Voer voor twenter! Help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Voer voor twenter! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 12:09

Ik zie nu dat het een heel verhaal is geworden. Sorry, maar als jullie tijd hebben zou ik het erg op prijs stellen als jullie met me mee zouden kunnen denken.

Ik zie door de bomen het bos niet meer..

Ik heb een tinker die 29 April 2 jaar is geworden. Hij is op 4 Juni gecastreerd.
Hij heeft een hele tijd alleen maar op de weide gelopen en gras/hooi te eten gekregen. (Hij heeft altijd in pension gestaan dus niet volledig onder mijn bevel)
Ik vond hem vorig jaar na de zomer wat sloom ogen en heb bloed laten nemen, zijn waardes van vitaminen en mineralen waren allemaal lager dan zou moeten zijn en heb toen van de dierenarts een supplement (poeder) voor door het voer gekregen. Hierna nog eens bloed laten nemen en zijn waardes waren al veel beter. Nu hoefde ik hem niet te laten staan op dat dierenarts supplement maar ik moest hem wel bijvoeren.
Ook vond ik dat hij in die tijd bijna niks gegroeid was. En nu vind ik nog steeds dat hij eigenlijk niet veel gegroeid is.

Ik ben na dat supplement Fibra Premium gaan voeren. Hier deed hij het goed op qua waardes, want na nog een keer bloed afnemen was dat allemaal weer in orde.

Na overleg met de dierenarts, omdat hij dus nog niet gegroeid was raadde hij aan om toch voer te voeren speciaal voor jonge paarden. Ik kwam uit bij de Cavalor Juniorix. In de winter mee begonnen. Hij kreeg 's ochtends en 'savonds een halve schep Juniorix en een halve schep Fibra. (Moet er hier even bij vermelden dat hij hier op een plek stond waar er beloofd was dat hij 24/7 over hooi zou beschikken en dat uiteindelijk niet waar was, zo erg dat ze soms een dag geen hooi kregen. Hier ben ik toen ik daarachter kwam ook weggegaan)
Dit heb ik zo blijven voeren totdat hij nu 4 Juni gecastreerd werd. Deze dierenarts zei me dat hij aan zijn tandvlees kon zien dat hij gevoelig was voor eiwitten en dat dat dus waarschijnlijk komt door die Juniorix (veel eiwitten voor opgroeiende paarden) en hij zei me om de Cavalor Strucomix of de Fiberforce te nemen.

Nu ben ik dus een zak Fiberforce gaan halen en ben langzaamaan aan het overschakelen, maar ondertussen ook heel het internet aan het afzoeken, omdat het me toch niet helemaal lekker zit.

In de Juniorix zit de juiste verhouding calcium/fosfor speciaal voor opgroeiende paarden.
Deze verhouding zit absoluut niet in de Fiberforce of in andere normale voeders.

Hoe erg is het nu dat hij die calcium/fosfor verhouding gaat missen voor zijn groei?

Overigens heeft hij altijd met andere paarden (verschillende leeftijden) op de weide gelopen, nu staat hij sinds een maandje snachts binnen en sinds hij gecastreerd is staat hij ook alleen buiten. Van zodra alles goed genezen is wordt hij in de nieuwe groep geintroduceerd.

Ik wil het goed doen qua voeren wat nu het beste voor hem is. En ook zou hij toch nog wel een dikke 10 cm moeten groeien anders blijft hij ook veel te klein voor mij. En ben dus bang dat als ik krachtvoer ga weglaten of het verkeerde voer het zijn groei niet bevorderd.

Mijn idee voor nu zou eigenlijk zijn Fibra Premium of Cavalor Fiberforce blijven voeren en dan misschien enkel het supplement Pavo PodoCare erbij geven?

