advies gevraagd gespannen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

advies gevraagd gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 15:20

Mijn paard is een lastige eter. Ze eet haar voer vaak niet helemaal op.
Ze is best mager/slank, en erg gespannen en nerveus op stal.
het hooi (zeer goede kwaliteit) krijgt ze vrijwel onbeperkt, maar gooit ze de hele box door als ze de kans krijgt. Ik voer haar nu in een hooizak, dat lijkt beter te gaan.
Verder voer ik zo'n 3 keer in de week slobber. en ze krijgt dagelijks ongeveer 1,5 kg Muesli zonder haver en 2 scheppen Pavo DailyPlus.
ze krijgt ook maagcompositum van groene os (4 schepjes per dag) omdat ik haar verdenk van een maagzweer.

Dierenarts is onlangs geweest en die heeft bloed afgenomen, de uitslag krijg ik volgende week.

Ik zou graag willen dat ze meer ontspant, rustiger wordt en wat voller. Ze is een nrps merrie die vrij hoog in het bloed staat. Ze heeft een slanke bouw, dus echt dik verwacht ik niet dat ze wordt.

overdag staat ze een aantal uur buiten. Verder krijgt ze helaas door omstandigheden te weinig beweging.

heeft iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Gini op 06-03-16 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

BigOne

Re: advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:23

Ze krijgt nogal wat brok voor een dier dat te weinig beweging krijgt. Onbeperkt hooi uit een fijnmazig net op stal en een handje meusli is genoeg.Desnoods een vitaminebrokje . En nadenken over een andere stalling waar ze wel veel meer naar buiten kan misschien.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:26

ik zou gaan voor een arme brok, niet zo veel als je nu voert maar 2x een halve schep ofzo en evt aanvullen met luzerne oid. Paarden worden niet voller van krachtvoer, wel van ruwvoer.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:41

Je zou contact opkunnen nemen met Liquihorse zij kunnen advies geven wat bij jou wensen zou passen en voeradvies geven. Mijn zusje x_joyce_x voert liquihorse en ook de relax variant voor haar drukke paarden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 15:44

bigone schreef:
Ze krijgt nogal wat brok voor een dier dat te weinig beweging krijgt. Onbeperkt hooi uit een fijnmazig net op stal en een handje meusli is genoeg.Desnoods een vitaminebrokje . En nadenken over een andere stalling waar ze wel veel meer naar buiten kan misschien.

ze staat aan huis, dus andere stalling is niet mogelijk :) ... ze staat van ca 10 tot ca 16.30 buiten nu, maar niet op het gras, dat is te nat. Als het (ooit) opgedroogd is kunnen we weer in de bak, en dan gaat ze ook meer gereden en gelongeerd worden.
Ik ben bang als ik nog minder muesli ga voeren dat ze dan nog magerder wordt? of zou dat niet.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:51

Als je paardje een maagzweer hebt of je verdenkt haar ervan, zou ik stoppen met muesli..
Dit helpt het niet beter te laten worden.

Wat je kan voeren is bietenpulp met luzerne..
En voldoende hooi 24/7 en verder heeft een paard wat niks doet echt niet nodig.
Hoog uit een vitamine brokje hiervan zijn er tegenwoordig genoeg.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 16:05

Marjo89 schreef:
Als je paardje een maagzweer hebt of je verdenkt haar ervan, zou ik stoppen met muesli..

en de slobber (pavo slobber mash) icm Pavo Daily Plus, dan krijgt ze wel voldoende vitaminen binnen lijkt me (ze heeft ook een mineralenblok). Hoe denk je daarover? Kan je slobber ook dagelijks voeren, ik dacht dat dat beter was van niet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:09

Hoeft niet Juval, mijne werd druk van sportbrok en viel zo enorm af. Met gewone brok was hij net aan op gewicht, eerder schraal dan dik.
Nu voer ik al jaren geen standaard brok meer en moet ik oppassen dat ie niet te dik wordt..
Voer wel vitaminebrokjes.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 16:13

oke, ik kan het proberen. Maar ik ben er niet van overtuigd dat het nerveuze gespannen gedrag door het voer komt. Dat is volgens mij meer een psychisch dingetje.

kamsel

Re: advies gevraagd gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:20

Mijne zijn beide wel vrij neurotisch, beide hoog percentage volbloed. Het stalmanagement maakt het verschil tussen neurotisch maar handelbaar of neurotisch en staatsgevaarlijk.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:00

Paard moet misschien wat meer te doen krijgen. Dat geeft ook rust in het koppie.

