Een beetje ten einde raad: slechte eter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Een beetje ten einde raad: slechte eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 23:02

De dagen worden korter en donkerder en ik heb weer een slechte eter op stal.
Afgelopen winter merkte ik het al. Brokken niet op eten, hooi alleen nog maar achter in de stal willen, invallen (eind winter zelfs zo erg dat mijn hand gewoon in haar flank paste, heb er wel een foto van) en zichzelf niet meer zijn.
Nu moet ik er bij zeggen dat ze meer binnen dan buiten stond en toen t buitenseizoen weer een beetje begon knapte ze wel weer op.
Nu het weer richting winter gaat begint de ellende weer.
In de zomer eet ze heel goed en geen problemen, maar nu begint t alweer met brokken niet eten, hooi ook minder snel ophebben
Stro eet ze dan weer wel.
Ik geef haar slobber gemengd met muesli en lijnzaadolie. Vandaag heb ik, op aanraden, er ook luzerne doorheen gedaan (maak t met warm water aan). Daar begon ze gelukkig wel aan, maar t was met de nodige moeite. Uiteindelijk gaf ze dat op en ben ik t met de hand gaan voeren, ook dat ging eerst wel, maar toch wou ze dat ook niet meer. Toen heb ik het maar in de voerbak gegooid, zodat ze er de hele nacht over kan doen. (vandaag ook een halve vitaminespuit gegeven, woensdag de andere helft)
In oktober had ze zo een hele bak leeg, nu is dat met moeite een kwart tot een halve.
Ik maak me toch wel zorgen, want ze loopt wel in de sport (goed dan wel niet op topniveau, maar we willen wel wat bereiken).
Nog wat informatie. Het is een 14 jarige merrie. Ouders onbekend en loopt momenteel L1 dressuur (mogen naar de L2) en springen zit wel aardig op BB niveau.
Er is niks veranderd in tussentijd, ze komt ook gewoon nog buiten.
Het enige wat is veranderd, is dat ze is geschoren, maar ze heeft gewoon een deken om en nu het wat kouder is heb ik haar een extra deken gegeven.
Ik wil zowieso binnenkort een uitgebreide bloedtest laten doen en ook een check op maagzweren.
Iemand tips en trics dat ik haar aan t eten krijg? Wortels gaan er trouwens wel in als zoete koek, maar dat is ook niet echt een fatsoenlijk dieet :+
Morgen ga ik iig een houder voor de emmer halen, zodat ik de emmer gerust de hele nacht in de stal kan ophangen dat ze het op dr eigen tempo allemaal kan opeten.
En verder, wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Osteo is laatst trouwens nog geweest en die was zeer te spreken over haar.
Tandarts komt deze maand nog, afgelopen 2 jaar geen problemen gehad kwa gebit, verwacht t nu ook niet gezien t slechte eten weer samenvalt met de winter en ze draait ook geen proppen etc.

mrie

Re: Een beetje ten einde raad: slechte eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:09

Wij geven ook wel voer in zo'n grote flexibele emmer, kost minder kan geen kwaad.
Wat een lastig probleem. Als je met haar zou gaan wandelen en haar in de berm ergens zou laten grazen, eet ze dan wel?
De enige ervaring die ik weet met lastige eters is afwisselen. Geef ze A en als ze dat niet meer blieven geef je B en tussen door een een keer C.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 23:13

Ze krijgt overigens wel 2x per dag gewoon van de eigenaar te eten, maar omdat ze de brokken laat staan ben ik na mn werk snel naar stal gevlogen om dr van een portie slobber te voorzien, gezien ze dat dus wel beter eet dan brokken. Maar elke dag, de hele winter, vanuit werk langs ga ik niet redden.
En verder na het rijden krijgt ze altijd ook nog wat

Doordeweek kan ik helaas niet wandelen gezien ik 40uur werk en dus in het donker op stal kom. Overdag staat ze wel gewoon in de wei. In t weekend doe ik t wel eens en dan wil ze ook wel eten.
Ik geef haar pavo slobber met Triple P muesli. en dan een scheut lijnzaadolie doorheen. Morgen koop ik nog een pak luzerne om aan te vullen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:19

Misschien een hele stomme vraag, maar wat als je er een appeltje ofzo doorheen doet?
Als wortels wel bevallen is dat misschien wel hetgeen wat overtuigt. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:42

Heb je al eens geprobeerd de lijnzaadolie weg te laten. Heb er hier een die dat dus niet eet. (Naja eigenlijk eet ze helemaal niet zo veel).

