Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

cissy schreef:Nou gaan ze ook nog de paarden binnen zetten snachts gedurende de zomer omdat ze te dik worden
Hilary schreef:Ik denk dat er bij onbeperkt hooi een aantal dingen belangrijk zijn:
- kan het paard ook onbeperkt bewegen?
- is het hooi of voordroog?
- is het fijn, hoogwaardig hooi/voordroog, of juist grofstengelig, laagwaardig. Met hoog- en laagwaardig bedoel ik energie, eiwitten etc.
. Later kreeg hij voordroog en stro, stro was hij ook altijd wel lekker mee bezig met knabbelen enzo dus dat werkte voor hem ook wel aardig goed. cissy schreef:Insulineresistentie, hoefbevangenheid ligt op de loer, maar nee stop er nog wat meer hooi in....
cissy schreef:Ze worden te dik op de wei. Maar als ze de winter al tonnetje rond op stal staan en dan in mei naar buiten mogen (na gewenning 24/7) dan is het vragen om ongelukken.
Insulineresistentie, hoefbevangenheid ligt op de loer, maar nee stop er nog wat meer hooi in....
Haflinger moet naar de hengst volgende maand, vraag me serieus af of ze wel drachtig wordt?
cissy schreef:Het wisselt. Van stal krijgen ze twee keer hooi en 1x voordroog of kuil. Zelf voeren ze hooi bij wat hoogwaardig hooi is.
[/url]
cissy schreef:Hele discussie op stal om de bewering: (onbeperkt) hooi worden paarden niet dik van.
Feit is dat de paarden op stal die veel hooi krijgen allemaal maatje olifant of hoogdrachtig lijken te zijn.
http://www.bitmagazine.nl/artikelen/hel ... oer/53803/
Degenen om wie het gaat zweren bij bovenstaand artikel en dat de hengstenhouder heeft gezegd dat hooi niet vet maakt.
Pony (Haflinger) is echter vierkant en heeft vetscore 4 of 5. Moet in de zomer op kaal stukje land met strookbegrazing en is ipv af te vallen gedurende de winter juist aangekomen.
Je kunt aan de pony zien dat het dus niet werkt.
Uiteraard mag de eigenaar zelf bepalen of ze dr paard dood voert.
Ik vraag me echter wel af of de bewering over hooi klopt.
Ze moeten uiteraard ruwvoer eten met oog op de spijsvertering en voorkomen van maagzweren.