Welk voer nu? Pony helemaal gek...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

Welk voer nu? Pony helemaal gek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:03

Hallo allemaal!

Ik ben een beetje ten einde raad en wil graag advies...

Ik heb twee pony's die in de zomer 24/7 in de wei staan en in de winter overdag in de wei en 's nachts op stal. Omdat er in de winter nauwelijks gras staat voer ik ze al jaren care 4 life van pavo bij. De jongste kreeg de eerste jaren dan ook nog pavo podo grow erbij, omdat zij nog volop in de groei was. Dit ging eigenlijk altijd heel goed en ze hebben hier nooit afwijkend op gereageerd.

De jongste heeft 2 winters geleden bij een vriendin van mij gestaan. Toen ontsnapte ze veel en was ze erg onrustig en nerveus. Wij dachten dat dit kwam doordat zij hier aan de weg stond en hier veel auto's en mensen langskwamen die haar wilden aaien. Dit was zij niet gewend, want bij mij thuis staan ze ver van de weg af in alle rust. Wij hebben haar toen door de pavo podo grow en pavo care 4 life pavo nerv control bijgevoerd. Dit heeft destijds enorm geholpen, ze was weer haarzelf en niet meer zo nerveus en onrustig. Toen ze weer bij mij kwam ben ik hiermee gestopt en tegen de zomer kregen ze geen brok meer bijgevoerd.

Nu staan ze alweer een poosje 's nachts op stal (belangrijk om te vermelden, ze hebben beide een mineralenblok in hun stal hangen) en het viel mij op dat de jongste elke ochtend als ze de wei in ging op dezelfde plek zand begon te eten. Hier schrok ik van en ze heeft toen ook meteen een zandkuur gehad. Ik was nog niet begonnen met bijvoeren en ik heb toen ook direct een zak care 4 life gehaald en ze kreeg er ook elke dag een scheutje lijnzaadolie overheen. Ik dacht namelijk dat ze misschien zand at omdat ze voedingsstoffen miste. Ze stopte met zand eten en ik dacht dat ik het had opgelost.

Een paar weken nadat ze werden bijgevoerd met care 4 life begon de ellende. Elke avond als we ze binnen wilden zetten stond de jongste in een andere wei en was enorm veel afrastering kapot. Dat resulteerde in elke dag draad maken. We wisten niet hoe ze het deed en uiteindelijk hebben we het gezien. Zonder enige aanleiding loopt ze er doorheen. We hebben rondom het land al het draad gecontroleerd of er wel stroom op staat, en dit is wel het geval. Het is niet dat ze schrikt, of heel hard aan het rennen is. Gewoon zonder aanleiding loopt ze er dwars doorheen, ook niet springen ofzo. Gelukkig is de wei van de pony's een stuk van de weg af, maar toch is er wel een risico dat ze op een dag verder gaat en wel de weg op komt. Dus noodgedwongen staat ze nu veel op stal.

Na een week op stal leek ze rustiger en hebben we het weer geprobeerd, het ging een week goed en toen begon de ellende weer. Dus nu staat ze weer op stal.

We hebben ook een vanghok, waar de koeien in gaan als ze van de wei komen en op stal gaan. Dat is een hok buiten van ongeveer 3 bij 6 meter van dikke palen en vangrails drie boven elkaar. Dat is zo stevig en hoog, daar komt ze niet uit. Nu staat ze daar samen met mijn andere pony overdag, zodat ze toch buiten is. Maar dit is natuurlijk niet ideaal, want het is niet veel groter dan haar stal dus veel beweging krijgt ze er niet van. Ik zet haar hier wel samen in met mijn andere pony, zodat ze wel contact heeft met anderen en niet steeds alleen is zoals ze ook in haar box is.

Mijn andere pony heeft overigens nergens last van en is gewoon haar lieve zelf. Zelfs als de jongste ontsnapt en er maar een super laag draadje is nog, dan blijft ze er braaf achter.

Ik heb haar toen dit gedrag begon uiteraard meteen van de care 4 life gehaald. Ook zonder dit ontsnapt ze helaas nog. Ik weet niet meer zo goed wat ik moet, de omheining is gewoon goed qua stroom en het is niet dat ze schrikt. Ik wil niet dat mijn pony's zoveel binnen moeten staan, maar ik wil ook niet het risico lopen dat ze wel de weg op komt en daar haarzelf en nietsvermoedende mensen in gevaar brengt.

Vanmorgen heb ik een zak pavo nerv control gehaald, omdat dit de vorige keer wel zijn vruchten afwierp. Maar dit eet ze niet als het niet gemengd is door iets anders.

Misschien belangrijk om te weten, de oudste is een volle shetlander en de jongste is een kruising shetlander en arabier.

Welk voer zou geschikt zijn? Iets zonder suikers of iets waar ze druk van wordt? Want ivm het zand eten lijkt het me dat ze wel wat extra's nodig heeft, of zou dat verveling zijn en zou het ontsnappen ook verveling zijn?