MarjanB

Re: Voer voor twenter! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:15

Ik zou em eens goed ontwormen tegen bloedworm! Je ziet het niet altijd in de mest of bloed.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 12:18

Oh dat is ook gebeurt, vergeten bij te zetten. Bij de eerste bloedafname vermoedde de dierenarts dat ook en is dat gebeurt, dit was in Oktober vorig jaar.
Misschien nu nog eens laten doen? Hij is overigens wel altijd op tijd ontwormd met de juiste ontworming voor het jaargetijde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:51

Ik mis iets in dit verhaal.
Waarom staat deze 2 jarige niet gewoon in een lekkere vette weide?
Niets zo gezond voor een opgroeiend paard als een lekkere vette weide... Dan kun je hooi en krachtvoer rustig achterwege laten. Dat is dan alleen maar gepruts.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:56

Ik zou me niet ontzettend druk maken over de verhouding calcium fosfor in je voer. Paarden die geboren worden in een natuurgebied bijv. Eten wat er voorhanden is en worden ook gewoon groot. Als de verhouding maar niet heel! uit balans is.

verder zou ik niet allerlei voer door elkaar gaan voeren.
je kan een vitaminekorrel bijv. vitalbix voeren en onbeperkt goed hooi. Event. nog wat olie erbij.
of je voert een voer dat hoog is in vit. en mineralen zoals bijv. pavo care4life omdat die ook niet veel zetmeel en suiker bevat wat gezonder is voor je paard.

Als je paard niet (meer) groeit wil dat niet zeggen dat er iets mis is. Het ene paard wordt nou eenmaal groter en / of groeit langer door als het andere. Ik heb 2 halfbroertjes van hetzelfde ras. De ene was met 2 jaar al op zijn eind hoogte, terwijl de andere nog 10cm hoger gegroeid is.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:00

Ik zou ook gaan voor een goed vitamine korrel. Zelf een paard groot laten worden op pavo care for life, onbeperkt hooi en lekker weidegang.

Jaarling
Afbeelding

2 jarige
Afbeelding

3 jarige
Afbeelding

Altijd mooi in verhouding geweest en ook na 2 jaar niet veel meer de hoogte in gegaan maar meer de breedte.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 14:14

@Dees: Ik heb ontzettend veel pech gehad met pensionplekken. Altijd werd er de sterren van de hemel beloofd en zo zag het er ook uit toen ik er kwam, maar nadien werd er niks van waar gemaakt en stond hij dus zelfs zonder hooi in de absolute blubber. Hij was tot voor kort hengst en nergens wilde ze hem hebben. Heb toen besloten om hem te ruinen om hem een gemakkelijk leven te geven en hij is nu dus net geruind. Tot vorige maand stond hij 24/7 buiten, maar nooit was er echt weide voorzien omdat er of teveel paarden stonden en te weinig weide was en noem maar op. Geloof me als ik een plek voor mijn eigen had, zag het er veel anders uit. Vorige zomer heeft hij wel op een grote weide gelopen en gras gegeten, daarna had hij dus al die tekorten.

Maar ben ondertussen wel met iemand in beraad, omdat ik (en hij) zo ook niet gelukkig zijn.

Oh en in het voorjaar op een vette weide gaat niet met hem omdat hij zo gevoelig is. Hij begint dan te schuren en een enorme dikke manenkam te krijgen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 14:18

Ben een absolute voorstander van 24/7 buiten en onbeperkt gras/ruwvoer, maar als je niet alles in eigen beheer kan hebben, heb je soms niet alles tegelijk te kiezen en moet je keuzes maken.

Heb net de Pavo Care4Life opgezocht, maar daar zit in tegenstelling tot de andere voeders toch een hoog eiwitgehalte in? Dat moet ik juist vermijden.
Verteerb. ruw eiwit 10,5 %
Ruw eiwit 13,5 %

Tegenover dan de Juniorix
VREpa (Verteerbaar Ruw Eiwit paard) 9,6 %

Ruw eiwit 12,5 %

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:25

Die groei daar moet je niet teveel op focussen. Beter langzaam groeien dan te snel. Hij heeft nog een paar jaar om te groeien. Op goed hooi komen ze al een eind. Daar zou ik de focus op leggen. Niet op alle brokjeszooi die toch niet zijn wat ze beloven.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:33

Puur uit nieuwsgierigheid: Hoe kan een dierenarts aan het tandvlees zien dat het paard gevoelig is aan eiwitten? Dit heb ik namelijk nog niet eerder gehoord.

Alle muesli's/brok voor opgroeiende jonge paarden zit veel eiwit in omdat ze dit nodig hebben voor spieropbouw. Ca/P-verhouding is wel degelijk van belang om een goede botaanmaak te garanderen. Inderdaad, ze moeten niet te snel groeien en overvoederd worden, hierdoor krijg je meer problemen. Wij hebben onze jonge paarden op mare & youngstock staan van Dodson & Horrel. Persoonlijk vind ik dit een heel mooi voer en onze jonkies zien er dan ook erg goed uit. Onze twee jarige is ook ondervoed uit de opfok naar huisgekomen een aantal weken geleden en is met dit voer erg aan het opknappen.

