"Lui" paard, gebruikt krachtvoer verkeerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimbel

"Lui" paard, gebruikt krachtvoer verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 10:07

Beste Boktmensjes,

Normaal zet ik niet zomaar iets hierop, en probeer ik het gewoon in mijn omgeving of bij mijn instructrice op te lossen. Maar nu hier niemand een oplossing op weet kom ik toch hier terrecht.

Ik ben nu bijna 2 jaar de trotse eigenaresse van een fantastische KWPN merrie. Een merrie van 10 jaar, die redelijk wat dingetjes heeft mee gemaakt, niet het makkelijkste karakter heeft, en een duidelijke mening heeft waar ze wel en geen zin in heeft.

Alleen mijn merrie reageert niet zoals veel paarden als ze haar dag niet heeft met staken maar ze sluit zich volledig af. Dit is een enorm werkpunt van ons, en gelukkig gaat dit al een enorm stuk beter als 2 jaar geleden.

Voorwaarts is ze bij dressuur totaal niet, (al stukken beter als eerst, krijg nu überhaupt reactie) maar we zitten nu een beetje in een spiraal waar we niet uitkomen.

Ze krijg nu fiberforce van cavalor, en verder niks. Ik heb haar een periode hierbij perfomix gegeven, alleen hier krijg ik dus niet de gewenste reactie van. De reactie waarop ik had gehoopt was iets meer energie, dus meer voorwaartse kracht om mee te werken.

De reactie die ik krijg is dat ze de extra energie die ze hierdoor heeft tegen mij gebruikt. Dus nog meer vast gaan houden op het bit, en eigenlijk alleen maar lastiger vooruit te rijden wordt.

Maar nu vroeg ik me dus af, heeft bokt hier een ander goed idee voor?

Voor de laatste details, ze is compleet gezond, alles is nagekeken. Zadel past perfect en ik les wekelijks.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:11

Mijn merrie reageert op heel veel soorten voer het eerste kwartier explosief en daarna leeg. Ze staat nu sinds 8 weken op conditioner van purefeed (1 a 2 scheppen per dag naast de vitalbix) en ik merk nu dat ze langer meer energie heeft en makkelijker voorwaarts is. Ze begint steeds meer zelf voorwaarts te denken. Ze kon nogal flegmatiek zijn. Overigens heeft consequent rechtrichten ook super resultaat bij mijn merrie. Een paard dat niet recht is is ook lastiger voorwaarts te houden.
Laatst bijgewerkt door wwillemijn op 22-04-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijlaarsdam

een paard dat zich afsluit mag dan op zicht en waardes gezond zijn,maar geestelijk zit er dus wel degelijk is niet "gezond"
Je moet het natuurlijk zelf weten het is jouw paard,maar misschien als je verder kijkt dan reguliere manier je door krijgt dat het paard wel iets mankeert.
Ik hoop dat jullie er samen uitkomen. succes

Ayasha
Blogger

Ik denk dat je eerder naar een andere lesgever moet gaan kijken dan naar ander voer. Vasthouden op het bit is áltijd de schuld van de ruiter. Ze is niet aan de hulpen, dat heeft niets te maken met voer (tenzij ze om valt van de honger bij wijze van spreken maar dat is hier niet het geval.) en alles met het rijden. :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:13

Je kijkt nu naar het krachtvoer... omdat je denkt dat ze geen energie heeft... maar dat ze zich afsluit betekend niet dat ze geen energie heeft.
Ik zou juist gaan zoeken naar dingen waar je paard plezier uithaalt. Dus misschien balkjes in de bak of beginnen met clickertraining of iets heel anders... je moet eerst zorgen dat ze openstaat voor samenwerking voordat je kan verwachten dat ze goed op je hulpen gaat reageren.
De samenwerking moet je merrie iets opleveren... nu sluit ze zich af van jou en dat doorbreek je niet door er een ander brokje oid in te stoppen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:15

Hoeveel geef jij van dat voer?

