Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Evelijn schreef:Je kijkt nu naar het krachtvoer... omdat je denkt dat ze geen energie heeft... maar dat ze zich afsluit betekend niet dat ze geen energie heeft.
Ik zou juist gaan zoeken naar dingen waar je paard plezier uithaalt. Dus misschien balkjes in de bak of beginnen met clickertraining of iets heel anders... je moet eerst zorgen dat ze openstaat voor samenwerking voordat je kan verwachten dat ze goed op je hulpen gaat reageren.
De samenwerking moet je merrie iets opleveren... nu sluit ze zich af van jou en dat doorbreek je niet door er een ander brokje oid in te stoppen.
nicolanca schreef:Ze was dus al acht toen je haar kreeg, je hebt haar dus niet zelf beleerd. Als ze totaal niet voorwaarts is, dan bedoel je dus dat ze niet reageert op je been? 1 van de allereerste dingen die een paard moet leren is: druk van been - ik ga voorwaarts - ik wordt beloond doordat druk van been weggaat.
Er zijn twee mogelijkheden:
- of je paard is niet goed beleerd, en deze hele belangrijk les is overgeslagen (nou ja, les, bij een jong paard kun je hier weken mee bezig zijn hoor);
- of je paard is wel goed beleerd, en weet/wist donders goed wat beendruk betekende maar op momenten dat je paard om wat dan ook voor reden geen zin had heb je haar niet aangepakt als ze niet op je been reageerde, en nu is de situatie ontstaan dat ze zich er niks van aantrekt.
Voor allebei de oorzaken geldt dat je nu heel veel overgangen zult moeten gaan rijden/oefenen, ook heel basic: dus halthouden, been geven en als paard wegstapt druk van been weg. Focus je daar op, en laat de rest voorlopig maar zitten. Zolang ze niet op je been reageert kun je verder toch niets.

nicolanca schreef:Ze was dus al acht toen je haar kreeg, je hebt haar dus niet zelf beleerd. Als ze totaal niet voorwaarts is, dan bedoel je dus dat ze niet reageert op je been? 1 van de allereerste dingen die een paard moet leren is: druk van been - ik ga voorwaarts - ik word beloond doordat druk van been weggaat.
Er zijn twee mogelijkheden:
- of je paard is niet goed beleerd, en deze hele belangrijk les is overgeslagen (nou ja, les, bij een jong paard kun je hier weken mee bezig zijn hoor);
- of je paard is wel goed beleerd, en weet/wist donders goed wat beendruk betekende maar op momenten dat je paard om wat dan ook voor reden geen zin had heb je haar niet aangepakt als ze niet op je been reageerde, en nu is de situatie ontstaan dat ze zich er niks van aantrekt.
Voor allebei de oorzaken geldt dat je nu heel veel overgangen zult moeten gaan rijden/oefenen, ook heel basic: dus halthouden, been geven en als paard wegstapt druk van been weg. Focus je daar op, en laat de rest voorlopig maar zitten. Zolang ze niet op je been reageert kun je verder toch niets.
Maar het is citraat, niet nitraat