vitamine e versus magnesium

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

vitamine e versus magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 10:30

Oke Bokkers ik zit weer eens op iets te broeden :o , lag vannacht weer eens wakker over mijn lieve tinkermerrie die kampt met spierbevangenheid.

Nu was ik mij over het magnesiumverhaal iets aan het bedenken nml. mijn tinker heeft een constant tekort ervan (daardoor waarschijnlijk steeds terugkerende spierbevangenheid) en soms steeg het iets in het bloed en dan zakte het weer (het volgend bloedonderzoek is weer over een paar weken)
Nu bedenk ik mij opeens waardoor het magnesium toen wel iets was gestegen nml in die periode gaf ik vit.E bij van Chevivit. Daarna ermee gestopt flesje was leeg, tijdje erna bloedtest gedaan en de magnesium was weer wat gezakt.

Om een lang verhaal kort te houden bedenk ik mij dit:

Kan een paard magnesiumtekort krijgen/houden omdat eigenlijk de vit. E (en misschien selenium en lysine) gewoonweg te laag zijn ook al zitten ze net binnen de marge? Dan heeft een paard moeite met afvoer van de melkzuren en heeft spierpijn.
Spierpijn is pijn en wellicht ook stress en daardoor weer verlies van magnesium? Dus cirkeltje weer rond. -O- Dus dat magnesiumtekort ontstaat door bijv. te weinig vitamine E (SL)?

Nu zal het bij ieder paard natuurlijk verschillend zijn qua oorzaak maar ik heb toen ALLES na laten checken, paard is binnenstebuiten gekeerd, ook voeranalyse laten doen en daarbij kwam uit dat ze voldoende magnesium in de voeding had zitten (het dubbele van wat ze daadwerkelijk nodig heeft)
Ik heb dus al die tijd magnesium bijgegeven maar ze viel steeds terug in de spierbevangenheid.
Nu geef ik vit. ESL bij en ik zie haar weer opbloeien! Veel soepeler met lopen ze maakt grote ruime passen aan de longe.

Zou ik hiermee gelijk kunnen hebben? Dus een paard wat kampt met magnesiumtekort en spierproblemen niet enkel magnesium bijgeven maar zeker ook vit. E (SL) zodat de melkzuren beter afgevoerd kunnen worden.

In de eerste bloedtest had ze een vitamine e gehalte van 4.4 (moet minimaal boven 4 zijn) dat is dus eigenlijk maar net boven het minimum. Toen had ik haar net in mijn bezit en kwam ze van het land af bij de vorige eigenaar.
Tweede test vit.E na een paar maanden was 4.9 na het flesje chevivit, selenium was mooi een gemiddelde bij beide keren.
Ze staat hier niet op gras dus vitamine e moet ze echt via de voeding krijgen en volgens de voeranalyse kreeg ze dat wel genoeg binnen maar het zou dus alsnog voor haar te weinig kunnen zijn?

Ik ga voorlopig even met de vit. ESL door en ook met de magnesium om te zien of het iets gaat doen.

Wat denken jullie?

Elco

Re: vitamine e versus magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:37

Mijn paard is spierbevangen geweest door de ziekte van weil, rattenurine op het hooi op mijn vorige stal.
Alleen Dierenartsen denken daar nooit aan, bij mij is het boven komen drijven door een Homeopaat. Hij staat nog steeds onder behandeling omdat hij nog steeds last heeft van strakke spieren. Hij is overings wel goed genezen van de spierbevangen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 12:11

Getverderrie zeg.
Was er veel afwijkends in het bloedonderzoek?

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:06

Magnesium tekort kan komen Door te hoog calcium gehalte in het voer. Die van mij is ook spierbevangen geweest en die geef ik nu balancer van jepaardgezondenfit. Hoge vit e en magnesium. Nooit meer last gehad van haar spieren. Het is een duur voer, maar beter dan allemaal losse poedertjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:39

funnyhorses schreef:
Kan een paard magnesiumtekort krijgen/houden omdat eigenlijk de vit. E (en misschien selenium en lysine) gewoonweg te laag zijn ook al zitten ze net binnen de marge?

Ja, dat kan. Sterker nog, dat is zo.

Je paard heeft het één nodig om het andere op te kunnen nemen. Als je paard dan van de ene stof te weinig heeft kan hij de andere ook maar beperkt gebruiken. Je moet dus beide op peil houden.

