graag zou ik jullie tips en ervaringen vernemen in verband met het geschikte voer voor mijn 5-jarige Andalusiër hengst.
Ik vertel er onmiddellijk al maar bij dat hij de ziekte van lyme heeft (gehad) en dus herstellende is. Hij heeft op zich dus wel wat extra nodig t.o.v. een doorsnee paard.
Momenteel krijgt hij een onderhoudsmuesli dat gemengd wordt bij onze voederhandel (en daar doe ik sinds een tweetal weken ook wat lijnzaadolie over). Mijn vroegere warmbloeden hebben het daar altijd zeer goed op gedaan, maar ik merk dat het voor mijn anda's nu niet zo goed is.
Ik merk bijvoorbeeld een verharde manenkam en staartwortel en ze gaan ook soms schuren. (geen zomerexceem)
Ik vermoed dus dat ze gevoeliger zijn voor suikers en eiwitten dan de doorsnee KWPN'er.
Verder blinkt hij in de zomer wel enorm, maar hij stond en staat desondanks toch nog ietsje te fijn. Ook qua spieropbouw mag er nog wat verbetering komen (maar dat is ook wel deels door de lyme).
Ik was dus op zoek naar een nieuw voeder en kwam in aanraking met Hugho en Superfit. Er bestaan waarschijnlijk nog wel andere merken, maar deze heb ik gezien op Flanders Horse Expo afgelopen weekend.
Mijn hengst eet de staaltjes met veel smaak op en ik ben zelf ook wel overtuigd over de idee erachter.
Wat zijn jullie ervaringen met deze merken?
Kan er iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen beiden?
Zijn er nog andere merken die iets gelijkaardigs hebben en die jullie ook zouden aanraden?
wat voeren jullie nog bij? Zemelen, luzerne?
Ik had zelf al even op voervergelijk gekeken, maar ik ben helaas absoluut niet thuis in de waardes ed dus ik geraak er niet echt wijzer uit:
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... it-broxxx/
Ruwvoer:
Hij krijgt haast onbeperkt hooi van eigen weide (dus goede kwaliteit en verschillende grassoorten).
Occasioneel staat hij ook in het gras nu, maar dit voorjaar wordt dat natuurlijk terug opgebouwd.
Ik denk erover om luzerne te gaan bijvoeren (in brok of ruwe vorm, daar ben ik ook nog niet aan uit)
Alvast bedankt voor het meedenken!