Tja de mijne werd sloom van anderhalve kilo haver en juist energieker van voer zonder haver :+

Niet voorwaarts bij dressuur,maar hoe is zo op buitenrit en als je haar los laat werken in de bak?
Als ze dan wel voorwaarts is dan moet je het toch wel gaan zoeken in een andere manier van rijden denk ik :j

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:17

Ik ga mee met ayasha.
Het zou makkelijk zijn als alles met voer op te lossen is.
Goed voer is zeker heel belangrijk, maar dit lijkt mij meer te maken hebben met manier van rijden en de combinatie van jullie....een paard moet ook willen werken voor je.
Ik bedoel dit niet negatief naar jou toe, begrijp me niet verkeerd.
Maar probeer je paard te begrijpen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:17

Misschien moet je op een andere manier gaan rijden?
Niet dat je niet goed rijd bedoel ik, maar ook andere dingen met je paard gaan doen.

Ik heb bijvoorbeeld een hele voorwaartse merrie.
Maar als ik twee weken lang alleen maar thuis in de bak ga rijden, is ze ook haast niet meer vooruit te branden. :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:21

Evelijn schreef:
Je kijkt nu naar het krachtvoer... omdat je denkt dat ze geen energie heeft... maar dat ze zich afsluit betekend niet dat ze geen energie heeft.
Ik zou juist gaan zoeken naar dingen waar je paard plezier uithaalt. Dus misschien balkjes in de bak of beginnen met clickertraining of iets heel anders... je moet eerst zorgen dat ze openstaat voor samenwerking voordat je kan verwachten dat ze goed op je hulpen gaat reageren.
De samenwerking moet je merrie iets opleveren... nu sluit ze zich af van jou en dat doorbreek je niet door er een ander brokje oid in te stoppen.

Deze hele tekst. Met nadruk op het dik gedrukte.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:22

Ze was dus al acht toen je haar kreeg, je hebt haar dus niet zelf beleerd. Als ze totaal niet voorwaarts is, dan bedoel je dus dat ze niet reageert op je been? 1 van de allereerste dingen die een paard moet leren is: druk van been - ik ga voorwaarts - ik word beloond doordat druk van been weggaat.

Er zijn twee mogelijkheden:
- of je paard is niet goed beleerd, en deze hele belangrijk les is overgeslagen (nou ja, les, bij een jong paard kun je hier weken mee bezig zijn hoor);
- of je paard is wel goed beleerd, en weet/wist donders goed wat beendruk betekende maar op momenten dat je paard om wat dan ook voor reden geen zin had heb je haar niet aangepakt als ze niet op je been reageerde, en nu is de situatie ontstaan dat ze zich er niks van aantrekt.

Voor allebei de oorzaken geldt dat je nu heel veel overgangen zult moeten gaan rijden/oefenen, ook heel basic: dus halthouden, been geven en als paard wegstapt druk van been weg. Focus je daar op, en laat de rest voorlopig maar zitten. Zolang ze niet op je been reageert kun je verder toch niets.
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 22-04-16 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:28

De mijne is voorwaartser en actiever aan de hulpen geworden nadat ik voer ben gaan geven met lager suikergehalte en hoger vetgehalte. Intussen voer ik voer zonder granen en gaat het helemaal super. Voor het vasthouden op het bit heb ik een ander bit gezocht dat bij hem past, want bitloos had ik een veel vrolijker en relaxer paard.

Hij reageert beter op de hulpen omdat hij naar mijn gevoel minder opgeblazen zit. Heb op een stal gestaan waar ik amper inbreng had qua krachtvoer, en daar bleven ze de hoeveelheid alleen maar opdrijven om hem energieker te krijgen. Hoe meer hij kreeg, hoe chagrijniger en slomer hij werd.