Vergelijk het met kalium in vers gras. Daar eet je paard in het voorjaar en de zomer meer van. Je moet dan dus ook zorgen dat je paard meer natrium en chloor binnen krijgt. Anders is de kalium-natrium-chloorbalans uit evenwicht. En dat is dus met magnesium en vitamine E ook zo.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:58

Dan vraag ik mij af waarom een dierenarts zoiets niet zegt?
Ik krijg al die tijd al te horen dat mn paard genoeg van alles binnen krijgt en toch met die elende blijft kampen.
Men moet tegenwoordig zelf dierenarts zijn schijnbaar om je eigen paard te helpen, word er soms best moe van.

Maar ik ben dus op de goede weg, dankjewel Koper voor je antwoord hierop!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:10

Ik denk dat je dierenarts misschien denkt in cijfertjes. Je paard voldoet aan de waardes dus daar kan het niet aan liggen volgens "de wetenschap".

Alleen is het ene paard het andere niet, elk lichaam is anders. En als je paard een tekort heeft aan een stof zou het heel goed kunnen dat je van de "bijbehorende" stof al dan niet tijdelijk wat extra moet geven zodat het tekort weer bij kan trekken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:45

Dat denk ik ook Koper alleen jammer dat het daarbij blijft en dat ze geen andere denkrichting hebben.
Ik ga voor nu even met de ESL door als ze niet meer donker plast wil ik weer een start maken met rijden.

Dus mijn stukje theorie klopt dus weldegelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:02

Ik kwam ergens een artikel tegen waar ook in genoemd word dat selenium samen hangt met spierproblemen of zelfs tying up. Staat ergens een stuk naar beneden,maar het hele stuk is wel interessant om te lezen

http://www.equinews.com/article/seleniu ... tant-is-it

Wel engels,maar miss hien heb je er iets aan.
Had jij toen ook de waardes van slenium en vitamine e laten checken?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:08

Heb je je paard al laten testen op PSSM?
Dat komt redelijk veel voor bij Tinkers en paarden met PSSM hebben een verhoogde behoefte aan zowel VitE en magnesium (in combinatie met een suiker- en graanvrij dieet)
Voor meer info, zie www.pssm.eu .

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:11

Kan idd zeker. Ik geef nu geen magnesium meer los bij behalve hetgene wat in mijn sportmuesli en algemene vitamine/mineralen mengsel zit. Wel geef ik vit E excellent (is met selenium) van Pharmahorse erbij, paard doet het er super op. Nooit meer spierproblemen. Kijk eens naar dat merk, 100% puur, geen vullers of suikers toegevoegd, en zeer schappelijk qua prijs!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:27

Mac schreef:
Dat komt redelijk veel voor bij Tinkers en paarden met PSSM hebben een verhoogde behoefte aan zowel VitE en magnesium (in combinatie met een suiker- en graanvrij dieet)
Voor meer info, zie http://www.pssm.eu .

Hmm... toch merkwaardig dat er zo veel aandoeningen zijn waarbij paarden baat hebben bij magnesium + vitamine E. Ik zie het aan mijn PPID merrie. En toen ze hoefbevangen was had ze ook veeeeel magnesium nodig. Terwijl een gezond paard genoeg heeft aan de magnesium in z'n grashooivitaminemineralenbrokjes.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:44

Niet zo merkwaardig :D
Vitamine E is een belangrijke anti-oxidant, waar in geval van celschade ("aandoening") en ontstekingsprocessen een grotere behoefte aan is.
Magnesium is betroken bij meer dan 300 chemische processen in het lichaam waaronder spierfunctie en de verwerking van koolhydraten dus ook hier niet raar dat er bij veel veelvoorkomende problemen bij paarden een hogere behoefte aan is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:51

Dat klinkt inderdaad aannemelijk, zo had ik er nog niet over nagedacht :D

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:06

Ik had ook een paard wat soms stram was. Een echte oorzaak vonden we niet.

Vitamine E alleen was niet effectief. Hij krijgt nu zowel magnesium als Vitamine E bij.
Zijn selenium was goed, dus ik koop een versie zonder selenium.

Ik geef het dagelijks bij. Bij de laatste bloedcheck van vorige week, was alles oké, dus we zitten op het goede pad.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:28

Als mijn paard laag in Magnesium zit zijn haar vitE waarden ook niet bijster, van mijn DA moet ik altijd eerst magnesiumbijgeven alvorens dure vitE supplmenten, omdat volgens haar deze toch niet worden opgenomen bij een magnesiumtekort en ik anders een Selenium overmaat riskeer.
Meestal verbetert de vitE waarde als ik magnesium supplementeer.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 10:59

Mac schreef:
Voor meer info, zie http://www.pssm.eu .

Ja alles laten testen ook via spierbiopt. :j
Heb zelfs ondanks dat ze geen pssm heeft toch haar voeding erop afgestemd om te zien of het iets deed.
Zag niet echt super verandering.

