Ervaringen 3 in 1 voerbak (voor ruwvoer)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prada

Ervaringen 3 in 1 voerbak (voor ruwvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:30

Omdat ik overweeg om een aantal van deze voerbakken te kopen zoek ik mensen die deze gebruiken en/of hebben gebruikt.

Verspil je minder ruwvoer? Kan je er voor 24 uur ruwvoer in kwijt (voor grote paarden)?
Zou je het aanraden, of wellicht een beter alternatief?!

http://www.equitrend.nl/voederbak.html

Bedankt!

hagelslag

Re: Ervaringen 3 in 1 voerbak (voor ruwvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:55

Is het echt voor op stal of voor de weide?
Ik denk niet dat ik zoiets zou willen gebruiken. Vraag me niet waarom.

Voor de weide hebben wij een soort slowfeeder(zichtbaar op de foto)
Deze heeft mijn vader zelf gemaakt. Voor beide ponys vullen we deze 2-3 keer per dag.als ze willen kunnen ze nonstop eten.
Wij hebben geen hele fijne maas qua ijzerwerk erboven. Juist gewoon een grove maas en alsnog knoeien ze niet heel veel.
Oke ze eten veel maar ze zijn niet te dik en ze vervelen zich niet dus laat ze maar eten ;-)

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:10

Mij lijkt niet dat je er 24 uur in kwijt kan, aan mijn paarden te zien gaat 12 uur al moeilijk worden en dan hebben die van mij er zelfs een net overheen. Zij hebben het in de link wel over slowfeeding maar wat ze bedoelen is onbeperkt aanbieden voor zover ik kan zien.
Ik zie zo gauw geen voordelen van die bak, ik heb een IBC zoals hierboven maar dat gaat normaal in de stal niet natuurlijk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:14

Ik heb ze zelf nooit gebruikt, maar wel ervaringen gehoord van anderen. O.a. dat de paarden het hooi uit het hooivak trekken en alsnog door de hele stal gooien, zeker kieskeurige paarden zullen altijd "het lekkerste" eruit zoeken en dat zit altijd onderin......... ;) .
Schrokoppen zullen de hele bak in een keer leegeten. Onbeperkt is leuk maar als het te makkelijk bereikbaar is zijn er veel paarden die dooreten tot het leeg is.
Daarbij schijnt het plastic van de bak niet tegen pure paardenkracht bestand te zijn en heb ik dergelijke bakken gezien die flink gehavend waren aan de onderkant.

Wij hebben gewone voerbakken in de stal voor evt. krachtvoer en voor hooi zelf gemaakt houten bakken waar een baaltje in past, daaroverheen ligt een stuk betongaas. Die bakken staan in de winter binnen en in de zomer buiten ( omdat onze heren bij slecht weer graag binnenblijven en hooguit hun neus tussen de flappen doorsteken om te voelen wat voor weer het is :o ).
Daarbij gebruiken we grote, fijnmazige hooinetten, die we voor de nacht meestal buiten hebben hangen, daar doen ze het langst mee.
Een van onze bakken:

Afbeelding

Het beton gaas ligt hier op de rand, normaal ligt dat dus in de bak op het hooi en zorgt de rand dat de paarden het gaas er niet uit trekken.
Afbeelding

Dit idee kwam ik tegen op internet, ook een houten bak maar dan met een plank erop met gaten ter grootte van een paardenneus, zoiets lijkt me ook ideaal.

Afbeelding

Deze oplossing is goedkoper en veel sterker dan de plastic variant, wij gebruiken de bakken nu al een jaar of 5 .

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:21

Heb er zelf ook al is naar gekeken vind het hele mooie bakken. En zo te lezen past er heel veel hooi in.
Vroeger op een stal gestaan waar naar mijn idee perfecte bakken waren. Hmm hoe leg ik het uit, Gemetselde muurtjes dwars op de voorwand. Dan een soort stevig rooster(waardoor het stof en zeer fijn hooi naar beneden kan in het strooisel vd stal) zo staan ze op het laatst niet met hun neus in het stof en hoeven ook niet volledig naar onder in de bak zeg maar.
Naast dit deel voor hooi zat een ruime voerbak ( van een halve grespijp) hiervoor zou ik nu iets anders bedenken.
Heb je eventueel ook naar de Hay bar gekeken.
Als je wilt slow feeden zou ik er nog een grof rooster op willen wat dmv gewichten ad onderzijde strak op het hooi blijft liggen. Zelf al wel is zoiets gemaakt en dat werkt best goed.
Hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel, denk wel dat je stal ruim genoeg moet zijn voor de equitrend voerbak maar ik vind hem heel netjes.

