerste stap.

superpony

Re: Wat aanpassen/veranderen? Tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 02:38

Hoeveel is het ruwvoer dat je geeft? En wat voor? Dat is altijd de eerste stap.

Ik heb mn d-pony ruin ook nu voor 2e winter zonder deken en hij staat stil. Valt ook op de bovenlijn inmiddels wat in. Is 19 en mankeert wel wat, maar loopt verder nog vrolijk rond.
De shet van 19 zelfde. Ook nu 2e winter zonder deken en weinig gedaan. Zit wel mooi in model verder.

Onze merrie van 24 had voor het eerst een dip deze winter, maar ik denk dat ik weet waar het door komt en dat is nu al anders.
Zij komt nu weer bij. Heeft wel dekens op, maar was wat afgevallen.

De sportmix zou nooit mn voorkeur hebben. Maar ik zou als je natuurlijk wil voeren beginnen bij het begin. Tanden goed en geen wormen? Hoeveel ruwvoer krijgen ze en wat voor?
Aanvullen met vitamine kan nodig zijn, maar zonder ruwvoer analyse en bloedonderzoek is heel moeilijk. Teveel kan ook een belasting zijn.

Bietenpulp doet onze merrie het goed op, maar dat wisselt erg per paard naar het lijkt. Ook al is het een vezelrijk product, vind ik het ook niet echt paardenvoer, maar van alles een goede optie.

Luzerne bijv doet onze merrie het 's winsters slechter op als ze 's avonds op stal komt. Ze krijgt vrij snel dikke benen. Zomers als ze meer of 24/7 buiten kan blijven is dat probleem weg.
Ik kies dan voor een mooie luzerne zonder melasse. Ben erg tevreden over Carli Wafer. Doen ze lang mee en is mooi gewonnen.

Nu geef ik haar wiesencobs. Ik voer het droog, want ze kauwt goed. Zij is van de 4 de enige die bietenpulp en wiesencobs krijgt.
Bietenpulp geef ik doorgaans alleen in de winter, maar als ik zie dat ze wat extra kan gebruiken, zal dat straks ook zomers zijn. Dat kan ook pas over een paar jaar zo zijn.

Ik geef nu, ondanks ik anti granen ben, een tijdje 18+ bij om te proberen. Het gaat goed, dus laat het even zo.
De sp hebben we weleens voor de shet na een operatie gehad. Op zich aardig spul, maar niks natuurlijks aan. En je moet echt lang weken, dus niet vergeten.

Alles wat je weekt moet toch wel binnen bepaalde tijd opgegeten worden. Als ik zomers voor de ochtend bietenpulp klaarzet, wordt het niet meer gegeten. Ook al was het afgesloten. Dat vind ik bij sp ook een dingetje.

Meer merken hebben senioren voer. Equifyt heeft bijv mooie producten. Er is alleen iets lastiger aan te komen afhankelijk waar je woont of je moet bestellen.

Ipv slobbers, bietenpulp etc, zijn zemelen ook nog steeds een vuller.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 03:43

"Mijn" oudje (staat bij een vriendin van me) krijgt Senior Priores van Subli. Met bietenpulp, Wiesencobs en extra vitamines en een preparaat wat voor zijn nieren is. Die begon ook wat bloot te worden op de bovenlijn, maar met dit voer ziet hij er weer super uit.

Veel ruwvoer is goed, maar ik denk ook dat die van jou hier net te weinig uit halen om op gewicht te blijven. Ik zou dus idd kijken naar een "krachtvoer" waar ze net wat meer aan hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 06:06

je geeft aan 2x groot portie ruwvoer.. maar hoe snel is dit op?

ik heb ook een magere.. daar kun je letterlijk alles indumpen en hij komt maar heeeeeeeeeeel langzaam bij..

om hem op gewicht te houden geef ik hem 2x ruwvoer bij bovenop de 3x ruwvoer (behoorlijke porties) die hij vanuit pension krijgt (heb daarvoor een eigen baal staan om bij te voeren)..

die van mij krijgt nu als volgt:

