Kuilvoer aan de lucht laten drogen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Kuilvoer aan de lucht laten drogen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 19:55

Begin december heb ik door een boer hier uit de buurt 2 balen voordooghooi laten bezorgen van ruim 400 kg per stuk.
Prachtige balen met mooi droog goed ruikend hooi die de paarden graag aten.

Begin februari weer 2 nieuwe balen laten komen.
Baal 1 was erg nat en rook naar kuilvoer.
Paarden aten het wel maar de mini's waren een paar dagen aan de dunne.
Opeens op 2/3 van de baal was het ineens weer mooi droog hooi :o?

Nu breek ik net baal 2 aan.....
Weer van die natte kuil bende.
Baal er best wel van, maar ik kan meneer boer natuurlijk nergens de schuld van geven want hij kan ook aan de buitenkant niet zien hoe nat of hoe droog het is.

Nu vraag ik me af of ik het een paar dagen aan de lucht kan laten drogen?
Ik heb de eerste 2 plakken binnen neergelegd en losgeschud.
Zal het helpen of heeft dit totaal geen zin??

(Mijn man vind nu dat ik naar kots ruik :r _O- )

paardje1983

Re: Kuilvoer aan de lucht laten drogen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:01

Uit elkaar schudden en laten drogen kan nooit kwaad. Probeer onder een afdak te leggen zodat het droog waait.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 20:40

Afdak heb ik niet. Ligt nu naast de stal van mijn paard.

Heb ook al contact gehad met de boer.
Hij heeft nog 2 balen voor me klaar liggen. De rest is laatst in 1 keer opgekocht door iemand )
Woensdag gaan we voor en achter een klein sneetje maken om te kijken of deze ook zo nat zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:44

Als een loonwerker met een balenpers komt balen, zit daar altijd nog ongeveer anderhalf pak in van de vorige klant. Dat kan toevallig precies die twee balen van jou zijn, en vandaar ook dat je een half nat/half droog pak kunt hebben.

Natte kuil laten drogen heeft geen zin. Het fermentatieproces is al afgerond, en bij natte kuil krijg je boterzuurvorming - dat geeft ook die typische zure lucht - en dat verdwijnt niet meer uit het gras.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 20:48

Oke dat zou kunnen Ibbel.
Dan moet ik even kijken of deze baal straks op de helft of 2/3 ook droog is.
Dat zou dan wel toevallig zijn.

Dan hoop ik maar dat de komende 2 balen wel droog zijn.
Mijn paard eet het kuil wel en dit gaat ook wel goed.
Alleen de mini's zijn dus een dag of 3-4 aan de dunne.

heb nu het laatste restje droog gemengd met nat en dat nu in de slowfeeder van de mini's gedaan.
Het is waarschijnlijk toch de overgang waarvan ze tijdelijk aan de dunne raken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:58

Je zal geen twee halve pakken hebben lijkt me. Dan zou er met twee balenpersen geperst zijn, of zou het sowieso van twee partijen zijn.

Als het gras van de boer zelf was, kan er hooguit anderhalf (die ene halve heb je dus al gehad) pak natte kuil (van een andere boer die natter gras heeft laten persen) bij zitten. En dan is je huidige pak dus een volledig 'koeienkuil' pak.
De overige pakken moeten dan dus ook de oogst van de boer zelf zijn en dus droge kuil net als je eerste pakken (als het dus idd eigen oogst is - heeft hij ook ingekocht, tja, dan kan het wel nat zijn, en heb je geluk gehad met de eerste pakken)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:12

Heeft hij geen koeien? Kan hij het pak misschien zelf ophalen en jou vast een ander pak geven. Zo doet onze boer het bij te nat spul voor de paarden.
Laten drogen met dit vochtige weer word geheid schimmel erin. In de zomer had het nog een kans gehad

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 21:16

Hij zegt dat het zijn eigen oogst is.
Wordt ook verkocht als voordroog voor paarden.
Woensdag maar even goed kijken en ruiken dus.

Hij heeft zelf geen koeien..
Ik leg ook niet het hele pak te drogen hoor.
Heb nu 2 plakken uitgeschud binnen liggen.
Baal heb ik net weer dichtgemaakt want ze liggen buiten.
Ik maak hem ook wel gewoon op.
iets anders kan ik er ook niet mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:23

Ibbel schreef:
Als een loonwerker met een balenpers komt balen, zit daar altijd nog ongeveer anderhalf pak in van de vorige klant. Dat kan toevallig precies die twee balen van jou zijn, en vandaar ook dat je een half nat/half droog pak kunt hebben.

