Even een vergelijking.
Wat ze altijd krijgen:
- 2 (grote) porties hooi per dag
- onbeperkt stro
- nooit gras (heeft een reden)
Wat ze eerst kregen:
- ongeveer 1.5 kg Sport Mix Zero van Aveve verdeeld over 2 keer
Wat ze nu krijgen:
- 2 kg bietenpulp verdeeld over 2 keer (ongeweekt gewogen, uiteraard geweekt gegeven)
- lijnzaadvlokken voor de verhoudingen
- vitaminen/mineralenkorrel
Dus veel meer qua hoeveelheid maar toch minder qua voedingsstoffen?
Of zou dat niet zoveel verschil maken en moet ik het in andere dingen zoeken?
Er zijn nog wel andere opties (zo hebben ze bv voor het eerst sinds jaren deze winter dekenloos doorgebracht, ook weer met reden, maar zoiets speelt misschien naast de leeftijd ook mee) maar heb dit probleem nog nooit zo gehad dus ik vind het moeilijk. Mijn gevoel zegt dat ze te weinig uit hun voeding kunnen halen, dus niet dat de hoeveelheid een probleem is maar wel wat ze krijgen.
Staleigenaar stelde voor om sowieso terug te gaan naar de sport mix omdat ze het daar altijd goed op hebben gedaan. Reden wan omschakelen wat zo "puur" mogelijk voeren omdat eentje wat problemen heeft met bepaalde vitaminen (krijgt hij apart bij) en om daar zo weinig mogelijk in te verstoren. Qua werk doen ze verder eigenlijk niks, wat stapritjes als het goed weer is en wat draf en galop als het gaat (ritten voorlopig max 2u en minstens 80% stap).
Verder opperde die om tijdelijk iets als merriebrok of start & go te geven, want als het door de voeding is zouden ze daardoor weer snel in model geraken. Zelf zat ik te denken aan iets als 18+ van Pavo ofzo, maar moet de samenstellingen nog eens bekijken/vergelijken. Eén pony is zeer gevoelig aan suikers en reageert ook op luzerne (puur luzerne, dus je kan daar geen emmer van geven maar een beetje in het voer zelf zou wel moeten gaan) dus daar moet ik wel rekeing mee houden.
Iemand tips/ideeën? Of zou ik het gewoon nog even moeten aankijken?
Het is niet dat ze nu dramatisch slecht uitzien maar ik heb schrik dat het de verkeerde kant uitgaat en gezien hun leeftijd doe ik er liever nu wat aan, liever wat te vol dan ineens te mager

Bedankt voor het lezen en ik ben benieuwd