9.00 hooi pension
10.00 anderhalve voerschep muesli gemixt met daily plus
15.00 kleine plak hooi van pension (krijgen ze tegen eventueel vlassnoepen en verveling als ze binnen komen)
15.00 half vol tweede hooinet vanuit mijn hooi
16.00 anderhalve voerschep muesli met daily plus
17.00 hooi pension
21.00 hooi pension
21.30 bomvol tweede hooinet voor de nacht uit eigen hooi.

pensionporties zijn ruim, alleen die van mij inhaleert het binnen 2 uur vanuit een slowfeeder.. de porties zijn dus wel groot genoeg, maar de frequentie moest omhoog om hem op gewicht te houden..

het hooinet voor de nacht is zo vol dat het maar net aan op is als ze s ochtends weer hooi krijgen (restjes liggen dan nog in de stal)... idem met het hooinet van 15.00, daarmee overbrugt hij precies van het moment van binnenkomen, tot zijn volgende portie hooi van het pension.

goede kwaliteit voedzaam ruwvoer over meer dan 2 porties per dag zodat je dicht op onbeperkt hooi komt, daar zou ik het in zoeken eerst.. komt hij daarop niet voldoende bij, dan kun je altijd nog gaan zoeken in aanvullend voer of preparaten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:03

Hoeveel kilo is dat ruwvoer?
En nog veel belangrijker,wat is de kwaliteit?

Welk mineralenmemgsel geef jij en hoeveel?

Je had pasgeleden toch een topic over dat een van je dieren een dikke tong had?
Heb je toen van alles veranderd in de voeding?
Als het daarvoor goed ging dan toch maar kijken om er weer een voer in te stoppen wat wel goed gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:33

Even algemeen, moet alles nog goed doorlezen.
Qua hooi kan ik niks zeggen over de samenstelling of de hoeveelheid. Als ik ze voer dan is het 1 grote schijf (zo'n rechthoekige baal) die onder beiden verdeelt wordt. Of ze dat ook krijgen als ik er niet ben weet ik niet. Ze doen er een uur of 2/3 mee schat ik zo, verder hebben ze stro, dit ook omdat je ze altijd kon rollen.

Ze staan al jaren op die manier en hebben nooit problemen gegeven (ook nu is het nog geen echt probleem maar wil voorkomen dat het er 1 wordt), ook is het niet zo dat ze algemeen vermageren of hun buik leeg is, in tegendeel. Er gaat naar mijn mening zeker genoeg in, alleen het omzetten lijkt niet meer goed te gaan. Ligt dit aan de kwaliteit, de hoeveelheid, het "krachtvoer", de ouderdom, het niet werken, de winter of wat anders... geen idee...

Qua vitaminenkorrel geef ik die van de aveve, de allround.
Dit kregen ze niet toen ze de sport mix kregen, zou een meerwaarde zijn zou je denken..

1 pony heeft even geleden inderdaad eetproblemen gehad :j Niet zozeer een dikke tong op zich (die heeft hij altijd al gehad) maar iets leek hem te hinderen. Probleem heeft zichzelf eigenlijk opgelost, nooit geweten wat het nu was, wel een kuur gastrogard gehad voor de zekerheid maar heb geen verschil gemerkt, eet nu ook alweer een tijd normaal. Dit was ook na omschakeling naar de pulp :j

Als ik nog iets gemist heb reageer ik daar later nog op, bedankt alvast allemaal voor de input :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:15

Zou denk ik eerst kijken of je met minder stro en meer hooi al wat verder komt.
Verder kan schraal op de bovenlijn worden te maken hebben met te weinig goede eiwitten in het voer.
Kijk dus wat er in die aveve zit en wat je eventueel mist in het voer wat je geeft.
En deze periode vergt toch wat meer van de dieren.
ze gaan verharen,kost allemaal net wat meer,dus wat extra voeding er in is wel verstandig :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:25

Eerst zou ik idd meer hooi en minder stro voeren. Buik bol is vullen met ruwvoer. Alleen dat zegt niks over de kwaliteit van wat er in die buik zit. Hooi waar ze eigenlijk binnen 6 uur op een dag op hebben en wat voedt. De rest van de dag krijgen ze alleen buikvulling geen voeding.