Het is een lang verhaal geworden en misschien wat warrig, dus als er nog vragen zijn hoor ik het graag!

lando2

Re: Welk voer nu? Pony helemaal gek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:09

Heeft ze misschien lange haren waardoor ze stroom minder voelt? Als ze zonder aanleiding door de draad loopt lijkt mij dat weinig met stress te maken te hebben?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:11

lando2 schreef:
Heeft ze misschien lange haren waardoor ze stroom minder voelt? Als ze zonder aanleiding door de draad loopt lijkt mij dat weinig met stress te maken te hebben?

Ze heeft wel een wintervacht, maar hoe ze tegen het draad staat lijkt me dat ze het dan toch echt wel moet voelen. :+ Op het moment dat ze erdoor is dan is ze wel helemaal gek. Ik denk ook niet dat het stress is, maar misschien frisser zoals veel paarden in de winter. Maar wat ik dan raar vind is dat ze eerder nooit zo heeft gereageerd op care 4 life.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:12

Hoe sterk is je stroomklok?, want mijn eerste indruk is dat ze er gewoon 0 respect voor heeft.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:13

tamary schreef:
Hoe sterk is je stroomklok?, want mijn eerste indruk is dat ze er gewoon 0 respect voor heeft.

Ik heb geen idee, mijn stiefvader regelt dat allemaal. Maar het is een klok die echt met een stekker in het stopcontact zit. Dat is inderdaad zo en daarom had ik zelf ook verwacht dat er geen stroom op zou staan, maar dat blijkt dus wel zo te zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:13

het kan ook verveling zijn, heb je ze al eens compleet van het krachtvoer afgehaald om te kijken of dat verandering brengt?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:14

Ik mis de hoeveelheid hooi in je verhaal?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:14

NenaC schreef:
het kan ook verveling zijn, heb je ze al eens compleet van het krachtvoer afgehaald om te kijken of dat verandering brengt?

Ja, ze staat momenteel helemaal niet op krachtvoer. Dat gaf de eerste week verandering en daarna is ze weer in haar oude patroon van het ontsnappen teruggevallen.

maximuss schreef:
Ik mis de hoeveelheid hooi in je verhaal?

Ze krijgen onbeperkt hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:16

Nou kan het zijn dat ik er helemaal overheen lees,maar je zegt dat er bijna geen gras staat en je krachtvoer geeft.

Maar geef je ook hooi bij op de weide?
Dat geeft al een volle buik en genoeg afleiding

Zou dat als eerste doen en misschien kun je wat krachtvoer betreft ze beiden wat subli dieetmix geven, of eenander voer laag in suikers,maar hoig in vitamines

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:17

Siepie schreef:
tamary schreef:

Ik heb geen idee, mijn stiefvader regelt dat allemaal. Maar het is een klok die echt met een stekker in het stopcontact zit. Dat is inderdaad zo en daarom had ik zelf ook verwacht dat er geen stroom op zou staan, maar dat blijkt dus wel zo te zijn.

Vraag maar hoeveel J klap dat ding heeft, want een apparaat voor paarden (advies 0.25-0.3J) is niet sterk genoeg voor een uitbreker. Respect voor de draad is vrij essentieel voor hun veiligheid en jouw nachtrust.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:19

Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat de hoeveelheid stroom in orde is, aangezien mijn stiefvader eerder boer was en er veel koeien waren. Momenteel is dat niet zo en later zijn er pas pony's gekomen. Ik ga het zeker bespreken, want ik kan me niet voorstellen dat als er veel stroom op staat dat ze er dan op deze manier doorheen gaan.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:22

Heb je al magnesiumcitraat geprobeerd? Dat helpt bij onrust.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:25

Mijn pony gaat ook door het draad als hij op een wei staat met weinig gras en de wei daarnaast genoeg gras heeft staan. Ze vinden gras nu eenmaal vaak lekkerder dan hooi. Draadje iets verzetten zodat hij wat kan snoepen en hij blijft binnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:28

Siepie schreef:
Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat de hoeveelheid stroom in orde is, aangezien mijn stiefvader eerder boer was en er veel koeien waren. Momenteel is dat niet zo en later zijn er pas pony's gekomen. Ik ga het zeker bespreken, want ik kan me niet voorstellen dat als er veel stroom op staat dat ze er dan op deze manier doorheen gaan.

Oud apparaat? Die dingen slijten nl ook en geven dan minder, kwam ik hier ook achter, laten uitmeten en inderdaad nog maar 1/4e van wat moet aan klap en daar hadden mijn pony's dus lak aan.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:30

mystery1980 schreef:
Mijn pony gaat ook door het draad als hij op een wei staat met weinig gras en de wei daarnaast genoeg gras heeft staan. Ze vinden gras nu eenmaal vaak lekkerder dan hooi. Draadje iets verzetten zodat hij wat kan snoepen en hij blijft binnen.

In de wei naast hun eigen wei staat ook geen gras. Ze ontsnapte ook steeds naar een wei waar ook geen gras stond...

tamary, over de stroom ga ik het vanavond even hebben met mijn stiefvader als ik daar heen ga om de pony's naar binnen te doen!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 17:53

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:56

En eens een ander merk over geven? Misschien kan ze niet tegen een ingrediënt die in pavo zit?
Verder zou ik magnesium gaan bijvoeren.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 17:58

Esther_r20 schreef:
En eens een ander merk over geven? Misschien kan ze niet tegen een ingrediënt die in pavo zit?
Verder zou ik magnesium gaan bijvoeren.

Ja dat heb ik nu ook gedaan, lees best veel negatieve dingen over pavo dus heb bij de dierspeciaalzaak ook aangegeven dat ik echt geen pavo wilde. Toen kwam ze met dit. Zou magnesium bij wat ze nu krijgt nog werken?

Ik heb het trouwens ook met mijn stiefvader gehad over de stroom. Volgens hem moet er genoeg op staan, maar daar twijfel ik zelf aan eerlijk gezegd. Maar goed hij heeft er wel meer verstand van. Hij zegt dat het door haar vacht komt. Zou het werken als ik haar scheer? Aan de ene kant wordt ze daar misschien frisser van, maar ze voelt de schokken wel als ze zo met haar hals over het draad staat als ze nu doet. :+ Al zit er dan natuurlijk wel een deken op haar borst, maar de hals voelt ze dan wel echt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:04

Lekt er niet ergens stroom weg? Of dat de draden op een paal zitten of iets dergelijks?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:08

Maar nerv control is toch evengoed van pavo?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:20

Rizette schreef:
Lekt er niet ergens stroom weg? Of dat de draden op een paal zitten of iets dergelijks?

Dit is ook wat ik dacht. Het draad moet compleet vrij zijn van gras e.d. om optimaal te kunnen geleiden. Loopt jouw draad bijvoorbeeld midden door een bosje, dan kan het zijn dat het stroom daar weglekt.

Je zou op verschillende punten gaan kunnen meten met een apparaatje. Wellicht heeft je stiefvader deze wel. Totaal niet veel werk en je hebt zekerheid. :j

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:35

Doe je wat met haar? Ik ken een pony die hetzelfde deed, maar die verveelde zich te pletter. Sinds er wat meer mee gedaan werd hield het uitbreken ook op :)

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:49

Het is niet alleen belangrijk of er voldoende spanning op de draden staat. Ook de aarding moet voldoende zijn anders blijft de stroomklap die het paard krijgt als hij tegen de draden loopt uit. Voor een lichte tinteling zijn paarden vaak niet onder de indruk. Het is de stroomklap die het paard achter het draad houdt. Dus niet alleen de spanning die gecontroleerd moet worden maar ook de aarding, die zeker met de vorst wel eens problemen geeft vanwege het feit dat de bodem hard en droog is. Op internet kun je vinden hoe je het beste de aarding kunt controleren. (Je kunt ook zelf proberen of je echt een schok krijgt als je het draad vastpakt maar dat zou ik niet aanbevelen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:53

Nerv control is duur en imo oplichterij, veel te weinig magnesium en aua vitamines stelt het imo niet veel voor per kilo.
Hier deed het in elk geval niks.
Mijn pony die ontploft van krachtvoer doet het goed op 50 gram metazoa met 10 gram kamillebloemen.
De kamille is om het explosieve van krachtvoer op te heffen.
Kruidvat heeft zakjes van 50 gram voor 1,20, dus het testen waard.
Care4life is iets waar ze erg heet van kunnen worden trouwens, ik zou vitalbix proberen in jou geval, daar is de kans op fris worden minder.
Mijn pony deed het trouwens ook redelijk op pavo energy control, maar dat is wel sportbrok, met langzamere energie.
Mijn pony vond ik daar niet fijn op in het werk, maar hij was er wel braaf mee.

Verder inderdaad bezigheden, is het niet zware verveling?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:05

Esther_r20 schreef:
Maar nerv control is toch evengoed van pavo?

Klopt, maar in verhouding krijgt ze daar maar weinig van en daarnaast reageerde ze hier wel goed op twee jaar geleden toen ze ditzelfde gedrag vertoonde.

Ik lees verveling, inderdaad dat zou best kunnen. Momenteel heb ik het enorm druk met mijn studie, stage en honden dat ik momenteel niet aan veel meer toe kom dan de verzorging wat betekent dat ik twee keer per dag daar ben. 's Ochtends en 's avonds om ze buiten te zetten, de stallen uit te mesten, te voeren en ze weer naar binnen te doen. En natuurlijk een aai over hun hoofd. Ik heb al eens nagedacht over een verzorgster, maar ik ken geen meiden die ervaring genoeg hebben om met haar aan de slag te gaan. Het staat wel op de planning om haar binnenkort voor de kar te beleren, voorwerk is al wel gedaan maar ik moet haar gewoon weer opnieuw oppakken. Eerder werd ze wekelijks ook gereden door twee kleine meisjes onder begeleiding van mij, maar dit ligt nu ook al een paar weken stil ivm het weer.