Verder zou ik haar van het krachtvoer afhalen of een muesli met heel weinig suikers.
Onbeperkt hooi en evt een vit.brokje

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:02

Oke, dus ze komt wel voldoende buiten, is er verder nog iets veranderd in haar omgeving, vriendje erbij of staat ze alleen?? Gewoon onbeperkt hooi gaan voeren uit fijnmazige hooinetten ivm met het smeren en ik zou subli slobber gaan voeren, ben geen fan van pavo vandaar. Volgens mij mag ze elke dag wel slobber hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:09

Mara2000 schreef:
Paard moet misschien wat meer te doen krijgen. Dat geeft ook rust in het koppie.

Verder zou ik haar van het krachtvoer afhalen of een muesli met heel weinig suikers.
Onbeperkt hooi en evt een vit.brokje

ik heb helaas te weinig tijd, en onze bak is bagger. buitenrijden is geen optie want te gevaarlijk. Op dit moment is het helaas zo. Ik heb haar al om deze reden (te weinig tijd) te koop gehad, maar geen reacties, en in verband met haar nerveuze gedrag is het ook een lastig verkoopbaar paard. We zijn dus tot elkaar veroordeeld vrees ik. Ik heb niet echt een band met haar, maar voor de rust op stal wil ik er toch alles aan doen om haar zo goed mogelijk te voeren en verzorgen.

ze staat samen met 2 andere pony's, waar ze heel erg aan klit.

Krachtvoer krijgt ze dus in de vorm van muesli zonder haver, daar zit ook niet veel suiker in (speciaal voor nerveuze paarden). De pavo Dailyplus is een soort luzerne met allerlei andere toevoegingen, voor stimuleren van de spijsvertering / speekselen.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:16

Hier ook een nerveuze merrie. Ik denk dat het verstandig is om te stoppen met de slobber en de muesli. Dit zijn geen echte dikmakers, maar wel bomvol suikers. Toen mijn merrie geen brok meer kreeg was zij nog wel wat nerveus, maar het zakt sneller af wanneer zij iets 'engs' ziet. Ook is zij maagzweer gevoelig en valt snel af. Ik heb haar nu een half jaar op een dieet staan wat onwijs goed werkt voor die van mij.
Onbeperkt hooi
500 gr bietenpulp (wordt geweekt) goed voor darmen, wat energie en worden ze voller van
500 gr luzerne van vitalbix voor eiwitten, tegen maagzweren en worden ze ook voller van
300 gr zemelen voor de calcium fosfor verhouding van de pulp en luzerne
25 ml lijnzaadolie van vitalbix voor omega aangezien zij geen gras krijgt
280 gr balancer brok van jepaardgezondenfit voor alle vitamines en mineralen
zoutblok
Rij haar normaal op M2 niveau en dit gaat top met dit dieet. Helaas nu 10 weken aan het stappen ivm peesblessure en blijft op hetzelfde dieet en is niet extreem heet. Zij is mooi op gewicht en zie haar niet meer gapen vanwege maagzweren.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:22

Magnesium bijvoeren?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:28

Maar staat ze elke dag buiten? Of lees ik dat ze nu bijna niet buiten komt omdat de bak blubber is?
Bij mij staan ze gewoon in de bagger, zo veel mogelijk naar buiten is echt t beste, samen met de pony's.
Goed hooi met evt een vitamine korrel zou voor een paard dat niks doet voldoende moeten zijn.
De hoeveelheden brok en krachtvoer die jij opnoemt die krijgen mijn paarden nog geeneens, en die zijn flink aan t werk...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:53

ja, ze staat wel buiten, maar niet in de bagger, dat vind ik niet zo fijn voor de voeten. Ze staan op het kavelpad,dat is voornamelijk beton met een gedeelte gras/blubber ernaast. ze gaat dus dagelijks van 10 tot ca 16.30 naar buiten.
ze krijgt geen brok. alleen muesli en dailyplus. Ik voer haar omdat ze mager is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:01

Desi_2409 schreef:
Magnesium bijvoeren?

ja, dat is wel een goede, ik heb het wel een tijdje gevoerd, maar had niet echt het idee dat het iets deed, maar ik kan het natuurlijk alsnog weer proberen. bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:05

Als je nu eens rustig afwacht wat er uit je bloedtest komt, kun je op basis van feiten je beleid uitzetten.

Plat door de bocht en op het gevaar af enkele belangrijke punten over het hoofd te zien: Hooi/gras. VEEL hooi, eventueel in een (fijnmazig) net, afhankelijk van wat voor sloddervos ze is met eten. Daarnaast aanvullen met datgene wat ze nodig heeft (zie je bloedonderzoek).