Geen idee wat je hooi kwaliteit is maar bovenlijn inleveren is vaak spierafbraak. En spieren hebben eiwit nodig om op peil te blijven. Bietenpulp bevat geen eiwit. Lijnzaag vlokken wel maar geen idee hoeveel ze dan binnenkrijgen.

Beiden zijn ouder, hebben geen deken gehad waardoor ze toch al meer voeding/eiwitten/suikers hebben moeten binnenkrijgen om zichzelf warm te houden.

En ik zou toch wat krachtvoer/vitamines/mineralen/extra eiwit (desnoods in de vorm van lucerne oid) gaan geven.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:34

Mijn IR oudje doet het erg goed op de pavo 18+, zij het met de nodige bijvoeders voor een compleet passend menu. Ik kan die pavo 18+ dus wel aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:52

Bedankt.
Ik ga eens zien wat mogelijk mbt hooi, maar of dat gaat helpen weet ik niet, omdat ze al jaren zo staan en altijd veel te dik zijn geweest. Maar ik ga het wel bekijken :j

Ik zat inderdaad ook te denken aan eiwittekort vanwege de pulp. Heb iets gevonden van max 8% eiwit, terwijl dat in die sport mix bv al 12% zit en in die 18+ nog meer dacht ik (maar die gaf ik eerst nog niet). Dus misschien zit daar het verschil al, hoeft niet veel te zijn denk ik..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:02

Lijkt me toch vrij duidelijk? Je gaf ze eerst een sport mix en nu enkel vitamine en buikvulling. Oudere paarden hebben juist meer eiwit nodig en het zal me niet verbazen als ze ook te weinig vitamine e binnen krijgen op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:14

Dus gewoon terug naar het oude?
Vitamine E is een gekend probleem bij de ene :j Die krijgt apart supplement bij. De andere nog niet getest maar die heeft verder ook geen "symptomen".

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:44

Ja, ik zou in jouw geval ook terug gaan naar het oude (ben zelf trouwens ook fan van de Sport Mix Zero), want je had nu eigenlijk je krachtvoer hoofdzakelijkk vervangen door buikvulling + wat vitamines en mineralen.

Wat was eigenlijk de reden dat je je rantsoen veranderd had?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:06

Geryon schreef:
....Oudere paarden hebben juist meer eiwit nodig .....

Waar komt deze "wijsheid" vandaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:58

Is wel zo toch? Je maakt me aan het twijfelen met die opmerking haha :P
Omdat de opname minder goed gaat moeten ze meer eiwitten in de voeding hebben.

Is alleen zaak om te kijken naar een goede eiwitbron en niet meteen teveel te geven.
En niet elk oud paard reageerd even goed op elk product, ik heb er een staan die ontieglijk jeuk krijgt van lucerne

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:13

Zomers gaat het bij onze merrie van 24 goed. Nu staan ze 10-12 uur per dag buiten en krijgt ze op zelfde hoeveelheid dikke benen helaas. Dus gestopt met luzerne voor de winter. Dan vul ik het altijd aan met bietenpulp. In de zomer wordt dat weer slechter gegeten en ik vind het echt te snel vies worden.

Ik wilde ipv luzerne dan esparcette kopen of timothee, maar er is zo moeilijk aan te komen.

TS, ze worden dik van ''verkeerd'' ruwvoer. En voer moet in verhouding staan tot bewegen. Paarden die bijv 3x a xkg's kuil krijgen, maar slechts 2 uurtjes uit stal komen, is niet in verhouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:31

@ madamX : misschien is het ook fijn om, indien het niet waar is, uit te leggen hoe het dan wel zit? Kunnen we alleen maar van bijleren, op deze manier leren we er niks van ...

@ hwn : verandering is gebeurd omdat 1 pony nogal wisselt qua vitamine E (ondanks supplement) en nu wilden we het zo puur mogelijk proberen, omdat in "gewoon" krachtvoer ook allerlei vitaminen/mineralen zaten en misschien stoorde daar wel iets. Beetje een gok natuurlijk, maar het was het proberen waard. Omdat de pony toch niet echt in het werk staat konden we het wel proberen, omdat er vaak ook paarden op gewoon hooi & vitaminenkorrel staan en het daar ook goed op doen. De andere pony had gewoon geen keuze ;)

Die van mij bewegen dus niet (weinig) en hebben dus in principe niks nodig. Toch lijkt hetgeen ze nu krijgen te weinig .. terwijl het eerder met gewoon een stomme schep krachtvoer geen probleem was ... (maar ondertussen zijn ze ook ouder enzo dus er kunnen ook andere dingen meespelen natuurlijk).