Afwisseling in werk kan echter inderdaad OOK heel veel doen. Hou het voor je paard leuk. Niet elk paard heeft er lol in om alle dagen het eeuwig zelfde rondje te moeten lopen. Nieuwe dingen houdt ze alert en vaak ook vlotter aan de hulpen.

Al bij al, maak een combinatie van deze 3: bekijk of voer hoog in vetten niet interessanter is. Dit geeft energie die traag vrijkomt, wordt gebruikt bij duursporten zoals endurance, eventing etc. Ideaal als je eens een training hebt die wat langer en intensiever duurt. Biedt je paard veel afwisseling en hou er rekening mee dat je paard het bit ook onaangenaam kan vinden. Mij heeft het 2 jaar zoektocht gekost, maar sinds ik die 3 punten heb aangepakt heb ik er eentje die echt een hoop stappen voorwaarts aan het maken is.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 10:29

Ik begrijp precies wat jullie bedoelen, en het vasthouden op het bit is zeker de schuld van de ruiter. Ze heeft eigenlijk (voor mij) nooit geleerd het bit te accepteren en heeft zichzelf een houding aangeleerd. Wat ik nu met mijn nieuwe instructrice probeer te doorbreken. Zijn al weken bezig met voorwaarts en het vooruit denken en totaal niet voor bezig.

Het afsluiten is ook zeker geen 'gezond' iets. maar al 100 malen beter als het tot een jaar terug was. We weten niet wat ze heeft mee gemaakt maar alleen in momenten van spanning zich compleet afsluit, ze niet graag aangeraakt wordt op haar hoofd, en zuur is op stal terwijl ze eigenlijk alleen maar aandacht wilt.

Dus lang verhaal kort, we komen van ver, maar moeten ook nog heel ver. Ik ben allang blij ze zich al openstelt naar mij toe.

Ben het dus volledig met jullie eens, het rijden is ook een groot punt en zijn we hard mee bezig. Met het nieuwe lessen gaat het vooruit, en gaan we al veel meer vooruit (haha). Het was meer mijn idee ik haar iets meer kon "helpen" door wat voor met een hogere energie waarde.

Oke volgens mij heb ik ongeveer alles beantwoord.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 10:31

nicolanca schreef:
Ze was dus al acht toen je haar kreeg, je hebt haar dus niet zelf beleerd. Als ze totaal niet voorwaarts is, dan bedoel je dus dat ze niet reageert op je been? 1 van de allereerste dingen die een paard moet leren is: druk van been - ik ga voorwaarts - ik wordt beloond doordat druk van been weggaat.

- of je paard is niet goed beleerd, en deze hele belangrijk les is overgeslagen (nou ja, les, bij een jong paard kun je hier weken mee bezig zijn hoor);
- of je paard is wel goed beleerd, en weet/wist donders goed wat beendruk betekende maar op momenten dat je paard om wat dan ook voor reden geen zin had heb je haar niet aangepakt als ze niet op je been reageerde, en nu is de situatie ontstaan dat ze zich er niks van aantrekt.

Voor allebei de oorzaken geldt dat je nu heel veel overgangen zult moeten gaan rijden/oefenen, ook heel basic: dus halthouden, been geven en als paard wegstapt druk van been weg. Focus je daar op, en laat de rest voorlopig maar zitten. Zolang ze niet op je been reageert kun je verder toch niets.

Het klopt inderdaad dat ze niet juist is beleerd. Ze heeft op een stal gestaan waar eigenlijk geen tijd voor haar was en ze eigenlijk zo snel mogelijk weg moest. Hierdoor is ze snel en waarschijnlijk slecht beleerd met het idee haar daarna meteen te verkopen. Ze heeft alleen 3 jaar in de stille verkoop gestaan.

En het is ook waar ik zeker in het begin veeeeel te lief ben geweest, en daardoor zijn we nu inderdaad ook heel erg bezig met overgangen, en reactie.