Maar wellicht ook: RUST. Ik ken je situatie niet maar zou het kunnen zijn dat ze onrustig is door hoe ze wordt gehouden? Bijvoorbeeld: sommige paarden worden erg onzeker van geluiden die ze wel horen maar niet kunnen thuisbrengen.

Over magnesium: als je niet genoeg geeft, heeft het geen nut. Als, met name, je calcium - fosfor verhouding niet klopt, moet je heel veel magnesium voeren om enig effect te krijgen (als je dat al lukt).

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:08

Muesli is niet per definitie met minder suikers als brok.
Ook in muesli kan heel veel suiker zitten.
Het kan zijn dat het voor haar toch te veel is en ze daardoor onrustiger is.
Pas als het bloedonderzoek gedaan is en er daar niks of weinig uitkomt zou ik daar naar kijken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:19

juval schreef:
Marjo89 schreef:

en de slobber (pavo slobber mash) icm Pavo Daily Plus, dan krijgt ze wel voldoende vitaminen binnen lijkt me (ze heeft ook een mineralenblok). Hoe denk je daarover? Kan je slobber ook dagelijks voeren, ik dacht dat dat beter was van niet.

Slobber zijn granen. Granen zijn niet goed en zeker niet als je je paard verdenkt van een maagzweer.
Bietenpulp zet daarnaast ecbt veel meer aan. Luzerne zonder melasse ook.
En 24/7 hooi is aller belangrijkste.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:23

ikke schreef:
Als je nu eens rustig afwacht wat er uit je bloedtest komt, kun je op basis van feiten je beleid uitzetten.

Plat door de bocht en op het gevaar af enkele belangrijke punten over het hoofd te zien: Hooi/gras. VEEL hooi, eventueel in een (fijnmazig) net, afhankelijk van wat voor sloddervos ze is met eten. Daarnaast aanvullen met datgene wat ze nodig heeft (zie je bloedonderzoek).

Maar wellicht ook: RUST. Ik ken je situatie niet maar zou het kunnen zijn dat ze onrustig is door hoe ze wordt gehouden? Bijvoorbeeld: sommige paarden worden erg onzeker van geluiden die ze wel horen maar niet kunnen thuisbrengen.

Over magnesium: als je niet genoeg geeft, heeft het geen nut. Als, met name, je calcium - fosfor verhouding niet klopt, moet je heel veel magnesium voeren om enig effect te krijgen (als je dat al lukt).

uiteraard wacht ik de uitslag van het bloed af, en het advies van mijn dierenarts.. maar ik dacht, laat ik eens de bokkers vragen, die hebben toch vaak ook wel nuttige tips/ervaringen.

tja rust, ik wou dat ze dat eens deed :) ... ze staat in een zeer ruime stal met zicht op 2 andere pony's. Op een melkveebedrijf, dus er zijn geluiden van de koeien en melkmachine etc. trekkers en landbouwvoertuigen daar kijkt ze allemaal niet van op. ze is er aan gewend. De onrust is vooral als een van de andere pony's weg gaan. Ze staat nooit alleen, maar als er een (maakt niet uit welke) weg gaat dan gaat ze helemaal door het lint. Heel rot om te zien. Ik denk niet dat die kronkel met voeren op te lossen is helaas.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:24

Oh, enne, nog zoiets: het is redelijk algemeen bekend dat sommige paarden gewoon niet tegen Pavo-produkten kunnen. Wat het is, is het, maar ik ken verschillende paarden met allerlei vage klachten die als sneeuw voor de zon verdwenen op het moment dat men stopte met Pavo.

Pavo geeft dit desgevraagd ook wel toe maar geeft ook aan geen idee te hebben waar het dan vandaan komt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:21

Welk voer zonder haver geef je precies?
In pavo slobber zit 36% suiker/zetmeel, wat inhoud als je 1kg weekt in water, ze 360 gram suiker/zetmeel binnen krijgen.
Die van mij krijgt speedibeet, een pulp die snel geweekt is, in pulp zit pectine, wat goed is voor de maag :)
De dailyplus lijkt wel oké wat betreft suiker/zetmeel. Ik ben zelf erg te spreken over cavalor fibre force, ook ideaal voor paarden met maagproblemen :)

Als je magnesium wilt kopen, koop er dan een van goede kwaliteit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 11:23

ik had eerst de hippostar, maar daar zit inderdaad best veel suiker in. Nu heb ik Subli, die is zonder suiker.