De D-pony is de laatste jaren sowieso wel een beetje een kwakkelpony, maar omdat de andere nu ook "uit het niets" vrolijk gaat meedoen denk ik dat het toch in het voer te zoeken is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:47

Het is wel zo dat als paarden jarenlang op voer staan met bijv veel suikers en zetmeel, dat ze ook wat moeten ''afkicken''. Het is een beste overgang en die heeft tijd nodig.

Ik heb een tijd voer verkocht en mensen stapten ook te snel weer terug.

Als jij veel suiker eet en wil dat weglaten. Moet je echt een tijd wennen om je net zo goed te voelen op groente, fruit etc. Je lichaam is echt heel erg gewend geraakt.

Het nadeel van paarden voeren is dat je echt tig soorten moet uitproberen als je op het oog wil beoordelen wat aanslaat. Mensen zeggen heel makkelijk dat hun paard het goed doet op iets, maar vergeten de kleine dingetjes zoals; slechte hoeven, de extra olie vanwege mindere vacht, een osteopaat erbij wegens stijfheid etc etc.

Zonder analyse en bloedonderzoek weet je niks. Bij voldoende goed ruwvoer, weet je in ieder geval dat je daar ook goed zit. Zat mensen die wel goed hooi geven, maar te weinig bijv.

Het is al eeuwenoud dat paarden mooier worden van weinig hooi en veel brok. Maar dat zijn meerdere factoren bij elkaar.

Ondanks dat ik toch wel anti granen ben, heb ik om te proberen onze 24jr merrie nu een tijdje 18+ gegeven. Ze had het moeilijk en ik wilde het een kans geven. 's avonds krijgt ze daar wiesencobs en speedibeet bij. 's ochtends alleen wiesencobs. dwz; beide keren een halve schep 18+, een handje wiesencobs. De speedibeet 's avonds is droog een halve schep. Maar naast onbeperkt hooi.

Zij stond even met onze jonge ruin die haar begon aan te vallen. Toen we erachter kwamen waardoor is hij ook ingeslapen. Nu staat ze met de 3 oude ruintjes en eten ze heel rustig samen.

Mijn 19jr ruin valt in op zn rug, maar heeft een buikje. Omdat hij gevoelig is, ga ik hem toch niet teveel bijvoeren. Ik rij hem niet meer en hij loopt zo lekker rond. IK twijfel nog wel een beetje, maar dan denk ik aan een lichte eiwitbron zoals esparcette of timothee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:07

Denk dat afkicken hier niet aan de orde is, aangezien ik altijd al gevoerd heb met zo weinig mogelijk suikers (onder of rond de 10%) vanwege reactie van 1 pony daarop. De pulp nu heeft 7% suiker, het hooi is al jaren hetzelfde (min of meer dan) en de sport mix zit op 10% zo even uit het hoofd, dus of daar het verschil in zit? En ik denk ook niet als je moet afkicken dat je lichaam heel andere vormen gaat aannemen die dan vanzelf weer bijtrekken?

Qua bloed is 1 pony prima in orde (voor zover getest maar vrij uitgebreid), behalve dan vitamine E en koper. De andere pony heb ik recent niet laten testen, wel in het voorjaar toen hij doodziek was en toen waren de waarden van een kerngezond paard :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:18

Dat is niet veel voor een sport mix. Suiker en zetmeel 10% ?

Ze kunnen behoorlijk veranderen ( tijdelijke ) van afkicken.

Een totaal ander verhaal; Onze jonge ruin had veel spierafbraak en ging snel achteruit. De veearts kwam en legde uit; als een dier gewoon stilstaat, dus even niet in het werk, zullen spieren niet snel afbreken. Heeft een paard bijv letsel of iets ''stuk'' ergens, kan het enorm snel gaan. Hij gaf als vb een kat die binnen kwam met gebroken pootje en binnen enkele dagen eruit zag als een mager scharminkel. Onze jonge ruin mankeerde helaas wat en is ingeslapen toen.