Natte kuil laten drogen heeft geen zin. Het fermentatieproces is al afgerond, en bij natte kuil krijg je boterzuurvorming - dat geeft ook die typische zure lucht - en dat verdwijnt niet meer uit het gras.

Precies dit. De kotslucht is wat je krijgt doordat de bacteriën in het pak het gras al hebben voorverteerd. Paarden moeten geen voedsel krijgen wat door een ander organisme al verteerd is. Als dat gezond zou zijn voor paarden zouden ze ook prima koeienmest kunnen eten :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 09:08

Ik heb gisteren nog best een tijd zitten Googlen, maar de meningen over kuil voeren aan paarden zijn ontzettend uiteenlopend.
De een zweert er bij de ander zou het nooit voeren
Ik zal mijn paarden toch te eten moeten geven.
Mijn paard weigert geel (ouder) hooi te eten.
En nu is het niet echt de beste tijd om nog aan mooi hooi te komen hier :(

Edit:er is wel aan hooi te komen maar verschillende willen hier niet bezorgen (woon net over de grens in Duitsland)
Daarbij heb ik nagenoeg geen bereik op mijn telefoon.
Ik had er een benaderd maar die weigert te reageren via mail :')
De boer hier het dichtst bij verkoopt alleen hooi balen van 400 kilo, maar zonder plastic.
Ivm houten staanders in mijn schuur kunnen we met geen mogelijkheid die grote balen binnen krijgen.
En ik heb ook geen aanhanger dus ophalen wordt m ook (nog) niet.

Manlief maar eens even zeggen dat hij een aanhanger moet gaan aanschaffen haha.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 08-03-16 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:13

Bij kuil denk ik aan zuur, nat spul.
Voordroog,maar dan mooi droog,bijna hooi,gaat bij de mijne perfect.
Hooi niet want dan gaat hij hoesten.

Misschien kan je er een hay balancer naast voeren, als je toch het te natte spul wil opvoeren?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:14

Ik zou in jouw geval vragen of je dit pak terug mag geven aan je leverancier en kijken of de andere pakken wel goed zijn.

Maar mijn paarden hebben vroeger ook koeienkuil gegeten, ik stond bij een boer en die voerde nou eenmaal niets anders. Kregen ze niets van. Maar drogere kuil is wel beter om te voeren, en sommige gaan idd echt aan de schijt van koeienkuil. Dus het verschilt van paard tot paard.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 09:18

Anoniem schreef:
Bij kuil denk ik aan zuur, nat spul.
Voordroog,maar dan mooi droog,bijna hooi,gaat bij de mijne perfect.
Hooi niet want dan gaat hij hoesten.

Misschien kan je er een hay balancer naast voeren, als je toch het te natte spul wil opvoeren?

De eerste 2 balen waren ook mooi droog. Echt super kwaliteit.
Morgen om 10u ga ik de 2 laatste balen checken bij hem.
Zijn deze ook zo nat dan heb ik hem al gezegd dat ik ze dan niet wil.

Ibbel, vroeger toen ik bij een oud boertje stond kreeg mijn pony en de rest van de paarden ook kuilvoer.
Hij had ook niks anders.
Die pony is inmiddels een jaar of 20 en supergezond.
Ze zullen er niet dood aan gaan, maar echt ideaal spul is het niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:40

ClaudiaHS schreef:
Edit:er is wel aan hooi te komen maar verschillende willen hier niet bezorgen (woon net over de grens in Duitsland)

Heb je dan Nederlands hooi? Terwijl je in Duitsland woont?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:45

Koper schreef:
ClaudiaHS schreef:

Die logica ontgaat mij ook een beetje :o.

Wij voeren onze paarden voordroog, heerlijk spul en ze eten het erg graag.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:11

ClaudiaHS schreef:

Waar zit je?? vraagt de ook net over de grens wonende :+

ClaudiaHS schreef:
Ivm houten staanders in mijn schuur kunnen we met geen mogelijkheid die grote balen binnen krijgen.

Ligt een beetje aan de afmeting van de schuur, maar wij hebben ook een schuur met een houten geraamte, en hier kunnen de grote balen echt naar binnen. Vraagt alleen om een trekker die wat minder groot is en een achterlader ;)

Wij hebben een Mc Cormick 523 die met een achterlader de bochten in de schuur en om de balken makkelijk kan maken. Gaat wel pak voor pak, maar het is goed te doen.
Het hooi in de schuur hier. Ik heb helaas geen foto van de trekker met de achterlader, maar kan evt wel 1 voor je maken van de week.
Afbeelding

Het kan idd dat je net de beide eerste pakken hebt gekregen die nog in de pers zaten. Dat heb ik ook wel vaker gehad, de loonwerker gaat zulke dagen van boer naar boer om alles maar zo snel mogelijk weg te persen (veelal omdat er regen voorspeld wordt :D ) En als 1 dan net een dag of paar dagen later gemaait heeft is dat hooi bij lange na niet zo droog.
Kuil kan idd te zuur zijn waardoor ze aan de dunne gaan. Beetje mengen met droog wil daar vaak wel helpen.
Maar ik vraag me wel hoe je die laatste pakken wilt controleren?? Zodra je ze openmaakt kan je ze geen weken meer bewaren.

