Kruiden voer jij ze?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kruiden voer jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:53

Voeren jullie kruiden bij?
En Zoja hoe dan? Soms, altijd..
Wisselend, altijd hetzelfde...?
Per seizoen aangepast of laat je het echt samenstellen bijvoorbeeld?

Ik geef nu kruiden ( luchtweg) door de grasbrok.
Van t voorjaar wil dan overstappen op wat anders.
Mijn pony is echt gek op kruiden.
Z'n grasbrok zonder vindt hij geen succes.

tinkersjakie

Re: Kruiden voer jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:39

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:43

Ik geef regelmatig brandnetel met kleefkruid.
Ik ben nu bezig met het samenstellen van een speciale kruidenmix voor de lymfeklieren voor ons trekpaard met CPL, en ook voor onze tinker die hier een klein beetje aanleg voor heeft.

Ik heb thuis een hele verzameling kruiden, vooral voor mezelf ook, voor kruidenthee, en de paarden krijgen hier ook zo nu en dan iets van. De ene keer voor de luchtwegen, de andere keer weer tegen afvalstoffen..

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:47

Ik voer een luchtwegmix en gedroogde goudsbloem. Verder in de zomer soms brandnetels en kleefkruid maar dat is dan meer omdat ik het uit de tuin heb weg geplukt haha.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:02

8nnemiek schreef:
Ik ben nu bezig met het samenstellen van een speciale kruidenmix voor de lymfeklieren voor ons trekpaard met CPL, en ook voor onze tinker die hier een klein beetje aanleg voor heeft.

Ik heb thuis een hele verzameling kruiden, vooral voor mezelf ook, voor kruidenthee, en de paarden krijgen hier ook zo nu en dan iets van. De ene keer voor de luchtwegen, de andere keer weer tegen afvalstoffen..

Mag ik vragen wat je geeft? Heb zelf ook een tinker en altijd last van die vette korsten op zijn benen, rasp noemen ze het. Sommige zeggen dat het komt van mijten anderen van afvalstoffen.
Van alles wel geprobeerd maar kom er niet echt van af. Ik heb idee dat het door afvalstoffen komt.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:18

Ik volg ook altijd een beetje het seizoen, momenteel gedroogde tijm en venkel voor de luchtwegen en spijsvertering en in het voorjaar vaak paardenbloem. Het ligt er ook echt aan wat de natuur doet groeien in de tuin ;-) en ik geef ze dan ook vaak wat er rondom huis en tuin groeit. Kleefkruid, brandnetel, goudsbloemen.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:19

tinkersjakie schreef:
8nnemiek schreef:

Mag ik vragen wat je geeft? Heb zelf ook een tinker en altijd last van die vette korsten op zijn benen, rasp noemen ze het. Sommige zeggen dat het komt van mijten anderen van afvalstoffen.
Van alles wel geprobeerd maar kom er niet echt van af. Ik heb idee dat het door afvalstoffen komt.

Sorry even off-topic, maar als mijt is uitgesloten zou je je eens kunnen verdiepen in skincalmin anti-itch lotion, geweldige ervaringen van gelezen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:19

@tinkersjakie, Als het bij kleine, witte schilfers blijft dan zou ik me niet te druk maken. Die ontstaan meestal door het talg wat de huid aanmaakt en doordat de huid aan de achterkant van de knieën zo veel beweegt en rekt zie je dat de talg zich daar in de sokken wat ophoopt en uitdroogt, met schilfers tot gevolg. Ook een droge huid kan schilfers veroorzaken, net zoals sommige mensen meer last hebben van roos. Maar van die schilfers heeft een paard geen last als je ze af en toe eruit borstelt.
Heb je ook wel eens op mijten laten controleren, of er tegen behandeld? Die willen ook nog wel eens schilfers veroorzaken volgens sommige mensen.
Als het echt door de afvalstoffen komt dan werkt het meestal beter om de oorzaak aan te pakken dan om de afvalstoffen telkens opnieuw te moeten helpen afvoeren. Dan zou ik dus de huidige voeding onder de loep nemen, en alles waar veel suikers of fructaan in zit eens weg laten.
Maar uiteindelijk kunnen de schilfers weinig kwaad zo lang er geen wondjes bij zitten.