De 24jr merrie werd mager, maar de vorm bleef aardig.

De 19jr ruin heeft een blessure, beweegt al tijden niet in de zin van werk eb valt nu erg in op de bovenlijn. Dan worden ze opeens snel oud.

Je paarden deden het goed op die sportmix, dus die kan je weer geven. Maar in principe zit daar nog steeds niet alles in wat ze nodig hebben, in de zin van echt nodig hebben.

Je kan ook kijken naar de coolstance copra, esparcette, timothee etc. Dan een vitalbix en een lijnzaadolie. Evt een wiesencobs. Dat vind ik ideaal voor oudjes.
Equifyt heeft ook echt mooie mengelingen en aanvullers.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:19

Zo te zien aan je eerdere dieet en wat je beschrijft missen ze nu eiwitten. Wat je kan proberen is luzernebrok(hartog) of gewoon luzerne bijvoeren als het hooi op zich alleen te eiwitarm is. Dan hoef je niet gelijk terug op een sportbrok of muesli als je dit liever niet wilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:31

Het is ook geen sport mix, het is sport mix zero, sport mix voor paarden die niks doen :Y) haha.
https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... zero/ef285

Ik zat dan te denken om een combi te gaan doen. Ipv 1 kilo bietenpulp (+ lijnzaadvlokken & vitaminenkorrel) dan naar 0.5 kilo bietenpulp aangevuld met 1 schep sport mix zero + vitaminenkorrel (en misschien tijdelijk een schep pavo 18+ ? ). Dit dan 2x per dag.
Al moet ik dan wel kijken dat alles in combinatie met die vitaminenkorrel niet teveel wordt, maar dat vind ik moeilijk om zo uit te zoeken...

Dat idee heb ik ook SuperZodiaX :j Luzerne reageert 1 spijtig genoeg slecht op (staartschuren) dus dat alleen puur geven is geen optie (kan wel in een muesli ofzo want in die sport mix zero zit het ook).

Verder vind ik het super hoe jullie meedenken voor opties en oplossingen, wil wel nog even meegeven dat ik het liefst zo simpel mogelijk hou, ik ben namelijk niet altijd degene die voert aangezien ze op volpension staan, ik kan ook niet elke dag gaan dus het komt op de stalhouder neer. Nu is die wel zeer openminded maar 10 dingetjes gaan mengen en op voorhand klaarzetten en dergelijke gaat 'm toch niet worden. Nu is het gewoon de bietenpulp met de lijnzaadvlokken die klaargezet worden, de rest (vitaminenkorrel & nodige supplementen) zet ik per week klaar in bakjes waarvan er gewoon eentje per keer bij de bietenpulp gegeven wordt. Dus zo simpel mogelijk is fijn voor alle partijen ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:35

madamX schreef:
Waar komt deze "wijsheid" vandaan?

Van onze DA... die heeft dat ook duidelijk aangeven.

Citaat:
Eiwit is nodig om de spierconditie op peil te houden. Oudere paarden hebben bijna twee keer zoveel eiwit nodig als jongere paarden om hun spieren in tact te houden. Als een paard te weinig eiwitten binnenkrijgt zal het lichaam proberen deze toch aan te maken. Dat kost veel energie en daarvoor worden vetten verbrand. Het paard eet, bij wijze van spreken, zichzelf o

https://www.paardenkamp.nl/kennisbank/spierverlies/
Citaat:
Rantsoen

Zorg voor goed passend rantsoen. Maak bijvoorbeeld een voeranalyse van het (ruw)voer dat je je paard geeft. Zorg dat je goed weet wat er in het voer zit, zodat je niet te snel over hoeft te gaan op krachtvoer. Vooral bij oudere paarden is het belangrijk te letten op het eiwitgehalte. Een ouder paard heeft meer eiwitten nodig voor spieropbouw en om nieuwe darmcellen aan te maken. Het eiwitgehalte in ruwvoer neemt de laatste jaren af, maar een ouder paard heeft het echt nodig.

https://www.bitmagazine.nl/algemeen/10- ... den/38121/