Puur alleen op gras en hooi groot laten worden ben ik geen voorstander van. Een groot deel van het jaar zit daar inderdaad genoeg vitamines en mineralen in die het paard opslaat. Maar wanneer het gras minder groeit e dus minder voedingswaarden heeft zal het paard zijn reserves aan vitamines en mineralen in het lichaam gaan gebruiken en op een gegeven moment is dat op. Dan krijg je dus de tekorten die jouw paard heeft gehad. Dit zou je eventueel kunnen aanvullen met aan de begin van de winter gewoon een vitaminebrokje bij te voeren zodat je in ieder geval die tekorten voorkomt.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 14:38

Natuurlijk is het belangrijkste dat hij gezond is. Maar als hij te klein blijft weet ik niet of ik hem kan aanhouden. Ben namelijk zelf een reus. :P

Dus hoe minder ik eraan probeer te denken, dat lukt me uiteindelijk toch niet. :P

@PreciousViva Bedankt! Wat voor een vitaminenbrok zou jij dan aanraden? De dierenarts zag het aan het tandvlees op zijn gehemelte. Omdat dat wat opgezetter was zou hij gevoelig zijn aan eiwitten.
Daarbij zie ik het zelf ook aan zijn manenkam. Hij krijgt een geblokte 'dikkere) manenkam net boven zijn schoft.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:05

Wat wij geven is de ultimate balancer van dodson & horrel. Daar zit wel veel eiwit in zie ik net, maar aangezien je daar weinig van moet geven (100 g per 100 kg lichaamsgewicht) zal dit misschien niet zo'n probleem geven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:15

Roweentje89 schreef:
Ben een absolute voorstander van 24/7 buiten en onbeperkt gras/ruwvoer, maar als je niet alles in eigen beheer kan hebben, heb je soms niet alles tegelijk te kiezen en moet je keuzes maken.

Dé juiste keuze voor een opgroeiend paard:
http://Www.degoudenhoep.nl Of vergelijkbare bedrijven die wél 24/7 weidegang bieden.

Toegegeven, niet naast de deur voor iemand die in Antwerpen woont, maar wel dé goede keuze voor je twee-jarige.
Dan kun je al dat gegoochel met broksoorten en gedoe achterwege laten. Paard gelukkig, jij nog geld in je portemonnee.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:34

Hoe groot is hij dan nu? Mijn uk is even oud. Ze was vorig jaar 1.42 en nu 1.46. Geen idee of dat goed of slecht is. Verwachte stokmaat 1.52 - 1.55 ahv ouders en broers/zussen. Beetle was altijd een kop groter, ik zou verwachten dat hij nu 1.50 max 1.55 is. Mijne krijgt trouwens ca. 5 keer per week een halve schep subli ponybrok, onbeperkt hooi en een paar uur per dag gras. Care4life ben ik wel fan van, maar als jaarling at ze dat niet. Vanwege de prijs maar mee gestopt toen. Wie weet ga ik het nog wel eens proberen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:55

Schuren komt vaak door suikers en niet door eiwitten. Eiwitten hebben ze ook hard nodig voor spieren en groei. Vind de manier om het te bepalen discutabel

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 18:55

Heb hem net gemeten. Hij is 1.46,5. Vorig jaar Oktober was hij 1.41 ongeveer.
Mijn vorig paard (haflinger) was toen hij net 2 was 1.38 ongeveer en die is uiteindelijk 1.51 geworden. Dacht dus altijd dat ik goed zat met hem nu, omdat hij vorig jaar al 1.41 was. Maar van iedereen in de omgeving hoor ik iedere dag: Hij is wel echt klein he.. Dat me de moed in de schoenen zakt.

Ik ga hem denk ik terug enkel op Fibra zetten. Hij deed het er voorheen ook goed op. Op de website van Fibra staat ook dat hun de juiste calcium/fosfor verhouding in het voer hebben zitten voor opgroeiende paarden. En mocht het nodig zijn in de winter zal ik het aanvullen met een vitaminesupplement.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:31

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:43

Het verschil tussen de eiwitverhouding van juniormix en care4life is maar 1 procent. 10,5 tegenover 9,6 en 12,5 tegenover 13,5. "Niks" dus. En eiwit is ook nodig voor spieropbouw o.a.
ik weet niet wat het gehalte aan zetmeel en suiker is in de juniormix, maar ik denk meer als in de care 4 life.
Die gehaltes vind ik belangrijker.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:46

Ieder paard groeit anders. Als je dit zo schrijft lopen die van ons ongeveer gelijk. En twee vriendinnen van mij hebben ook enkel een Tinker van die leeftijd die ook allebei ongeveer zo groot zijn. Dat ik hem groter schatte was op basis van hoe hij als veulen was, misdchien niet hrlemaal juist, want hij was natuurlijk twee maanden ouder. Dat scheelde toen qua groei meer dan nu. Zijn moeder is 1.50 dacht ik, zijn vader 1,47. Dus wat dat betreft niks geks aan toch? Beide ouders geven veulens die iets groter zijn dan zijzelf, dat gaat wel lukken als hij nou al 1,47 is. Mijn merrie is dus nu 1,46 uit ouders van 1,51 en 1,55, doorgaans geven hun beide veulens tussen de 1,52 en 1,55.

En van castratie schijnen ze ook de lucht in te gaan.

Weet je, stokmaat is maar de helft, massa doet ook heel veel. Ik heb eens een 3-jarige merrie verkocht omdat ik haar te klein vond. Ze is nu 7 en niet veel groter, maar wel enorm uitgezwaard. Geen spijt van de verkoop hoor, maar ik ben eens op gaan letten en die merrie was zeker geen uitzondering. Daarom mag ik van mezelf nu pas oordelen en dingen als naar de keuring als Lola minimaal 5 jaar is; met 3 zijn ze gewoon nog lang niet af. Toen ik na 2 jaar weer eens op de verkochtte merrie reed, voelde zij zelfs groter dan de Tinker die ik er toentertijd voor terug heb gekocht.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 06:13

Ja klopt zeker wat je schrijft!

Maar omdat ik 1.83 ben moet hij minstens even groot en zwaar als mijn vorige haflinger worden, anders ga ik hem met rijden gewoon in de weg zitten. Gaat voor ons beide niet fijn zijn natuurlijk.

Zal wel allemaal goed komen! :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 06:19

Tis genetisch bepaald. Bestonden er maar groeibrokjes

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 18:34

Natuurlijk is het grootste deel genetisch bepaald, maar de gezondheid en de leefomstandigheden en voeding spelen ook wel een belangrijke rol.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:12

Ik heb mijn 2 jarige kort geleden uit de opfok gehaad omdat hij erge mok had. Hier kregen ze voornamelijk hooi. Ik heb hem 2 maanden op de juniorix gezet en vond hem echt heel erg vooruit gaan. Hij staat nu in een kleinschalige opfok bij een fokker. Het is wel 1.5 uur rijden maar ik weet dat dat dit jaar nog het beste voor hem is. Overigens is hij 1.45 nu, hij is 2.5. Hij moet wel de 1.50 gaan halen want ik ben 1m78. En arabieren zijn niet zo breed als haflingers. Ik zou hem gewoon ietsje minderen op de juniorix. Ik ben op een gegeven moment ook gaan afbouwen en gaf toen marstall force bij voor de vitamines en mineralen. Hier hoef je maar heel weinig van te geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:19

Hoe groot zijn de ouders? 146 is natuurlijk niet direct klein bij een tinker.
Die groeit nog wel. Als hij massa krijgt pas je er wel op.

Hier krijgen paarden als veulen veulen korrel.
Daarna alleen vitamine korrel van marstall.
Zowel koudbloed als warmbloed hebben het daar altijd goed op gedaan.

En van castreren is mijn smurf niet gegroeid.
Als jaarling gecastreerd.
Maar de breedte heeft hij wel gekregen. Maar in hoogte "maar" 145 gebleven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:21

Volgende vraag: Is het niet gewoon handiger het beest in een opfok te zetten. Veel vriendjes, rust en gras. Precies wat hij nodig heeft. Hoe groot hij wordt dat weet je nooit. Grote ouders zijn geen garantie. Ik vind het een flinke gok om met jou lengte te gaan voor een tinker.

Ik ging ooit voor een appaloosa hij zou als hij klaar was met groeien ongeveer 1.55 zijn... Dat is mislukt, hij is 1.78 geworden