prada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 14:41

Het is voor op stal, nu krijgen z3 drie keer per dag kuil en een hoeveelheid dat ze zo goed als onbeperkt kunnen eten (als ik voer ligt er nagenoeg altijd nog kuil in de box). Maar sommige smeren wel wat door de box en dat vind ik zonde.
Ik hoef ook niet perse een slowfeeder, zie het meer als een opslag.
Haybar heb ik ook gezien maar daar kunnen ze het nog makkelijker uit gooien omdat de bovenkant zo open is. De 3 in 1 bak heeft een iets smallere opening. Maar op zich lijkt een haybar me ook geschikt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:54

Hier halen ze het hooi zo uit en ligt het alsnog in de box. Ken helaas geen enkel paard die heel netjes met hooi of kuil zijn mondje boven het "bord"houd. Een paar goedkope fijnmazige hooinetten heb je meer aan.
Desnoods een langwerpige die je van de ene naar de andere kant van de box langs de muur spant, zit vaak elastiek aan één kant dus vullen is geen probleem.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:57

Ik heb zo'n soort bak als Elcid plaatst, alleen ik gebruik geen rooster erop omdat ik vind dat mijn paarden dan te weinig eten. Ik ben hiermee begonnen omdat mijn stalhouder klaagde over verspilling, sinds ik de bakken heb nooit meer klachten gehad en krijgen mijn paarden onbeperkt ruwvoer. Mijn bakken zijn niet groot genoeg voor de hele dag, maar ze worden 3 a 4 maal daags gevuld.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:01

Let bij metaal gaas wel op dat de mazen groot genoeg zijn.. als je deze als kleine maas neemt gaan de voortanden van je paard naar de knoppen!

Wij hebben gewoon bakken waar we een groot hooinet met fijne maas in vastleggen

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:03

ik heb hem! :-)
En ik ben er heel tevreden over!
Mijn paard gooit er wel nog een beetje uit, maar helemaal niet zo veel hoor. Voordien trok hij het hooi door de hele box en mestte hij er vaak op. Dus veel verspilling, wat ik inderdaad zonde vond. Ik wou hem onbeperkt geven, maar hij maakte er een zooi van.

Nu ligt er aan de rand van de voerbak een beetje hooi, maar dat gooi ik er dan weer in. Mijn paard krijgt 2 keer per dag, en dat is voor hem voldoende. Ik denk niet dat je paard toekomt als je maar 1 keer per dag zou voeren. Maar er kan best veel in voor een halve dag toe te komen.

Normaal moet je hem vastzetten aan de muur. Bij mij staat hij gewoon los omdat ik geen gaten mag maken in de boxwand. Soms is hij een beetje weggetrokken van de muur, maar ik duw hem dan gewoon terug.

Een vriend van mij heeft ze ook voor verschillende paarden op zijn stal (jonge paarden). Hij legt er stenen in zodat de bodem niet zo diep is want zijn paarden durven niet tot de bodem met hun hoofd erin gaan.
Mijn paard heeft hier geen probleem mee en vist het lekkerste hooi van de bodem, zelfs als hij vol hooi zit.

prada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 22:15

Ok, nou ik ben in ieder geval al een stuk wijzer. Misschien maar eens e.e.a. uitproberen, kijken wat werkt.
En alle paarden alvast een beetje leren boven hun bord te eten :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:26

Ik vind die plank met ronde gaten wel mooi :P .

Ik moet namelijk iets nieuws in mijn bak. Nu heb ik al een aanbieding van betongaas maar viind dit ook wel mooi.
Maar krijgen ze daar wel alles mee eruit?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:41

Cowgirl schreef:
Ik vind die plank met ronde gaten wel mooi :P .

Ik moet namelijk iets nieuws in mijn bak. Nu heb ik al een aanbieding van betongaas maar viind dit ook wel mooi.
Maar krijgen ze daar wel alles mee eruit?

Ik heb geen idee, maar ik denk dat de plank met het hooi mee naar beneden zakt ( net als met betongaas) en dat ze dan wel de laatste beetjes op kunnen eten. Wij doen het nu nog steeds met betongaas, dat bevalt goed, al kunnen ze nog wel flink dooreten, met de plank zullen ze wat meer hun best moeten doen :D

Je kan de gaten natuurlijk wat groter maken, dan zit er minder hout tussen en kunnen ze dus ook beter alles opeten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:12

Wat ik me afvraag, dat gaas is dat niet slecht voor de voortanden ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:53

Beton gaas is zo breed dat hun hele neus er bijna tussen past. Dus voor de tanden zal het wel meevallen.

prada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 14:24

Even een update: ik heb twee bakken gekocht om te proberen. De bakken heb ik nu bij vier verschillende paarden geprobeerd en het bevalt goed. De verspilling is vele malen minder, ik voer nu zeker een derde minder. In eerste instantie schrok ik daar wel van omdat ik dacht dat ze wellicht niet uit de bak durfden te eten en daardoor minder aten. Maar ik heb dit even goed bekeken en ze eten er allemaal prima uit en het scheelt enorm in de hoeveelheid dat door de box gesmeerd wordt. Veel minder kuil dat op de mesthoop beland.
Nog een pluspunt is dat ik nog maar een keer per dag hoef te voeren. Als ik 's ochtends op stal kom hebben ze nog ruim in de bak liggen (zelfs bij de echte vreetzakken). Omdat ze wel overdag buiten lopen is het niet voor 24 uur maar het scheelt toch.