Speedybeet van pavo al geprobeerd?
Brokken in de week (met stukjes wortel)?
Ik doe voor mijn kiesmies 1 van de 2 bovenstaande. Gooi er vaak ook een handje mint in. Dat vind ze lekker en daar verbloemen we alles maar mee.

Eet ze d'r hooi dit jaar wel enigszins normaal of is dat ook een drama?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 07:34

Geef haar vanaf oktober al slobber met lijnzaadolie en toen ging t er gewoon in :)
Het is echt sinds t kouder en donkerder is
Hooi, mwah gaat af en aan. Ze verkiest ook wel eens stro boven t hooi
Speedybeet nog niet geprobeerd. Wat is dat?

Zal t ook eens proberen met een wortel er doorheen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 07:45

Je geeft een verband met buiten staan, meer naar buiten gooien? Sommigen krijgen gewoon geen eetlust van al dat binnen hangen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 07:50

troi schreef:
Je geeft een verband met buiten staan, meer naar buiten gooien? Sommigen krijgen gewoon geen eetlust van al dat binnen hangen.

Op moment staat ze gewoon de hele dag buiten
Dus vandaar dat ik daar nog niet aan denk
Vorig jaar veel binnen en slecht eten dus toen heb ik t gegooid op winterdepressie, want ze was zichzelf niet.
Dit keer komt ze gewoon overdag nog buiten en merk in gedrag nog niet heel veel verandering
Het is echt op dit moment het slechte eten

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:01

Anders proberen Marstall wiesencobs. Is grasbrok die je kort moet weken.

Vinden paarden vaak lekker en de oude merrie van m'n vriend hebben we daar toen de winter mee door gekregen (slecht gebit en ouderdom, ze kreeg zo'n 6 scheppen) ( je begint vaak met 1 schep ;) )

Is een goede (lekkere) dikmaker.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:18

Ik zou kijken voor een goede vitamine mineralen mix. Als je paard al zo duidelijk laat zien dat wortels wel lekker zijn kan er o.a een vit.a tekort zijn. Ook extra vit.b en c zijn eetlust opwekkend.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:37

zijn andere zaken uitgesloten? zoals maagzweer etc? heft ze dunnere mest of andere zaken, dof, sloom, luchtzuigen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:45

eet ze over het algemeen de gehele dag slecht of echt alleen in de avond als ze weer naar binnen moet, ik zou ook haast denken gezien je beschrijving dat paard buiten gelukkiger is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:01

Heeft ze buiten ook de beschikking over hooi, gras zit nu natuurlijk niks meer in qua voedingsstoffen. Als ze overdag al hooi kan eten scheelt dat al enorm.
Wat is de kwaliteit van het hooi, eens ander hooi proberen wat ze lekkerder vindt?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 10:13

Zal eens kijken voor de vitamine mineralenmix. Ze heeft iig een mineralen liksteen en ook zoutblok

Maagzweer wil ik nog naar laten kijken. Ontlasting wisselt. Dan weer dik dan weer dun

Ja dat idee heb ik ook wel dat ze buiten lekkerder is dan binnen. Maar ze moet voor t donker wel binnen zijn. Staat snachts nooit buiten

Ander hooi is geen optie. Dat wil de eigenaar niet.
Kwaliteit is wisselend. Heb er al eens wat van gezegd. Is hooi van eigen land

Paard is overigens niet van mezelf. Betaal wel bijna alles. Bv als ik wil dat ze wat anders krijgt dan brokken etc.
Vriendin van me heeft nog een stal vrij. Als t echt niet verbeterd en t mag dan gaat ze daar vant winter heen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:39

maar wat is dan het antwoord op de vraag hoe eet ze buiten? is het alleen iets als ze op stal staat of over de gehele dag?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:46

corientjuhh schreef:
Geef haar vanaf oktober al slobber met lijnzaadolie en toen ging t er gewoon in :)
Het is echt sinds t kouder en donkerder is
Hooi, mwah gaat af en aan. Ze verkiest ook wel eens stro boven t hooi
Speedybeet nog niet geprobeerd. Wat is dat?

Zal t ook eens proberen met een wortel er doorheen

Speedybeet is snelwekende bietenpulp. Is van pavo.
Als ze d'r hooi ook niet eet dan zou je een grasbrok kunnen proberen of een grasblok en dan verder alleen een echt mineralenbrokje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:17

Ik zou ook eens buiten wat hooi gaan voeren. Zeker als er niet veel gras meer op de wei staat.
Heb je ook het gebit al eens laten controleren?

