Slobber geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sapphire

Slobber geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 18:24

Hallo,
Ik heb een vraag. Mijn paard is de laatste tijd best wat afgevallen. Zo dat je de ribben kunt zien ( natuurlijk niet vel over been) en dat zijn dijen wat ingevallen zijn. Hij loopt bijna elke dag. 2 keer in de week les en de rest is wisselend maar vaak staat hij niet langer dan 1 a 2 dagen stil. We rijden sinds kort ook wedstrijden.
Hij krijgt nu per dag 2 scheppen condition sports ( een level hoger dan onderhoudsbrok ) hierin zit haver verder krijgt hij nog hooi, maïspulp, wortels en 2 handjes daily mix en staat overdag op de wei. Maar omdat het gras zo kort is kan hij er bijna niets meer van eten. Ik zit er over te denken om slobber te geven als 'dikmaker'. Is dit verstandig?

Groetjes!

henshem

Re: Slobber geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:28

Als het gras zo kort is, moet je paard wellicht hooi of kuil bijgevoerd krijgen. Ruwvoer dus en niet krachtvoer. Pas als hij daarvan voldoende binnen krijgt en hij komt nog niet aan dan zijn er voldoende alternatieven waaronder slobber.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 18:31

Edit; paard staat sinds eergisteren in een ander weide met meer gras

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:34

Kunt het allicht proberen toch?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:37

Je kan beter in de eerste plaats naar ruwvoer kijken en of hoeveelheid gras dan naar het krachtvoer.

Als er te weinig gras en of ruwvoer te eten is dan heb je aan de hoeveelheid voer dat je hem geeft niet voldoende, dan moet je minstens minimaal 10 kilo krachtvoer per dag in gooien, lijkt mij niet zo gezond en zeer zeker niet aan te raden.

Nu hij ineens meer gras krijgt is het oppassen met wat je geeft aan krachtvoer.........kan zomaar hoefbevangen gaan raken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:39

Wat is jouw paard voor een ras?

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 18:44

Ragdollcat schreef:
Wat is jouw paard voor een ras?

Kwpn :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:46

Die worden meestal snel dik van het gras.
Tenminste wel bij de vele kwpners die ik ken, van vroeger tot en met heden.

Stond die van jou op een kale wei?

Dan is alleen gras voldoende met eventueel een handje vitaminen & mineralen korrels.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:49

Het basisvoer van een paard is altijd gras of ruwvoer,bij afvallen altijd dit eerst meer gaan geven.
Dus liever eerst meer of onbeperkt ruwvoer of gras
Krachtvoer is er voor kracht en slobber als traktatie en voor paarden die niet meer kunnen kauwen.

Nu hij in een wei met meer gras staat zou hij moeten aankomen, een vitaminekorreltje zou dan als aanvulling genoeg zijn :j

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 18:51

Stond op een redelijk kale weide. Die van mij was eerste zelfs te dik. Maar omdat hij in vergelijking met een half jaar geleden meer moet lopen heeft hij ook meer nodig. Ik denk niet dat het een goed teken is dat een paardenmaag hard knort;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:03

_Sapphire schreef:
Stond op een redelijk kale weide. Die van mij was eerste zelfs te dik. Maar omdat hij in vergelijking met een half jaar geleden meer moet lopen heeft hij ook meer nodig. Ik denk niet dat het een goed teken is dat een paardenmaag hard knort;)

Wauw, dan krijgt hij echt veel te weinig gras of ruwvoer.

Ik zie dat je nog maar 15 bent en dus nog niet zoveel weet van hoe je paard goed moet voeren en waar je op moet letten.

Je moet juist niet meer krachtvoer in gaan gooien, dat kan veel ellende gaan veroorzaken.
Maar meer gras laten grazen, wel op gaan bouwen bij steeds meer gras en of meer ruwvoer geven.

Ken veel kwpners die veel moeten lopen en werken en toch snel te dik werd van gras, ook op kort gras (zit juist veel fructaan in).

Ik heb er heel veel van geleerd waar ik op moet letten, verschilt echt per dier en per ras maar vooral naar het dier zelf en op het oog.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:15

Een knorrende maag? Hoor je echt geluid bij de maag, of hoor je geborrel als je je oor tegen zijn buik legt (meer richting het achterbeen)? In het laatste geval zijn het darmgeluiden, dat hoort zo. Als je niks hoort is het juist niet goed, dan liggen de darmen stil en dat is erg gevaarlijk.

Ik zou eerst zorgen voor voldoende ruwvoer; gras valt daar ook onder, maar in gras zit soms te weinig structuur (gras is vooral veel water), waardoor het verstandig kan zijn om hooi bij te voeren. Onze paarden staan momenteel 24/7 op de wei, maar krijgen in hun schuilstallen wel hooi aangeboden. Soms eten ze er van, soms niet. Erg afhankelijk van het weer en het weiland waar ze op staan.