Dus al met al ben ik zeker tevreden!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:24

Fijn dat je tevreden bent!! En dank je wel om hier je ervaring te delen altijd handig om te onthouden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:52

fijn dat je tevreden bent. Mijn paard zou gewoon alles uit de bak trekken, dat doet ze zelfs met een fijnmazig hooinet. Ze ziet het als sport :+

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:21

prada schreef:
Even een update: ik heb twee bakken gekocht om te proberen. De bakken heb ik nu bij vier verschillende paarden geprobeerd en het bevalt goed. De verspilling is vele malen minder, ik voer nu zeker een derde minder. In eerste instantie schrok ik daar wel van omdat ik dacht dat ze wellicht niet uit de bak durfden te eten en daardoor minder aten. Maar ik heb dit even goed bekeken en ze eten er allemaal prima uit en het scheelt enorm in de hoeveelheid dat door de box gesmeerd wordt. Veel minder kuil dat op de mesthoop beland.
Nog een pluspunt is dat ik nog maar een keer per dag hoef te voeren. Als ik 's ochtends op stal kom hebben ze nog ruim in de bak liggen (zelfs bij de echte vreetzakken). Omdat ze wel overdag buiten lopen is het niet voor 24 uur maar het scheelt toch.

Dus al met al ben ik zeker tevreden!

De bakken uit je link? Vind het ook wel interessant heb ook een knoeierd. En wat zijn de kosten, dat kan ik nergens terugvinden.

prada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 18:24

@petitparis, leuke hobby heeft ze dan :+
Er zullen vast nog wel paarden zijn die er een bende van maken maar over het algemeen bevalt het nu prima.

@yadano, ja klopt de 3in1voerbak. Ik heb een groot aantal gekocht dus daarom iets goedkoper, volgens mij zitten ze rond de 160 euro ex btw. Bij de leverancier waar ik ze heb gekocht (Belgie) was de levering gratis.

Voor mij scheelt het, zeker op grotere aantallen, echt veel verspilling van ruwvoer dus dat verdient zichzelf weer terug.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:32

Ik heb de bak ook al een tijd staan, zeer tevreden over! Moet wel zeggen dat mijn jonge paard er af en toe mee aan de haal ging (hij is nog steeds heel en onbeschadigd) dus we hebben hem verzwaard zodat hij er bijna geen beweging meer in krijgt :D

Ik vind het ook echt een hoop schelen in de verspilling van ruwvoer. Het ruwvoer vind ik nu niet meer terug in de stal, hij eet het netjes uit de bak. Voorheen strooide hij zijn eigen stal op met het kuil.

Edit; als je de bak niet bedrijfsmatig (dus zonder btw) kan aanschaffen kost hij €195

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:48

Finn__ schreef:
Ik heb de bak ook al een tijd staan, zeer tevreden over! Moet wel zeggen dat mijn jonge paard er af en toe mee aan de haal ging (hij is nog steeds heel en onbeschadigd) dus we hebben hem verzwaard zodat hij er bijna geen beweging meer in krijgt :D

Ik vind het ook echt een hoop schelen in de verspilling van ruwvoer. Het ruwvoer vind ik nu niet meer terug in de stal, hij eet het netjes uit de bak. Voorheen strooide hij zijn eigen stal op met het kuil.

Edit; als je de bak niet bedrijfsmatig (dus zonder btw) kan aanschaffen kost hij €195

Bedrijfsmatig moet je zonder btw rekenen.. Als particulier betaal je altijd btw, maar kan je dit nergens aftrekken bij de belastingdienst..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:09

rainbow8 schreef:
Finn__ schreef:

Bedrijfsmatig moet je zonder btw rekenen.. Als particulier betaal je altijd btw, maar kan je dit nergens aftrekken bij de belastingdienst..

Dat staat er toch? :o

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:44

Hihi ik moest het ook een paar keer lezen, het staat een beetje raar verwoord maar het bedrag klopt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:55

Iemand ervaring met de bak uit de link die je buiten kan plaatsen? Die plastice met dakje. Vraag mij af of ie niet wegwaait buiten. Staat bij van niet