Ik geef zelf een kruidenthee van brandnetel en kleefkruid momenteel. Dat is goed tegen afvalstoffen :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:27

Anoniem schreef:

Dat hangt van de soort af. Sommige gaan in de winter op stal omdat ze slecht tegen de tocht kunnen, andere staan het hele jaar buiten.
Soms hoef je ze alleen water te geven, andere hebben toch graag af en toe een groter verblijf, of een beetje verse grond, of een scheutje pokon.
De behoefte verschilt inderdaad ook heel erg per seizoen, zeker in de volle grond. Als het in de zomer weken niet regent, dan moet je ook in de tuin je kruiden flink bijvoeren.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:32

Sorry ga beetje off-topic en dit zal laatste berichtje zijn. Maar dank je dames voor jullie antwoorden!
Zal eens kijken just- bo wat het is.
Ja behandel hem regelmatig voor mijt. Ook al spuit gehad maar dat veranderd niks. Zijn schilfers maar ook verdikking op been. Heb het vet gehouden, Sokken geknipt, wassen. Groene klei. Maar eigenlijk helpt niks. Dus eigenlijk doe ik er nu al een jaar niks aan. Maar zag dit en dacht toch misschien weer wat proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:36

oomens schreef:
Anoniem schreef:

Dat hangt van de soort af. Sommige gaan in de winter op stal omdat ze slecht tegen de tocht kunnen, andere staan het hele jaar buiten.
Soms hoef je ze alleen water te geven, andere hebben toch graag af en toe een groter verblijf, of een beetje verse grond, of een scheutje pokon.
De behoefte verschilt inderdaad ook heel erg per seizoen, zeker in de volle grond. Als het in de zomer weken niet regent, dan moet je ook in de tuin je kruiden flink bijvoeren.

Zeker vroeg op vanochtend

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:37

Als er een verdikking zit dan ben ik bang dat je tinker CPL heeft in een vroeg stadium. In dat geval zou ik gewoon heel sober blijven voeren en vooral blij zijn als er geen verdikkingen bij komen. Bij CPL verliest de huid zijn elasticiteit en daardoor schilfert het, en dat is helaas niet meer te verbeteren, maar je kan het wel in toom houden.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:46

Ik heb eens van een stalgenootje een halve emmer kruiden voor metaal paarden overgenomen (heeft te maken met verschillende typen paarden: vuur, water, metaal, hout). Behalve dat paard het erg lekker vond voegde het naar mijn idee weinig toe en was het vooral erg duur :')

Op bepaalde plekken op stal bij ons groeit kleefkruid, dit pluk ik zodra ik het zie en dit eet hij dan ook met smaak op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:09

En waar kopen jullie graag?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:22

Ik koop meestal bij pitpit. Is niet de goedkoopste, maar ik wil het liefst zo veel mogelijk biologisch.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:52

Anoniem schreef:
Zeker vroeg op vanochtend
Ja, was lekker weer voor een buitenrit. Hoezo?
Jij vraagt of ik wel eens kruiden voer, dus ik geef aan dat ik sommige kruiden wel voer en andere nauwelijks.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:32

8nnemiek schreef:
Ik koop meestal bij pitpit. Is niet de goedkoopste, maar ik wil het liefst zo veel mogelijk biologisch.

Heb ik ook ontdekt ! Ideale webshop ! Ik heb grote emmers kurkuma en psylliumzaad staan, en helemaal niet duur vindt ik ! Goed adres.

8nnemiek weet jij een goed middel voor een Fries met veel witte schilfers ?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:37

Mijn Haflinger eet in de zomer zijn eigen gekozen kruiden. Hij eet maria distel, brandnetel en nog iets waarvan de ik naam zo 123 niet weet.
Ik ben van plan om dit jaar wat te laten drogen, zodat ik ze het ook ni de winter kan geven. :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:01

Ik geef m'n merrie ook brandnetel, dat krijgt ze het hele jaar door. Nu ze in de winter niet op het land staat, krijgt ze ook fenegriek voor haar luchtwegen.