Als je na het geven van onbeperkt ruwvoer (hooi en gras) geen verschil merkt in dikker worden, zou ik gaan denken aan bietenpulp of seniores priores om bij te geven. Maar belangrijk is ook dat de tanden van je paard goed zijn en dat hij geen wormen heeft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:18

Dat is ook een goeie van wat Hilary hier zegt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:23

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 19:48

Heel erg bedankt allemaal! Ik ga mijn paard nu opbouwend meer gras aanbieden en aan de staleigenaar vragen meer hooi te voeren

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:10

Haal je beest van die sportmixtoestand af. Dat zijn snelle proteïne, hij zal het met de inspanning die hij nu moet doen beter doen op een gewone basisbrok. Hoet wel een beetje gniffelen om de knorrende maag. Alsje niks meer hoort is je paard waarschijnlijk dood. Dus wees blij met het geknor en verbind er geen conclusies aan zoals we dat bij mensen doen, daar ga je namelijk de mist mee in

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:18

inderdaad, ruwvoer is het aller belangrijkste!
Er is bij ons op stal ongeveer 2 weken geleden een paard uit het buitenland toegekomen, die 5 dagen op transport heeft gestaan.
Vraag me niet of het paard tijdens het transport wat te eten heeft gehad, maar het dier is broodmager toegekomen. Het is een 5 jarige en hij is heel erg groot.
Bij ons is er niet de mogelijkheid om de paarden de hele dag op het land te zetten.
Ik heb het paard direct onbeperkt ruwvoer gegeven. Daarnaast probeer ik hem zo veel mogelijk (gemiddeld 4-5 keer per week) een halve dag buiten te zetten. Het gras is erg kort, dus van het gras zal hij niet dikker worden.
We hebben het krachtvoer opgebouwd en nu krijgt hij s morgens 2 scheppen krachtvoer (onderhoudsbrok) + 1 schep luzerne hooi (hippo luz ofzo), s middags krijgt hij 1.5 schep van een mengeling van bietenpulp + slobber + lijnzaad + luzerne hooi, s avonds krijgt hij terug 2 scheppen onderhouds voer. En hij krijgt een scheut mais olie op zijn voer s ochtends. Nu, 2 weken later merk je echt al verschil. Het paard is best al flink bijgekomen. Natuurlijk zijn we er nog lang niet, maar het gaat de goede kant op.

Oh ja, hij werkt voorlopig eigenlijk niet echt. Of hij staat de halve dag op de weide, of hij staat los in de binnenbak en we laten hem dan een beetje draven en galopperen (20 min).

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 22:27

Bedankt voor jullie antwoorden!
Edit; mijn 'beest' doet het goed op deze brokken. :+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:38

Ik bedoel beest niet vervelend hoor...

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:40

Ik gebruik slobber alleen bij het geven van medicijnen die vaak vies smaken, dan eten ze het vrijwel altijd wel op :)

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:15

Om mijn paard te laten aankomen, gaf ik hem iedere dag geplette mais vermengd met warm water (laten weken). Dit werkte erg goed en binnen nl time aangekomen.

MegsFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:01

als je slobber als dikmaker wilt gebruiken zal ik als ik jou was kijken naar senioren slobber... ik heb een engelsvolbloed die ook niet wilt aankomen dit helpt wel. ik ga het nu ook proberen met maisvlokken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:16

Wat je in ieder geval kunt ophogen is de daily mix, uit mijn hoofd is dat de luzerne toch? Die zet aardig aan. Wel bom vol eiwit en suikers dus even oppassen dat hij er niet van gaat schuren, zeker icm een vrij "slechte" brok. Pavo is vaak niet echt fijn voer, veel onnodige suikers en eiwit.
Daarnaast meer of beter ruwvoer. Krachtvoer (slobber) heeft geen zin.
Enkel senioren slobber, dat is een ruwvoer vervanger. Als ze daarvan aankomen blijft het verhaal dat het ruwvoer niet goed genoeg is voor het paard.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 18:06

smurffie schreef:
Wat je in ieder geval kunt ophogen is de daily mix, uit mijn hoofd is dat de luzerne toch? Die zet aardig aan. Wel bom vol eiwit en suikers dus even oppassen dat hij er niet van gaat schuren, zeker icm een vrij "slechte" brok. Pavo is vaak niet echt fijn voer, veel onnodige suikers en eiwit.
Enkel senioren slobber, dat is een ruwvoer vervanger. Als ze daarvan aankomen blijft het verhaal dat het ruwvoer niet goed genoeg is voor het paard.

Hoe bedoel je een slechte brok? Omdat er sport in de naam staat of?...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 02:53

smurffie schreef:

Of dat het paard het ruwvoer niet goed (meer) kan opnemen.