Wat bij mijn paard echt goed werkte op om gewicht te komen/blijven was de subli seniores priores. De paarden zijn er hier gek op. Je voert het als slobber, maar er zit veel meer in dan in gewone slobber.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:28

ik krijg een beetje het gevoel dat ze last heft van haar maag-darm kanaal. dit is ook in lijn met de symptomen namelijk. in de zomer eet ze gras en drukt ze continue haar maag zuur. nu er niks meer op de weide staat is dat niet meer het geval. hierdoor gaat ze weer moeilijk eten. dit kan ook een redden zijn dat ze meer stro eet. dit is hoog in vezels en hier moet ze veel op kauwen, hierdoor komt er veel speeksel vrij wat het maagzuur drukt in de maag.

door met krachtvoer achtige zaken te gaan werken waar niet of nauwelijk op gekauwt hoeft te worden, wordt het problem erger. ik zou je inderdaad een grasbrok aanraden met een vitamine brok erbij en onbeperkt goed droog, stuctuur rijk hooi. het hooi vervolgens 24/7 beschikbaar stellen, eventueel gemengd met stro.

success, ik ben benieuwd wat eruit komt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:00

DarkoFoitzik schreef:
ik krijg een beetje het gevoel dat ze last heft van haar maag-darm kanaal. dit is ook in lijn met de symptomen namelijk. in de zomer eet ze gras en drukt ze continue haar maag zuur. nu er niks meer op de weide staat is dat niet meer het geval. hierdoor gaat ze weer moeilijk eten. dit kan ook een redden zijn dat ze meer stro eet. dit is hoog in vezels en hier moet ze veel op kauwen, hierdoor komt er veel speeksel vrij wat het maagzuur drukt in de maag.

door met krachtvoer achtige zaken te gaan werken waar niet of nauwelijk op gekauwt hoeft te worden, wordt het problem erger. ik zou je inderdaad een grasbrok aanraden met een vitamine brok erbij en onbeperkt goed droog, stuctuur rijk hooi. het hooi vervolgens 24/7 beschikbaar stellen, eventueel gemengd met stro.

success, ik ben benieuwd wat eruit komt

Mee eens en vergeet hierbij de lever niet!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 12:35

Buiten staat ze met het hoofd aan de grond

Ik zal dat ook meenemen bij de DA. Wat voor onderzoek is daarvoor nodig?

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:43

Je zegt dat ze gewoon nog buiten komt, ook nu in de winter, en dat er niets veranderd is tussen de zomer en de winter. Nu vraag ik me af of dat ook voor de andere paarden op stal geldt. Hiermee bedoel ik, staat ze in eenzelfde situatie buiten als in de zomer? Staan er andere paarden bij haar of om haar heen of staat ze nu alleen? En staat ze nu nog steeds op een wei met gras of staat ze in een wei zonder gras of in een paddock? Wordt ze bijgevoerd buiten wanneer er geen gras meer is?

Oftewel: weet je wanneer ze precies minder gaat eten? Is het wanneer ze meer op stal komt, wanneer haar weidegenootje of buurpaard niet meer buiten komt, wanneer ze geschoren is, wanneer ze een deken op krijgt of pas nadat iets anders verandert omdat het winter wordt? Dit kan je waardevolle informatie geven over mogelijke oplossingen :)

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:55

Als dit elk jaar terug komt rond dezelfde tijd, op het moment dat de winter begint en er medisch niets gevonden kan worden.
Zou het dan niet een winter depressie kunnen zijn?

Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord bij dieren, maar zijn genoeg mensen die hier last van krijgen zodra de dagen korter worden.

Bij mensen werken ze met speciale lampen om het zonlicht van de zomer na te bootsen, wellicht dat dit valt te proberen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:21

Als ze buiten wel goed eet waarom laat je ze niet buiten. ?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:59

corientjuhh schreef:
Buiten staat ze met het hoofd aan de grond

Ik zal dat ook meenemen bij de DA. Wat voor onderzoek is daarvoor nodig?

Ze kan wel gras eten nu maar dat heeft geen voedingswaarde meer nu. Beter is om buiten ook hooi bij te voeren zodat ze iig overdag ook voedingsstoffen binnen krijgt.

koosje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:21

muesli, slobber, wortel, appels en om je paard aan te laten komen koko's! werkt echt super goed! gewoon een schepje door de slobber en je paard gaat er steeds beter uitzien.