Koper schreef:
ClaudiaHS schreef:

Mij niet :D Hier in Dld worden eigenlijk alleen nog maar grote balen hooi gemaakt. We hebben het dan over 400 kilo pakken. En die kunnen en moeten met groot materieel vervoert en afgeladen worden. Niet elke boer wil of heeft de tijd ervoor om met een trekker en aanhanger naar mensen te rijden om hooi af te leveren. kost ze nl veel tijd aangezien een trekker niet zo hard rijdt. Of ze hebben de aanhanger er niet voor.
Kleine 25 kilo baaltjes vind je hier nergens meer.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 10:19

Ik heb hooi uit Nederland ja :D
Want ik zit niet te wachten op 400 kg zonder plastic.

Rina zo ziet mijn schuur er ook uit inderdaad.
De trekker kon echt net de bocht niet krijgen. :(
Ik zit bij Itterbeck in de buurt.
We maken aan de voor en achterkant van de baal een sneetje van een paar cm om er een plukje uit te trekken.daarna wordt de baal weer dicht gemaakt.

Maar omdat ik net dus wel heel nieuwsgierig was hoe de rest van de baal er uit zou zien heb ik dus de achterkant ook even open gemaakt.
Zie hier het resultaat:
Het moge denk ik duidelijk zijn welk deel ik liever heb en dit komt uit 1 baal ja.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 08-03-16 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:30

Natuurlijk kun je de boer wel de schuld geven. Hij moet jou een goed product leveren en heeft dit niet gedaan. Gewoon vragen of het gewisselt kan worden. Een slechte baal of balen kan bij iedereen gebeuren

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:32

Toen wij nog maar 2 paarden + veulen (ondertussen zijn het er 4) hadden lieten wij ook balen komen van rond de 400-500 kg. Wel heel mooi hooi altijd, beste van de streek (levert ook aan dierenklinieken). Maar omdat het nooit op tijd op geraakte terwijl het in de pak zat en dan slecht werd (het was zomer en dus WARM), haalden wij het plastiek eraf en maakten wij 2 hopen van het hooi (dus schel per schel verleggen). Zo bleef het hooi altijd mooi.
Nu ze met 4 zijn en ik 1 pak per week doe, blijft het in de pakken en ondanks dat de zon er af en toe op zit (ligt ook wel nog onder een zeil), blijft het mooi.
Af en toe hebben we ook eens een "zuurdere" pak gehad en dan haalden we een paar schellen eruit, lieten het binnen drogen enzovoort. Tegen we het konden geven aan de paarden, was het mooi van kleur en had het ook een totaal andere geur.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 10:34

Maartje, ik denk niet dat hij dit aangebroken pak terug gaat nemen.
Ik mocht wel gratis een aantal balen stro bij hem ophalen morgen ter compensatie.
Ik gebruik alleen geen stro :+

Ik ga de boel nu gewoon mengen.
Ga er van uit dat dit pak ook half nat/half droog is.
Kan het net niet zien tot hoever het natte gaat.

Fleur, ik heb 1 paard, flinke Barock Pinto, een shet van 1 en een Nmprs merrie van 1.5.
Zolang het hooi mooi droog is gaat het prima en gaat het ook niet schimmelen.
Ik doe ong een maand met zo'n pak.
Zodra ik een aanhanger heb ga ik ronde balen voordroog halen.
Deze zijn te koop op ong 10 km rijden en deze kunnen we dan iig naar binnen rollen.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 08-03-16 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:36

Ja dat is lekker makkelijk. Daar heb je dus geen hol aan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:44

En het stro mengen met het kuil? Zou die optie zeker eens overwegen :j
Niet ideaal, maar wel een oplossing voor nu tot je baal op is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 10:49

Klopt dat zei de beste man ook.
Daarom mocht ik ook gratis stro halen bij hem. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:50

Precies, dat stro kan je mooi met het natte kuilvoer mengen. Zou zeker voor je mini's een goede optie zijn om diarree te voorkomen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:52

Ja precies. Als je toch niet van die baal af komt, zou ik voor nu daarvoor kiezen.
En dan de volgende balen voor de koop laten onderzoeken.
Niet ideaal, maar ik denk wel de beste optie nu.