De brandnetel vind ik nog lastig te verkrijgen, of iig in grote hoeveelheden, ik heb niks aan kleine zakjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:36

Ik heb het vroeger wel gegeven.
Brandnetel, kamille,paardenbloem,zeewierl blauwe bes, zwarte bes ook geloof ik, fenegriek,bramen, aloe vera,echina
, chlorella, spirulina..horen die er ook bij?
Samengestelde kruiden, echt heel,heel erg veel.
Maar ik doe het niet meer,behalve een zachte vacht heb ik nooit enig verschil gemerkt.

Behalve 1,
nigella sativa, ook wel bekend als zwarte komijn.
Ben er ooit mee begonnen voor de luchtwegen van mijn pony en merk echt verschil als ik er mee stop.
Hij was een zwaar headshaker door pollenallergie, en sinds ik dit blif geven is ook dat verbeterd.
Waar ii het koop? Bij http://www.makana.de.
zit in Duitsland, levert snel en is vrij goedkoop vind iken hebben erg veel :j

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:57

Bedoel je deze? https://www.makana.eu/horse/animal-feed ... ulate-10kg
Ik had hiernaar zitten zoeken, maar kon slecht iets vinden. Ik geef m'n merrie naast de fenegriek deze winter Balsamic Control tegen het hoesten (was ik vergeten in m'n vorige post te zetten) en ze doet het er goed op. Ik ben alleen niet heel blij met de samenstelling, ik wil zo min mogelijk knoflook voeren. Ik had alleen nog niet makkelijk de zwarte komijn in wat grotere verpakking kunnen vinden.
Ik sta op het punt een nieuwe pot BC te bestellen, maar ik denk dat ik dat even uitstel en in DL iets bestel om te proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 20:48

Ja die, al heb ik de duitse pagina er gewoon altijd voor.
Ben vroeger begonnen met zwarte komijn olie,maar merkte dat hij daar erg winderig van werd :+
Heb het zelf ook genomen om te kijken wat het deed en mijn darmen reageerden er ook nogal sterk op haha :P
Verzendkosten zijn wel 7 euro geloof ik,maar het word wel altijd binnen een week bezorgd.
Ik vind het een erg fijne site, met groot assortiment
Heb trouwens ook lijnzaadpellets daar besteld, en kokosstaafjes/snoepjes, ook erg gezond :j

Oh, zo een grote zak heb ik trouwens niet,heb die van 1,5 kilo.
Doe je ook erg lang mee

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 20:56

Dank je wel, ik ga even snuffelen.
Ik merk dat ik wel van alles wil gaan voeren, ik wil het zo goed mogelijk doen. Maar misschien moet ik er geen circus van maken en kijken wat ze nodig heeft. Ze krijgt nu al een volle bak voer met van alles erin, ik moet uitkijken dat ik niet doorsla. Maar ik merk dat de nigella haar helpt, dus dat ga ik zeker bestellen.
*edit*
Hoeveel voer je per dag? Ik lees 100-200 gr per dag, dan doe je max 2 weken met 1,5 kg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 21:19

Ik geef het 4/5 x per week,alleen als ik naar appie toe ga, hij staat buiten en krachtvoer moet ik zelf geven
Maar ik geef lange niet zoveel, gewoon een handje over het voer.
Maar heb het een tijd niet gegeven en toen had ik wel het idee dat hij wat gevoeliger reageerde op stof, dus tja...

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 21:29

Ah oké, mijn merrie is in de winter binnen en ben elke dag op stal om te mesten en voeren. Om haar in de winter te ondersteunen wil ik het wel elke dag geven, als ik 50 gr per dag zou geven, dan gaat zo'n kleine zak maar een maand mee. Dat red ik niet tot het buitenseizoen weer begint, ergens in april ofzo. Dus ik ben goedkoper uit als ik een grote zak bestel, qua verzendkosten maakt het volgens mij niet uit.
Ik zie alleen het verschil tussen de chips en de pellets niet.