MarjanB

Re: "Lui" paard, gebruikt krachtvoer verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:36

Hoeveel ruwvoer krijgt ze? Energie halen ze namelijk niet zozeer uit brok, althans niet voor de lange termijn. Ze kunnen zelfs van teveel zetmeel in brokken sloom worden :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:39

{Het afsluiten is ook zeker geen 'gezond' iets. maar al 100 malen beter als het tot een jaar terug was. We weten niet wat ze heeft mee gemaakt maar alleen in momenten van spanning zich compleet afsluit, ze niet graag aangeraakt wordt op haar hoofd, en zuur is op stal terwijl ze eigenlijk alleen maar aandacht wilt.}

Heeft je paard geen hoofdpijn omdat er bij de nek van alles vast zit, nekwervel/atlas en daarom het niet fijn vindt aangeraakt te worden aan het hoofd. Dit gebeurt nl vaker dan we denken en daardoor kan een paard zich ook afsluiten en niet voorwaarts zijn en niet aan de hulpen zijn.
Kantelt je paard het hoofd met rijden?
Heb je haar al eens laten nakijken op spierspanning of andere blokkades?

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 10:42

Ze heeft overdag onbeperkt hooi, en gaat nu het weer wat droger wordt 2 à 3 uurtjes per dag op de wei. Ze gaat 's ochtend om half 10 de paddock op en komt hier rond 5 à 6 uur weer vanaf. Op stal ligt dan 1 plak hooi en krijgt ze om 11 uur nogmaals een plak hooi. 's ochtends om 7 uur weer hooi.

Fiberforce (ik weet niet of je het kent?) krijgt ze 's ochtends 1 3/4 schep, en 's avonds rond 5 à 6 uur nogmaals. Om 10 uur krijgt ze 1 schep fiberforce met 3 wortels :)

@Rumay
Ik heb haar begin dit jaar nog volledig nalaten kijken op spierspanning en blokkades, hier was toen niks bijzonders in te vinden. Ze laat zich tegenwoordig redelijk aanraken, maar dit was 2 jaar terug echt rampzalig. Is het nadeel ze niet gewoon kunnen vertellen wat ze mee hebben gemaakt.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:50

ik voer Vitalbix daily compleet, de paarden zijn meer in balans en blij. ik denk dat je qua voer het goed bij je merrie zou passen. Hoor er veel goede verhalen over. ( ik ben zelf dealer geworden omdat ik het zo fijn voer vindt)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:52

Hooi is veel belangrijker dan krachtvoer. Ik vind dat ze voor de nscht erg weinig krijgt. Het is belangrijk dat die maag altijd iets gevuld is. Anders wek je geheid maagzweren op.
Wellicht in Slowfeeder voeren. Zijn ze langer bezig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:00

ik zou ook zeker voor de nacht meer hooi gaan voeren, anders staat ze te lang zonder, staat ze op stro? Verder zou ik ook eerst eens kijken of ze niet ergens vast zit in dr lijf en of zadel wel echt goed ligt.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:05

Hoe is je paard zonder het rijden?
Misschien zeg ik nou iets heel geks, maar mijn paard was waar hij vroeger stond ook altijd heel lui. Ik ben verhuisd van stal (van manage/pension naar de boer) en ik heb nu een heel ander paard.
Wat bij mij ook heel erg heeft geholpen is grondwerk.
Hij staat nog op precies hetzelfde voer (iets meer hooi)
Misschien moet je inderdaad iets verder kijken dan alleen naar het voer. (Vind inderdaad het hooi wel iets aan de weinige kant.)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:08

Ik herken het afsluiten wel een beetje. Mijn paard werd ook nooit echt explosief maar kon wel erg drammerig worden en slecht op je hulpen reageren. Eigenlijk is het met training vanzelf beter geworden. Paard was erg scheef, we waren dus vooral bezig hem recht te krijgen. Dat vond hij moeilijk en dan sloot hij zich liever af dan te doen wat je vroeg. Hoe rechter hij werd, hoe minder het afsluiten voorkwam. Nu zit hij echt fijn in z'n bespiering en is lekker los en soepel, probleem is bijna helemaal weg. Alleen als hij heel fris is wil hij nog wel eens een beetje doordrammen.