Daarna haar behandeld als insuline paard qua voeding, glucobalance erbij gegeven dat gaf even naar mijn idee wat verandering maar niet zoals ik hoopte.

Kijk maar eens in mijn berichten daar zijn heel wat topics die ik al geopend heb in de hoop een antwoord te vinden.

**edit**
Bij alles wat ik probeerde wel steeds met extra magnesium gewerkt en niet meer met extra vit.e

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 11:02

SuperZodiaX schreef:
Kan idd zeker. Ik geef nu geen magnesium meer los bij behalve hetgene wat in mijn sportmuesli en algemene vitamine/mineralen mengsel zit. Wel geef ik vit E excellent (is met selenium) van Pharmahorse erbij, paard doet het er super op. Nooit meer spierproblemen. Kijk eens naar dat merk, 100% puur, geen vullers of suikers toegevoegd, en zeer schappelijk qua prijs!

Deze ken ik ik gaf altijd de magnesium van PharmaHorse.
Nu heb de vit. ESL van de paardendrogist het huismerk van hun, eens zien wat dat gaat doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:02

Zo waardeloos als je niks kunt vinden ... dan blijft het gissen naar een werkbare oplossing. Gelukkig lijk je iig iets gevonden te hebben dat werkt :-)

Lyme ook al gescheckt neem ik aan O:) ?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 11:04

RebeccaC schreef:

Vitamine E alleen was niet effectief. Hij krijgt nu zowel magnesium als Vitamine E bij.

Ik geef het dagelijks bij. Bij de laatste bloedcheck van vorige week, was alles oké, dus we zitten op het goede pad.

Wat was bij jouw paard de vit.e gehalte in het bloed?

Ik ben zowiezo benieuwd naar hoe hoog een gemiddeld vit.e bij een gezond paard is?
Als het minimaal 4 moet zijn dan is 4.4 en 4.9 toch aan de karige kant he??

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 11:06

Mac schreef:
Zo waardeloos als je niks kunt vinden ... dan blijft het gissen naar een werkbare oplossing. Gelukkig lijk je iig iets gevonden te hebben dat werkt :-)

Lyme ook al gescheckt neem ik aan O:) ?

Idd FC knudde, ik wil mijn paardje zo graag helpen en het slaat gewoon niet fatsoenlijk aan ;(

Lyme is niet gecontroleerd maar daar heeft ze ok verder geen symptomen van die ze op internet zetten en dan zou het bloedbeeld toch ook iets moeten laten zien op dat gebied?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 11:08

petitparis schreef:
Als mijn paard laag in Magnesium zit zijn haar vitE waarden ook niet bijster, van mijn DA moet ik altijd eerst magnesiumbijgeven alvorens dure vitE supplmenten, omdat volgens haar deze toch niet worden opgenomen bij een magnesiumtekort en ik anders een Selenium overmaat riskeer.
Meestal verbetert de vitE waarde als ik magnesium supplementeer.

Ik ben er wel achter dat wanneer je paard dunne mest heeft het dier erbij gebaat is om magnesium met vit.b erbij te geven want dat versterkt de opname van magnesium.

**edit**
Bij mijn tinker is het dan misschien andersom, juist vit. E bijgeven om de magnesium op peil te houden?
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 03-05-16 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 11:09

RebeccaC schreef:

Ohh super dat jullie op de goede weg zitten *\o/*
Ik hoop zo dat ik dat ook een keer kan gaan zeggen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 11:11

ellepel schreef:
Ik kwam ergens een artikel tegen waar ook in genoemd word dat selenium samen hangt met spierproblemen of zelfs tying up. Staat ergens een stuk naar beneden,maar het hele stuk is wel interessant om te lezen

http://www.equinews.com/article/seleniu ... tant-is-it

Wel engels,maar miss hien heb je er iets aan.
Had jij toen ook de waardes van slenium en vitamine e laten checken?

Ga ik nu lezen, dankje Ellepel +:)+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:18

Nou even een happy-moment-post *\o/*

Net zag ik mijn Tinker plassen en de urine was mooi van kleur en wat mij het meeste opviel.......ze stond he-le-maal wijdbeens!!! _/-\o_

Voorheen deed ze enkel haar bekken wat kantelen en liet de boel lopen.
Dat was nu duidelijk anders, ze plaste zoals een paard hoort te plassen nml mooi helder en vooral die houding erbij zag er zo mooi uit, echt soepel *\o/*

Eindelijk eens "zeik" waar ik blij van word :') :+ :D *\o/*

Zou vit. ESL zo snel aan kunnen slaan? Hier dan binnen een goede week. :wow: