oplossing hooiverspilling in stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

oplossing hooiverspilling in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 14:38

Ik ben opzoek naar een oplossing tegen hooiverspilling in de stal voor een paard wat onbeperkt
moet eten en eigenlijk ook niet in de opname geremd hoeft te worden.
Nu smeert ze het door de hele stal heen, mest erover etc etc.

Een echt slowfeedernet met minigaatjes zie ik dus niet zitten.
De hooitassen spreken mij wel aan.
Een bak in de stal zie ik niet zitten.
Iemand een goede ervaring met een bepaald systeem?

tengeltje11

Re: oplossing hooiverspilling in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:40

gewoon een slowfeeder.
als ik hier zie hoe 'vlug' ze eten uit een slowfeeder met 3x3 mazen,dan hindert dat niet,maar zorgt voor een verdeeldere inname,en vooral voor minder op de grond.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:43

Waarom zie je een slowfeedernet niet zitten? Is dan toch juist de ideale oplossing? Hiervan gaan ze niet minder eten. Het wordt beter verdeeld omdat ze rustig door kunnen knabbelen. En geen flinke plukken eruit trekken in een keer, wat juist de verspilling tegengaat.
Gewoon een net ophangen wat groot genoeg is voor het hooi dat jij wilt voeren.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 14:44

GamblersCup schreef:
Waarom zie je een slowfeedernet niet zitten?

Omdat ik haar niet teveel wil remmen in opname. Ze mag vetter van mij voor als haar veulen er straks is. En het liefst wil ik dat met hooi bereiken in plaats van kilo's krachtvoer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:46

Ik zou een hooinet met mazen van 4 tot 6cm pakken, dat remt niet maar zorgt toch dat niet alles zomaar op de grond valt.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:47

Ik heb aanhangwagennetten dubbelgevouwen vastgemaakt (zodat er een soort zak ontstaat) en die als slowfeeders opgehangen. Gaten zijn zo'n 4x4cm, dus vrij groot, maar paarden houden het hooi wel meer op 1 plek.
Ik heb ze met haken aan de zijkant opgehangen, en het midden dichtgemaakt met een musketonhaak, omdat anders al het hooi er alsnog uit wordt getrokken. Nu is het een groot, niet fijnmazig hooinet, waar bijna een baal hooi in past.

Ow, ik koop ze trouwens bij de Action, zijn iets van 7,50euro of zo.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:47

ik zie nog steeds niet in waarom ze met een slowfeeder minder zou opnemen?
als je haar evenveel hooi geeft al nu,zal het ook op zijn,alleen zullen er geen hopen op de grond liggen,waar op gemest en geplast is.
dus juist meer opname.

als je haar wil ronder krijgen met hooi alleen,zou ik vooral ook naar mijn hooi kijken.
welke snede heb je nu?rijk of arm hooi,.....
als je daaraan sleuteld,kan je vooruitgang boeken.

je kan arm hooi voeren a volenté,daar zal een paard niet voller van worden....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:48

ligt er dan 24/7 een bult hooi in haar stal waar ze ook altijd van staat t eten barvrouwke?

het verteringsysteem kan maar een bepaalde hoeveelheid aan, alles wat ze meer eten, schijten ze doodleuk ook weer uit..

de slowfeeder zorgt ervoor dat je rustig naar bed kunt en er veel langer hooi aanwezig is.. daarnaast pissen ze er niet overheen, waarna ze het niet meer willen eten..

in de natuur kunnen ze ook niet per halve plak tegelijk naar binnen kauwen, dat gaat in kleine plukken zodat het speeksel effectief zijn werk kan doen, de kiezen optimaal kunnen knauwen en het voedsel dus zo goed mogelijk verteerd wordt en optimaal benut... als ze als een soort graafmachine van het hooi kunnen happen is het niet alleen snel op, waardoor de maag en darmen een deel van de tijd leeg staan, maar is er ook nog eens een minder effectieve passage door het maagdarmstelsel, wat je op kunt tellen bij je verspilling ;)

die van mij is een ronduit magere, maar hooi zonder hooinet en hij valt direct af.. zelfde hoeveelheid in een hooinet en hij blijft net aan op gewicht... krijgt 3x per dag, in totaal meer dan 20 kilo (zijn nachtvoorraad is 6 plakken en wat er 'verspild wordt bij het voeren ram ik er nog even bij in)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:52

Barvrouwke schreef:
GamblersCup schreef:
Waarom zie je een slowfeedernet niet zitten?

Omdat ik haar niet teveel wil remmen in opname. Ze mag vetter van mij voor als haar veulen er straks is. En het liefst wil ik dat met hooi bereiken in plaats van kilo's krachtvoer.

Maar je remt niet in opname met een slowfeedernet ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:54

trouwens naast hooi kan je perfect aanvullen met andere ruwvoeders als biet,appel,wortel,witloofwortel,.....
vinden ze vaak heeel lekker,en biedt afwisseling zonder de kilo's krachtvoer te moeten geven.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 15:00

tengeltje11 schreef:
ik zie nog steeds niet in waarom ze met een slowfeeder minder zou opnemen?
als je haar evenveel hooi geeft al nu,zal het ook op zijn,alleen zullen er geen hopen op de grond liggen,waar op gemest en geplast is.
dus juist meer opname.

als je haar wil ronder krijgen met hooi alleen,zou ik vooral ook naar mijn hooi kijken.
welke snede heb je nu?rijk of arm hooi,.....
als je daaraan sleuteld,kan je vooruitgang boeken.

je kan arm hooi voeren a volenté,daar zal een paard niet voller van worden....

Misschien valt het wel mee, maar voor mijn idee eten ze makkelijker uit een grootmazig hooinet,
dan een net met hele kleine gaatjes. Alleen bij een hooinet met mazen van 10cm, zal het hooi waarschijnlijk alsnog vrij vlot onder het net liggen.

Hooi is van goede kwaliteit, en ze groeit ook lekker na haar vorige veulen.
Alleen het mest zo lastig uit, als er plukken hooi door je vlas heen geroerd zit. :Y)
Daarom opzoek. Maar of het dan een grof of fijnmazig net moet zijn, een hooitas, littlebit feeder etc.
Naar die ervaring was ik benieuwd.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 15:01

GamblersCup schreef:

Oké helder. Ik heb nooit/zelden met slowfeeders gewerkt. Zeker niet bij 1 die vetter mag.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:03

Het voordeel van een net is dat je daarbij vaak kunt kiezen voor verschillende formaten. Die hooitassen zijn allemaal vrij klein, waardoor je aan het vullen blijft, als je haar onbeperkt wil geven. Ook zit daar enkel een gat aan de voorkant, waardoor ze altijd in dezelfde houding eten.

Ik zou ook voor een slowfeeder gaan, ze leren hier heel snel mee omgaan. Bovendien, hoe groter de gaten, hoe meer er weer geknoeid wordt; dus ook in dat opzicht zijn kleinere gaten helemaal niet zo verkeerd. Omdat ze kunnen eten uit elke hoek hebben ze ook meer afwisseling in de houding, wat me een stuk gezonder lijkt voor het lichaam.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:08

Barvrouwke schreef:
Misschien valt het wel mee, maar voor mijn idee eten ze makkelijker uit een grootmazig hooinet,
dan een net met hele kleine gaatjes.

Nee hoor, dat hebben ze heel snel in de gaten, gaat net zo makkelijk!

Een slowfeeder is niet om minder te voeren, juist om een goede hoeveelheid te voeren wat beter verdeeld wordt over de tijd, zodat ze niet een deel zonder staan. En zoveel minder verspilling!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:09

ik heb zelf een bagagenet van de action..
mooie maasmaat, goed sterk.. de zijkanten heb ik dichtgeweven met strotouw en de bovenkant weef ik stevig dicht nadat het gevuld is, met een strikje aan de buitenkant van de box.. opening zo ruim dan ik het zonder enige moeite kan vullen (vind gewone hooinetten vaak een enorm gewrot).

na twee jaar functioneren is hij nu binnenkort aan vervanging toe, meneer heeft er een snuitgroot gat in geboord waar hij het hooi uit eet, dit is nu even verholpen maar hij heeft nu een beginnetje om het grote sloopwerk te starten.. dus ik heb het volgende net vast in huis gehaald.. bij komend voordeeld.. het 'hooinet' is verpakt in een plastic tasje met ritsje.. ideal voor je meest favo borstels en een hoevekrabber, waardoor je je poetskist niet steeds hoeft te verslepen.

dubbel is hij dus 1.50m bij 1.10m, met een beetje geweld kun je er een complete baal hooi in stouwen.
inclusief handig poetstasje :')

Afbeelding

Afbeelding

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:17

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:19

Maar TS wil geen bak in de stal, zie OP.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:20

GamblersCup schreef:

Sorry, hier ben ik het niet mee eens. Ik ben van de slowfeeders afgestapt omdat mijn merrie maar niet aan kwam. Sinds ze haar ruwvoer uit open bakken krijgt gaat er meer in, komt zij aan en blijft haar stal schoon.

TS, ik gebruik dus voor mijn paarden bakken, hout en zelf gemaakt naar eigen maten zodat ze een geschikte hoogte voor mijn paarden hebben.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:22

Wij hebben een Haybar, net als Claud1 post. Ideaal!

Moet wel zeggen dat er ook paarden zijn die graag hun neus onderin de Haybar wroeten en dan met een elegante zwieper de helft van het hooi de stal in zwiepen. Bij ons opstal hebben we er 4, 2 die doen het keurig, 1 zwiept het er uit maar eet alles keurig op en 1 die smeert het gewoon nog steeds door de stal.

Weet niet of dat ook onder een bak valt in jouw ogen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:25

Hier werkt het aanhangernet van de action niet. Die was binnen 2 dagen onbruikbaar (en gevaarlijk shet was op een lange draad aan het kauwen die aan 1 kant nog vast zat). Ik gebruikte altijd al een duurder aanhanger net (die te klein is voor de aanhanger en dus over was) a 40 euro. Die doet het al 4 jaar prima.

Nu dus maar easyfill hooinetten extra aangeschaft en die doen het ook erg goed.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:33

hier ook zo'n net van de action gebruikt..
dubbel vouwen en aan de zijkanten mooi dicht geknoopt met touw.
gaat bijna een baaltje hooi in ..geweldig
Afbeelding
net een nieuwe op gehangen oude was na meer dan een jaar kapot

Afbeelding
net gevuld

groetjes Diana

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:35

Hangen jullie allemaal je slowfeeder op, of leggen jullie die over een bak o.i.d. heen?
Ik heb dus zo'n lekkere smeerkees die al haar eten uit de bak gooit en het door de hele stal smeert. Ik wil wel liever een bak, omdat dit meer de natuurlijke houding is dan een opgehangen net.
Maar hoe maak je zoiets vast? En hoe groot moet je bak dan ongeveer zijn?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:36

Kim_W schreef:
Hangen jullie allemaal je slowfeeder op, of leggen jullie die over een bak o.i.d. heen?
Ik heb dus zo'n lekkere smeerkees die al haar eten uit de bak gooit en het door de hele stal smeert. Ik wil wel liever een bak, omdat dit meer de natuurlijke houding is dan een opgehangen net.
Maar hoe maak je zoiets vast? En hoe groot moet je bak dan ongeveer zijn?

In het centrale slowfeedertopic vind je veel voorbeelden!

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:38

Ah super, dan ga ik daar eens rondneuzen. Thanks :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 15:40

claud1 schreef:
https://www.rwdh.nl/paard-hay-bar-hooiruif.html wij hebben dit....
morsen haast niets en kunnen giga veel eten als ze willen
stoten ook geen hoofd zo!

Jammer dat ze vrij prijzig zijn om te proberen. Vind het een mooi concept zo in de hoek.
Geen scherpe kanten en weinig ruimte verlies.