Ik vraag me daarom ook af of je het wel in het krachtvoer moet zoeken. Misschien vindt ze het gewoon nog erg lastig? Spierpijn kan ook een rol spelen, dan wordt het natuurlijk al helemaal moeilijk om te doen wat je vraagt. Ik denk dat je eerder baat hebt bij bijvoorbeeld magnesium bijvoeren dan bij een krachtvoer waar ze explosiever van moet worden (meer energie kan ook juist meer spanning opleveren waardoor het paard zich nog meer af kan gaan sluiten).

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:12

nicolanca schreef:
Ze was dus al acht toen je haar kreeg, je hebt haar dus niet zelf beleerd. Als ze totaal niet voorwaarts is, dan bedoel je dus dat ze niet reageert op je been? 1 van de allereerste dingen die een paard moet leren is: druk van been - ik ga voorwaarts - ik word beloond doordat druk van been weggaat.

Je geeft goed technisch advies. Maar vergeet niet dat er ook zoiets als miscommunicatie en motivatie zijn.
Als het niet lukt gaat voor beiden de lol eraf en sluit het paard zich af. Misschien is er een miscommunicatie ontstaan en is er voor het paard maar 1 uitweg: afsluiten.
Ik ga mee met Ayasha en anderen. Kijk eens naar de manier van rijden en trainen. Vraag desnoods eens les van een instructrice die wat meer naar die basis kijkt? Vaak zit daar het probleem.... en een "vreemd" iemand ziet misschien eerder waar een ingeslopen fout zit.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 11:16

Meer hooi is dan zeker een goed idee! Zal dat vanaf vanavond eens gaan doen,

@Kamy:

Daarom heb ik nu een nieuwe instructrice waarbij we juist alleen nog bezig zijn met de basis. Dus voorwaarts en goed aan de hulpen, dit gaat dus ook vooruit. Maar deze vraag kwam meer voort uit mijn gedachte haar nog meer te kunnen helpen hierin.

@Sanned
Dat magnesium waar werkt dat dan precies voor? Ik heb ook regelmatig grondwerk les, dus recht richten vanaf de grond. Dit werkt voor haar ook heel goed, en merk k duidelijk verbetering in.

@lin_
Zonder rijden is het een nuchter rustig paard, staat laag in de rangorde maar doet gewoon haar ding. Ze staat samen met haar volle grote zus (samen opgegroeid) in de paddock met nog 2 shetjes. 's avonds staat ze samen met haar zus op stal (ieder wel een eigen box).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:23

Mocht je magnesium willen proberen kijk dan wel naar celaat of citraat, oxide nemen ze niet goed op ;)
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 22-04-16 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:26

Door een tekort aan magnesium krijgt je paard (en mensen trouwens ook) stijve spieren en spierkrampen. Ook worden ze er nerveuzer van en soms maakt het ook dat ze minder energie hebben (ja, én nerveuzer én minder energie, nerveus en druk is niet hetzelfde).
Als je paard inderdaad een tekort heeft en je gaat magnesium bijvoeren, zal ze dus soepelere spieren krijgen, kalmer zijn en misschien zelfs meer energie krijgen.
Veel paarden hebben een magnesiumtekort. Je kan dit uit laten zoeken met bloedonderzoek, maar dat is eigenlijk niet nodig. Te veel magnesium kan geen kwaad (tenzij het echt veel te veel is, maar dat gebeurt niet zo snel). Je kan het dus gewoon een poosje geven, als het effect heeft dan had ze waarschijnlijk een tekort en blijf je het geven, heeft het geen effect dan stop je er weer mee.

Edit: En wat MarianB zegt :) Maar het is citraat, niet nitraat
Laatst bijgewerkt door Sanned op 22-04-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt